Testpilot: Komplett Winter Gamer

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Komplett Winter Gamer

Med solid prestanda och kylig belysning tar Komplett sikte på 10 000-kronorsklassen. Testpiloten Simon Alling ger sig på frågan för samma belopp – är datorn värd sitt pris?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Var inte rädda för att ge feedback och kritik! Jag vill veta vad folk tycker, inte minst eftersom detta är min första recension.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Verkar vara helt rimliga slutsatser. 3GB grafikminne är för lite idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Problemet med att bygga en dator och sälja är att köpare framförallt ser vissa saker. Att t.ex. sätta in en nätdel för 1500kr ,så är det väldigt få av kunderna som köper en färdigmonterad dator som förstår värdet av denna nätdel. Att istället sätta in en 500kr nätdel och lägga 1000kr extra på cpun ser nästan alla och datorn säljer bättre.
Detsamma gäller chassie, fläktar, moderkort etc. Ska man gå i vinst så får man välja billiga saker då kunderna ej ser skillnad på de dyra och de billigare.

Sedan kan man göra premiummaskiner, men då bör man ha ett start varumärke som Apple.

Permalänk
Medlem

@Alling:

Ska man sälja en dator till den breda massan får jag nog hålla med Komplett i val av komponenter. Visst, en SSD är snabbare men 256GB lagring räcker inte. Kylaren är liten, men den minskar risken för fraktskador. Grafikkortet är inte det bästa, men till synes räcker det för att lira BF1 i stadiga 60fps i High presets (och det är inte VRAM som flaskar).
Att Define C hade varit ett bättre val kan jag dock hålla med om!

Så att sänka betygen för att du personligen hade valt andra komponenter tycker jag är fel. Du visste specsen, så testa en annan dator liksom...
Å andra sidan är hela vitsen med testpiloter att de ska vara just subjektiva och inte vara en opartisk testgrupp. Så hmm, jag är kluven faktiskt.

Men annars tycker jag om recensionen. Du går på djupet, tar med flera bilder och förklarar. Läsvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Chassits volym hade kunnat krympas nästan 50 procent med samma komponenter.

Märks vem som skrivit recensionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@biorrith:

Men en 256 GB SSD för operativ och program (och kanske ett par av favoritspelen) plus en mekanisk disk på en TB eller två för övrig lagring blir väl en bra mycket bättre lösning för en relativt liten summa pengar sett till vad det ger?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

"Rejäl processor även för framtidens spel"

Det återstår att se. tror inte det kommer gå så bra att streama på den i framtiden dock.

inte bra att hänga i granen då framtiden är väldigt oviss för CPUer med 4 kärnor och spel. i och med att PS4an och Xbox båda använder varsin med 8 kärnor och att Microsoft kommer vilja pusha det i DX12 med.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hmm sämre fps än vad jag får med min budget burk med gtx 970@1200p å @ ultra i bf1.
hade för mig 3gb 1060 va snabbare än 970.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ruggigt fult chassi men det har inte med saken att göra...

Det du skriver är relevant och bra skrivet. tråkigt att det kommer nu, om en vecka kommer cpu världen se helt annorlunda ut..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Bra recension med bra struktur! Lite fler speltester hade såklart varit att föredra där man recenserar en speldator. Däremot är det en i mina ögon, väldigt tråkig produkt att recensera på ett entusiastforum. Vad som hade varit roligare att se är en recension av ett eget bygge. Lite som sweclockiers vinterdator. Samtidigt går det ju inte att sätta en fast prislapp eftersom priserna på komponenter kan variera, men ändå. Sen kanske det är svårt att förhålla sig objektivt till något man själv byggt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bra och läsvärd recension
Lite synd att testobjektet inte höll samma kvalitet...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, Mycket bra recension med bra struktur. Ser fram emot fler recensioner av dig!

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Du får nog vänta två månader på att det ska dyka upp processorer i märkesbygda, kanske 1 månad för butiksbyggda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar vara helt rimliga slutsatser. 3GB grafikminne är för lite idag.

För 1080p spelar de ingen roll. 1440p är på gränsen. 4k går inte bra med 3GB.

Slutsats, det beror på.

6GB versionen har enbart 3% bättre prestanda (97fps vs 93 fps tex), så kör man med 1080p upplösning så är 6GB versionen verkligen inte prisvärd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Problemet med att bygga en dator och sälja är att köpare framförallt ser vissa saker. Att t.ex. sätta in en nätdel för 1500kr ,så är det väldigt få av kunderna som köper en färdigmonterad dator som förstår värdet av denna nätdel. Att istället sätta in en 500kr nätdel och lägga 1000kr extra på cpun ser nästan alla och datorn säljer bättre.
Detsamma gäller chassie, fläktar, moderkort etc. Ska man gå i vinst så får man välja billiga saker då kunderna ej ser skillnad på de dyra och de billigare.

Detta har du helt rätt i, och jag är smärtsamt medveten om att det fungerar så. "Core i7" kommer alltid vara en oändligt mycket starkare säljpunkt än "högkvalitativt, modulärt nätagg med 10 års garanti".

Men att striden omöjligen kan vinnas innebär inte att jag inte kommer stå på barrikaderna. Uppdraget var att sätta mina åsikter och intryck på pränt. Om man envist fortsätter sprida information kanske till slut någon enstaka berörd person hör och tar till sig den, och då är det värt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

bra recension och datorn i sig har problemet att den är obalanserad och sitter en i7 där en pentium/i3 kunnat göra samma jobb nära lika bra för spel men förstår att spec säljer och många ser 1tb mer intressant än 240gb och i7 är king för människor stirrar sig blind på processorn

Men hade man byggt riktigt så hade man inte valt i7 utan klivit ner till i5 för ett 1060 men skippat 3gb modellen som har avsnoppade pipes och hälften med ram mot 6gb modellen eller slängt i ett 480 4/8gb modell sen en 480gb ssd som är hyfsat billig idag vilket man typ fått för pengarna i7an kostar extra sen nätagg tycker jag billiga modeller duger då dom inte inte är skitdåliga och nya burkar rätt strömsnåla i den klassen

Men förstår varför man bygger så att i7 lockar 1tb känns bra 1060ti som rekommenderas av många och kör billigare agg då dom inte syns men det gör inte datorn mindre korkad för det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av biorrith:

@Alling:

Ska man sälja en dator till den breda massan får jag nog hålla med Komplett i val av komponenter. Visst, en SSD är snabbare men 256GB lagring räcker inte.

Väldigt sant. För många gör det inte det, eftersom spel tar mycket plats. Jag har försökt få det att framgå i texten, samtidigt som jag tryckt på att jag personligen hade föredragit 250 GB SSD.

Skrivet av Alling:

Om undertecknad fick bestämma hade jag slagit två flugor i en smäll genom att ersätta hårddisken med en SSD i 250 GB-klassen. Jag inser emellertid att den manövern skulle innebära en betydande begränsning med avseende på utrymme för många, särskilt om syftet med datorn är att ha ett dussin AAA-titlar på 50 GB installerade samtidigt. Medelsvensson är kanske inte så van vid att hushålla med utrymmet.

Citat:

Kylaren är liten, men den minskar risken för fraktskador.

Mycket bra aspekt som jag helt hade missat. Kanske för att jag aldrig någonsin har köpt en dator med kylaren monterad.

Citat:

Grafikkortet är inte det bästa, men till synes räcker det för att lira BF1 i stadiga 60fps i High presets (och det är inte VRAM som flaskar).

Precis. Jag är nöjd med Kompletts val av grafikkort, framförallt då de allra flesta säkert kommer använda datorn till gaming i 1080p.

Citat:

Så att sänka betygen för att du personligen hade valt andra komponenter tycker jag är fel. Du visste specsen, så testa en annan dator liksom...
Å andra sidan är hela vitsen med testpiloter att de ska vara just subjektiva och inte vara en opartisk testgrupp. Så hmm, jag är kluven faktiskt.

Men annars tycker jag om recensionen. Du går på djupet, tar med flera bilder och förklarar. Läsvärt!

Jag hade inte kunnat stå för recensionen utan att kritisera de komponentval jag inte höll med om (inte bara rent objektivt, utan också utifrån min subjektiva synvinkel). Stort tack för vettig feedback!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Detta har du helt rätt i, och jag är smärtsamt medveten om att det fungerar så. "Core i7" kommer alltid vara en oändligt mycket starkare säljpunkt än "högkvalitativt, modulärt nätagg med 10 års garanti".

Men att striden omöjligen kan vinnas innebär inte att jag inte kommer stå på barrikaderna. Uppdraget var att sätta mina åsikter och intryck på pränt. Om man envist fortsätter sprida information kanske till slut någon enstaka berörd person hör och tar till sig den, och då är det värt det.

Jag tycker du gjorde en riktig bra recension, i all hast när jag skrev inlägget så glömde jag skriva det!
Mitt inlägg var bara en förklaring till varför produkter generellt ser ut som de gör. Och folk som ofta undrar att det kostar ju lika mycket att montera själv, hur kan det komma sig? Jo när folk bygger ihop paket brukar de välja lite bättre produkter av allt och tillsammans så blir det en hel del pengar.
*edit*
Jag tänker framförallt på fynden som säljs i våra elkejdor där de vid stor rea kan vara riktig fynd om man enbart ser till cpu, grafikkort och mängd ram och helt bortser allt det andra.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _Merc_:

"Rejäl processor även för framtidens spel"

Det återstår att se. tror inte det kommer gå så bra att streama på den i framtiden dock.

inte bra att hänga i granen då framtiden är väldigt oviss för CPUer med 4 kärnor och spel. i och med att PS4an och Xbox båda använder varsin med 8 kärnor och att Microsoft kommer vilja pusha det i DX12 med.

Beror förstås på hur man definierar "framtiden". Jag tror att en 7700 kommer hänga med rätt bra under de kommande (fem?) åren. Spel är ganska svåra att parallellisera, som jag förstått det av bland andra @Yoshman.

Men som du säger: Det återstår att se. Av de CPU:er med rimlig prislapp som fanns tillgängliga när recensionen skrevs måste man ändå säga att 7700 är en av de mer framtidssäkra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot fler recensioner från din sida. Förstår inte varför de använder ett sådant chassi idag, haha. Ser ut som att det är från 2009. Jag håller med allt du skriver, till fullo. Mycket märklig balans mellan komponenterna. Det känns inte som en i7 gör speciellt mycket nytta där.

För det priset, borde man gå på en i5 och bättre grafikkort, man hade till och med kunnat få in en G4560 och ett riktigt bra grafikkort för den budgeten. Synd att de snålar på en sådan viktig komponent som PSU, men det är väl ett dåligt säljargument.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ninjaflipp:

Märks vem som skrivit recensionen

Ja, ingen lär vara förvånad. Är bara så trött på den allmänt utbredda föreställningen om hur stor en dator "ska" vara.

Skrivet av DST:

Hmm sämre fps än vad jag får med min budget burk med gtx 970@1200p å @ ultra i bf1.
hade för mig 3gb 1060 va snabbare än 970.

Väldigt lurigt att jämföra siffror mellan din maskin och Winter Gamer, eftersom mina benchmarks knappast håller fackmannamässig kvalitet och inte heller är repeterbara. Märk väl att jag bara testat på Scar med 64 spelare.

Skrivet av robbankentor:

Ruggigt fult chassi men det har inte med saken att göra...

Det tycker jag det har! Man köper en helhetsprodukt.

Citat:

Det du skriver är relevant och bra skrivet. tråkigt att det kommer nu, om en vecka kommer cpu världen se helt annorlunda ut..

Mycket sant. Det är möjligt att Ryzen kommer förpassa delar av den här recensionen till papperskorgen. Men Ryzen fanns inte när jag påbörjade arbetet för nästan en månad sedan. Borde dock ha nämnt något om det i sammanfattningen, ser jag nu. Man lär så länge man lever.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Bra recension med bra struktur! Lite fler speltester hade såklart varit att föredra där man recenserar en speldator. Däremot är det en i mina ögon, väldigt tråkig produkt att recensera på ett entusiastforum. Vad som hade varit roligare att se är en recension av ett eget bygge. Lite som sweclockiers vinterdator. Samtidigt går det ju inte att sätta en fast prislapp eftersom priserna på komponenter kan variera, men ändå. Sen kanske det är svårt att förhålla sig objektivt till något man själv byggt?

Håller med dig i allt du skriver. Att det inte blev fler spel beror väl på flera faktorer:

  • Jag äger inga andra moderna spel och är inte säker på hur jag skulle bencha dem på bästa sätt.

  • BF1 är ett grafiktungt spel som många kommer vilja spela i verkligheten.

  • Tiden var begränsad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Beror förstås på hur man definierar "framtiden". Jag tror att en 7700 kommer hänga med rätt bra under de kommande (fem?) åren. Spel är ganska svåra att parallellisera, som jag förstått det av bland andra @Yoshman.

Men som du säger: Det återstår att se. Av de CPU:er med rimlig prislapp som fanns tillgängliga när recensionen skrevs måste man ändå säga att 7700 är en av de mer framtidssäkra.

när man jämför med en R7 1700 så nej.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

En snabb lösning för "lite grafikminne" är att istället för att stoppa in ett 1060 3gb så kör man på Rx 480 4gb. Mer minne, bättre prestanda (1060 3gb är svagare än 6gb) och främst så ligger de på samma budget.

Kan dock förstå varför Komplett kör på Nvidia och det är nog för att Nvidia säljer bättre till personer som inte har koll. Likt tidigare kommentarer så är den dumma fördomen att "Nvidia är bättre för det är Nvidia och AMD är sämst". Komplett bryr sig varken om fördomar utan endast för att sälja mest där av blir det Nvidia.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _Merc_:

när man jämför med en R7 1700 så nej.

Den fanns inte tillgänglig när recensionen skrevs, men som jag skrev högre upp borde jag verkligen ha tagit hänsyn till Ryzens förestående lansering när jag skrev min slutsats. Tänkte dock inte på det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Den fanns inte tillgänglig när recensionen skrevs, men som jag skrev högre upp borde jag verkligen ha tagit hänsyn till Ryzens förestående lansering när jag skrev min slutsats. Tänkte dock inte på det.

de kanske borde väntat med recensionen till efter R7 1700 ?

det luktar intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

de kanske borde väntat med recensionen till efter R7 1700 ?

det luktar intel.

Vad menar du? Komplett har gett Sweclockers-användare chansen att recensera deras produkter. Tror du att det är biased? Det finns ju för fan inte ens Ryzen på marknaden atm.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Vad menar du? Komplett har gett Sweclockers-användare chansen att recensera deras produkter. Tror du att det är biased? Det finns ju för fan inte ens Ryzen på marknaden atm.

Lite lägligt att det kommer så nära inpå Ryzen och att CPUn råkar få ett positivt omdöme som jämfört med Ryzen kan vara väldigt missvisande.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Lite lägligt att det kommer så nära inpå Ryzen och att CPUn råkar få ett positivt omdöme som jämfört med Ryzen kan vara väldigt missvisande.

Menar du att Intel äger Komplett och det är därför de har valt att saluföra en dator med en CPU från Intel, som lyckligtvis recenseras (och hyllas) av en recensent på Sweclockers?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Var inte rädda för att ge feedback och kritik! Jag vill veta vad folk tycker, inte minst eftersom detta är min första recension.

Hej
Fin recension. Tycker den var bra skriven och lättläst och rimliga resonemang runt exempelvis hårddisken. Fördelen med färdigbyggda är att man bara kan plugga in sladden och köra medan om man bygger själv så bör man ha lite kunskaper och tid över - något man kanske inte har idag och prestanda/pris är kanske "good enough".

Därför är det för mig som läsare intressant att veta om Komplett tillåter mig som kund att öppna chassit och stoppa i mer RAM (åtta gb är ganska lite med dagens mått mätt enligt mig, även för en renodlad speldator) eller byta grafikkort inom garantitiden.

För mig är ovanstående mer av "mjuka egenskaper" än hur du definierar det, som jag ser det är en mekanisk hårddisk en mekanisk hårddisk och ställer man den mot en SSD så är respektive enhets egenskaper ganska så väl definierade och hårda.