AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Avstängd

Mycket imponerande prestanda vid flera trådar samt vid 4K upplösning vad jag sett!

Aningen besviken på spelprestandan i dagsläget men bli inte lurade gott folk, som vanligt så släpper AMD hårdvara som är framtidssäker om ni frågar mig.

När 4 kärniga processorer kom för tio år sedan så va dom inte heller så vassa i spel, annat är det idag.

Det luktar som att det är samma sak med Ryzen. Framtidssäker, billig och 1700 versionen verkar ju gå att klocka till precis samma nivåer som 1700X och 1800X så där kan man definitivt bygga ett snorbilligt system som man sedan kan ha i åratal.

Redan nu levererar Ryzen perfekt prestanda i 4K och tittar ni på den flertrådade prestandan så har ni en glims av hur framtiden ser ut när det gäller spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Han menar att om du har en cpu som klarar 100fps i x spel byter till en annan och får 80fps i x spel, då byter man ner sig.

Hur många spel spelar du i 720p upplösning?
Flesta spelen kommer flaskas av grafiken långt innan högre klockfrekvens kommer spela någon roll, så länge man inte bygger nått dual GPU beast... Men sen har man 4 extra kärnor för då spel med bättre multi core optimering kommer ut.

Vad Ryzen 7 ger i singel tråd prestanda är mer än tillräckligt för majoriteten av spelen ute nu..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar som det får bli en R7 1700 då. Mycket prestanda för en billig peng om man klockar dem

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Vilken megaflopp!
Kan inte ens mäta sig mot vissa i5or eller tom i3or....

Överklockningen var också pinsam.

Detta i spel alltså.

Aja, de börjar närma sig, men de behöver nog några år till.

Tur att man inte väntade på ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju sant för Intels 8-kärniga också, 6900k har sämre spelprestanda än 7700k. Är 6900k en "megaflopp"? Absolut inte så klart. Den är bara tänk att användas i annorlunda sammanhang, precis som Ryzen 7.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Tveksam spelprestanda. Fullt godkänt i vissa spel men lite för klen överlag. Hade ändå blivit köp om det hade klockat bra. Nu vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av LPG:

R7 1700 är vinnaren av det hela. Spelprestanda och överklockning som inte riktigt når upp åt sidan, det finns inte mer prestanda per krona på marknaden just nu.

Fast det där stämmer ju inte? Intels är både billigare och bättre i spel samt överklockar bättre. i5 7600k kan du liksom dra upp i 5Ghz

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Med en helt ny arkitektur så måste väl detta vara mer än väl godkänt!
Visst hade man hoppats på lite större oc potential, men påminner om att intels 8/16 inte heller är några monster när det kommer till det!

Ryzen 1700 borde vara ett självklart val för väldigt många

Tokbilligt ju!

3,0 GHz, och kanske överklockar dåligt, samt kostar mer än en I7 7700K? Nja...

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

Som spelprocessor är R7 en besvikelse så klart, men i produktivitet så är den smått fantastisk.
Du får 100% bättre prestanda per krona jämfört med Intel i många tester.

Permalänk
Avstängd

hade varit intressant att see hur bra den funkar för streaming.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nackdelar

Dålig överklockningspotential

Halkar efter Intel i spelprestanda

Det blir en 7700k för mig helt klart. Synd att AMD inte var bättre i spel.

Det var min tanke med.
Jag tycker det är bra med konkurans och jag hoppas verkligen att AMD lyckas, men ärligt talat så toppade Intel CPU listorna på det flesta av testerna förutom enstaka tester som flertrådigt Cinebench. Som alldaglig användning, gaming, film och mm så är det bättre och billigare med en Intel i7-7700K eller t.o.m en i5-7600K. Sen får man även inte glömma kretsar och Moderkort, där har även Intel bättre och mognare alternativ att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast det där stämmer ju inte? Intels är både billigare och bättre i spel samt överklockar bättre. i5 7600k kan du liksom dra upp i 5Ghz

http://image.prntscr.com/image/5a08bc2e759d405690cbc61bd1ad42bc.png

Spelprestanda åt sidan sa jag. Där är en högt klockad kaby fortfarande kung. Men för en annan som inte bara letar efter en maskin som ska spotta ut så många bilder per sekund som möjligt så ger AMDs nya processorer oerhört mycket prestanda för kronan. (för övrigt är det över 100+ fps de ger innan det tar stopp, det är inte så många som bryr sig om det är 120 eller 150 fps)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

För en som sitter på en 1440p skärm och sysslar mycket med lightroom och spelar lite spel på sidan så är det lockande. Sitter dock på en 5775C som skall hålla i många år till innan man näms byta.

Permalänk
Medlem

Man skulle väl sammanfattningsvis säga att Ryzen är en CPU för dem som inte sätter spelande som högsta prio. Tyvärr mycket besviken över överklockningsresultaten. Ser själv ingen vinning att byta ut min 4790k, får spana vidare efter en 5775c som känns som den ultimata spel-CPU:n i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det finns 165Hz 1440p-skärmar.
Med andra ord är i7 7700K fortfarande riktigt intressant oavsett om man så sitter med 4st GTX 1080 Ti'n.

Hur man orkar bry sig om allt över 100Hz övergår mitt förstånd. Men visst det finns alla typer av produkter och marknadsföring för desamma.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Hur många spel spelar du i 720p upplösning?
Flesta spelen kommer flaskas av grafiken långt innan högre klockfrekvens kommer spela någon roll, så länge man inte bygger nått dual GPU beast... Men sen har man 4 extra kärnor för då spel med bättre multi core optimering kommer ut.

Vad Ryzen 7 ger i singel tråd prestanda är mer än tillräckligt för majoriteten av spelen ute nu..

Läs det här om du inte visste

Skrivet av Sisyfos:

Det är för att lägga flaskhalsen på CPU'n istället för GPU'n, det handlar inte om ett realistiskt spelscenario.
Anledningen till det är för att få ett hum om ungefär hur många FPS en CPU kan producera givet att den har GPU-kraften bakom sig för det.

Med andra ord är det väldigt intressant för oss som spelar i högre refresh rates som 120/144/165FPS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arkitekturen, speciellt för att vara version 1, är grym. Kollar man på prestanda vid samma GHz så synbs det tydligt. Att arbeta upp hastigheterna på CPU:er är något jag tror kommer med tiden och då kommer prestandan skala med det. Men det som det inte direkt pratas om så mycket men som är den största grejen med hela Ryzen linjen är priset. Omg!

Det är lätt att kolla på staplar och säga "Ahhh 6950x slår den ju stort i en del"... Men den kostar typ 15-20.000! Eller 6900K som kostar runt 10-11.000 :P. Ryzen är prestanda demokratiserat. Hoppas verkligen de får lite konsumentstöd och pengar i kassan att utveckla vidare Ryzen med så kommer läget på CPU-marknaden bli riktigt spännande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur man orkar bry sig om allt över 100Hz övergår mitt förstånd. Men visst det finns alla typer av produkter och marknadsföring för desamma.

Hur man orkar bry sig om en mjukare spelupplevelse... va?
Det är inte marknadsföring, sätt mig vid en 60Hz-skärm och jag märker det på 1 sekund redan på skrivbordet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

kan verkligen inte fatta hur folk kan sitta här och gnälla på spel-prestandan på en 8-kärnig processor med låg klockfrekvens. det här en helt fantastisk processor med tanke på priset. att ens jämföra den med 7700k är ju absurt, det är helt olika processorer som råkar ligga i samma prisklass för att intel överprisar som in i helvete.

ni ska jämföra 7600k och 7700k med amds 4-kärniga modeller som kommer kosta kaffepengar i jämförelse. i benchmarks lär en sådan prestera nästan lika bra, och är det så kommer spelprestandan vara snarlik i praktiken. sedan har du samtidigt mycket mer pengar till att köpa annat, t.ex. ett snabbare grafikkort eller att ha råd med en ssd.

att kunna köpa en jättebra ryzen-processor till en speldator utan att behöva lägga fantasisummor på en i5 eller i7 från intel är det som svensson vinner på det här. priset för en vettig speldator går ner markant. för de som faktiskt behöver trådarna från de dyrare ryzen-modellerna så kan de få en extremt kraftfull processor för mycket mindre pengar. behöver du inte trådarna så är 1800x inte för dig.

Permalänk
Medlem

Vilken kylare använder Swec i sina tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hur man orkar bry sig om en mjukare spelupplevelse... va?
Det är inte marknadsföring, sätt mig vid en 60Hz-skärm och jag märker det på 1 sekund.

Nu var det inte 60Hz jag pratade om, utan "allt över 100Hz".

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam

Jättefint test!
Ungefär som förväntat, men spelprestanda var något sämre.
Firestrike visade något märkligt, varför får Ryzen så dålig totalpoäng men så bra fysikpoäng, jämfört med i7 6900k?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra test. Tack swec!

Förstår inte hur så många kan säga att 1800x har dålig spelprestanda. Ja vid spelande med låg upplösning så är en 7700k bättre, men det påverkar ju endast folk som faktiskt spelar i dessa upplösningar och som dessutom har en skärm med hög uppdateringsfrekvens för bägge CPUerna klarar av 60fps utan problem.

Kanske sammafatta det lite så här:
Spel med hög upplösning: Spelar ingen roll
Spel med låg upplösning och 60Hz: Spelar ingen roll
Spel med låg upplösning och >120Hz: 7700k
Arbete och multipla program: 1800x

Sedan så kommer spel i framtiden att bli bättre på att stöja 8 kärnor. Samma beteende såg vi tidigare vid övergången till både 2 och 4 kärnor.

Jag är bra sugen på en 1800x. Skulle passa mina behov mycket bra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu var det inte 60Hz jag pratade om, utan "allt över 100Hz".

Jahopp, varför denna udda gräns på 100Hz?
Själva grundargumentet jag pratade om var ju hur som helst att i7 7700K är en intressant CPU för gaming oavsett sin budget och övriga komponenter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är du spelutvecklare själv då?
Jag är i alla fall inte det och jag vet inte vad som krävs för att optimera ett spel för 16 trådar.

Det är lite orättvist att gnälla på spelutvecklare över Ryzens spelprestanda när man inte vet hur mycket jobb de möjligtvis lägger ner på det, från vad jag har hört så är det riktigt svårt just att göra det men att samtidigt skala ett spel för processorer med säg 2-4 trådar.

Det är inte som att optimera för konsoler

Jag är vanlig utvecklare och kan säga att multi trådning är svårt att bygga och testa. Dessutom är det inte värt att lägga resurer på att optimera spel/programvara för mycket mer än 4 trådar då de som har fler är såpass få. Eller så gör man att programmet funkar jättebra med 16 trådar och får en massa arbete för att sedan anpassa det för 4. Det är en kostnad/tid fråga, som vanligt.

Nu hänger det säkert en del på spelmotorerna också, de kommer ju bli mer och mer optimerade för fler trådar och abstraherar bort det arbetet från utvecklaren.

Dock kan jag spontant tycka att spel borde utnyttja minst 8 trådar ganska bra då både PS4 och Xbox one har 8 kärnor, det portas väl fortfarande en hel del till pc?

Permalänk
Medlem

Damm jag är sjuk på att spekulera för en månad sen skrev jag här på sweclockers att Ryzen nog kommer prestera riktigt bra i komprimering och konvertering o sådant men kommer halka efter lite i spel och exakt det som jag spekulera hände :D. Kommentaren är sparad som tur i historiken .

Utmärkt test av redaktionen men tror de flesta är mer taggade för den 6 kärniga modellen som är högre klockad

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

väntar på mer tester av 1700X innan det blir köp, men det ser lovande ut

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Ser ut att klara mina behov helt perfekt. Kommer ju köra mycket med Veracrypt i bygget, dessutom så är processorn stark nog för att klara alla spel jag kommer spela i bra FPS under överskådlig tid. På allt annat jag kommer använda den till är den top of the line. Så för priset av en billig 1700 kommer jag få datorn precis så bra som den kan bli för det jag ska använda den till i princip.
Kommer inte se skillnad på 108 och 114 FPS, så att gå ner till en fyrkärnig Intel finns inte på kartan.

Skulle inte se kunna uppleva någon som helst bättre prestanda om jag gick upp 10000:- och körde Intel.

Angående överklockning så har jag redan gissat på det här beteendet länge, detta är vad vi ser med RX 480 också. En hård frekvensvägg strax över stock som inte går att lösa med extra kylning, därför hjälper det inte att deaktivera kärnor heller. En gissning är att till Zen+ kommer de arbeta febrilt med att kringå det så att de med färre kärnor kan få sträcka på benen. IPC lär inte vara riktigt lika hög prio att öka som tidigare.

Permalänk
Medlem

Riktigt grym prestanda, energieffektivitet och pris!
Misstänker att R5 kan bli riktigt prisvärda även för spel också.

Till er som blir sugna på att köpa en 7700k. Om 1-2 år så kommer det kännas riktigt fattigt att sitta på 4 kärnor, oavsett hur bra den presterar i spel idag. Det är min spådom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Let's be honest here, ska du spela är det inte direkt något upphetsande, ska du överklocka är det heller inte något upphetsande. Vi på Swec gör precis det, så lite fail enligt mig.

Vilken tur att det inte gjorde denna processor enbart för Swec medlemmar då😂 Ska bli roligt se försäljningsiffror vid nästa earnings call

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ska man primärt spela väntar man på AMD Ryzen 3 med 4C och 8T. Högst sannolikt att de modellerna kommer erbjuda högre frekvens än Ryzen 7. Testerna med 1800X i 4ghz drar jämna strån med 4790K i 4,4Ghz. IPC'n är alltså bättre än Haswell. Om en Ryzen 3 kommer upp i 4,5-4,6ghz. Då kommer den nosa på samma prestanda som 7700K erbjuder. Fast för under 2000kr. Varför skulle du då vilja köpa en 7700K för närmare 4000kr?

Enligt Cinebench singeltrådat vid samma klockfrekvens har Ryzen 0,9% bättre IPC än Haswell.
I speltesterna vid samma klockfrekvens vinner 6800K, 6850K och 6900K ganska stort mot Ryzen. I Witcher 3 är även 6700K och 7700K en bit över.
Så nej, jag tror inte att Ryzen 5 kommer att nå samma spelprestanda som Skyleke/Kaby Lake som dessutom klockar högre.
Ryzen 3 är dessutom 4C/4T vilket gör att i5 sannolikt är bättre i spel. Dock är ju Ryzen prisvärdare.

De som är ute efter maximal fps verkar vara tvugna att väla Intel för tillfället. Bryr man sig bara om 60 fps är Ryzen ett självklart val däremot.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?