Har 4K trenden gått för snabbt?

Permalänk
Medlem

4k är inte jättevanligt, nä...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

http://oi68.tinypic.com/2dbpkaw.jpg

4k är inte jättevanligt, nä... dd

Skiljer den där undersökningen på bärbara datorer och stationära? Alla tv apparter som inte är kopplade till en dator lär nog inte heller vara med i den där statistiken.

Permalänk
Medlem

4k är bara försäljningstrick. När 1080 blev standard och alla prylar hade "kommit" upp i det så hade man kunnat förbättra bildkvaliten i 15 år till med olika saker som är mera relevanta än upplösning.
Hela cirkusen som först hette "HD-Ready" som sen hette "Full-HD" och nu körs i "4K" har gått så fruktansvärt bra ekonomiskt för storbolagen, så att innan vi ens kommer få bukt med att få 4k att flyta
på bra i många enheter så är redan 8k pågång att börja om cirkusen igen....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Som flera sagt, för långsamt har det gått. 1080 på en 24-30" skärm vilket är normen idag är inte mycket.
Jag har förstått så ska bilden ser hyfsat skapligt ut i 1080 på en 4k skärm, vilket innebär att man de gångerna man vill sänka bandbredden från det man streamar så kommer det ändå se bra ut.

Angående grafikkort så har väl GeForce GTX 1050 kraft att driva 3 skärmar i 4K för det mesta. Med det mesta syftar jag inte 3st krävande spel på vardera skärm utan vanligt kontorsarbete.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 4k skärm från aoc och enligt vad jag tycker är inte marknaden redo för dessa skärmar än.
I spel är det jätte snyggt och häftigt med så hög upplösning.
Men att skala om skärmen till 1080p såg inte bra ut och när man justerar upp bildinställningar i windows till att visa 200% storlek på allt så blir en del suddigt och inte alls anpassat för 4k.

Slutade med att jag lämnade tillbaka skärmen och gick tillbaka till 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensws:

Jag köpte en 4k skärm från aoc och enligt vad jag tycker är inte marknaden redo för dessa skärmar än.
I spel är det jätte snyggt och häftigt med så hög upplösning.
Men att skala om skärmen till 1080p såg inte bra ut och när man justerar upp bildinställningar i windows till att visa 200% storlek på allt så blir en del suddigt och inte alls anpassat för 4k.

Slutade med att jag lämnade tillbaka skärmen och gick tillbaka till 1080p.

Köper man skärm från AOC får man ju lite vad man betalar för, lägg 12tusen så får du se

Permalänk
Avstängd

Det är inget försäljnings-trick, 3D däremot är ett försäljningstrick.... tätare mindre pixlar gör bilden skarpare, en vettig skärm/tv har fin scalningsteknik å du kan få platts med 4 skrivbord i fin upplösning på en skärm.

Se detta klipp på youtube å utgå inte från att alla spelar spel..

https://www.youtube.com/watch?v=RodCjVf-5AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Köper man skärm från AOC får man ju lite vad man betalar för, lägg 12tusen så får du se

Håller med att det finns mycket bättre skärmar, men att visa delar inte skalas rätt löser ju inte skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensws:

Håller med att det finns mycket bättre skärmar, men att visa delar inte skalas rätt löser ju inte skärmen.

Använd dig utav gtx10 serien och en samsung skärm för ca 10/12 tusen kr så blir det HDMI 2.0 rakt igenom och allt kommer fungera som det skall skalningen görs i windows 10 eller i Nvidias drivrutiner slå på, RGB = FULL och 60hz om du ska köra 3840x2160 sedan aktiverar du UHD i skärmens inställningar.

En HDMI 2.0 certifierad kabel kan behöva införskaffas.