Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad jag menade var att iakttagelsen att det finns liv på denna planet inte räcker för att förmoda att det finns liv på fler planeter.
Jag kanske missförstod dig..

Du får nog läsa om lite.

Iakttagelsen att det finns liv på denna planet innebär att:

p(Liv i universum) > 0.

Vi kan också antaga att, via sunt förnuft, p(liv i solsystem) för vårt solsystem är = p(liv i solsystem) för vilket annat solsystem som helst. Oavsett hur liten den är. Antar vi då att antal planeter i universum är oändliga, så innebär det att p(annat liv än oss) går mot 1.

Eftersom vi dock inte vet att antal planeter i universum = oändliga, så vet vi inte heller om vi är ensamma eller inte i universum.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras
Vi är överens om att det finns liv i universum.

Jag ser dock inte hur man kan säga att sannolikheten för att en slumpmässigt vald planet är bebodd är större än noll. Sannolikheten att du väljer vår planet med ett oändligt antal alternativ, går mot noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@Mithras
Vi är överens om att det finns liv i universum.

Jag ser dock inte hur man kan säga att sannolikheten för att en slumpmässigt vald planet är bebodd är större än noll. Sannolikheten att du väljer vår planet med ett oändligt antal alternativ, går mot noll.

För att vår planet har högre sannolikhet än 0. Eftersom samtliga planeter i universum har samma sannolikhet för liv, så är det större än 0 för alla. Det är ju uppenbart att samtliga planeter har en viss chans att ha liv på sig, eftersom vår har det. Vår planet är endast en i mängden, med samma förutsättningar. Därmed är sannolikheten likformig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det finns redan, om du letar efter det, från deras stream de hade uppe i två år. Och blivit lite av en klassiker när de brutit/stängt av omedelbart pga tekniska problem när nåt intressant dök upp.

Men de bestämde förra året att stänga av sin live stream från ISS och bara visa för inspelat material

Menar du detta "UFO"? - Visade ju sig att någon tagit en gammal video och redigerat den själv.
http://www.express.co.uk/news/weird/733868/ISS-NASA-UFO-Inter...

Vad får dig att tro att de bara visar förinspelat material?
Faktum är att ISS sänder fortfarande live dygnet runt, bortsett från de tillfällen de "tappar signal".
https://eol.jsc.nasa.gov/ESRS/HDEV/

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att vår planet har högre sannolikhet än 0. Eftersom samtliga planeter i universum har samma sannolikhet för liv, så är det större än 0 för alla. Det är ju uppenbart att samtliga planeter har en viss chans att ha liv på sig, eftersom vår har det. Vår planet är endast en i mängden, med samma förutsättningar. Därmed är sannolikheten likformig.

Hur vet vi att alla planeter har samma sannolikhet för liv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

@Mithras
Vi är överens om att det finns liv i universum.

Jag ser dock inte hur man kan säga att sannolikheten för att en slumpmässigt vald planet är bebodd är större än noll. Sannolikheten att du väljer vår planet med ett oändligt antal alternativ, går mot noll.

Jag tror det allmänna resonemanget är i stil med att vi vet att vår planet har liv. Vi har ganska god förståelse för vad som behövs för att liv ska klara sig, däremot inte riktigt hur första livet uppstod. Från vad vi vet hittils verkar det inte ha skett något utomordentligt udda här på planeten jorden för att ge liv utan det är omständigheter som skulle kunna uppstå i vilket solsystem som helst. Med denna bakgrund verkar det extremt osannolikt att samma omständigheter inte skulle kunna uppstå bland det 10^(absurd siffra) planeter som vi uppskattar finnas där ute. Ännu mer så när det finns en otänkbar mängd planeter som funnits i en otänkbar lång tid.

Permalänk
Inaktiv

Klart som f-n att det finns liv på andra planeter i vår galax, andra galaxer och universum i sin helhet.
Vore ju ett sjuhelsikes slöseri med utrymme annars kan man ju tycka.

Jag tror att om vi skulle få påhälsning så skulle vi helt klart vara indianerna och dem Columbus och dem skulle mest troligtvis komma hit för våra resurser (om det nu finns några kvar det vill säga med tanke på hur vi slösar)

Glöm alla lyckliga slut i Independence Day och Battleship, vi kommer bli utplånade.

