Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

@Enigma:

Vansinnigt bra cpu för pengarna, men du visar en test där han är helt ensam om att ha de siffrorna. Precis alla andra visar helt andra tal.
Om du väljer cpu efter dom förutsättningarna är upp till dig, det skall jag inte lägga mig i alls, men är du inte enig i att just den testen är lite konstig?

I tillägg har AMD själva sagt att spelprestandan är för dålig och att de jobbar med det ganska hårt.

De har väl inte sagt att den är dålig i spel, för det är den inte, de har sagt att de jobbar för att göra den bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bernd_P1:

nån som har fått nån av sina grejer skickat från komplett än?

Fattar inte vad som hänt där, Komplett brukar vara pålitliga, jag avbeställde och beställde från NetOnNet i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Någon som har recenserat Wraith Spire än? Verkar som jag kan hämta ut en R7 1700 och Asus X370 idag på Inet, men klurar på ifall den boxade kylaren är ok för låg ljudnivå och lite oc.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av w0x:

Någon som har recenserat Wraith Spire än? Verkar som jag kan hämta ut en R7 1700 och Asus X370 idag på Inet, men klurar på ifall den boxade kylaren är ok för låg ljudnivå och lite oc.

Troligtvis Ok för utan överklockning, vad gäller med oc beror det väl på hur mycket man överklockar.
Jag tänker köra utan överklock, del för att man verkar inte kunna överklocka speciellt mycket, utan att effektförbrukningen sticker iväg och dels för att jag tycker att max 65W effektförbrukning är riktig sexigt.
Hämtar ut mina grejer i dag, bygget blir nog inte fören i morgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut som att prissättningen är lite off hos datorfixarna (och lite annat)
"AMD Ryzen 7 1800X Processor

Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 3.0/3.7GHz, 65W, inkl. kylare

3.949 kr"
https://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id...
Kanske dags att förbeställa en?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@wowsers: en siffra fel bara. Du lär ju inte få en 1800x om du tror det.

@Enigma ja joker hade sin lilla stream med GN där inget givande egentligen kom fram förutom att joker tror att man alltid kommer vara gpu bottlenecked med vsync off

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@wowsers: en siffra fel bara. Du lär ju inte få en 1800x om du tror det.

Nej jag vet, SKU nummret stämde också överens med en 1700 på denna sida (då jag googlade SKU nummret, CTRL+F och kör in YD180XBBAEBOX i sökfältet då du är i textfilen)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Konstigt av SweC, för att MB partners jobbar frenetiskt på bios nu, det är på väg en uppdatering av det stora driverpaketet, och det behövs en patch till Windows för att fixa HPET, core parking/SMT samt Windows energisparfunktioner. Det är vad AMD själva gått ut med.

Gav inte den nya drivrutinen för Bulldozer 4-7% vid den tiden det begav sig? Det kanske inte verkar så mycket, men det motsvarar ju 2-300 MHz överklockning...

Permalänk
Medlem

Då har de minst 4 olika priser i så fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fram till Zen+ så kommer alla dessa problem förhoppningsvis vara fixade. Lite tråkigt att mjukvaran ska sabba lite såhär. Dock är det möjligt att patcha.

Men lite besviken på överklockning som alla andra. Känns som bästa dealen är en 1700 och överklocka. man verkar komma mellan 100-200mhz från vad man kan klämma ur en överklockad 1800x.

Ironiskt nog har det varit problem med mjukvara tidigare för AMD också (med deras gpuer). Lite synd att första intrycket ger inte en jätte bra bild (skrämmer bort köpare), men som AMD själva sagt dom kan inte slå kaby lake på grund av klocken. Får hoppas nästa zen+ lyckas bättre.

Sen har dom väll utvecklat zen i 5 år nu? Så inte har AMD stressat allt för mycket, men är inte lika skakigt som skylake var vid släpp.

Ser det som jätte bra att fler saker styrs direkt från cpu:n, men t.ex A moderkorten hur blir det med nätverk? Är synd att det inte sitter på CPUn också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på en 1700 jag också mest för att slippa köpa nytt moderkort vid nästa uppgradering av cpu.Det jag är mest bekymrad över är spelprestandan(då den kommer att användas till 95% som spelmaskin).Just nu är det mesta gpu bundet vid höga upplösningar men vad händer om låt oss säga 2 generationer nya grafikkort? Skulle tro att "1280 Ti" kommer klara UHD i de flesta spel med över 100 fps.Kommer Zen`s sämre singeltrådsprestanda ge ännu större utslag då?.

