AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det är intressant för de som spelar i 4k. Om det visar sig att det i praktiken inte är någon skillnad i 4k-spelande mellan intel och AMD, så är det ju bra information för de som just spelar i 4k. Har man sedan tänkt att göra mycket videorendering så är ju isf Ryzen ett klockrent val för just detta typ av användande.

(Edit: Förtydligande. För att mäta en den breda allmänna CPU-prestandan så är ett test i enbart 4k måttligt intressant. Men för ett specifikt fall av användning är det högst intressant att veta hur upplevelsen/prestandan kommer te sig just där, om det nu är precis så man kommer använda den. För mig som inte spelar t.ex. är gamingtesterna HELT irrelevanta.)

Kan jag väll kanske ge dig att det skulle vara "nice to know", men som ett test av prestanda totalt ointressant.
Problemet med ett 4k testet i sig är att det bygger på att GPUn flaskar och att du aldrig uppgraderar GPUn.

Måste ta mig fan vara det tråkigaste testet i världshistorien att utföra, diffar 1-2 fps på alla 20 cpuer. Felmarginalen är större än diffen mellan CPUerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Intressant att spelprestandan utan problem matchar Intels fetaste vid 4k.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=28...

Du menar "nästan matchar en ca 3000 kr billigare Intel i7-7600K"...?

Permalänk
Medlem

Finemang, blir grabben glad, hans AMD FX 4300@4,4 orkar inte riktigt med något alls längre så han får ärva min 2500k när jag uppgraderar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Min 4790k kommer givetvis vara med i matchen ett tag till. Jag tycker dock många verkar vara lite negativa till denna release, den är fantastisk.

Vet inte varför många förespråkar i5or.... Kompisar som kör i5or klockade till 4.5-4.8ghz blir totalt utklassade av min i7a i BF1 på hög fps. i5or flaskhalsar tex BF1 om du har en 144hz monitor. Dom har typ konstant 99-100% cpu anvädning.

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holmberg:

Mmm, det skiljer sig ju lite beroende på exakt vilka processorer man jämför. 5-10 % i full-hd är ju inte jättestor skillnad.

Min fråga kvarstår dock. Vad är det som krävs för att CPUn ska flaska i ett mer verkligt förhållande? Sli/crossfire på en skärm?

Sitter man på fler än två kort i SLI/CF brukar CPUn flaska.

Skrivet av Lothbrok:

De marknadsför ju Ryzen "For Gaming" trots att intel är ett bättre val.

Roligt påstående. Folks förväntningar är skyhöga utan någon egentlig orsak och sedan blir de besvikna för att det inte sker mirakel. AMD har lyckats göra något stort med Ryzen. Visst Ryzen presterar sämre än 7700K men det var förväntat. Intel var innan lanseringen 6 generationer före AMD. Nu är man max två om ens det..

'

Skrivet av ramlösa:

Exakt samma argument användes när Bulldozer släpptes, dagens 4-kärniga I5or spöar fortfarande bokstavligen skiten ur FX-serien 6 år senare.
Gissar att jag hinner byta CPU innan det blir något större problem, om jag nu inte skulle börja stream etc.
Är dock ingen hemlighet att jag suger ... så det lär knappast hända.

Men FX-serien spöar skiten ur Q6600. På ungefär den nivån ligger det argumentet. Ska du jämföra något så får du jämföra CPUer för sin tid. Inte sitta och cherrypicka som du gör.

Skrivet av Oyes:

Med tanke på att 7700k ligger tusen kronor under billigaste Ryzen känns det som att Ryzen skulle vara mer för renderare och liknande än spelare.

Fel. Ryzen kommer att ha CPU:er för så lågt som $120 i och med R3 1100. Så man har en ganska jämn "lineup" av CPU:er i prissegmenten 120 till 490 dollar. Sedan finns det bokstavligen CPU:er i detta test som ligger på samma pris som 7700K. Så någonstans måste du läst grovt fel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan jag väll kanske ge dig att det skulle vara "nice to know", men som ett test av prestanda totalt ointressant.
Problemet med ett 4k testet i sig är att det bygger på att GPUn flaskar och att du aldrig uppgraderar GPUn.

Måste ta mig fan vara det tråkigaste testet i världshistorien att utföra, diffar 1-2 fps på alla 20 cpuer. Felmarginalen är större än diffen mellan CPUerna.

Det finns dock scenarion det skulle kunna ge mer skillnad, dels på grund av att Zen plattformen har fler pci-e lanes än kaby-lake/skylake och skulle därför kunna pressa igenom mer data till grafikkortet när inte cpu'n är bottleneckad. detta gäller dock bara om man har något annat i datorn än enbart ett grafikkort ipluggat, tex pcie ssd, ljudkort, etc.

