AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem

Här e en länk om vad amd har att säga angående de olika prestanda skillnaderna

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x55ey/the_answer_to_ga...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker inte att det är helt OT eftersom jag från början ställde frågan om inte Ryzen presterar ganska likvärdigt med de flesta high-end cpu:er i spel vid högre upplösningar.

Du får så klart tycka precis hur du vill, men du är nog inte i någon direkt majoritet som tycker att 100Hz laggar om man uttrycker det milt. De flesta har nog problem med att skilja på upplösningar över 100Hz.

Vet inte varför du drar upp "under 75Hz" då ingen har diskuterat något annat än 100Hz och över.

Förstår att vi alla försöker rättfärdiga hur vi lägger pengar på ett stort intresse, men kom igen, att påstå att 100Hz laggar är i mitt tycke inget annat än löjligt.

Ja det är din åsikt, jag accepterar den även fast jag inte håller med, min bror är likadan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

i7 2600k måste vara den CPU som varit mest prisvärd för mig någonsin, jävlar vad den hängt med länge. Den har överlevt bf3, bf4 och nu bf1.
Dock har jag överklockat den men vem gör inte det?

Såg att ryzen var nere på 2600k nivån i något spel.

Skrivet av THB:

Köpte min 2600K vid release och har den fortfarande kvar så måste hålla med dig

Även jag skriver under på den!
Även jag har min kvar...
Vilken jävla prolle.
Respekt!!

Men

Måste ju säga att AMD plattformen är så mycket bättre när det kommer till moderkortsbyte.

939... tror jag uppgraderade 6st processorer, PÅ samma moderkort. Sex stycken! Det är inte dåligt, från 3000+ till 5000+ och det varade i många år.

AM3... Minst 3st på samma moderkort.
Det är klirr i kassan det, och mer Ghz i burken.

Men det är bara önsketänkande att Intel skulle få för sig samma sak.

Där bytas det socket lika ofta som jag bytar sockar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xorce:

Här e en länk om vad amd har att säga angående de olika prestanda skillnaderna

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x55ey/the_answer_to_ga...

Kan så vara. Ny socket, sprillans ny arkitektur samt sprillans nya chipset gör att problem kan uppkomma.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

'Men FX-serien spöar skiten ur Q6600. På ungefär den nivån ligger det argumentet. Ska du jämföra något så får du jämföra CPUer för sin tid. Inte sitta och cherrypicka som du gör.

Varför, ditt påstående var att inom 1-2år skulle det vara fördel 1800x pga antal trådar.
Hade det stämt för 6 år sedan så borde en 4-kärnig cpu flaska totalt, för ett antal år sedan.
Så att vi skulle gå från att en i5 (4/4 kärn/tråd) som fortfarande utpresterar en CPU med 16 trådar til att en I7 ( 4/ 8 kärn/tråd) flaskar på 8 trådar i spel om 1-2 år? Ser jag som väldigt liten, som bäst kommer AMD ikapp i nyare titlar.
Vem vet, jag gissar att jag har bytt cpu långt innan den sorgen.

Synd att sweclockers inte tog med en I5a i Battlefield 1 multiplayer testet, där tror jag faktiskt att en I5a flaskar på 4 trådar. Tog bara 5 år.
Sen har jag en känsla av att speltesterna inte stämmer, skillnaden är för stor. Varför springer en 6900k plötsligt cirklar runt ryzen? Känns skumt.
Om nu allt stämmer är skillnaden för stor, speciellt till priset. Zen 1700 är ett jävla "om", som förmodligen måste klockas för att inte åka spö av en i3a och hur långt kan den klockas?

10-15% skillnad och lite överklocknings utrymme så hade jag köpt en 1700 direkt.
Men nej..skillnaden är för stor.

Permalänk
Medlem

6900K vs 1800X. Kul att se lite tester i 1080p, 1440p & 2160p

4:45 börjar speltesterna

https://www.youtube.com/watch?v=1cznxigESBo

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja det är din åsikt, jag accepterar den även fast jag inte håller med, min bror är likadan.

Hursomhelst hoppas jag att du blir nöjd med en 7700k.

Ha en bra kväll.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Varför, ditt påstående var att inom 1-2år skulle det vara fördel 1800x pga antal trådar.
Hade det stämt för 6 år sedan så borde en 4-kärnig cpu flaska totalt, för ett antal år sedan.
Så att vi skulle gå från att en i5 (4/4 kärn/tråd) som fortfarande utpresterar en CPU med 16 trådar til att en I7 ( 4/ 8 kärn/tråd) flaskar på 8 trådar i spel om 1-2 år? Ser jag som väldigt liten, som bäst kommer AMD ikapp i nyare titlar.
Vem vet, jag gissar att jag har bytt cpu långt innan den sorgen.

Synd att sweclockers inte tog med en I5a i Battlefield 1 multiplayer testet, där tror jag faktiskt att en I5a flaskar på 4 trådar. Tog bara 5 år.
Sen har jag en känsla att speltesterna inte stämmer, skillnaden är för stor. Varför springer en 6900k plötsligt cirklar runt ryzen? Känns skumt.

Ursäkta? Mitt påstående? Var? Däremot håller jag med dig om att dessa sammanställningar känns lite underliga. Speciellt med tanke på att olika spel skalar så ofantligt olika. Jämför BF One med Warhammer t.ex. (även om CAs motorer inte är kända för direkt optimering).

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x55ey/the_answer_to_ga...

Man kanske hittar förklaringen här?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej det gör den inte. Om du tittar på Sweclockers test så ligger den över Haswell och landar just över Haswell-Refresh. En bit från Skylake men en bit över Haswell. Den presterar alltså mellan serie 4 och serie 6 i tre av fem speltest. Däremot så inser man snabbt hur värdelöst optimerat Warhammer är när även Intels processorer hamnar lite hur som haver.. Måste vara något mätningsfel hos Sweclockers.

Dessutom rekommenderar jag att du tar och tittar på Sweclockers test där man klockat ned processorer för att mäta prestanda per Hz (alltså IPC). Där lägger man sig någon % över 4-serien och ungefär 7% under KB-L. Med andra ord så är stora delar av försprånget det faktum att KB-L klockar bra.

Och nej "Intel" är inte "billigare". Faktum är att det kostar ungefär samma pris för 1700X och 7700K.

Fast en i5 Intel > 1700X
Och kostar nästan hälften så mycket..

Har kikat på Tester på flera sidor, trenden är 3/4 serien = Ryzen, i spel.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Så mycket okunskap i ett forum som säg sig själv ska vara "enthusiaster" gör mig besviken. Känns mer så att en hel del ligger på ungefär samma nivå som valfri säljare på en datorbutik där spel och fps betyder allt och det är det enda en dator är för.

Själv tycker jag Ryzen 7 är bra för dem som jobbar med content creation då det erbjuder ett mycket bättre förhållande av pris och prestans samt streamers som vill streama i jätte bra qualität.
Alla "gamers" som har mer intelligens än ovan nämnda "fps-kåta" typen ska ju klart OM DEM KAN vänta på Ryzen 5.
Plus jag tycker fårtfarande att det är bra att AMD pressa fram mot det att Quad core ska blir nya standarden även för dem lägre segmenten med Ryzen 3.

Det fetade. Jag kunde använt EXAKT samma fras för att börja basha alla som är överdrivet positiva till Ryzen. Prestanda i Cinebench och Blender är INTE, jag repeterar: INTE, en bra indikation på general purpose prestanda för i princip alla som jobbar med en dator. Snabb och snärtig singlecoreprestanda kommer alltid väga extremt tungt om man inte smalnar in på väldigt specifika användningsområden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Olegh:

Det fetade. Jag kunde använt EXAKT samma fras för att börja basha alla som är överdrivet positiva till Ryzen. Prestanda i Cinebench och Blender är INTE, jag repeterar: INTE, en bra indikation på general purpose prestanda för i princip alla som jobbar med en dator. Snabb och snärtig singlecoreprestanda kommer alltid väga extremt tungt om man inte smalnar in på väldigt specifika användningsområden.

Det problemet har vi på jobbet ibland att våra 18 core är as nice vid rendera men går inte så bra i singelcore vs dom snabba 4 core som går över 4GHzmed turbo boost 3.0 och väldigt många program kör singelcore, och det är nästan bara rendera (det vi gör) som det som anänder mer än 1 core.

Ibland kan man inte få allt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Påståendet att gpu är flaskhalsen i 1080p+ nu är bara en tidsfråga....har haft 2600k sen lansering. har inte behövt byta prolle under dessa år men däremot flera gpu 560, 760, 770 till 1070. För att Gpu flaskar nu betyder det inte att det kommer göra det nästa år. Gpu utvecklingen har gått fortare än cpu. Ryzen är bra men inte för gamers kan man väl säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Även jag skriver under på den!
Även jag har min kvar...
Vilken jävla prolle.
Respekt!!

Men

Måste ju säga att AMD plattformen är så mycket bättre när det kommer till moderkortsbyte.

939... tror jag uppgraderade 6st processorer, PÅ samma moderkort. Sex stycken! Det är inte dåligt, från 3000+ till 5000+ och det varade i många år.

AM3... Minst 3st på samma moderkort.
Det är klirr i kassan det, och mer Ghz i burken.

Men det är bara önsketänkande att Intel skulle få för sig samma sak.

Där bytas det socket lika ofta som jag bytar sockar

Yes, och samtidigt har 2600k åldrats jäkligt mycket bättre än 2500k, mycket tack vare dess 8 trådar.

Angående moderkortsbyte är det en betydande kostnad som innebär att man måste lägga till minst 1000kr på priset av en intel processor. Därför kan man inte alltid kolla på bara processorns pris. Blir snabbt mycket pengar, speciellt om man uppgraderar ofta.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Denna fråga dyker upp varje gång det testas processorer.
Om du kör tester med höga upplösningar blir grafikkortet flaskhals och totalt menlöst som test av processorer då de kraftiga processorerna måste vänta på grafikkortet.
Om du sänker upplösningen blir istället processorn flaskhals och det blir processorn som faktiskt sätts på prov.

Visst, men det reflekterar inte ett verklig scenario, eller, finns det de som sitter med en 5k+ cpu och GTX 1070+ och spelar i 720p? Eller ens 1080p? Den skaran är nog VÄLDIGT liten, det ska ju va minst 1440p för att börja närma sig verkligheten i dessa fall ocg där bör inte CPUn vara ett problem, sen att man, vad jag tror iaf, vara med framtidssäkker med fler kärnor är en annan sak att överväg vid köp av CPU, om man inte byter varje år, då kan man gott vätta nått år med Ryzen.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bra att AMD i alla fall är uppe i samma härad som Intel igen, men prestandan på dessa testade CPU'erna kan ju knappast ses som en fantastisk framgång. Precis som vid lanseringen av FX så är AMD bra på massa trådar och lite sämre på allt som trådar dåligt. Så när en i5'a för i runda slängar 2700kr presterar som en Ryzen för 5700kr i samtliga spel plus att den klockar rejält mycket bättre så är det ju ingen fråga om vad man ska köpa. Är man däremot ute efter att köra tunga grejer som använder alla 16 trådar så är det ju något annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Måste ju säga att AMD plattformen är så mycket bättre när det kommer till moderkortsbyte.

939... tror jag uppgraderade 6st processorer, PÅ samma moderkort. Sex stycken! Det är inte dåligt, från 3000+ till 5000+ och det varade i många år.

AM3... Minst 3st på samma moderkort.
Det är klirr i kassan det, och mer Ghz i burken.

Ja det där kanske funkar om man struntar i uppdaterade interface i övrigt på moderkortet. Antar att du sitter med en bunt PATA-diskar också?

Skrivet av skog1s:

Men det är bara önsketänkande att Intel skulle få för sig samma sak.

Önsketänkande? Mardröm, snarare.

Den enda fördelen är i så fall för väldigt fattiga användare som kan byta ut en komponent efter lång tid utan att behöva köpa ny dator, men det är ju i sig knappast en egenskap som främjar utvecklingen eller prestandan att folk håller ut ännu längre på sina gamla tröskverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Jo det är dem faktist. Sitter man och skrika L0L i7 7700K är bäst! AMD fails yet again så har man totalt missad vad Ryzen 7 går ut på och vem det sikta sig mot. Så ja, då är man mindre intelligenta.
Jag tycker att det är tråkigt att en hel del verka inte förstå att Ryzen 7 gör exakt det som den ska göra. Rätt likverdigt prestans mot intels X99 för halva priset. Ett bra alternativ för den som är content creator, streamare eller på annat sätt har starkt behov av multitrådprestans men där 6900k är ett alternativt som är svårt att nå.

Synt att man inte tar med streaming på benchmarks.

Fast nu slänger du ur dig sanning med modifikationer. Inte hela X99 utbydet har 40 lanes. Och kommer man VERKLIGEN behöva alla dessa banor få man väl bita i det sura äpplet och köpa intels överprisade processorer. Men kan man var lite mer pengar medveten och vet att man kommer inte använda allt det så är Ryzen 7 ett jätte bra alternativ när man åndå kan tar nytta av all kraft som Ryzen 7 har att erbjuda utan intels prislapp.

Håller med dig så hårt. Sen verkar inte vissa förstå att rå fps inte är allt. Visst vill man ha det så högt som möjligt men nu med Ryzen 7 kan vi inte få allt, dvs skyhög fps samt möjlighet till att ha ett stabilare system utan att det hackar till när något händer i bakgrunden eller om spelet i sig kräver mer kärnor. Nu får vi nöja oss med godtagbar fps och ett stabilt system som klarar av mer belastning utan stuttering. Synd att Ryzen inte är en ny "Athlon k7" men då hade den säkert även kostat mer, nu får vi som konsumenter fler val och längre fram får vi ännu fler med r5 och r3.

Vill man ha det bästa får man punga ut för ett x99 sys med 8 eller 10 kärnor
vill man ha en spelmaskin då e det skylake/kabylake
vill du ha nått som verkar vara en prosumer med i5 spelprestanda utan störande småhack välj Ryzen.
vill du ha budget speldator välj ryzen r5/r3.

fattar inte att folk skriker, haha synd för amd! eller Ryzen paketet avbeställt!.. Lixom vem bryr sig vad ni gör!

Men det är ju uppenbart att bios och småbuggar som påverkar prestandan inte är lösa än. Ju mer man läser desto konstigare resultat hittar man. Blir nog lite bättre sen iaf, när Amd har skärpt sig. Nu är det la väl dem som släpper bios å tror faktiskt inte AMD är skärpt nog att sköta sådan just nu. AMD e ju lite smått förvirrat då å då som företag

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Fast en i5 Intel > 1700X
Och kostar nästan hälften så mycket..

Har kikat på Tester på flera sidor, trenden är 3/4 serien = Ryzen, i spel.

Kostar hälften så mycket? Kom igen nu? 1700X kostat 4495:- hos Inet.

i5 7600K kostar 2800:- hos inet. Hur kan det vara hälften? Dessutom de tester du sett. Har de klockat ned processorerna till samma klock som Ryzen? Eller är det standardklock på båda som mäts?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Alla vill inte lägga 3700+ för en cpu, själv tycker jag det är ganska dyrt. Köpte 2600k för 2600-2700 eller nåt...annan dollar kurs då iof.
Såvida r5 cpu från amd inte är bättre klockade eller betydligt billigare är det svårt att motivera ett köp för allround system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Bytet mot min 2600k känns inte riktigt befogat känner jag, tyvärr. Men väldigt bra att dom kommit så långt med nya cpun! Härligt att dom är med igen!

2600k cpun ligger mig varmt om hjärtat! bästa cpun jag ägt! synd att jag var tvungen att sälja systemet med den i.
Hade aldrig bytt system annars om jag inte var tvungen just då!
2600K känns kvalite brutal OC'er! jag riktigt lyxig att äga! aldrig känt så för nån av intels nya cpu's känns bara mest jaha ännu en typ budget cpu! fatta mig rätt den lyxiga känslan har inte infunnit sig med dem nya intel cpuna.

Kul att se att AMD har kommit med en OK serie cpu's men dem nådde inte riktigt upp tyvärr! kan inte se hur priset är befogat med dem siffrorna tyvärr! skulle aldrig lägga dem pengarna på ett Ryzet system när dem knappt rår på i5 orna i spel m.m

Men klapp klapp AMD det tog bara 15 år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mephiston:

Alla vill inte lägga 3700+ för en cpu, själv tycker jag det är ganska dyrt. Köpte 2600k för 2600-2700 eller nåt...annan dollar kurs då iof.
Såvida r5 cpu från amd inte är bättre klockade eller betydligt billigare är det svårt att motivera ett köp för allround system.

Det är allroundsystem som faktiskt har MEST incitament att köpa Ryzen eftersom konkurrenternas motsvarighet är mer än dubbelt så dyr.

R5 CPuerna kan jag inte yttra mig om men ska man tro ryktena här...

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-zen-release-date-specs-price...

Så kan man nog säga att Intels fyrkärniga produkter kommer att ligga en bra bit under Intels fyrkärniga alternativ. Framförallt när man verklar lägga sig $40 under rekommenderat pris för 7600K.

https://www.pcgamesn.com/intel/kaby-lake-release-date

Skrivet av 120hz:

2600k cpun ligger mig varmt om hjärtat! bästa cpun jag ägt! synd att jag var tvungen att sälja systemet med den i.
Hade aldrig bytt system annars om jag inte var tvungen just då!
2600K känns kvalite brutal OC'er! jag riktigt lyxig att äga! aldrig känt så för nån av intels nya cpu's känns bara mest jaha ännu en typ budget cpu! fatta mig rätt den lyxiga känslan har inte infunnit sig med dem nya intel cpuna.

Kul att se att AMD har kommit med en OK serie cpu's men dem nådde inte riktigt upp tyvärr! kan inte se hur priset är befogat med dem siffrorna tyvärr! skulle aldrig lägga dem pengarna på ett Ryzet system när dem knappt rår på i5 orna i spel m.m

Men klapp klapp AMD det tog bara 15 år!

Nu gör du exakt samma fel som många i tråden ovan. AMDs mål var att lansera en CPU så nära Intel som möjligt men samtidigt ge en mer allround produkt för halva priset. Det har man lyckats med. Så i den aspekten så nådde de sitt mål och över dessutom. Att 1700X "inte rår på i5 orna i spel" är lika mycket utvecklarnas fel som AMDs. Sedan tog det inte AMD 15 år att komma upp med något som kan konkurrera. Det gjorde man redan sent 2010 med "Chaplain" (eller som den är känd som.. Phenom II).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Kort sagt; det X370 förlorar i bandbredd för t.ex. flera SATA-anslutna SSDs/PCIe-adaptrar (som kan kommunicera med varandra bakom Z270-chipset via 24x PCIe 3.0-kanaler) tar de igen på att ha en dedikerad 4x PCIe 3.0 avsedd för lagring?

Inte helt säker på att jag förstår frågan, men man skulle iallafall kunna säga att X370:s brist på PCIe-banor (8 × PCIe 3.0 + 4 × PCIe 3.0*) relativt Z270 (24 × PCIe 3.0) mitigeras av Ryzens (CPU:ns) fyra inbyggda PCIe 3.0-banor för SSD:er.

* Det finns två stycken SATA Express, som var och en kan användas som två stycken PCIe 3.0-banor; därifrån kommer dessa fyra banor.

Citat:

Jag saknar ett vettigt blockdiagram, typ:
http://i.imgur.com/JGHZv51.jpg

Vill också gärna se ett sådant; de underlättar att tolka specifikationerna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Okej? så bara för jag tycker att inte 100Hz räcker för 5 öre så är det tramsigt?

Spelat på över 100Hz sedan CRT tiden och tänker inte gå tillbaka.
Jag får seriöst migrän av under 75Hz det hackar nått så innihelvete.

Jag är 100 % seriös.

Jag tycker 100Hz laggar spelar bara spel på laptop där jag inte kräver snabba rörlser som CIV wow etc men skulle aldrig få för mig starta FPS på den.

Och som jag kör hög FPS fill man ha hög singelcore därav 7700k är nästa val! om vi nu ska prata OT.

Hahaha. Visst. Låt mig gissa. Du hör skillnad på digitala ljudkablar också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Kostar hälften så mycket? Kom igen nu? 1700X kostat 4495:- hos Inet.

i5 7600K kostar 2800:- hos inet. Hur kan det vara hälften? Dessutom de tester du sett. Har de klockat ned processorerna till samma klock som Ryzen? Eller är det standardklock på båda som mäts?

***bort/mod***

Skiljer ca 1900 kr (vilket inte är långt ifrån hälften) mellan dessa. Intel är fortf bättre i Spel.
Vem skulle välja AMD, som gamer?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/258268-intel...
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/263195-amd_r...

§1.5
Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Skiljer ca 1900 kr mellan dessa. Intel är fortf bättre i Spel.
Vem skulle välja AMD, som gamer?

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/258268-intel...
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/263195-amd_r...

https://www.inet.se/produkt/5300231/amd-ryzen-7-1700x-3-8ghz-... 2700 x 2 är inte 4500. Dessutom skiljer det 1800 skr mellan processorerna. Inte 1900... 900:- ganska långt ifrån hälften.

Dessutom svarade du inte på min fråga. Var det i ur box klock du såg testerna eller var det underklockade 7700K vs stock 1700X? För om det var ur box så är det fortfarande en skev bild vilken IPC CPUerna har utan det bevisar bara att 7700K drar ifrån för att den går att klocka bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är allroundsystem som faktiskt har MEST incitament att köpa Ryzen eftersom konkurrenternas motsvarighet är mer än dubbelt så dyr.

R5 CPuerna kan jag inte yttra mig om men ska man tro ryktena här...

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-zen-release-date-specs-price...

Så kan man nog säga att Intels fyrkärniga produkter kommer att ligga en bra bit under Intels fyrkärniga alternativ. Framförallt när man verklar lägga sig $40 under rekommenderat pris för 7600K.

https://www.pcgamesn.com/intel/kaby-lake-release-date

Nu gör du exakt samma fel som många i tråden ovan. AMDs mål var att lansera en CPU så nära Intel som möjligt men samtidigt ge en mer allround produkt för halva priset. Det har man lyckats med. Så i den aspekten så nådde de sitt mål och över dessutom. Att 1700X "inte rår på i5 orna i spel" är lika mycket utvecklarnas fel som AMDs. Sedan tog det inte AMD 15 år att komma upp med något som kan konkurrera. Det gjorde man redan sent 2010 med "Chaplain" (eller som den är känd som.. Phenom II).

Nej jag gjorde inget FEL! jag skrev min personliga åsikt och mening om vad JAG tyckte!

Permalänk
Medlem

Välkommen tillbaka AMD. Testerna glädjer mig. Speltesterna gör mig ej besviken då jag kommer uppgradera till 4K men väntar på zen+ så AMD får optimera & slå ut dem små imperfektionerna. Även för att låta spelutvecklarna lära sig ta nytta av den nya arkitekturen & 8 kärnor bättre tills det jag sitter där med 8 kärnor själv.

Vem vet om intel blir griniga och tar fram stora hammaren o släpper nått galet i respons till detta?
Helt klart en spännande tid framöver!

Go AMD!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kostar hälften så mycket? Kom igen nu? 1700X kostat 4495:- hos Inet.

i5 7600K kostar 2800:- hos inet. Hur kan det vara hälften? Dessutom de tester du sett. Har de klockat ned processorerna till samma klock som Ryzen? Eller är det standardklock på båda som mäts?

haha men nu får du lägga ner. VARFÖR skulle man klocka ner den haha. Intel är både billigare(rätt mycket) och bättre i vanlig användning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

haha men nu får du lägga ner. VARFÖR skulle man klocka ner den haha. Intel är både billigare(rätt mycket) och bättre i vanlig användning.

För att se IPCn? Som jag skrev ovan så vinner Intels processorer för att de klockar bättre och har en aning bättre IPC. Att du helt missat min poäng kan jag inte lastas för.

Dessutom både billigare? 1700 landar på ungefär samma pris som 7700K och klockar den lika bra som Ryzen 1700X så sjunker gapet.

Har aldrig heller förnekat att 7700K är bättre lämpad för spel..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa hela tråden men det kan väl inte bara vara jag som blev sjukt sugen på en Broadwell av att läsa testet?