Men om man får välja mellan kärnvapenkrig, naturkatastrof, asteroid eller invadering skulle jag nog helst vilja bli vaporiserad av en utomjording.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur vet vi att alla planeter har samma sannolikhet för liv?

Som jag skrev så är det ett antagande vi gör med tanke på de data vi har. Samtliga solsystem följer samma universella naturlagar, har man samma förutsättningar till 100% så är det också ett bra antagande att göra att sannolikheten är likformig över hela fördelningen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast förbryllande nog så letar forskarna efter kolbaserat liv och liv i vatten. Som vårt. Mycket märkligt. Liv torde ju kunna vara så mycket mer. Och annorlunda. Där ute.

Precis som det förklarades i en video jag länkade tidigare så är det mest rimliga antagandet att annat liv är uppbyggd på samma sätt som oss då vi bokstavligt talat består av universums mest överflödiga ämnen (helium exkluderat), och då kol dessutom är det grundämne som man kan bygga överlägset flest komplexa molekyler med.

Det utesluter såklart inte att liv skulle kunna vara baserat på något annat ämne, men det finns ytters få ämnen som ens är en bråkdel lika reaktiva som kol. Kisel är väl det ämne man kan bygga näst mest molekyler med, men då vi endast känner till förutsättningarna för kolbaserat liv så har vi inte den blekaste aning om vad vi ska söka efter för att hitta kiselbaserat liv.

Anledningen till varför man söker efter kolbaserat liv har därför inte så mycket att göra med att man inte skulle finna kiselbaserat liv intressant, utan mer med att vi egentligen inte har så många andra alternativ.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast förbryllande nog så letar forskarna efter kolbaserat liv och liv i vatten. Som vårt. Mycket märkligt. Liv torde ju kunna vara så mycket mer. Och annorlunda. Där ute.

.

Det är inte märkligt alls. Vi utgår ifrån oss som varelser eftersom "vi" är det enda tecken på intelligent liv vi har stött på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag tror det allmänna resonemanget är i stil med att vi vet att vår planet har liv. Vi har ganska god förståelse för vad som behövs för att liv ska klara sig, däremot inte riktigt hur första livet uppstod. Från vad vi vet hittils verkar det inte ha skett något utomordentligt udda här på planeten jorden för att ge liv utan det är omständigheter som skulle kunna uppstå i vilket solsystem som helst. Med denna bakgrund verkar det extremt osannolikt att samma omständigheter inte skulle kunna uppstå bland det 10^(absurd siffra) planeter som vi uppskattar finnas där ute. Ännu mer så när det finns en otänkbar mängd planeter som funnits i en otänkbar lång tid.

Jag förstår resonemanget.
Problemet jag ser är att vi då påstår oss veta sannolikheten för något vi inte förstår, på en plats vi inte känner till.

Om
1) vi kunde säga att under dessa förutsättningar så uppstår liv med sannolikhet p på tid t.
och
2) universum består av en oändlig och homogen mängd platser för ovanstående liv.
Då skulle jag vara med på tåget. Jag ser inte antagandena som självklara.

Skrivet av Mithras:

Som jag skrev så är det ett antagande vi gör med tanke på de data vi har. Samtliga solsystem följer samma universella naturlagar, har man samma förutsättningar till 100% så är det också ett bra antagande att göra att sannolikheten är likformig över hela fördelningen.

OK, då är jag med. När jag tittar tillbaka igen så ser jag att du gjorde antagandet i ditt inlägg den 27/2.
Jag skulle ha läst bättre och/eller svarat tydligare. Förlåt!
Varför jag hade och har problem med antagandet har jag beskrivit ovan.

Permalänk
Avstängd

Vore ju kalas om de hittar intelligent liv på en annan planet med tanke på att vi inte hittat något på Jorden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår resonemanget.
Problemet jag ser är att vi då påstår oss veta sannolikheten för något vi inte förstår, på en plats vi inte känner till.

Om
1) vi kunde säga att under dessa förutsättningar så uppstår liv med sannolikhet p på tid t.
och
2) universum består av en oändlig och homogen mängd platser för ovanstående liv.
Då skulle jag vara med på tåget. Jag ser inte antagandena som självklara.

En plats vi inte känner till, i vilken mening? Än så länge har inget pekat på att naturlagar skulle vara varierande genom universum utan vi kan anta att galaxer och solsystem har formats genom hela universum precis som det har för oss. De går även igenom samma processer och händelser som i vårat solsystem.

Enligt bevis funna på jorden verkar liv kunna uppstå ca 1.5 - 2 miljarder år efter att en planet som jorden bildas. Om jag nu tolkar wiki-sidan rätt: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_evolutionary_hi...

Att påstå att det inte skulle kunna hända på en annan planet skulle betyda att sannolikheten för att liv uppstod på jorden var 1 på 5*10^22(https://www.extremetech.com/extreme/152573-astronomers-estima...) som nu är en snäll siffra i sammanhanget om den sidans siffra är ungefär rätt. Där är vissa typer av planeter redan utdömda då siffran ska indikera jord-liknande planeter.

Alltså, påståendet blir, fastän det finns jordliknande planeter i massiva urdumma mängder med goda förutsättningar så var det endast på jorden det hände. Det känns som ett mycket vildare påstående än att det skulle kunna finnas någon mer planet där ute som också bildade någon form av liv. Det behöver inte ens vara lika komplext liv som vi har utan helt enkelt bakterier.

Du får gärna utveckla dina tankar, jag kanske missar vad du försöker säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hemmabra:

Stör mig lite på er som säger att det är fysiskt omöjligt att färdas snabbare än ljuset eller använda maskhål och allt sånt där. Vi kan inte veta om det är möjligt eller inte, vi förstår inte vad tid och rum är för något. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, vi har inte en jävla aning om vad medvetandet är för något. Vi förstår inte varför gravitationen är som den är eller vad quantum fysik är för något. Så att säga att någonting är omöjligt kan vi inte göra, för vi har knappt pillat på ytan av universums lagar.

Ersätt alla "vi" mot "jag". Det är dessutom inte relevant om vi förstår medvetande eller inte och det är just vår förståelse som leder till slutsatsen att "ingenting" kan färdas snabbare än ljuset. Vi har dessutom den konceptuella idén att något *kan* det, så ingen kan heller påstå att vi är introverta och inte kan tänka oss saker som vi tror är omöjliga.

Vi må "knappt pillat på ytan" av universum, men det vi lärt oss hittills får vi ändå anse som giltigt. Tänk på att vetenskapen handlar i viss mån om att sätta gränser. Har vi ingen vetenskap kan vi inte förstå varför stenar inte flyger men fåglar gör det. När vi sätter begränsningar på vad som går och inte går så ökar det dels vår förståelse, dels vår förmåga att tekniskt tillämpa det. Det är exempelvis därför vi inte bygger flygplan av sten.

Således är det både viktigt och troligt att vi kan avgöra om något är omöjligt, osannolikt men möjligt eller trivialt. Tänk bara på termodynamiken som började som en rent krass empirisk modell över ångmaskiner, men som växt sig till "naturlag 1A". Vi vet att den gäller, vi har också lär oss tillämpa den på fall där det verkar som den inte gäller, speciellt inom kosmologi. Svarta hål och sådant. En empirisk observation från tidigt 1700-tal som har blivit starkare och starkare och starkare som princip och där "brott" mot principen har visat sig inte alls vara något sådant, utan bara gett oss *mer* detaljer om denna fundamentala naturlag. Varför skulle vi inte förstå vad "quantum fysik" [SIC] är för något? Det är ju vårt egna namn vi satt på våra egna modeller och som stämmer med observationer. Tolkningen kan diskuteras, men teoribygget är koncist.

Vi kan säga så här: om något kan färdas snabbare än ljuset (frånsett grupphastighet, frånsett hypotetiska tachyoner, frånsett icke-informationsbärande skuggor, etc) så är det i alla händelser inte något som är byggt av vanlig materia, dvs exempelvis oss. Begränsningar för oss framåt, genom begränsningar begriper vi var vi ska sätta krutet och kan strunta i fåniga idéer som stenflygplan eller TV-apparater som har magiska kristaller snarare än transistorer.

Stavfel.
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Sannolikheten att liv inte existerar någon annanstans i universum är astronomiskt liten. Sen om vi någonsin kommer träffa dessa livsformer är en annan sak och kan bli svårt med tanken på de ofattbart långa avstånden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hemmabra:

Stör mig lite på er som säger att det är fysiskt omöjligt att färdas snabbare än ljuset eller använda maskhål och allt sånt där. Vi kan inte veta om det är möjligt eller inte, vi förstår inte vad tid och rum är för något. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, vi har inte en jävla aning om vad medvetandet är för något. Vi förstår inte varför gravitationen är som den är eller vad quantum fysik är för något. Så att säga att någonting är omöjligt kan vi inte göra, för vi har knappt pillat på ytan av universums lagar.

Så du stör dig på att folk gissar baserad på den förståelse man har av universum? Kan inte vara lätt med tanke på att då borde du störa dig på folk 24 timmar om dygnet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Intressant att så många i tråden resonerar "det finns många planeter(/himlakroppar), därför är sannolikheten stor att det finns intelligent liv på annat håll".
Helt fel. Vi vet inget om sannolikheten för intelligent liv på en slumpmässigt vald planet.

Du har så klart rätt, då den statistiska populationen är 1. Men, jag vill ändå hävda att man bör ha överseende med "statistiskt" här. Jämför med när folk hela tiden ska säga "jag har en teori" när det som avses inte ens kvalar in som hypotes. Statistiskt enligt statistisk vetenskap är inte vad som avses, utan något mer vagt (utan att det är fel) och vi vet ju hur resonemanget går, "det finns X eller Y så många planeter", etc, "och det gör frånvaro av liv osannolikt". Och det resonemanget är riktigt. Inte till trots populationen om 1, utan enbart på grund av de stora talens tyranneri. Det vill säga, strunta helt i Jorden och resonera som en hypotetisk entitet skulle kunna göra, alltså om det inför henne fanns 0 exempel. Vi kan anta att detta är en extrauniversal entitet, en för resonemangets skull tillfällig Gud som inte känner till oss. Denne kan resonera på precis samma sätt som andra i tråden och komma till samma slutsats ("det är sannolikt att det finns liv här någonstans, tros att jag har *noll* exempel på det").

Det denna entitet bör känna till, däremot, är fundamental biologi. Hon vet alltså att liv som på Jorden skulle kunna finnas på en planet exakt som Jorden, utan att känna till Jorden. Då blir frågan, hur mycket kan en planet avvika från Jorden för att utveckla liv?

Och för det kan vi tillägna statistik. På riktigt. Den ena extremhypotesen blir att universum inte bara är totalt deterministiskt och förutbestämt, utan även att det enda stället liv kan uppstå är en planet som för atom för atom är precis som Jorden (dvs ÄR Jorden), kring en sol identisk med våran, och planetsyskon precis som våra. Frågan blir ungefär hur stor tolerans har liv? Med kännedom om kemi, om evolution, om ribozymer (katalyserande RNA, give or take), om hur opolära ämnen eller ämnen med en opolär ände organiserar sig spontant i ett polärt medium, om aminosyror och om molekylära återkopplingsprocesser (i en modell för tidigt protoliv finns bl.a. en förenklad citronsyracykel som går baklänges https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_Krebs_cycle ) och framförallt hur fitness uppstår och hur vilka molekyler som kan kopiera sig och vilka som bryts ner på ett icke-slumpmässigt sätt (dvs protoevolution eller ibland kallad kemisk evolution), osv, osv, osv, så kan denna fråga behandlas statistiskt, eftersom populationen inte längre är 1 utan astronomiskt stor. Aminosyror finns där ute, det vet vi redan. Vissa alkoholer finns där ute, det vet vi redan. Vattenånga och vatten i isform känner vi till, och att vatten finns på både Mars och månen. Vulkanism och elektriska fenomen i atmosfären (åskväder) och stormar hos andra planeter än vår känner vi till och vi känner dessutom till metan, koldioxid, kväve och därtill har vi påvisat vissa ämnen som åtminstone på Jorden vi bara känner till som metaboliska produkter av liv. Abiotiska processer kan säkert förklara de flesta sådana, men även här måste man börja tänka i termer om sannolikheter. Om vi inte vågar använda matematisk statistik kan vi åtminstone tala om vad som är troligt eller plausibelt baserat på argument och logik, snarare än statistisk hypotesprövning.

Jag tror folk missförstår varandra här på grund av begrepp. "Sannolikt" och "osannolikt" ska ju stringent sätt följa på en statistisk uträkning, men det är knappast fel att använda det prosaiskt, i betydelsen "det verkar högst rimligt/orimligt" och motivera det allmänt naturvetenskaplig snarare än att se allt liv på vår planet som det enda stickprovet vi har på liv.

Liv, när det väl uppstår, konsumerar nog snabbt upp alla former av icke- eller protoliv, så att liv inte fortfarande uppstår här är inte så konstigt¹. Ändå kan det inte uteslutas att vi har haft två eller flera abiogeneser. Men, hursomhaver, det finns två distinkt icke-levande saker kvar här, som inte är som allt annat. Åtminstone en av dessa är en bra indikation på liv.

Någon allt-i-allo-definition av liv kan man diskutera hur länge som helst, men en funktionell definition är att livet har tre egenskaper: metabolism (ämnesomsättning), förökning och arv (av en händelse finns det en diskussion om "metabolism först" eller "arv först" bland de som studerar livets gryning).

Två uppenbara nästan-liv finns därför. Eld har metabolism och förökning, men saknar arv. Egenskaperna på lågan beror på vad som brinner, inte vad "föräldralågan" hade för egenskaper (en brand som brinner med blå låga ger inte upphov till blåa eldar, osv). Den andra är virus, som har arv och förökning, men som saknar ämnesomsättning. Virus kan vara gamla, men de kan också vara något som knoppas av befintliga livsformer, så alla virus går troligtvis inte att spåra tillbaka till någon sorts enskild händelse. Dessutom ser vi ju knappast virus i teleskop (inte ens i vanliga ljusmikroskop). Eld däremot, kan ju detekteras. Och om man tänker på det, eld och liv går ihop, det är svårt att tänka sig en plats i universum där eld kan förekomma men där liv är omöjligt. Visst, det kan vara för hett naturligtvis, men det är då bara en enda variabel fel, inte en koloss av variabler som är ogynnsamma för liv. Ytterligare en form av nästannästanliv är kristaller och leror där mönstret över hur de bildas går "i arv". Det är arv, men inte metabolism och ingen energi finns egentligen för förökning, så processen är bara tillfällig. Det som gör liv till liv är vår förmåga att upprätthålla en energi-, spännings-, eller temperaturgradient. Vi som kan det 24/7 är generellt livsformer².

Det är, på det hela taget, något man kan räkna på och där vi har en populationsstorlek större än 1. Men framförallt (vi spolar Drake, ekvationen är oanvändbar) kan vi resonera naturvetenskapligt och kolla vad vi har. Liv eller inte liv är inte binärt. Sedan den första exoplaneten hittades kring 1995 har antalet växt exponentiellt och vi hittar den ena jordliknande efter den andra. I vissa fall kan vi tack vare spektra fastställa olika kemikalier i deras atmosfär och dess yttemperatur kan i vissa fall räknas fram. Vi har alltså massvis med datapunkter vi kan knyta ihop för hypotesprövning (statistisk eller inte).

1) En invändning är att liv uppstår varje gång någon ny avkomma blir till. Fel, och det är så jäkla coolt. Precis allt som lever nu och någonsin levt har bestått av en liten membranbeklädd boll med lite smet i. Celler med cytoplasma. Aldrig har denna kedja brutits för någon som lever idag. Ja, varenda molekyl är utbytt, men det är precis som ett hus där någon byter ut en tegelsten per dag. "Germ line"-celler har en rak, obruten kedja ner till den första urcellen och aldrig på vägen har membranet varit borta. Förutom att vi alla legat i vår mammas mage, har halva oss legat i mormors mage och en fjärdedel av oss i mormors mors mage, osv. Ett flickfoster disponerar nämligen över de celler som kommer bli hennes ägg. Helt obruten linje. Detta är identiskt med hur ärftlighetslagarna går till, att vi är släkt med våra syskon till 50%, osv. Denna princip går både lateralt och temporalt, s.a.s. Edit: Resonemanget är korrekt, men jag struntar i att förklara en komplicerande detalj, som att vi inte kan ha 1/(2^n) andelar av oss själva i en förfader-n när nämnaren överskrider antalet diskreta enheter i en cell, eller i sista hand Avogadros tal, samt det faktum är att arvsmassan ju muterar.

2) Överflödigt, alla är energi, potentiell eller inte.

Smärre språkfel, oklarheter och lade till två noter.
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Precis som det förklarades i en video jag länkade tidigare så är det mest rimliga antagandet att annat liv är uppbyggd på samma sätt som oss då vi bokstavligt talat består av universums mest överflödiga ämnen (helium exkluderat), och då kol dessutom är det grundämne som man kan bygga överlägset flest komplexa molekyler med.

Det utesluter såklart inte att liv skulle kunna vara baserat på något annat ämne, men det finns ytters få ämnen som ens är en bråkdel lika reaktiva som kol. Kisel är väl det ämne man kan bygga näst mest molekyler med, men då vi endast känner till förutsättningarna för kolbaserat liv så har vi inte den blekaste aning om vad vi ska söka efter för att hitta kiselbaserat liv.

Anledningen till varför man söker efter kolbaserat liv har därför inte så mycket att göra med att man inte skulle finna kiselbaserat liv intressant, utan mer med att vi egentligen inte har så många andra alternativ.

Ja, det är en viktig poäng eftersom kiselbaserat liv tidigare (40-50 år sedan) har varit på tapeten. Intressant nog har idén om liv på andra planeter delats av ungefär lika många då som nu. Förr trodde vi på liv på andra planeter för att vi föreställde oss så många olika möjliga livsformer med så många alternativa biokemier. Detta har dämpats (men är som du säger inte uteslutet), men det som hänt är i stället att vi får öka våra gissningar av planeter som liknar vår egna. Antagandet var förr att en minoritet av stjärnor hade planeter. Idag anser vi att det är en majoritet, åtminstone stjärnor i huvudserien. Så den s.a.s. uppskattade mängden av ställen där kolbaserat liv kan tänkas hålla till har ökat i samma takt som idéerna om alternativa biokemier har minskat, specifikt kiselbaserat liv där man faktiskt experimentellt vet mer idag än förr om (o)stabiliteten i kemiska föreningar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

På tal om detta, är detdär (nya rönen) kring kisel en spinoff på forskning som gjorts på MIR och delar av gamla ISS?
Samt en del nyare kunskaper om framställning av våra halvledare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lengab:

@Stefflo:
Eftersom det finns oändligt med galaxer i oändligt med tidsrymder i oändligt med parallella universum, så kan vi inte vara de enda idioterna.

Om det finns oändligt med parallella universum så finns det ett där vi alla är idioter och frågan är om vi lever i det nu

Personligen har jag lite svårt att se oändligt med parallella universum och har lite samma problem med strängteori när båda lider av problemet att det är lämpliga variabler för att lösa matematiska formler på ett sätt som inte går att helt kontrollera och oändligt är så onaturligt att tänka i då hjärnan inte kan förstå ett sådant koncept att vi har oändligt med intelligent liv till oändligt av versioner av oss som lever i oändligt med tidsrymder med oändligt med variabler som ändras i oändlighet och skapar oändligt med händelser ...system malfunction

Men säger inte dom har fel och är som bäst ytligt insatt i ämnet men det känns så förbannat luddigt så det är svårt att släppa känslan av att det är variablerna för att lösa problem som inte annars kan lösas utan säkra belägg men är samtidigt så komplext att tänka oändligt att man har lite svårt att ta till sig det på en nivå det känns realistisk så kanske är det jag som är problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tror inte på liv någon annanstans, vi är förevigt fast på jorden utan möjlighet att ändra på detta. Sol måne och stjärnor, thats it..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ersätt alla "vi" mot "jag". Det är dessutom inte relevant om vi förstår medvetande eller inte och det är just vår förståelse som leder till slutsatsen att "ingenting" kan färdas snabbare än ljuset. Vi har dessutom den konceptuella idén att något *kan* det, så ingen kan heller påstå att vi är introverta och inte kan tänka oss saker som vi tror är omöjliga.

Vi må "knappt pillat på ytan" av universum, men det vi lärt oss hittills får vi ändå anse som giltigt. Tänk på att vetenskapen handlar i viss mån om att sätta gränser. Har vi ingen vetenskap kan vi inte förstå varför stenar inte flyger men fåglar gör det. När vi sätter begränsningar på vad som går och inte går så ökar det dels vår förståelse, dels vår förmåga att tekniskt tillämpa det. Det är exempelvis därför vi inte bygger flygplan av sten.

Således är det både viktigt och troligt att vi kan avgöra om något är omöjligt, osannolikt men möjligt eller trivialt. Tänk bara på termodynamiken som började som en rent krass empirisk modell över ångmaskiner, men som växt sig till "naturlag 1A". Vi vet att den gäller, vi har också lär oss tillämpa den på fall där det verkar som den inte gäller, speciellt inom kosmologi. Svarta hål och sådant. En empirisk observation från tidigt 1700-tal som har blivit starkare och starkare och starkare som princip och där "brott" mot principen har visat sig inte alls vara något sådant, utan bara gett oss *mer* detaljer om denna fundamentala naturlag. Varför skulle vi inte förstå vad "quantum fysik" [SIC] är för något? Det är ju vårt egna namn vi satt på våra egna modeller och som stämmer med observationer. Tolkningen kan diskuteras, men teoribygget är koncist.

Vi kan säga så här: om något kan färdas snabbare än ljuset (frånsett grupphastighet, frånsett hypotetiska tachyoner, frånsett icke-informationsbärande skuggor, etc) så är det i alla händelser inte något som är byggt av vanlig materia, dvs exempelvis oss. Begränsningar för oss framåt, genom begränsningar begriper vi var vi ska sätta krutet och kan strunta i fåniga idéer som stenflygplan eller TV-apparater som har magiska kristaller snarare än transistorer.

Känner mig helt värdelös nu. Jag är dummare än vad jag trodde. Det är nog bäst om jag håller mina tankar för mig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shimonu:

Enligt bevis funna på jorden verkar liv kunna uppstå ca 1.5 - 2 miljarder år efter att en planet som jorden bildas. Om jag nu tolkar wiki-sidan rätt: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_evolutionary_hi...

Tidslinjen till höger säger runt 250 miljoner år efter planetens skapelse.

"The earliest life on Earth arose at least 3.5 billion years ago. Earlier physical evidences of life include graphite, a biogenic substance, in 3.7 billion-year-old metasedimentary rocks discovered in southwestern Greenland, as well as, "remains of biotic life" found in 4.1 billion-year-old rocks in Western Australia."

/Besserwisser

Skrivet av sleepyoh:

Tror inte på liv någon annanstans, vi är förevigt fast på jorden utan möjlighet att ändra på detta. Sol måne och stjärnor, thats it..

Baserar du dina åsikter på magkänsla eller logiska resonemang? Om det är det senare så skulle det vara intressant att höra dina resonemang.

Skrivet av Hemmabra:

Känner mig helt värdelös nu. Jag är dummare än vad jag trodde. Det är nog bäst om jag håller mina tankar för mig själv.

Tycker jag inte du ska göra. Om du inte delar med dig av dina tankar så kan du heller inte kontrollera om det du tror på är sant. Om någon förklarar varför du har fel så har du lärt dig något nytt. Om dina grundresonemang är bättre än motståndet så har du förstärkt dina åsikter.

Du behöver inte vända på en femöring, men så länge som du är självkritisk och beredd att acceptera att du kan ha fel så har du, oavsett utgång, vunnit i mina ögon.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

http://www.popularmechanics.com/space/a25609/fast-radio-burst...

OoOoOOo

Citat:

We examine the possibility that Fast Radio Bursts (FRBs) originate from the activity of extragalactic civilizations. Our analysis shows that beams used for powering large light sails could yield parameters that are consistent with FRBs. The characteristic diameter of the beam emitter is estimated through a combination of energetic and engineering constraints, and both approaches intriguingly yield a similar result which is on the scale of a large rocky planet. Moreover, the optimal frequency for powering the light sail is shown to be similar to the detected FRB frequencies. These `coincidences' lend some credence to the possibility that FRBs might be artificial in origin. Other relevant quantities, such as the characteristic mass of the light sail, and the angular velocity of the beam, are also derived. By using the FRB occurrence rate, we infer upper bounds on the rate of FRBs from extragalactic civilizations in a typical galaxy. The possibility of detecting fainter signals is briefly discussed, and the wait time for an exceptionally bright FRB event in the Milky Way is estimated.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

Bör påpeka att det här inte är något annat än en löst sammanfogad hypotes utan några djupare undersökningar.

Att en avancerad civilisation skulle kunna använda tekniker på stor skala som vi själva har börjat att experimentera med känns inte särskilt långsökt enligt mig, men chansen är nog större att det hela har en naturlig förklaring.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Bästa beviset för att det finns intelligent liv på andra planeter är att ingen har försökt kontakta oss!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Tror inte på liv någon annanstans, vi är förevigt fast på jorden utan möjlighet att ändra på detta. Sol måne och stjärnor, thats it..

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med det argumentet är att människan besökt andra planeter. Så fast är man med andra ord inte.

Mycket spekulation och gissningar i den länken du. Hört liknande hypoteser på "Ancient Aliens" som för någon anledning går på HC2 varje kväll. Lika mycket (eller lite) belägg med andra ord.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Han sa inget om när livet uppstod här, han pratade om inom vilket tidsfönster förutsättningarna finns för abiogenesis på en jordliknande planet.

Skrivet av Tumnus:

Problemet med det argumentet är att människan besökt andra planeter. Så fast är man med andra ord inte.

Vi har haft människor på andra himlakroppar, inte andra planeter. Men man måste ändå medge, vi måste uppfinna interstellära resor eller terraforming om vi ska ha någon permanent bosättning bortom jorden. Det finns många idéer om hur det ska gå till, men vi vet ännu inte om det är möjligt. Och med interstellära resor så menar jag såklart gångbara interstellära resor. Bara för att saker är tekniskt möjliga så är det inte alltid värt besväret. Som t.ex. flygande "bilar".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Han sa inget om när livet uppstod här, han pratade om inom vilket tidsfönster förutsättningarna finns för abiogenesis på en jordliknande planet.
Vi har haft människor på andra himlakroppar, inte andra planeter. Men man måste ändå medge, vi måste uppfinna interstellära resor eller terraforming om vi ska ha någon permanent bosättning bortom jorden. Det finns många idéer om hur det ska gå till, men vi vet ännu inte om det är möjligt. Och med interstellära resor så menar jag såklart gångbara interstellära resor. Bara för att saker är tekniskt möjliga så är det inte alltid värt besväret. Som t.ex. flygande "bilar".

Korrekt. Min poäng kvarstår dock. Människan har lämnat planeten. Däremot har man börjat identifiera potentiella planeter att bo på i Alpha Centauri B. Alltså det solsystem som ligger närmast våran. Det finns några planeter i det solsystemet (som påminner om vårat) som ligger nog långt ifrån solen för att planeten inte ska bli ett brinnande inferno men nära nog för att planeten inte ska bestå av enbart ishav. Solen i Alpha Centauri (A och B) liknar även våran samt att den är ungefär lika gammal. Själva solsystemet ligger 4,3 ljusår från våran sol.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Korrekt. Min poäng kvarstår dock. Människan har lämnat planeten. Däremot har man börjat identifiera potentiella planeter att bo på i Alpha Centauri B. Alltså det solsystem som ligger närmast våran. Det finns några planeter i det solsystemet (som påminner om vårat) som ligger nog långt ifrån solen för att planeten inte ska bli ett brinnande inferno men nära nog för att planeten inte ska bestå av enbart ishav. Solen i Alpha Centauri (A och B) liknar även våran samt att den är ungefär lika gammal. Själva solsystemet ligger 4,3 ljusår från våran sol.

Ja och korrekt avstånd till sin stjärna är ett av de minsta problemen. Jag antar att du talar om planeten i den beboliga zonen kring Proxima Centauri. Alltså Alpha Centauri Cb. För det första så lär Alpha Centauri Cb med stor sannolikhet vara tidvattenlåst till sin stjärna, och även om den inte varit det så hade det varit mycket orimligt att den skulle kunna ha något magnetfält starkt nog för att hålla solvinden från att erodera atmosfären. Den är med stor säkerhet totalt obebolig för människor och omöjlig att terraforma.

Men sedan, mitt argument handlade inte om det fanns beboliga eller terraformbara planeter kring andra stjärnor eller inte. Utan om vi kommer kunna få till interstellära resor. Jag är inte helt säker på att du är medveten om den enorma skillnaden i skala mellan interplanetära resor och interstellära resor.
Även om det var fullproppat med beboliga planeter i Alpha Centauri-systemet så måste vi uppfinna interstellära resor.