Men det finns scenarion då man skulle kunna få betydligt högre prestanda i höga upplösningar på zen än intels dito. exkluderat x99 plattformen då.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Lysande. Blir nog en 1700 i min nya workstation.
Fattar dock inte hysterin ang spelprestandan då dessa prollar ska konkurrera med x99.
Många kommentarer påminner om när syrrans döttrar bråkar om vilken Bratz som är coolaste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Till er som blir sugna på att köpa en 7700k. Om 1-2 år så kommer det kännas riktigt fattigt att sitta på 4 kärnor, oavsett hur bra den presterar i spel idag. Det är min spådom.

Tja du, jag ska byta ut min 6700K här så om 1-2 år kommer jag antagligen inte ha kvar min 7700K heller.

GG AMD, men denna gång blir det Intel för femtioelfte gången.

Permalänk

Förstår inte varför alla är så nöjda, jag var jättehypad. Men Intels 7700 ligger i samma pris och prestera lite bättre i spel. Varför ska man då köpa AMD?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst hela testet och alla kommentarer så känns det något underväldigande.
Att ligga och ösa max på alla kärnor i Cinebench köper ju knappast så många denna CPU för, då finns det bättre grejer som 20-core Xeon t.ex.
Spelprestandan var inte dålig men heller inte bra.
Upplåst CPU som inte går all klocka något vidare.

Om det ska vara detta som AMD ska ha som top of the line ett bra tag nu så känns det redan rätt överspelat om inte priset sänks. Den låga överklockningspotentialen ger ju att man redan pressar arkitekturen rätt hårt.

Permalänk
Medlem

Här är en speljämförelse mellan R7 1700 (non-X) @3,9Ghz vs i7 7700k @5Ghz:

https://youtu.be/V5RP1CPpFVE?t=182

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

En 6900k har en bra bit mer cache, så det lär nog hjälpa den en bit i vissa applikationer.. Men.. du jämför nu en CPU som kostar 10K..

Tar vi däremot en 7700K så ligger den bara 4% över Ryzen i BF4, när de är klockade samma vid 2.8GHz.

Så är fullt möjligt att med bara 4 kärnor aktiva att man kan få upp Ryzen till 4.4 GHz eller mer. Så blir interessant hur dessa tester går.

Vet inte om någon har svarit dig ännu men i Sweclockers eftersnack om Ryzen sade man att man inte fick upp frekvensen något högre genom att stänga av kärnor.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Sweclockers kan ni inte göra ett ordentligt speltest på rätt många spel så man får lite bättre överblick? Kanske ett prestandaindex för cpuer också? Det hade varit riktigt bra o ha.
Kanske även ett pris/prestandaindex också. Känns väldigt användbart.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Peterrrrr:

Förstår inte varför alla är så nöjda, jag var jättehypad. Men Intels 7700 ligger i samma pris och prestera lite bättre i spel. Varför ska man då köpa AMD?

För att AMD:s R7 1700 presterar bättre i de flesta andra saker.
Men visst är det så att om du vill ha den absolut bästa cpu:n för spel, AMD eller Intel, då är det i7 7700k som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD, välkommen tillbaka.

Seriöst gåshud!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Sitter man på fler än två kort i SLI/CF brukar CPUn flaska.

Roligt påstående. Folks förväntningar är skyhöga utan någon egentlig orsak och sedan blir de besvikna för att det inte sker mirakel. AMD har lyckats göra något stort med Ryzen. Visst Ryzen presterar sämre än 7700K men det var förväntat. Intel var innan lanseringen 6 generationer före AMD. Nu är man max två om ens det..

'Men FX-serien spöar skiten ur Q6600. På ungefär den nivån ligger det argumentet. Ska du jämföra något så får du jämföra CPUer för sin tid. Inte sitta och cherrypicka som du gör.

Det presterar ju likt Intel 3/4 serie och inte som 6/7, i spel.

Samtidigt är Intel billigare.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Förstår inte varför alla är så nöjda, jag var jättehypad. Men Intels 7700 ligger i samma pris och prestera lite bättre i spel. Varför ska man då köpa AMD?

Givetvis kommer 7700k ge dig bättre fps i 1080p miljö no questions asked med en 144hz monitor. 1800x tex är en 8 core processor och de flesta spelen kan inte ens utnyttja den fullt ut.

Så om du bara ska spela så skulle jag köpt 7700k alternativt vänta på att amd lanserar motsvarigheten.
Behöver du 8 cores för arbete mm så hade jag köpt en ryzen istället för 6900k för 11 lax...

MVH

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr: för att det finns mer saker man kan göra med en dator än att spela.

Ryzen 7 ska jämföras/tävla mot X99 INTE Z170/270

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Om man tar en som mig som nästan enbart spelar i 4K och dessutom använder min rigg till mer än spel så kan jag säga att Ryzen verkar klockren. Vanilla 1700 känns som jäkligt mycket processor för pengarna med tanke på vad man får. Ser man till uppgraderingsmöjligheter så känns det lockande att kanske bara byta prolle vid senare tillfälle och på så sätt uppgradera lite oftare än vad man gör nu för man vet ju aldrig vad som väntar runt hörnet.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Här är en speljämförelse mellan R7 1700 (non-X) @3,9Ghz vs i7 7700k @5Ghz:

https://youtu.be/V5RP1CPpFVE?t=182

Intetsägande test då GPU verkar vara flaskhalsen i alla testade spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Det presterar ju likt Intel 3/4 serie och inte som 6/7, i spel.

Samtidigt är Intel billigare.

Nej det gör den inte. Om du tittar på Sweclockers test så ligger den över Haswell och landar just över Haswell-Refresh. En bit från Skylake men en bit över Haswell. Den presterar alltså mellan serie 4 och serie 6 i tre av fem speltest. Däremot så inser man snabbt hur värdelöst optimerat Warhammer är när även Intels processorer hamnar lite hur som haver.. Måste vara något mätningsfel hos Sweclockers.

Dessutom rekommenderar jag att du tar och tittar på Sweclockers test där man klockat ned processorer för att mäta prestanda per Hz (alltså IPC). Där lägger man sig någon % över 4-serien och ungefär 7% under KB-L. Med andra ord så är stora delar av försprånget det faktum att KB-L klockar bra.

Och nej "Intel" är inte "billigare". Faktum är att det kostar ungefär samma pris för 1700X och 7700K.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Förstår inte varför alla är så nöjda, jag var jättehypad. Men Intels 7700 ligger i samma pris och prestera lite bättre i spel. Varför ska man då köpa AMD?

Jag kör lightroom, musikprogram som använder flera trådar och lite andra tunga sysslor så för mig är detta helt perfekt.
Jämför man med tidigare AMD processorer så är det ett jättelyft i prestanda även i spel (även om intel är bättre där)

Det är möjligt att vi kommer se spel i framtiden som utnyttjar flera trådar bättre, då kommer många intel cpuer halka ner.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns som en historisk dag AMD the makers of Ryzen...

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Tycker att AMD levererade det som var förväntan. Bra multitrådad prestanda med 8c/16T och IPC runt Ivy Bridge/Haswell. Känns väldigt lyckat och roligt för AMD, men främst för CPU marknaden där vi äntligen har lite konkurrens.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Inaktiv

Blir att köpa så fort ett lämpligt moderkort för mina behov släpps.

Intel behöver släppa något nytt för att jag ska överväga att köpa något från dom i dagsläget, AMD kom ikapp och förbi på flera områden. Vilket har varit uppenbart för många av oss ett tag nu förvisso.

Permalänk
Medlem

Min gamla i7-3770 är i stort sett likvärdig i spelprestanda. Bra jobbat AMD.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att veta vad man ska tycka eller rekommendera till folk. Helt klart ett lyft för AMD från tidigare cpu:er i alla fall och med nuvarande priser så är Ryzen ett bättre val än Intels 6-10 kärniga modeller.

För de som spelar mest och är cpu-begränsade i sitt spelande är 7700K ett bättre val, men frågan man ska ställa sig är OM man är cpu-begränsad eller inte? Det är kanske inte helt lätt att reda ut eftersom spel är olika när det gäller detta och sen beror det på vilken upplösning man spelar i och vilket grafikkort man har.

Däremot vet man med sig att man är gpu-begränsad i spel, vilket man t ex är i de flesta spel med enkelt grafikkort och 1440p, så är det ju ett Ryzen intressant eftersom man har bättre mulittrådsprestanda och likvärdig spelprestanda med ett 7700K-system. Då gäller det att värdera om man tycker det är värt den extra kostnaden för Ryzen över 7700K.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Shiiiiiiiiiiieeeeet......! Helt sanslöst vad mycket folk som inte kan läsa hur värda dessa processorer är för det dom faktiskt är bra på. Men nu är vi tydligen på Sweclockers där man endast kollar på spelprestandan, där grupptrycket är det bästa som finns och man vill helst gifta sig i kyrkan som heter inet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Så mycket okunskap i ett forum som säg sig själv ska vara "enthusiaster" gör mig besviken. Känns mer så att en hel del ligger på ungefär samma nivå som valfri säljare på en datorbutik där spel och fps betyder allt och det är det enda en dator är för.

Själv tycker jag Ryzen 7 är bra för dem som jobbar med content creation då det erbjuder ett mycket bättre förhållande av pris och prestans samt streamers som vill streama i jätte bra qualität.
Alla "gamers" som har mer intelligens än ovan nämnda "fps-kåta" typen ska ju klart OM DEM KAN vänta på Ryzen 5.
Plus jag tycker fortfarande att det är bra att AMD pressa fram mot det att Quad core ska blir nya standarden även för dem lägre segmenten med Ryzen 3.

Fast samtidigt är ju just FPS och SPEL det ENDA som betyder något för många. Betyder ju inte att dom är mindre intelligenta för det eller?
Tråkig attityd måste jag säga.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Här är andra gången denna kille kör test på ett Gigabyte moderkort (samma som första testet ) i7700k 5ghz vs R1700 3,9 ghz

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&feature=youtu.be