Då jag byter cpu vart 4-5 år och gpu varje generation så är jag lite osäker.Finns egentligen ingen logisk förklaring till varför jag skulle välja en Zen över en 7700k förutom att slippa byta plattform,dessutom har jag alltid har varit svag för Amd cpu:s och det skulle vara kul med något annat än Intel ett tag.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fattar inte vad som hänt där, Komplett brukar vara pålitliga, jag avbeställde och beställde från NetOnNet i stället.

Min order från NetOnNet står fortfarande som "mottagen" så nog inte Komplett som är opålitliga. Just 1800X gick nog snabbt åt i förbeställningarna. Vi får nog lugnt vänta på nästa batch 13 mars.

Funderar på om jag ska avbeställa allt utom minnena och åka hämta https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/117363 istället? Men så kom jag på att jag oftast spelar i 4K och där ligger ju Intel och AMD lika eftersom det är grafikkortet (1080) som trottlar och 8/16 är ju behövd i andra applikationer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

chatta med komplett's kundtjänst. dem säga att det är försening på leveransen från AMD med CPU:er (kanske speditionen som ligger efter) men dem hoppas att det kommer när som helst. samma gäller moderkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

znfi

Skrivet av tEan:

Är riktigt sugen på en 1700 jag också mest för att slippa köpa nytt moderkort vid nästa uppgradering av cpu.Det jag är mest bekymrad över är spelprestandan(då den kommer att användas till 95% som spelmaskin).Just nu är det mesta gpu bundet vid höga upplösningar men vad händer om låt oss säga 2 generationer nya grafikkort? Skulle tro att "1280 Ti" kommer klara UHD i de flesta spel med över 100 fps.Kommer Zen`s sämre singeltrådsprestanda ge ännu större utslag då?.

Då jag byter cpu vart 4-5 år och gpu varje generation så är jag lite osäker.Finns egentligen ingen logisk förklaring till varför jag skulle välja en Zen över en 7700k förutom att slippa byta plattform,dessutom har jag alltid har varit svag för Amd cpu:s och det skulle vara kul med något annat än Intel ett tag.

Spontant känner jag att det borde vara precis tvärt om, att Ryzen verkar vara det bättre valet i just det här scenariot. Om spel i framtiden kommer börja använda fler trådar än idag så kommer ju Ryzen vara den klara vinnaren över en 7700k. Om spel (mot förmodan?) inte börjar använda fler trådar kommer situationen se ut som idag, dvs en ganska liten skillnad. Det är min 5 cents iallafall...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tEan:

Jag håller med om att det är en jobbig situation just nu, även om den såklart är positiv på så sätt att det innebär att vi har konkurrens!
Om man endast spelar så är ju bara Ryzen-CPU'erna bättre så länge som man har lust att sitta där med sin spåkula och säga "Det blir bättre zenare, jag lovar!"... vi vet ju alla hur snabbt det går för spel att utnyttja flera kärnor/trådar *Host host*.

Men om man nu inte har superbråttom så skulle i alla fall jag vänta och se om framtida BIOS och drivrutiner för AM4 på något sätt låser upp extra prestanda och i så fall i samma veva som Ryzen 3/5 beroende på priserna och prestandan, knipa en sådan.
Då kan man sitta där med en förhoppningsvis prisvärd spel-CPU och eventuellt uppgradera till en 8-kärnig variant med Zen 2 eller Zen 3 om det nu blir som vissa spågummor tror

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det blir med moderkort? kommer det att komma fler inom kort? tycker att utbudet av mindre formfaktor är lite tråkiga.

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Ja spåkulan är det enda man kan sätta hoppet till nu. Samtidigt tror jag att om 7700k går under 3400 kronor på någon rea så slår jag till, svårt att motivera en dyrare 1700 som troligtvis inte kan utnyttja mina minnen jag köpt och presterar sämre i det jag huvudsakligen gör.

Möjligheten att ha 8 kärnor är dock väldigt lockande för det är ofta jag har mycket igång på andra skärmar och kunna ha det utan prestandaförlust i min primära applikation hade varit guld.

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta gammal, jag vill minnas att när HyperThreading var nytt från Intels sida så lönade det sig ibland att stänga av det också för att få bättre prestanda. Vi kommer nog se samma sak här.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Svårt val mellan 1700 och 7700k. I vissa bench är det knappt någon skillnad och då hade 1700 varit och föredra då man klarar att OC på stockkylaren+rgb+billigare moderkort, så sparar runt 5-600kr.

Däremot i de flesta testar så krossar 7700k ryzen.

Sen det här med att Ryzen kommer bli bättre med tiden då spelutvecklare gör spelen i multithreading köper jag inte riktigt, visst de kommer nog öka men det kommer ändå ta år. Mao när det börjar spela roll så är din 1700/7700k piss jämfört med vad som finns då.

Känns bättre och ha grym spelprestanda nu och sen när multithreading är ett måste så behöver man ändå byta cpu.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Svårt val mellan 1700 och 7700k. I vissa bench är det knappt någon skillnad och då hade 1700 varit och föredra då man klarar att OC på stockkylaren+rgb+billigare moderkort, så sparar runt 5-600kr.

Sen det här med att Ryzen kommer bli bättre med tiden då spelutvecklare gör spelen i multithreading köper jag inte riktigt, visst de kommer nog öka men det kommer ändå ta år. Mao när det börjar spela roll så är din 1700/7700k piss jämfört med vad som finns då.

Känns bättre och ha grym spelprestanda nu och sen när multithreading är ett måste så behöver man ändå byta cpu.

Jag tänker tvärtom, det är nästan så att varenda spel som 7700K är markant snabbare i är lite primitivare, man får tillräckligt med FPS med båda plattformarna. Spel där processorprestanda faktiskt räknas mer kan dra nytta av fler kärnor. Så i praktiken kommer inte jag kunna känna någon skillnad i dagens spel, och om jag kommer kunna känna skillnad i framtida spel så är det till Ryzens favör. I alla andra saker än spel så är ju Ryzen bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomaseron:

Med risk för att låta gammal, jag vill minnas att när HyperThreading var nytt från Intels sida så lönade det sig ibland att stänga av det också för att få bättre prestanda. Vi kommer nog se samma sak här.

Ja, det var på i7 920-tiden. Har för mig en del spel, där bland Left 4 Dead 2, som nyttjade av att man stängde av HT.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Ja, det var på i7 920-tiden. Har för mig en del spel, där bland Left 4 Dead 2, som nyttjade av att man stängde av HT.

Hmm, jag tänker Pentium 4-tiden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@Jonssown: nu vet jag inte tiden/generationen men en del recensioner just på YT har också nämnd det. att man ska tänka på att det är AMD's första gång man gör SMT och liksom när Intel började med HT så behövs det optimeras först.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

tyvärr inte.
7700k är död,. samma pris, samma fps men saknar fler kärnor för allt annat, Ryzen krossade just 7700k.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av znfi:

Spontant känner jag att det borde vara precis tvärt om, att Ryzen verkar vara det bättre valet i just det här scenariot. Om spel i framtiden kommer börja använda fler trådar än idag så kommer ju Ryzen vara den klara vinnaren över en 7700k. Om spel (mot förmodan?) inte börjar använda fler trådar kommer situationen se ut som idag, dvs en ganska liten skillnad. Det är min 5 cents iallafall...

Hur många trådar ska spel använda då?

Försök förklara hur i7-6950X kan hamna över både i7-6900K och i7-7700K om det inte är så att spel i alla fall till viss del kan utnyttja fler än åtta kärnor.

Dold text

Faktum är att spel redan lär kunna utnyttja fler än 4 kärnor ganska väl då i7-7700K åtminstone har 15 % högre IPC i program som främst jobbar med heltal (vilket är fallet i spel).

Däremot är spel, likt de flesta problem, inte "embarrassingly parallel", så det är teoretisk omöjligt att få spel att skala perfekt med kärnor.

En betydligt sannolikare förklaring till Ryzens spelprestanda är att alla benchmarks testar främst prestanda för skalära flyttal, men spel likt de flesta program vi kör på desktop och servers beror främst på prestanda för skalära heltal.

Redan från mikroarkitekturen (något jag påpekade tidigt i denna tråd) är det uppenbart att Zen aldrig kan matcha Skylake i IPC för heltal. I teorin skulle Zen kunna matcha Haswell/Broadwell (samma back-end kapacitet för heltal), men i praktiken är det även där helt väntat att Zen inte riktigt når samma IPC då den har en s.k. distribuerad schemaläggare för heltalsinstruktioner medan Core-serien har en central/global schemaläggare.

Man kan inte säga att någon av dessa designbeslut är bättre än det andra. En central schemaläggare kommer mer effektivt utnyttja existerande resurser, men en distribuerad schemaläggare är enklare att designa och mer strömeffektiv.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För den som är nyfiken på hur Ryzen R7 1800X presterar i Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800...
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ryzen-7-18...
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen-...

Sidan är lite seg så man kan få ladda om den några gånger innan det kommer upp märkte jag. I vissa tester krossar den allt annat och i andra tester är den lite halvdan men det verkar mest bero på om alla kärnorna utnyttjas eller inte. Att kompilera Linuxkärnan verkar den tokbra på.

Spelprestandan i Linux halkar en bra bit efter Core i7 7700K. Kan säkert förbättras med optimeringar men det blir väl ungefär som i Windows i bästa fall. Nu använder jag inte Linux för att spela spel men det visar ändå att det kan behövas optimeras mera för Ryzen innan det blir riktigt bra. Som ett exempel visade testen att det blir skillnad att köra "performance" istället för "on demand".

Överlag är jag väldigt imponerad av Ryzen. Jag ska invänta de 6-kärninga och 4-kärniga och eventuella optimeringar så kanske det blir någon dator som behöver uppgraderas framåt hösten. Själv är jag mest nyfiken på R5 1600X då jag tror att den ger mest för pengarna utifrån mina behov. Å andra sidan kan det vara så att intel trots allt är ett bättre val för Linux (mitt huvud-os) med tanke på att där finns det sedan länge optimeringar och bra drivrutinsstöd. Vi får se hur det ser ut efter sommaren.

Permalänk
Medlem

I vanliga fall är konsensus typ att i7 3770k duger till det mesta i spelväg, "köp ny gpu istället etc etc". Nu när ryzen släppts som visar sig förnedra Intel i produktivitet och samtidigt driver alla spel på moderna inställningar, då ska plötsligt fan och hans moster uppgradera till kaby lake. Jag tror att folk som bara spelar har lika liten anledning att uppgradera nu som förut. Jag fattar att många skriver så för att trolla lite och det kan vara underhållande. Tråkigt om det knäcker den här lunchen dock. Då kanske vi får leva med tick tick tick i tio år till.

Att 1700 har sjukt bra värde är helt uppenbart för mig. Är mer orolig för de följande modeller av Ryzen. Om de med färre kärnor inte kan överclockas mer och blir motsvarande typ 3770k, 3570k och 2600k i prestanda måste man lägga sig riktigt lågt i pris för att kunna konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

tyvärr inte.
7700k är död,. samma pris, samma fps men saknar fler kärnor för allt annat, Ryzen krossade just 7700k.

http://www.toptengamer.com/wp-content/uploads/2017/03/R7-1700-vs-i7-7700k-GTX-1080-Minimum-FPS-1080p.jpg

Du måste vara grymt färgad om du ens kan påstå något sådant, i7 7700k vinner i 90% av fallen i spel-fps.

Bilden du länkar handlar om minimum fps, just denna bilden (Plockat den bästa) från alla test ger mest.

Finns något som kallas snitt/ max fps med.

Ingen tvekan om att i7an vinner stort i spel.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

För den som är nyfiken på hur Ryzen R7 1800X presterar i Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-1800...
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Ryzen-7-18...
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen-...

Sidan är lite seg så man kan få ladda om den några gånger innan det kommer upp märkte jag. I vissa tester krossar den allt annat och i andra tester är den lite halvdan men det verkar mest bero på om alla kärnorna utnyttjas eller inte. Att kompilera Linuxkärnan verkar den tokbra på.

Spelprestandan i Linux halkar en bra bit efter Core i7 7700K. Kan säkert förbättras med optimeringar men det blir väl ungefär som i Windows i bästa fall. Nu använder jag inte Linux för att spela spel men det visar ändå att det kan behövas optimeras mera för Ryzen innan det blir riktigt bra. Som ett exempel visade testen att det blir skillnad att köra "performance" istället för "on demand".

Överlag är jag väldigt imponerad av Ryzen. Jag ska invänta de 6-kärninga och 4-kärniga och eventuella optimeringar så kanske det blir någon dator som behöver uppgraderas framåt hösten. Själv är jag mest nyfiken på R5 1600X då jag tror att den ger mest för pengarna utifrån mina behov. Å andra sidan kan det vara så att intel trots allt är ett bättre val för Linux (mitt huvud-os) med tanke på att där finns det sedan länge optimeringar och bra drivrutinsstöd. Vi får se hur det ser ut efter sommaren.

Läser man kommentarer till det testet verkar det tyvärr vara sisådär med drivarstödet till många moderkort (d.v.s. vissa prylar på moderkortet fungerar inte).

Tänker skaffa en R7 1700 just för att köra Linux (specifikt Ubuntu Server), så mottar gärna tips på vettig val av moderkort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Linuxstödet var väl ände en av punkterna AMD tog upp att dom ville förbättra och pusha mobo tillverkarna att ta tag i också. Får hoppas det iaf.

Måste erkänna att en 1700 med ett hyfsat x370 ser lite lockande ut men det hänger lite på kisellotteri och hur prestandan ser ut efter någon månad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |