AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Beror på hur man ser det. Du får 4 fler kärnor för det priset.. däremot ser jag ingen orsak att köpa 1700X över 1700 för ett 600:- prispåslag.

Sedan handlade hela diskussionen om IPC.. Inte överklockning. För att mäta IPC så måste CPUerna vara identiskt klockade för annars skjuter överklocken direkt iväg när det kommer till prestanda. Dessutom så kopierar du (nog omedvetet) min poäng. Att Intels övertag ligger mestadels i dess standardklock. Vilket betyder att AMD lyckats ganska rejält även om de inte når på Intel riktigt ännu. KB-L har enligt Sweclockers ungefär 7% högre IPC än Ryzen. Däremot har Ryzen någonstans mellan 1-2% (inom felmarginalen) högre IPC än Haswell. Hur mycket detta beror på underliga biosinställningar (som kräver uppdatering), omogen nod, dåligt stöd från moderkort etc. kan bara framtiden förtälja.

IPC spelar väl ingen roll om nu intel fortfarande springer förbi AMD till en mycket lägre kostnad.
Få klockar liksom.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Silcan: Dryg du låter. Jag vill se realistiska resultat som bygger på upplösningar som många av oss faktiskt använder, inte teoretiska tester i 1280x720.

Om det nu inte är något skillnad i 1440p och 2160p så behöver detta belysas så de som står i valet mellan 7700k och 1800x inte tror att prestandan kommer vara sämre på 1800x än 7700k i spel. Om man avser spela och köra content creation i 1440p+ upplösning så ser jag bara fördelar med 1800x t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

Här är andra gången denna kille kör test på ett Gigabyte moderkort (samma som första testet ) i7700k 5ghz vs R1700 3,9 ghz

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4&feature=youtu.be

Det mest intressanta i de där testet enligt mig är att 1700 är mer smooth än 7700k. 7700k har mer stuttering etc. vilket är något jag stör mig något otroligt på när jag spelar spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

IPC spelar väl ingen roll om nu intel fortfarande springer förbi AMD till en mycket lägre kostnad.
Få klockar liksom.

Korrekt men IPC är ändå viktig eftersom den pekar på grunden man kan bygga på. Bara det faktum att AMD gjort ett större hopp från Piledriver till Ryzen på en generation än vad Intel gjort på fyra pekar på att AMD har något bra på gång. Och detta kan man bygga vidare på. Gapet däremot var för stort för att AMD skulle haft någon chans att komma ikapp.. vilket även deras ekonomiska bild inte gjort bättre direkt. Att man ens är uppe och nosar på 7700K är ett under. Att man däremot inte når ända upp pga. att CPUn klockar sämre (för det som skiljer "ur box" och överklockning av privatperson är helt enkelt att företagen klockar CPUn) samt att det finns vissa IPC skillnader ändrar inte det faktum att AMD har något bra på gång.

För att summera det hela. Det kunde ha varit enormt mycket värre. IPCn är svårare att åtgärda än att motståndarna klockar bättre. Och därför är ändå Ryzen ganska imponerande även om den inte riktigt når ända upp för att bli "The one and only choice" av de som enbart spelar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Speltesterna bör ju mest ses som en akademisk jämförelse än något att gå på rakt av. Som jag ser det så är Intel överlägsna på den punkten om man lyckas flytta flaskhalsen till CPUn. Men kör man med högre upplösningar och mycket ögongodis så flyttas snabbt flaskhalsen till GPUn och då kommer man inte märka någon skillnad i spelfallet. Med andra så spelar inte val av CPU särskilt stor roll så länge man inte har lite lägre grafikinställning eller kör med en extremt kraftfull GPU-setup så länge det kan matcha grafikkortet.

De andra fallen när det gäller rendering och liknande är däremot historian en annan. Här kan det alltid bli bättre då inget annat håller tillbaka. Summa summarum så kommer nog många uppleva liknande gamingprestanda mellan Ryzen och 7700K men en större vinst i andra miljöer med Ryzen. Vad som sedan händer om man har andra aktiviteter som kräver lite kraft på i bakgrunden när man spelar hade varit intressant att se. Om spelen slutar skala efter ~4 trådar så har man ju mer outnyttjad kraft kvar med än Ryzen än en Intel på Z-plattformen.

Permalänk
Medlem

@Fedge: Finns en del recensioner på Youtube med högre upplösningar. Blev svårt att se skillnad mellan processorerna i vissa spel faktiskt. Personligen kommer jag ta Ryzen till min nästa dator, dels för att främja konkurrens och dels för att det inte blir någon betydlig skillnad för mig.

Stavning.
Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Många verkar tycka om AsRock-moderkort, nu finns de på Prisjakt.
Dock från endast en butik, finländska Multitronic.
I Finland däremot finns de i 4-6 butiker, undrar varför de svenska butikerna inte har tagit in dem.
https://hintaopas.fi/category.php?m=s309624745&o=produkt_pris...

Offpist, måste bara fråga. För dig som är finlandssvensk, är det inte besvärande att behöva gå på hemsidor som endast är på finska?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@Fedge: Finns en del recensioner på Youtube med högre upplösningar. Blev svårt attvse skillnad mellan processorerna i vissa spel faktiskt. Personligen kommer jag ta Ryzen till min nästa dator, dels för att feämja konkurrens och dels för att det inte blir någon betydlig skillnad för mig.

Jag håller med, och jag tycker detta bör belysas i detta test för högre upplösningar, när man säger att AMD Ryzen 7 är 'sämre för spel' för att inte bli missvisande.

Jag personligen kör 1440p, snart 4K, och håller på med Premiere Pro och Lightroom väldigt mycket. Detta låter som ett väldigt attraktivt val för mig.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande detta är konstigt. Prestanda vid samma klockfrekvens BF1 720p, i princip identisk som 6700K. I Cinebench ungefär likvärdigt med Haswell, det säger mig att det är inte singeltrådprestandan som är problemet, utan klockfrekvensen. När CPUn sen överklockas, så ger det i princip INGEN prestanda i Bf1? Är det kanske för att den inbyggda turboboost redan ger så mkt överklockning som den kan i det "oklockade" läget? Samtidigt skenar effektmätningen iväg ganska rejält efter 4ghz. Vad är det som händer?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@Fedge: Ja, går man till högre upplösningar så vinner man nog mer på att ha köpt Ryzen, i längden. Speciellt om spel optimeras bättre.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

@Silcan: Dryg du låter. Jag vill se realistiska resultat som bygger på upplösningar som många av oss faktiskt använder, inte teoretiska tester i 1280x720.

Om det nu inte är något skillnad i 1440p och 2160p så behöver detta belysas så de som står i valet mellan 7700k och 1800x inte tror att prestandan kommer vara sämre på 1800x än 7700k i spel. Om man avser spela och köra content creation i 1440p+ upplösning så ser jag bara fördelar med 1800x t.ex.

Ja men nu är det ju CPU tester och inte GPU. Man kör lägre upplösning för att inte GPU ska flaskhallsa CPU. Om 7700k presterar bättre i 1080p så är det bättre i spelet även om du skulle köra 4k och få likadan FPS, du har bara likadan FPS för att GPU stryyyper CPU.

Man kan ju lika gärna köra 720p och max_fps 60 och sen ryggdunka sig och säga att "2600k är lika snabb som 7700k".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Korrekt men IPC är ändå viktig eftersom den pekar på grunden man kan bygga på. Bara det faktum att AMD gjort ett större hopp från Piledriver till Ryzen på en generation än vad Intel gjort på fyra pekar på att AMD har något bra på gång. Och detta kan man bygga vidare på. Gapet däremot var för stort för att AMD skulle haft någon chans att komma ikapp.. vilket även deras ekonomiska bild inte gjort bättre direkt. Att man ens är uppe och nosar på 7700K är ett under. Att man däremot inte når ända upp pga. att CPUn klockar sämre (för det som skiljer "ur box" och överklockning av privatperson är helt enkelt att företagen klockar CPUn) samt att det finns vissa IPC skillnader ändrar inte det faktum att AMD har något bra på gång.

För att summera det hela. Det kunde ha varit enormt mycket värre. IPCn är svårare att åtgärda än att motståndarna klockar bättre. Och därför är ändå Ryzen ganska imponerande även om den inte riktigt når ända upp för att bli "The one and only choice" av de som enbart spelar.

Exakt så jag känner. Tror en del inte tar i beaktande vilket enormt kliv AMD tagit. Ryzen är otroligt imponerande i mina ögon nu, även om det finns punkter att förbättra så klart. Där framförallt OC delen saknas för tillfället, men det viktiga är ju att man nu har en stabil grund att bygga vidare på.
Svårt att hålla i plånboken redan nu, även om man är otroligt nyfiken på hur framtida Zen 2 och 3 kommer prestera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker fortfarande detta är konstigt. Prestanda vid samma klockfrekvens BF1 720p, i princip identisk som 6700K. I Cinebench ungefär likvärdigt med Haswell, det säger mig att det är inte singeltrådprestandan som är problemet, utan klockfrekvensen. När CPUn sen överklockas, så ger det i princip INGEN prestanda i Bf1? Är det kanske för att den inbyggda turboboost redan ger så mkt överklockning som den kan i det "oklockade" läget?

Även vid samma klockfrekvens så är något efter 6600K och 7600K samt 7700K i Cinebech. Däremot är gapet inte direkt stort. Handlar om 2% över Haswell och ungefär 7% under 7700K.

Skrivet av RVX:

Exakt så jag känner. Tror en del inte tar i beaktande vilket enormt kliv AMD tagit. Ryzen är otroligt imponerande i mina ögon nu, även om det finns punkter att förbättra så klart. Där framförallt OC delen saknas för tillfället, men det viktiga är ju att man nu har en stabil grund att bygga vidare på.
Svårt att hålla i plånboken redan nu, även om man är otroligt nyfiken på hur framtida Zen 2 och 3 kommer prestera

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag tror är att många av de som anser Ryzen vara en "flopp" är de som förväntat sig att AMD skulle slå Intel denna generation. Vilket i sig var att förvänta sig allt för mycket. Och jag betvivlar att AMD ens tänkte den tanken även om de antagligen hoppades på ett mirakel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@Fedge: Ja, går man till högre upplösningar så vinner man nog mer på att ha köpt Ryzen, i längden. Speciellt om spel optimeras bättre.

Det sa va också när Phenom II X6 kom, och sen när FX-serien kom...och nu igen
Sen sa vi, nu när DX12 kommer så kommer de komma till sin rätt.....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Var de testresultaten lika lovande som dessa? Hade inte intresse av datorer på den tiden.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Även vid samma klockfrekvens så är något efter 6600K och 7600K samt 7700K i Cinebech. Däremot är gapet inte direkt stort. Handlar om 2% över Haswell och ungefär 7% under 7700K.

Ja exakt, jag tycker de borde fått en tydligare skillnad vid överklockningen där, det säger mig att spelen inte utnyttjar fler än två trådar så bra kanske? För det är väl två trådar den överklockar per automatik i torbo boost till 4ghz. Sen när de sätter alla trådar på 4ghz så får de samma prestanda i spelbench.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

@BrottOchStraff: Var de testresultaten lika lovande som dessa? Hade inte intresse av datorer på den tiden.

Vågar inte svara på det på rak arm, det var ett tag sen Men jag minns att Phenom II x6 togs emot bättre än FX med bulldozer arkitekturen som presterade i princip sämre än Phenom II i vissa fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker fortfarande detta är konstigt. Prestanda vid samma klockfrekvens BF1 720p, i princip identisk som 6700K. I Cinebench ungefär likvärdigt med Haswell, det säger mig att det är inte singeltrådprestandan som är problemet, utan klockfrekvensen. När CPUn sen överklockas, så ger det i princip INGEN prestanda i Bf1? Är det kanske för att den inbyggda turboboost redan ger så mkt överklockning som den kan i det "oklockade" läget? Samtidigt skenar effektmätningen iväg ganska rejält efter 4ghz. Vad är det som händer?

Låter mer som samma problem med skylake å kabylake. dvs att högre klockade minne ger mer prestanda. Å nu har ju amd problem med sina biosar. så e nog något här som spökar. I minneskontrollern/minnena.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fel. Ryzen kommer att ha CPU:er för så lågt som $120 i och med R3 1100. Så man har en ganska jämn "lineup" av CPU:er i prissegmenten 120 till 490 dollar. Sedan finns det bokstavligen CPU:er i detta test som ligger på samma pris som 7700K. Så någonstans måste du läst grovt fel.

Visst, men det förändrar ju inte det faktum att de har sämre prestanda än intels motsvarande i spel. Det syns tydligt i benchmarksen.

Angående pris: 7700k ligger på 3.6k medan den billigare av de två Ryzen ligger på 4.5k. Hur menar du där? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4020337

Permalänk
Medlem

Det som blir lite en lite märklig situation i det här läget med dålig överklockningspotential, är hur man ska motivera prisskillnaden för entusiastmoderkort framför budgetmodeller. Detta när den potentiella skillnaden kanske ger max 100-200mhz extra med ett moderkort som i vissa fall kostar tre gånger mer än ett B350 moderkort.

Det som återstår att se nu är hur Ryzen 7 1700 överklockar. Ryzen 7 1800X verkar ju visa var maxfrekvensen redan ligger ungefär. Min gissning är att processorer som överklockar bra, handplockas och utgör Ryzen 7 1800X. Och de som inte går så högt utgör Ryzen 7 1700.
I bästa fall överklockar 1700 bra i jämförelse, och når snarlik prestanda som 1800X. Men det känns som ett långskott att det skulle ligga till på det viset.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med att folk skriver både "over" och "+"?

"we have tested over 100+ titles.."
"We have over 300+ developers.."

Veckans i-landsproblem såklart, finns säkert över 100+ viktigare saker att diskutera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det jag tror är att många av de som anser Ryzen vara en "flopp" är de som förväntat sig att AMD skulle slå Intel denna generation. Vilket i sig var att förvänta sig allt för mycket. Och jag betvivlar att AMD ens tänkte den tanken även om de antagligen hoppades på ett mirakel.

Detta. Det har ju varit känt sedan rätt länge att så skulle inte fallet bli, ska som sagt bli oerhört intressant och se hur dom kan vidareutveckla detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallebull:

När hypen tvärdör för att "De klockar inge bra".
Well, för all del, köp från Intel igen då och ge dem monopol i 5 år till då, folk här borde ju om något förstå at konkurrens är bra för sig själv som kund i ett senare inköp, istället för att skjuta sig i foten över några % mer prestanda man inte använder och får betala 20% extra för nästa Cpu...

Hade jag haft mer än 0.22:- på kontot hade jag stödköpt AMD bara för att.

Word!

Har ännu inte läst alla recensioner runt omkring men en viss besvikelse blir det förstås när man numera är så bortskämd med att kunna klocka så väl, både på CPU och GPU. Sen inser åtminstone jag att jag klarar mig på 60fps i spel med min skärm (har inte tagit klivet till 100Hz+ utan nöjer mig med Ultrawide) och då redan min 2600K levererar detta så köper jag gladeligen Ryzen. Visst, Broadwell-E och Skylake klockar bättre och kan därmed ge högre spelprestanda.. men! Hur ska AMD förväntas kunna ta ikapp ett försprång på denna front om folk i slutändan ändå bara köper Intel-processorer och inte ger företaget en rimlig finansiell chans att faktiskt uträtta arbetet?

Noterade också att i spel som t.ex. Rise of the Tomb Raider med DX12 så lyckades belastningen spridas ut bättre över fler kärnor. Var någon sekvens där jag i DX11 blev låst till 40-45 fps oavsett upplösning för att min gamla 2600K inte hade enkeltrådad prestanda nog att leverera mer. Med DX12 blev det rock solid 60+ fps. Med spelmotorer som utnyttjar fler kärnor och då också DX12 för att sprida ut last utan ökad overhead kommer det gynna dessa processorer. Hoppas jag iaf.

Skrivet av HardOCP:

Even though the game can use all your CPU cores, the majority of the DirectX 11 related work is all happening on a single core. With DirectX 12 a lot of the work is spread over many cores, and the framerate of the game will run at can be much higher for the same settings.

For Rise of the Tomb Raider the largest gain DirectX 12 will give us is the ability to spread our CPU rendering work over all CPU cores, without introducing additional overhead.

This is surely a feature that all computer hardware enthusiasts want to see working! Jurjen Katsman, Studio Head at Nixxes Software pointed out, that they increased framerate from 46FPS to 60FPS in a particular scene by moving to DX12.

http://www.hardocp.com/article/2016/04/19/dx11_vs_dx12_intel_...

Nix, AMD får det bli! Får väl helt enkelt byta ut till en nyare Zen-variant när spelprestandan inte räcker till

Tack för en som vanligt bra recension!

Permalänk
Medlem

tråkigt att den klockade så dåligt men i övrigt så verkar det vara en riktigt kompetent processor (Äntligen!), för mig blir det att invänta dom lite billigare modellerna med 4-6 cores men nu blir det antagligen en amd i nästa dator.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Visst, men det förändrar ju inte det faktum att de har sämre prestanda per core än intels motsvarande vilket ju är det som främst är viktigt i spel. Det syns ju också i benchmarksen.

Angående pris: 7700k ligger på 3.6k medan den billigare av de två Ryzen ligger på 4.5k. Hur menar du där? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4020337

Glömmer du bort 1700?
Sen om du kollar i samma hastighet så är ryzen nästan lika bra. Så när 4-6 cores kommer så kommer dom nog förhoppningsvis överclocka bättre. Vilket betyder högre prestanda i spel med lägre cores.

Dock något jag sett på tester är att ryzen gameplay är mer smooth än i7 7700k där spelet har stuttering då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedge:

@Silcan: Dryg du låter. Jag vill se realistiska resultat som bygger på upplösningar som många av oss faktiskt använder, inte teoretiska tester i 1280x720.

Om det nu inte är något skillnad i 1440p och 2160p så behöver detta belysas så de som står i valet mellan 7700k och 1800x inte tror att prestandan kommer vara sämre på 1800x än 7700k i spel. Om man avser spela och köra content creation i 1440p+ upplösning så ser jag bara fördelar med 1800x t.ex.

Frågan är väl snarare hur mycket sämre i spel, enstaka FPS kvittar men när det handlar om 10-20 FPS börjar det vrida i stolen.
7700K ligger på samma pris som 1700 i dagsläget, och det är svårt att motivera ett köpa om man är ute efter att spela mycket.
Dålig överklockningspotential är nästa pricken över i:et där AMD kunde haft en morot.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Att den inte klockar över 8 kärnor över Ca: 4.0 -4.1 ghz är ju en sak. Själv vore jag mer intresserad hurvida man kan klocka 1-2 kärnor rejält och låta resten vara på stock.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Glömmer du bort 1700?
Sen om du kollar i samma hastighet så är ryzen nästan lika bra. Så när 4-6 cores kommer så kommer dom nog förhoppningsvis överclocka bättre. Vilket betyder högre prestanda i spel med lägre cores.

Dock något jag sett på tester är att ryzen gameplay är mer smooth än i7 7700k där spelet har stuttering då och då.

Skickades från m.sweclockers.com

Nejdå men den var ju inte heller med i testet och har lägre klock än X.

Kanske missar jag något men vad spelar det för roll om de är lika bra vid samma hastighet när Intel vid stock kör på högre hastigheter än Ryzen? Och om man ska jämföra en överklockad Ryzen så måste man ju jämföra mot en överklockad Intelmotsvarighet, och då lär ju Intel vinna ändå eftersom att de kan nå högre hastighet. Nu tänker jag endast för gaming här, som i min tidigare kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Dock något jag sett på tester är att ryzen gameplay är mer smooth än i7 7700k där spelet har stuttering då och då.

Problemet är att det inte går att avgöra i en YT-video.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Jag skrev nog inte vad jag menade. Jag tänker att de flesta användare behöver I/O-prestanda där den är som lägst idag d.v.s. för snabba lagringsenheter. Jag menar att förutom 16x 3.0-banor till grafikkort så har Z170/270 bara ytterligare 4x 3.0-banor (DMI 3.0) som delas upp till 20x/24x 3.0-banor bakom PCH som kan användas av diverse enheter/expansionskort och eventuella M.2-platser för en kombinerad bandbredd av ca 3,95 GB/s mot CPU.

Sakta i backarna. Z270 är PCH:n. Du menar att Kaby Lake har fyra banor PCIe 3.0 till PCH:n (i form av DMI 3.0).

Citat:

X370 får lika många banor från CPU till samma ändamål, med den skillnaden att de bara har 8x PCIe 2.0 bakom chipsetet, för en kombinerad bandbredd av ca 3,95 GB/s mot CPU. Dock har de då har ytterligare 4x 3.0-banor för t.ex. en 32 Gb/s M.2-plats i jämförelse med ett Z170/270-system!

Ja, Ryzen har "samma" 16 banor för GPU, "samma" 4 banor för kommunikation med styrkretsen (PCH, "sydbryggan") och därtill 4 banor för NVMe.

Citat:

Det som förbryllar mig något är att jag läst att konfigurationen på många AM4-system med 2x M.2-platser då kommer att bli 1x (via X370) 16 Gb/s och en 1x (direkt från CPU) 32 Gb/s. Om X370 har tillgång till lika mycket bandbredd som Z170/270 så borde det inte finnas något hinder för att använda hela bandbredden på X370, samt de 4x 3.0-banorna för lagring, till en kombinerad bandbredd av 7,88 GB/s för t.ex. två snabba lagringsenheter. Frågan är om jag har läst ett påstående som kommer från en specifik tillverkare angående hur de tänker sätta ihop sina kort, eller om det finns en begränsning i X370 som gör att det inte går att använda hela bandbredden på en M.2-plats?

Inte helt säker på vad du menar här, och inte alls säker på vad som gäller. Enligt artikeln kan moderkortstillverkarna förse sina moderkort med ytterligare (minst) en NVMe x4 (32 Gbit/s):

Skrivet av SweClockers:

Styrkretsen X370 har dessutom åtta banor PCI Express 2.0, som primärt är tänkt att ge moderkortstillverkarna möjligheten att erbjuda extra anslutningar genom användningen av kretsar från tredjepart. Två av dessa kan även användas med två PCI Express 3.0 från en SATA Express, för att skapa en ensam NVM Express x4 (32 Gbps) för SSD-enheter baserade på formfaktorn M.2.

Jag förstår inte var den bandbredden (32 Gbit/s) kommer ifrån, då

2 × PCIe 3.0 + 2 × PCIe 2.0 =
2 × ~8 Gbit/s + 2 × ~4 Gbit/s ≈
16 Gbit/s + 8 Gbit/s ≈
24 Gbit/s

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers