Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

GPU usage ligger ju nästan alltid på 98-99% för både i7 och Ryzen i de där testerna. Alltså GPU flaskar. Utom i GTA V där Ryzen verkar prestera hyfsat bra.

Enligt han själv så beter sig gpun så när han stängt av v-sync där av full load på gpun. Lustigt om ett 1080 clockat till 2000 mhz flaskar i 1080p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi märkte som nämnt ingen skillnad med SMT avslaget, men jag ska definitivt fråga runt hos våra branschkollegor och se vad som gäller.

I gamersnexus testet så märktes SMT0 knappt på avg framerate ibland men 1%/0.1% low ökade massivt med 30+ fps i vissa spel... I princip från skit till Intel levels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazzemannen:

Sitter i samma båt som dig, sitter på en 2500K med ett MSI 970 Gaming. jag kör numera oklockat då den låter för jäkla mycket med Corsair watercooling annars. skulle vilja panga in en 7700 och uppa med ett 1070 och va klar för några år framåt.
Denna burk jag kör numera byggdes december 2011 och är i princip identisk förutom grafikkortsuppgradering förra året.
Frågan är dock. Är det värt? eller ska man låta 2500K stånga vidare tills Intel besvarar AMD iår?

Vänta på AMDs 6 och 4 kärniga cpus i Q2 innan du bestämmer dig? De kanske är klockad högre och har en chans mot i7 7700k`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är en väldig skillnad på att komma in med önskemål, om hur den egna produkten skall testas och hur konkurentens produkt skall testas.

Jag jämför inte beteendena, både är fel oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Don't ge me wrong, tror att AMDs Ryzen 3 och 5-serie kommer bli en succe när det kommer till pris och prestanda, framförallt för oss överklockare. Men ser ingen anledning att köpa 7-serien över Intel just nu, om det inte är något specifikt program som är viktigare än ren spelprestanda.

Vad jag har förstått det som så blir 5 serien i princip identisk frekvensmässigt, men med 4c/8t istället, så överklockningspotential borde kunna testas redan nu genom att inaktivera 2 respektive 4 kärnor.

Oklockad så bör den prestera liknande i spel som bara utnyttjar 4 kärnor då, så hoppas man på en förbättring går man nog bet, men det kan ju hända att de prissätts såpass agressivt att den extra prestandan man får med intel inte är värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Don't ge me wrong, tror att AMDs Ryzen 3 och 5-serie kommer bli en succe när det kommer till pris och prestanda, framförallt för oss överklockare. Men ser ingen anledning att köpa 7-serien över Intel just nu, om det inte är något specifikt program som är viktigare än ren spelprestanda.

I princip alla program förutom spel ger ju bättre prestanda med en Ryzen och spelprestandan är god nog för de allra flesta så varför köpa intel när de erbjuder så lite för pengarna undrar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

***bort/moderator***

min 4 kärniga 4,4 GHz i5 4670k för 1200kr är nästan identiskt bra i spel som de nya 16 kärniga RYZEN?
har jag fel?? Borde de ändra namnet till Bulldozer2?

försöker på nytt:

Så min i5-4670k processor med 4 kärnor (4,4ghz )som man kan få för 1200kr är nästan lika bra i spel som de nya 16 trådiga RYZEN? Har jag fel? Borde de kanske ändra namnet RYZER till Bulldozer 2.0?

Blev det bättre?
Men tack för ditt svar! Mycket bra beskrivet. Själv spelar jag så sällan. Jag har 50 spel på steam men spelar oftast bara flipper.

och jag nämnde LITE BÄTTRE.....Det går att spela med båda och jag tror inte jag skulle märka så stor skilnad på de spel jag har.

Allt handlar inte om spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sen ska man inte stirra sig blind på värden i en tabell. T.ex. Techspot och även Hardware Unboxed har rapporterat hur mycket mjukare GTA 5 flyter på med en Ryzen R7 kontra Core i7 7700K t.ex.

Har du någon länk?

Jag har suttit och letat men inte hittat någon jämförelse i GTA V.

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens vara missnöjd med amds framsteg? Jag fattar inte riktigt.. deras cpuer har lämnat ett starkt intryck redan nu när allt inte är optimalt samt att en 1700 kostar 3500.

8c/16t.. med jävligt bra prestanda i princip allt förutom vissa spel scenarion och detta med icke optimala bios osv. För 3500kr.

Grymt bra framsteg utav amd enligt mig även om de ej presterar önskvärt i vissa spel.

Sedan så tror jag på samma visa som hände polaris .. blir bara bättre o bättre med tiden och med "maturation process" så kommer vi få se mkt högre overclocks.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

"Sen ska man inte stirra sig blind på värden i en tabell. T.ex. Techspot och även Hardware Unboxed har rapporterat hur mycket mjukare GTA 5 flyter på med en Ryzen R7 kontra Core i7 7700K t.ex."

Det där tror jag inte alls på.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Det där tror jag inte alls på.

Det låter inte alls orimligt med tanke på att i7-7700k presterar betydligt bättre än i5-7600k i spel som BF1 och GTA 5 tack vare de extra fyra trådarna. Visst får man inte mycket mer max FPS men däremot ser man en tydlig skillnad när det kommer till lägsta FPS och stutter. Här har du en bra video som visar/förklarar skillnaden mellan i7-6700k och i5-6600k!

Huruvida det stämmer med Ryzens extra kärnor och trådar återstår däremot att se. Vi får helt enkelt invänta fler tester

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Just GTA testades inte, men däremot massa andra spel på Computerbase, det skiljer sig en del beroende på vilket spel, men om man ser till helheten verkar det inte vara någon större skillnad i jämnhet. https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Just GTA testades inte, men däremot massa andra spel på Computerbase, det skiljer sig en del beroende på vilket spel, men om man ser till helheten verkar det inte vara någon större skillnad i jämnhet. https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170...

Tyvärr är det ju en klassiker att benchmarks körs på massa sopor som man själv inte spelar.

Nåja, det kommer väl benchmarks med tiden. Själv har jag precis lyckats övertyga mig om att stilla könet och invänta att det släpps diverse mjukvaruuppdateringar och lite fler moderkort innan jag avfärdar Ryzen som alternativ för min kommande dator. De kommer i alla fall få tid till Asus 1080 Ti STRIX-versionen (eller motsvarande) finns att köpa.

Permalänk

Angående Jokers tester så har han lagt upp en ny video med tester i 720p. Har inte hunnit kolla själv än, då jag sitter på en bar och njuter av en öl och en cigarr, men lär väl kunna ge mer information iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevliga, meningslösa och trollande inlägg undanbedes, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Angående Jokers tester så har han lagt upp en ny video med tester i 720p. Har inte hunnit kolla själv än, då jag sitter på en bar och njuter av en öl och en cigarr, men lär väl kunna ge mer information iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på videon precis. För en CPU med 1.1GHz i underläge så håller den i sig fruktansvärt bra i alla testerna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

En sak som många tycks förbise. Prestandaskillnaderna i spel är extremt mycket mindre så fort du landar på 2k och 4k. Det rör sig om någon ynka fps i många fall.

Varför inte då köpa en I3a för nästan 1/3 av priset som faktiskt går att överclocka?
Lol..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

En sak som många tycks förbise. Prestandaskillnaderna i spel är extremt mycket mindre så fort du landar på 2k och 4k. Det rör sig om någon ynka fps i många fall.

Varför inte testa i 8, 16 eller 32K?
Vid 32K kommer vi inte att se någon skillnad alls mellan AMD 1800X och INTEL 7700K, vilket måste innebära att AMD har släppt en CPU som är exakt lika bra som INTEL..

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Varför inte testa i 8, 16 eller 32K?
Vid 32K kommer vi inte att se någon skillnad alls mellan AMD 1800X och INTEL 7700K, vilket måste innebära att AMD har släppt en CPU som är exakt lika bra som INTEL..

Har du några belägg att det är skalenligt? Har hört att vissa spel drar ingen nytta av flera kärnor förrän det behövs, exempelvis när upplösning höjs och FPS sjunker. Så länge de flyter på belastas det inget extra, därför måste man upp i hög belastning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Har hört att vissa spel drar ingen nytta av flera kärnor förrän det behövs,

Vilket eller vilka spel rör det sig om då?

Permalänk
Medlem

@Redaktionen... Någon möjlighet få lite Vulkan benchar? T.ex Doom?

Permalänk

Ser inget skäl att avvika från 6950, prislappen är ointressant för mig iaf.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Angående Jokers tester så har han lagt upp en ny video med tester i 720p. Har inte hunnit kolla själv än, då jag sitter på en bar och njuter av en öl och en cigarr, men lär väl kunna ge mer information iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Joker har tillslut lagt upp en video som faktiskt visar skillnaden när grafikkortet inte sätter stop för hur många FPS CPUn måste hantera, det tog ett tag för honom att inse att folk faktiskt pushar så många FPS som möjligt i vissa spel för att uppnå bra flyt, ett exempel på det är CS GO.

Han säger till och med att "Who buys 1700x and plays at 720p" i själva videon, han kan fortfarande inte förstå varför folk klagar när han själv har en video med titel "Ryzen 1700 vs i7-7700k Best cpu under 350$" och säger att det knappt är någon skillnad i gaming.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Oj vad många kommentarer

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Nu när jag inte längre är under NDA – specifikationerna för alla påstådda modeller under Ryzen 7 som "läckt ut" stämmer inte. Kika in på sida 6 i recensionen så finns klockfrekvenserna för Ryzen 5 1600X och 5 1500X.

Förhoppningsvis finns det lite mer spelrum när det kommer till överklockning på deras fyrkärniga modeller.

Skrivet av Xaves:

"Vadå låg enkeltrådig prestanda?"

Jo, Ryzen har låg enkeltrådig prestanda, precis som Bulldozer hade, därav mitt argument vid exemplet på jämförbarhet med Bulldozer.

Ta och läs den sista delen av artikeln som Sweclockers har skrivit. Där har du prestanda per MHz alltså singeltrådprestanda aka IPC. Då ligger Ryzen 7% efter KB-L. Hur tusan är det Bulldozer som låg betydligt mer bakom 2500K när den släpptes? Just nu sitter du bara och spekulerar baserad (antagligen) på dina höga förväntningar inte uppfylldes. Ryzen har långt ifrån låg enkeltrådig prestanda. Faktum är att den lägger sig över Haswell och närmar sig KB-L. Så nej Ryzen har inte dålig singeltrådigprestanda bara för att den inte når upp till KB-L.

Skrivet av Zarkov2:

Det är den högst klockade Ryzen CPUn som är tillkännagiven. Är det någon modell i nuvarande Ryzen lineup som förväntas klara sig bättre i spel än 1800X?

Det som Ryzen verkar falla på att den är betydligt mindre klockad 7700K. ÄR klocken densamma så är presterar Ryzen bra i jämförelse med KB-L även om den inte når ända fram. Om de fyrkärniga processorerna klockar bättre så kan de faktiskt utmana.

Skrivet av Xaves:

Dis just in!

http://www.guru3d.com/news-story/intel-is-trying-to-manipulat...

"Yesterday in the forums somebody asked if we received Intel review guidelines from Intel for the Ryzen review as well. A very curious question, I answered no. And if they did we simply never use them as we do things our own way (as we always do).

They question itself was already curious but if we dive deeper into the story we see the claims have been made by Semi-Accurate, not the most unbiased source. Then again, we see no reason for them to make this stuff up. Also some other press apparently received that email. So yes, as it seems Intel has been reaching out to certain media in shameless attempt to influence upcoming benchmark scores in their favor. Intel's PR department is contacting media and calling in favors with the press by issuing them "guidelines" on how to review AMD Ryzen. Intel's PR emails include this line: "call us before you write."

This is the story of the day for sure. It is going to be a rough week for Intel, that's for sure. But if true, come on Intel, really?"

Fy fan vad snuskigt om det är sant! Semi-Accurate har som Guru3d påpekar ingen anledning att hitta på det hela. Vad fasen!?

Med tanke på Intels historia så låter det inte otänkbart. Kom ihåg vad Intel gjorde mot AMD på början av 2000-talet t.ex...

Med vilken kylning? Är det flytande kväve så är det inte direkt några supersiffror. Har de stängt av kluster?

Skrivet av Darklorden:

Ser inget skäl att avvika från 6950, prislappen är ointressant för mig iaf.

Varför skulle du? Det är precis som de som sitter på 6700K. Finns inget egentligt incitament att uppgradera till 7700K.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om de fyrkärniga processorerna klockar bättre så kan de faktiskt utmana.

Nu vet vi dock så mycket som att sexkärniga Ryzen 5 1600X kommer ligga på 3,6 GHz, och fyrakärniga Ryzen 5 1500X på 3,5 Ghz så det känns väl tyvärr inte som att hoppet är överdrivet stort. Jag antar att de får XFR som kommer sköta en viss överklockning per automatik, så vi får hoppas att AMD har binnat dom snabbare kiselbrickorna till dem.

Skrivet av Tumnus:

Finns inget egentligt incitament att uppgradera till 7700K.

Såvida inte AMD trollar fram en intressant modell väldigt snart så kommer jag uppgradera till ett Z270-moderkort, och även om jag skulle kunna ta med min 6700K dit så känns det kul att köpa nytt.

Långt ifrån alla kör sina datorer tills de är museiföremål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Program för vetenskapliga högprestandaberäkningar, som t.ex. Matematica och Matlab, jobbar internt med matrisberäkningar och det är precis vad SSE/AVX är specialdesignat att hantera.

AMD valde medvetet att inte gå efter denna marknad, något som syns i att de bara har halva kapaciteten per kärna och klockcykel jämfört med Haswell och senare just för AVX.

Däremot så presterar Ryzen ruggigt bra i t.ex. 3D Mark physics och andra program som bygger på motorn Bullet Physics då den motorn främst jobbar med skalära flyttal och till viss del SSE (men inte AVX, det är på ritbordet än).

Tittar man på rendering så är även dessa program idag skrivna så de jobbar med skalära flyttal. Blender har fått lite AVX-optimeringar i senaste versionen, men varför lägga krut på att fixa till det när CUDA/OpenCL-rendering på GPUer är långt snabbare än att köra det på CPU?

Kan du säga något om vad man kan förvänta sig för heltalsprestanda (SSE2 inte AVX)?
Eller för den delen heltalsprestanda generellt. Tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Nu vet vi dock så mycket som att sexkärniga Ryzen 5 1600X kommer ligga på 3,6 GHz, och fyrakärniga Ryzen 5 1500X på 3,5 Ghz så det känns väl tyvärr inte som att hoppet är överdrivet stort. Jag antar att de får XFR som kommer sköta en viss överklockning per automatik, så vi får hoppas att AMD har binnat dom snabbare kiselbrickorna till dem.
Såvida inte AMD trollar fram en intressant modell väldigt snart så kommer jag uppgradera till ett Z270-moderkort, och även om jag skulle kunna ta med min 6700K dit så känns det kul att köpa nytt.

Långt ifrån alla kör sina datorer tills de är museiföremål.

Beror helt på klockningspotentialen.. som jag redan påpekat. Ska man tolka Intels "överklockningskurva" så borde de fyrkärniga versionerna klocka bättre än de åttakärniga. Klock för klock så ligger Ryzen mellan Broadwell och KB-L.

Skrivet av Barilla08:

Har en 144 hz skärm. Märker ingen skillnad på 100 och 144 direkt. Kanske lite mer flyt. Men att påstå att 100 hz laggar är patetiskt av flera anledningar. Men vad förväntar man sig av en som inte vet vad lagg är och att det inte har med skärmfrekvens att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är din åsikt.. en som jag inte delar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att skapa en situation där CPUn flaskhalsar?

Långt ifrån alla på Sweclockers överklockar.

Har de? Det är intressant hur folk inte kan särskilja mellan personlig hype framtagna av privatpersoner och "medias" hype.

Det där kan jag nog hålla med. Även om AMD är säkert inte helt oskyldiga.

Skrivet av Fire_Ice:

Edit: Får kolla en del andra recensioner innan jag ger en slutgiltig dom, vet att Sweclockers brukar få sämre resultat än många andra sidor. Tiden får avgöra vilka som har mest rätt. Bättre bios kommer förhoppningsvis förbättra prestandan ytterligare.

Skrivet av Oaktree:

Slänger in denna video, som berättar en del om nvme och chipset m.m

https://www.youtube.com/watch?v=G_6rs9cBzvE

Verkar som att man ska ta de första 1-2 veckornas tester med en nypa salt då det fortfarande verkar som moderkortstillverkarna håller på med Bios uppdateringar, så dagens resultat kan vara irrelevanta om någon vecka.

Rekommenderar varmt denna youtube kanal för dom som är teknikintresserade!

Kommer själv ta det lungt en stund och se om några veckor hur det ligger till, troligtvis behövs en del Bios och mjukvaru uppdateringar innan Ryzens prestanda kan framhävas ordentligt.

Instämmer, ser ut som att det finns några barnsjukdomar att fixa.

Skrivet av Cyberz:

källa:http://www.techspot.com/review/1345-amd-ryzen-7-1800x-1700x/page7.html

Det där är ju ett bra argument, så att man inte bara stänger in sig på fps.

Skrivet av xorce:

Här e en länk om vad amd har att säga angående de olika prestanda skillnaderna

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x55ey/the_answer_to_ga...

Intressant läsning, tåls att ha i beaktning.

Skrivet av ramlösa:

Varför, ditt påstående var att inom 1-2år skulle det vara fördel 1800x pga antal trådar.
Hade det stämt för 6 år sedan så borde en 4-kärnig cpu flaska totalt, för ett antal år sedan.
Så att vi skulle gå från att en i5 (4/4 kärn/tråd) som fortfarande utpresterar en CPU med 16 trådar til att en I7 ( 4/ 8 kärn/tråd) flaskar på 8 trådar i spel om 1-2 år? Ser jag som väldigt liten, som bäst kommer AMD ikapp i nyare titlar.
Vem vet, jag gissar att jag har bytt cpu långt innan den sorgen.

Synd att sweclockers inte tog med en I5a i Battlefield 1 multiplayer testet, där tror jag faktiskt att en I5a flaskar på 4 trådar. Tog bara 5 år.
Sen har jag en känsla av att speltesterna inte stämmer, skillnaden är för stor. Varför springer en 6900k plötsligt cirklar runt ryzen? Känns skumt.
Om nu allt stämmer är skillnaden för stor, speciellt till priset. Zen 1700 är ett jävla "om", som förmodligen måste klockas för att inte åka spö av en i3a och hur långt kan den klockas?

10-15% skillnad och lite överklocknings utrymme så hade jag köpt en 1700 direkt.
Men nej..skillnaden är för stor.

Hållwr nog med dig i mesta. Dock tänker jag lite att vad hade vi för 5-6 år sen när det kommer till konsol som exempel, ps3 och Xbox360? Vet inte hur det fungerade då med kärnor, eftersom nu idag så verkar spelen går mer efter vaf konsolerna klarar av. Men tänkte att snart kommer nya Xbox samt därefter kanske en nyare PlayStation. Kan tänka mig att dessa kommer ha fler kärnor och trådar och vara ännu mer lik processorerna som vi har idag. Samt att dx12, folk som skapar spel kommer mer in det så vem vet, kanske kan utvecklingen gå snabbare denna gång?

Skrivet av leafbranch:

Frågan är väl snarare hur mycket sämre i spel, enstaka FPS kvittar men när det handlar om 10-20 FPS börjar det vrida i stolen.

Det där kan jag köpa.

Skrivet av Jacob:

Nu när jag inte längre är under NDA – specifikationerna för alla påstådda modeller under Ryzen 7 som "läckt ut" stämmer inte. Kika in på sida 6 i recensionen så finns klockfrekvenserna för Ryzen 5 1600X och 5 1500X.

Hm. Så det verkar som att det inte blir nå högre klockfrekvenser än r7:orna. Synd. Då blir det mer titta in pris/prestanda och gå därefter. Möjligtvis att dom drar mindre ström.samt går klocka högre men jag kommer inte ha några större förhoppningar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Kan vara så att olika BIOS av olika tillverkare stänger och slår på saker lite hur de vill. Detta skulle förklara de enorma skillnader man ser inte bara från sida till sida utan även här i Sweclockers egna artiklar. Att AMD själva går ut och uppmärksammar detta kan ju tolkas som att AMD faktiskt anser att BIOS kan vara en orsak.

No shit? Och här trodde jag att jag var ägare av företaget. Tji fick jag...

Får hoppas det, men ger plågsam upprepning av deras gpu:er. Visar sin sämre sida vid släpp och när alla glömt AMD så ser dom inte att prestandan ökat par månader senare. Får hoppas nytt bios löser felet närmaste veckorna och nya tester kommer rätt snart.

Prestandan förstår man inte kan ligga i linje med Intels kaby lake (något AMD själva sagt). AMd hade ju behövs ännu högre IPC per klock än Intel i så fall (något som verkar vara rätt svårt idag).

Skrivet av Xaves:

Och där krashade tyvärr hypetåget för AMD Ryzen. Det blev inte bättre "zen" Lögner om överklockningspotential, biasade tester på pressevent alá CES/GDC som visar felaktiga historier om prestandan. Med andra ord, AMD är sig lika, samma visa med R9 Fury.

Bulldozer all over again. Toppenbra och tippitoppgott med prestanda för allt som inte har med spelprestanda att göra. Var orolig att mitt köp av 6800K i höstas var ett dåligt köp, tur i oturen att inte så var fallet.

Tråligt för konkurrensen, tråkigt för AMD. Varför kan de inte spela med rena mynt? Med öppna kort? Den suger på att överklocka, SÄG DET DÅ! Lyft inte fram det som att den klockar bra med stora skyltar om att "alla Ryzen processorer är multipelupplåsta" osv, så man ska sitta med falska förhoppningar. Ush och fy! Man kan ju alltid hoppas att senare revisioner ur Ryzen förbättras på spelprestanda och överklockning, men just nu så vänder jag blickarna mot Vega och kommande test av 1080Ti.

Tack för mig!

Tar tid att läsa ikapp tråden och sett nyare inlägg från dig också

Jag skulle inte säga att det är ny bulldozer lansering, AMD har hela tiden hävdat 40% mer IPC än excavator och det har dom slagit med råge.

Se hur hopplöst efter FX är i varenda test (Förutom kanske flertrådig). Titta sen på tester i samma klock, AMD har ju för sjutton samma IPC som Intel (nästan för hela brädet). Kommer i håg sista AMD sagt innan släppet och dom sa rakt ut att dom kan inte slå kaby lake på grund av högre klock.

Sen tänk på att troligen över 90% kan eller kommer aldrig klocka sin cpu. Men ändå trevligt att AMD låter en klocka både lågbudget och speciella K modeller Något Intel inte gjort, vist är inte heller mycket till klock att tala om. Men tror det beror både på design och GF (GlobalFoundries), bulldozer byggde på hög klock och då får man offra andra saker (som bra IPC).

Intel har helt enkelt en mer inslipad process och med egna fabriker har dom enorma fördelar att kunna skräddarsy kretsar för olika ändamål.

Sen vid högre upplösning flyttar man belastningen till gpu:n i stället, därför cpu:n inte blir lika stor flaskhals (här märks det hur dålig FX cpu:erna var).

Skrivet av Ratatosk:

Detta är inte en ny revision, detta är en helt ny arkitektur, vi kommer att se förbättringar, via nya UEFI versioner, patchar till större spel och uppdateringar av Window och Linux i närtid.

En jädrigt kul processor, jag känner mig som ett barn på julafton.

Nu finns det en viss baksmälla efter den tidigare euforin under hypen, men när alla nyktrat till, kommer nog de flesta vara överen om att detta är ett par riktig fina processorer.

Får hoppas det, men synd att AMD åter igen har skakig lansering (även om jag tycker den är stabilare än skylake). Får hoppas detta löses snabbt och nya recensioner inom 1/2 veckor (men det kanske vore att drömma).

Skrivet av Ozzed:

Vad jag har förstått det som så blir 5 serien i princip identisk frekvensmässigt, men med 4c/8t istället, så överklockningspotential borde kunna testas redan nu genom att inaktivera 2 respektive 4 kärnor.

Oklockad så bör den prestera liknande i spel som bara utnyttjar 4 kärnor då, så hoppas man på en förbättring går man nog bet, men det kan ju hända att de prissätts såpass agressivt att den extra prestandan man får med intel inte är värt det.

Alla klockar inte, vist även då ligger kaby lake ruskigt bra. Men skillnaderna är inte stora, får hoppas AMD har något att konkurrera med ändå (blir tyvärr priset). Får hoppas OEM och även komplett/inet och liknande butiker även har Ryzen system (ser inget fel att dom i så fall har Nvidia grafikkort om det säljer bättre).

Tror det var du som även tog upp upplösningar eller om det var annan (får titta på det).

Hur som 1366x768 är vanligt på laptops och ryzen kommer inte till laptops från i höst, Så troligare dessa väljer Intel om dessa behöver ny dator nu.

Sen är 1920 x 1080 brutalt populärt bland gamers, just för pirs och prestanda, än vad 1440P kostar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar