Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kemikalieskatt på elektronikprodukter införs 1 juli 2017

Permalänk
Medlem

Som vanligt tror man att man bara kan lösa alla problem genom att slänga på lite skatter. Det är ju inte företagen som får straffet i slutändan ändå så det är ju inte positivt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och som nämnts flera gånger i tråden så saknas pengarna för att kunna beskatta varje produkt efter kemikalievikt. Det må vara rättvist och fint, men idén saknar finansiering enligt utredningen. Och så är det säkert också. Finns inte pengarna så går det inte att genomföra.

Saknar pengar? Var försvinner dom 2,4 miljarder som staten får in årligen från kemikalieskatten då?

Att uppfinna något ofarligt kemikalie för ersätta de farliga kemikalie händer inte över en natt. Även man lyckas ersätta de farliga med ofarliga, innebär det också höjda priser på elektronik och konsumenter är de enda förlorare i detta hela soppan!

Om man googlar om denna nya idiotiska kemalieskatt, så finns det knappt nån positiv om det och majoriteten påpekar åt samma håll.

- Förlorade jobb.
- Höjda priser, företag vänder bort från Sverige.
- Minskad försäljning och många elektronik butiker går i konkurs.

Det finns knappt nåt positiv som kemikalie skatten ger. Förutom svenska staten hovar in mer pengar som svenska medborgare inte tjänar något på.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Återigen så kommer butiker att få det svårare att slåss mot de utländska aktörerna. Trump kanske är en idiot men det han lägger på att behålla jobben hemma är en bra idé. Sverige gör tvärtom och ser till att alla ska köpa saker så långt hemifrån som möjligt. Köp en Dansk fläskfilé för 49 kr/kg som är fullproppad med antibiotika och som transporterats 100 mil eller en Svensk för 139 kr/kg som har transporterats tio mil och är från glada grisar. Kanske dax att göra det enklare att vara Svensk inom alla områden.
Vi kommer både tappa försäljning och öka på transporterna, men som tur är så har Sverige de dyraste skatterna på det också så lite får de iallafall in.
Säger som GW om polisen, det är för många pellejönsar som bestämmer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Känns lite som de vill sparka ut sin befolkning till länder med mindre skatt och moms...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nä, man måste inte beskatta baserat på mängden faktiska kemikalier. Önskad effekt kan uppnås även om beskattningen blir mer orättvis.
Däremot förstår jag din önskan om att skatten skulle vara mer rättvis. Skatt och orättvisa skapar ofta en del gnissel så argumentet har bäring.
However, det ansågs i utredningen inte vara genomförbart att ha så noggrann kontroll på alla varor att man kunde ta fram mängden kemikalier för alla produkter. Alltså pengarna för den nivån av kontroll finns inte så det går inte att göra.
Då var valet, ska vi ha en mer orättvis beskattning under en period för att få igenom utfasningen av gifter vi inte ska ha i vår omgivning?
Eller ska vi inte göra något åt saken?
Ja vi vet vilken linje som är vald

det här är kanske ett intressant inlägg även för @Bloodstainer

Frågan är ju, skapar det någon utfasning, när det för tillverkarna blir samma skatt på produkten oavsett om de byter eller ej, medans skatten är i effekt universellt så blir den enda effekten av att försöka byta till miljö/hälsovänligare varianter på kemikalier att höja produktionskostnaden, utan att ens produkt får någon prisfördel mot konkurrent som kör på som vanligt.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Saknar pengar? Var försvinner dom 2,4 miljarder som staten får in årligen från kemikalieskatten då?

Nu har en intressant fråga kommit upp tycker jag!
Verkligen alltså!
Den slanten hade kanske kunnat hjälpa till vid kontrollerna under en period vilket kanske hade kunnat möjliggöra det man nu inte tyckte var rimligt.
Sedan finns det följdfrågor kring det där. En så pass utökad kontrollverksamhet på ett område kanske inte är motiverat i förhållande till andra kontrollområden som är i större behov av kontroll. Och skatteverksamheter ska såklart inte byggas på att de finansierar sig själva för sakens skull för då får man en P-vaktsproblematik och så.
But still!
Det här är relevant att disskutera!

Skrivet av XPerion:

Att uppfinna något ofarligt kemikalie för ersätta de farliga kemikalie händer inte över en natt. Även man lyckas ersätta de farliga med ofarliga, innebär det också höjda priser på elektronik och konsumenter är de enda förlorare i detta hela soppan!

Om man googlar om denna nya idiotiska kemalieskatt, så finns det knappt nån positiv om det och majoriteten påpekar åt samma håll.

- Förlorade jobb.
- Höjda priser, företag vänder bort från Sverige.
- Minskad försäljning och många elektronik butiker går i konkurs.

Det finns knappt nåt positiv som kemikalie skatten ger. Förutom svenska staten hovar in mer pengar som svenska medborgare inte tjänar något på.

Yes. Det kommer ta tid. Visst gör det ont när knoppar brister...
Jag ser däremot oss medborgare som vinnare i det långa loppet om det här fungerar. Mer giftfri miljö är inte dåligt och det handlar bara om en övergångsperiod.
Sedan ser jag en del av kritiken som det vanliga pipet från företagen när de tvingas anpassa sig. Kritik kommer oavsett hur bra förslag som kommer i de fallen. Det har satts upp en opinionsbildande site för det här av industrin dessutom.
http://www.kemikalieskatten.se/
Denna site är inte till för att ge en bra informationsgrund utan den ska få folk att tycka illa om lagen. Sådant får man vara lite försiktig med ;).
Men du har rätt i att det även finns legitim kritik mot detta lagförslag.
Branschen skulle exempelvis varit mer involverad i informationsprocessen kring antingen utredning eller efteråt inför beslutsfattande. Lite lobbande från elektronikbranschen helt enkelt för branschen känner sig själv bättre än beslutsfattare.
Och huruvida detta får önskat genomslag är svårt att säga. Jag tror det kan ha större inverkan än en del tror vilket kanske spiller över på handeln? Eller inte. Vi får se. Jag är öppen för diskussion till bra alternativ. Att inte göra något alls för att förhindra flamskyddsmeldel i omgivningen tycker jag däremot är mindre bra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Att staten subventionerar en försäkring gör den inte billigare, det betyder bara att kostnader döljs och omfördelas på andra!

Privat verksamhet är alltid effektivare än statlig, alltså kommer den privata försäkringen (i en icke sönderreglerad marknad) alltid kunna vara billigare.

En privat försäkring är något som man friviligt går in i snarare än tvingas in i, som det mesta som staten sysslar med. Det betyder att försäkringsbolagens vinst är irrellevant; förhandla eller byt till ett konkurrerande bolag!

Om privat nu är så mycket billigare, värför har isåfall USA bland de högsta försäkringskostnaderna i världen (se här ), och det finns gott om data på det om du inte tror just denna källan. Visst, de har fördelar på vissa områden tack vare det (utrusting t.ex), men de ligger också efter i många fler (folk kan inte få vård pga att de inte har råd).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Och jag säger att det är en dum skatt, för att den skulle påverka nästintill alla komponenter i en dator och att köpa och bygga en dator med lösa komponenter skulle bli dyrare än av att köpa en hel dator. Jag tycker skatten är idiotisk och man borde hitta någon mycket bättre att beskatta.

Här håller jag med dig i ett visst påstående, Det är att skatten är dum, ja. men kanske nödvändig enligt ett statligt perspektiv.
Det bästa vore att beskatta producenterna av produkterna direkt, men tyvärr så kan vi inte beskatta ett företag i China för att de använder dessa medel. Utan vi måste bekskatta slutprodukten som säljs i sverige.
Eller som en tullavgift när de imoprteras till sverige kanske?? men då hamnar slutnotan ändå hos slutkonsumente,. eller hur?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vad är alternativet till flamskyddet?

När det kommer till miljö och hälsa finns flera områden som ställs utanför punktskatter, skattehöjningar och hittepå-avgifter. Vilka hälso- och klimat/miljöskatter påtvingar politiker vapenindustrin tex och vilka konsekvenser för klimatet får vår ständiga krigföring mot fattiga länder? En utebliven debatt och någon forskning på detta hör jag aldrig talas om. Istället tillkommer hittepå-skatter på elektronik och köttskatten är en tidsfråga är känslan.

Sockerskatt är ännu en hittepå-skatt. För hälsan heter det. Skräpmatsrestauranger har härjat i landet under decennier utan punktskatter i hälsans tecken. Tror ingen missat hur skräpmaten påverkat människors hälsa i världen. Läsk är en annan.

Inkonsekvensen är total och bör starkt ifrågasättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

http://www.regeringen.se/49ca49/contentassets/aebbddfc141c469...

Där har du bland annat utredningen. Vill du fortfarande påstå att experter inte fått göra sitt utlåtande?

Visst är det kul. Majoriteten här har inte förstått begrppet handling kontra konsekvens och dess innebörd samt en lång utredning vilket leder till ett beslut

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Fan vilket skräp.. aja handla från utlandet då.

Permalänk
Medlem

Så går det när människor som inte förstår ekonomi ska göra allt till e plånboksfråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielmw2:

Frågan är ju, skapar det någon utfasning, när det för tillverkarna blir samma skatt på produkten oavsett om de byter eller ej, medans skatten är i effekt universellt så blir den enda effekten av att försöka byta till miljö/hälsovänligare varianter på kemikalier att höja produktionskostnaden, utan att ens produkt får någon prisfördel mot konkurrent som kör på som vanligt.

Ja det är bra frågor alltså. Svar på det här har jag inte ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad är alternativet till flamskyddet?

Intressant fråga! Hoppas någon kan lite kring kemiutbudet här och har lite intressanta svar.

Skrivet av REWplayFF:

Istället tillkommer hittepå-skatter på elektronik och köttskatten är en tidsfråga är känslan.
Sockerskatt är ännu en hittepå-skatt.

All skatt är lika mycket eller lite hittepå ;). Sedan kan olika personer ha olika subjektiva åsikter om vad man tycker är lämpligt, men det är ju bara åsikter.
Men visst finns det skillnader på olika skatter. En del skatter ska främst fungera som piska medan andra är till för att hålla igång statsapparaten. Ett bra exempel på en lyckad piska var beskattningen av olja för uppvärmning av hushåll vilket var jättekass för miljön och där gick vi ju över snabbt när detta straffbeskattades. Bra grej kan jag tycka (jag fick också min beskärda del av den piskan, ja).
Momsen är väl en skatt för att hålla igång statens ekonomi däremot. Bra? Ja Sverige är ett av världens bästa länder att leva i vilket inte är en slump så ja, bra. Men Klart dyrt i vissa avseenden!

Skrivet av REWplayFF:

Skräpmatsrestauranger har härjat i landet under decennier utan punktskatter i hälsans tecken. Tror ingen missat hur skräpmaten påverkat människors hälsa i världen. Läsk är en annan.

Det är ju därför man nu börjat fundera på sockerskatten. Den här typen av grejer går långsamt. Först måste man jobba med opinioenen. Hade man nämnt sockerskatten för 25 år sedan så hade man som politiker troligen åkt ut även om det kanske varit bra för befolkningen. Nu har vi kommit rätt mycket längre och kan titta på en del andra länder hur det gått med deras sockerskatter och då blir det inte så läskigt längre ;).
Är det en bra idé med sockerskatt då? Jag vet inte. Behöver läsa in mig på ämnet och hur det gått i andra länder innan jag har en åsikt i frågan.

Köttskatt tror jag däremot dröjer ett helt gäng år. Folk är på tok för ovana kring den frågeställningen fortfarande. Och det är känsligt att staten lägger sig i vad folk äter. Men för egen del ser jag att det är rimligt att föra en debatt om det här iaf. Koldioxidutsläppen per person är stora i nuläget och i snitt släpper vi ut lika mycket koldioxid av vår köttkonsumtion som av flygresor per person eller av all övrig transport per person. Så det är ju en betydande del av vad vi släpper ut i nuläget. Ersätter vi våra bilar med elbilar och drar ner på flygresorna så kommer köttkonsumtionen vara vår största koldioxidlast och då kommer frågan troligen inte bli mindre relevant direkt.
Men som sagt, jag förstår att frågan är känslig ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant fråga! Hoppas någon kan lite kring kemiutbudet här och har lite intressanta svar.

All skatt är lika mycket eller lite hittepå ;). Sedan kan olika personer ha olika subjektiva åsikter om vad man tycker är lämpligt, men det är ju bara åsikter.
Men visst finns det skillnader på olika skatter. En del skatter ska främst fungera som piska medan andra är till för att hålla igång statsapparaten. Ett bra exempel på en lyckad piska var beskattningen av olja för uppvärmning av hushåll vilket var jättekass för miljön och där gick vi ju över snabbt när detta straffbeskattades. Bra grej kan jag tycka (jag fick också min beskärda del av den piskan, ja).
Momsen är väl en skatt för att hålla igång statens ekonomi däremot. Bra? Ja Sverige är ett av världens bästa länder att leva i vilket inte är en slump så ja, bra. Men Klart dyrt i vissa avseenden!

Det är ju därför man nu börjat fundera på sockerskatten. Den här typen av grejer går långsamt. Först måste man jobba med opinioenen. Hade man nämnt sockerskatten för 25 år sedan så hade man som politiker troligen åkt ut även om det kanske varit bra för befolkningen. Nu har vi kommit rätt mycket längre och kan titta på en del andra länder hur det gått med deras sockerskatter och då blir det inte så läskigt längre ;).
Är det en bra idé med sockerskatt då? Jag vet inte. Behöver läsa in mig på ämnet och hur det gått i andra länder innan jag har en åsikt i frågan.

Köttskatt tror jag däremot dröjer ett helt gäng år. Folk är på tok för ovana kring den frågeställningen fortfarande. Och det är känsligt att staten lägger sig i vad folk äter. Men för egen del ser jag att det är rimligt att föra en debatt om det här iaf. Koldioxidutsläppen per person är stora i nuläget och i snitt släpper vi ut lika mycket koldioxid av vår köttkonsumtion som av flygresor per person eller av all övrig transport per person. Så det är ju en betydande del av vad vi släpper ut i nuläget. Ersätter vi våra bilar med elbilar och drar ner på flygresorna så kommer köttkonsumtionen vara vår största koldioxidlast och då kommer frågan troligen inte bli mindre relevant direkt.
Men som sagt, jag förstår att frågan är känslig ;).

Fyfan för sånna som du. Om du inte klarar att ta några egna beslut utan måste ha en farbrorstat som straffbeskattar allt "dåligt" kan du väl iaf låta oss andra vara i fred...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sphinx:

Fyfan för sånna som du. Om du inte klarar att ta några egna beslut utan måste ha en farbrorstat som straffbeskattar all dåligt kan du väl iaf låta oss andra vara i fred...

Fyfan för sånna som du kontrar jag med då, haha!

Skämt åsido. Vad folk äter är känsligt. Jag har all förståelse för andra åsikter i frågan och tycker nog sockerskatten är kass. Köttfrågan vete katten, men diskussionen kring detta är inte orimligt iaf.

Om vi återgår till vad tråden handlar om så tycker jag det är rimligt att staten hjälper till och reglerar gifter. Att vi fick bort DDT, freoner och PCB i vår omgivning var bra enligt mig för vi förstörde för oss själva och behövde hjälp med gemensam styrning där. För det handlar inte alltid om vad jag själv gör utan att samhället behöver ändring. På samma sätt tycker jag att det är bra att vi nu begränsar flamskyddsmedel. Är nuvarande lagstiftning tipptopp för detta då? Mjaaa. Det tål väl att diskuteras en del till ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är det mest absurda förslaget jag någonsin hört. Särskilt när Sveriges moms redan är näst högst i världen. Lycka till med att köpa en dator, som utan chassi (förutsatt att det inte räknas som elektronik) väger 5-10 kg. Det är 600-1200 kronor extra, vilket för en billigare dator kan vara 10%.

Sen om chassit räknas snackar vi om 2000 kronor. Det är tråkigt att unga som kanske inte har så hög inkomst drabbas extremt hårt av detta också.

Det lär ju bli billigare att köpa från Tyskland framöver, när frakten inte är mer än ett par hundra.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om vi återgår till vad tråden handlar om så tycker jag det är rimligt att staten hjälper till och reglerar gifter. Att vi fick bort DDT, freoner och PCB i vår omgivning var bra enligt mig för vi förstörde för oss själva och behövde hjälp med gemensam styrning där. För det handlar inte alltid om vad jag själv gör utan att samhället behöver ändring. På samma sätt tycker jag att det är bra att vi nu begränsar flamskyddsmedel. Är nuvarande lagstiftning tipptopp för detta då? Mjaaa. Det tål väl att diskuteras en del till ;).

Till viss del håller jag med men det regeringen gör är kontraproduktivt på samma sätt som när de ville införa kilometerskatt för tung trafik men inte kunde erbjuda en fungerande infrastruktur på räls. Vad jag menar är att de gör en omvänd Svensson, dvs att de belånar sig istället för att spara. I det här fallet höjer man en skatt utan att införa ett alternativ. Sverige som ett land med låg befolkningsmängd är till trots ett innovationsland där man bör satsa mer på utveckling och nya produkter än att lägga förbud på det som är mindre bra. Det påverkar inte Electrolux eller LG eller Sony märkbart om den svenska marknaden för deras produkter skulle halveras utan det enda som sker är att svenska företags omsättning minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja fast i första formuleringen och även andra från dig så såg faktiskt frågeställningen eller uttalandet väsentligt annorlunda ut.
Jag förstår till fullo att man hellre ser att inget görs mot utbredningen av flamskyddsmedel än att införa en skatt som är orättvis i en övergångsperiod även om jag själv tycker annorlunda.

Det jag har lite svårt för däremot är missvisande oneliners som denna:
Frågan som är intressant att diskutera vinklas då bort och inbjuder istället till pajkastning mellan blocken vilket jag försökt avvärja.

Haha ja jag bara tycker det är dålig skatt att genomföra men försök till pajkastning kan jag dock ta på mig. Det var fullt medvetet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scurq:

Det är det mest absurda förslaget jag någonsin hört. Särskilt när Sveriges moms redan är högst i världen.

Fast vi har inte högst moms i världen. Ungern ligger över oss.

Skrivet av Scurq:

Lycka till med att köpa en dator, som utan chassi (förutsatt att det inte räknas som elektronik) väger 5-10 kg. Det är 600-1200 kronor extra, vilket för en billigare dator kan vara 10%.

Sen om chassit räknas snackar vi om 2000 kronor. Det är tråkigt att unga som kanske inte har så hög inkomst drabbas extremt hårt av detta också.

Nu räknas inte datorkomponenter alls så det där är inte rätt i nuläget vad vi vet enligt skatteverket. Endast hela datorer enligt deras skattekoder. Behandlat i tråden några vändor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast vi har inte högst moms i världen. Ungern ligger över oss.

Nu räknas inte datorkomponenter alls så det där är inte rätt i nuläget vad vi vet enligt skatteverket. Endast hela datorer enligt deras skattekoder. Behandlat i tråden några vändor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är iaf bra att höra, men väldigt mycket elektronik riktar sig till yngre. Konsoler, färdigbyggda datorer (inkl. bärbara), TVar osv.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Sossejävlar med klåpfingrar som ska vidröra allt de kan, usch. Staten tar och tar men ger inget tillbaka, arg blir jag.

Håller med ! Den förra regeringen kanske inte gjorde vissa saker så bra och gav inte mycket tillbaka dom heller .. men dom beskatta ju inte allt dom hittar iaf.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Avstängd

Vad är den förväntade hälsoeffekten? Att vi köper mindre kylskåp, Så vi får promenera i matbutiker oftare?

Om MS eller Sony bundlar deras konsoler med ett fitnesspel, slipper vi skatten då?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Myllox:

Håller med ! Den förra regeringen kanske inte gjorde vissa saker så bra och gav inte mycket tillbaka dom heller .. men dom beskatta ju inte allt dom hittar iaf.

Hänvisar till tidigare inlägg:
#16709962

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Inte till vägarna i Jämtland i alla fall. Det kan jag intyga.

Inte till dalarna häller. Tror det går till att bygga om slussen.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Avstängd

Sveriges politiker vill ändå inte ha några svenskar i landet så varför ska vi då köpa saker som säljs i Sverige när vi lika bra kan köpa från utländska butiker.
Detta land är på väg ner i en avgrund av skatter på skatter på skatter och folk som skjuter varann.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kopierningsavgift, fastighetsskatt, kemikalieskatt, trängselavgift osv, staten borde klappa sig själva på axeln när det gäller benämningar på att mjölka folket på pengar. Bensinskatten kan ju inte höjas hur mycket som helst inom ett år så de måste ju lura till sig pengar på något sätt.

Önska bensin kostade 100kr litern så alla lantisar fick börja gå överallt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sandia:

Inte till dalarna häller. Tror det går till att bygga om slussen.

Jag åkte på en av Sveriges större motorvägar i Mälardalen här i veckan och det kom en skylt med "guppig väg", ett stycke på ca 10 meter där de lagt ny asfalt och tydligen inte fått det helt perfekt i övergången så bilen gungade till en mikrosekund. Fick iallafall köra 120 på vägen.
För ett par år sen så åkte jag mellan Sundsvall och Bispgården. Det var 100-väg och inte en skylt om guppig väg fanns att skåda. Skulle jag ha haft ett njurbälte så hade jag varit glad, var värre än att åka på "trafikmagasinets" kärlbana som de alltid visade på TV för 15 år sen eller nåt. Men som sagt, ingen info om guppig väg iallafall. Så vägskatten går inte till Norrland tyvärr.
Nu var detta för ca tre år sen men skulle bli förvånad om de gjort någon förbättring av vägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Myllox:

Håller med ! Den förra regeringen kanske inte gjorde vissa saker så bra och gav inte mycket tillbaka dom heller .. men dom beskatta ju inte allt dom hittar iaf.

Du menar den regering som satte igång denna utredning? Detta med att läsa på verkar inte vara för alla..

Skrivet av Stefflo:

Sveriges politiker vill ändå inte ha några svenskar i landet så varför ska vi då köpa saker som säljs i Sverige när vi lika bra kan köpa från utländska butiker.
Detta land är på väg ner i en avgrund av skatter på skatter på skatter och folk som skjuter varann.

Eftersom svensk är en nationalitet så är ditt argument redan där bristfälligt. Om du däremot menar "etniska svenskar" (Nordgermaner som etniciteten heter) så är det argumentet bara infantilt. Politikerna vill inte ersätta någon etnicitet med någon annan alls utan det argumentet hör hemma på flashback och inte här. Sedan om landet är påväg mot avgrund pga. skatter så borde det legat på havsbotten sedan 50-talet. Domedagsprofetior i all ära men om du är så orolig att folk skjuter ihjäl varandra så tycker man ju att du borde vara positiv till mer inkomst till staten eftersom det ger mer medel för motbyggande av detta..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar den regering som satte igång denna utredning? Detta med att läsa på verkar inte vara för alla..

Eftersom svensk är en nationalitet så är ditt argument redan där bristfälligt. Om du däremot menar "etniska svenskar" (Nordgermaner som etniciteten heter) så är det argumentet bara infantilt. Politikerna vill inte ersätta någon etnicitet med någon annan alls utan det argumentet hör hemma på flashback och inte här. Sedan om landet är påväg mot avgrund pga. skatter så borde det legat på havsbotten sedan 50-talet. Domedagsprofetior i all ära men om du är så orolig att folk skjuter ihjäl varandra så tycker man ju att du borde vara positiv till mer inkomst till staten eftersom det ger mer medel för motbyggande av detta..

Med tanke på att denna skatt har gått igenom, vad finns det för saker som förhindrar de nästa tramskatter som folk hittar på?

Chips är inte hälsosamt, extra skatt på chips
Regörningsmeled är dålig för natur, extra skatt på den
Växgödsel är inget bra det har vi sett med algblommningar i kina extra skatt
Kanske att djurkött är inte hållbar vi vill att alla ska börja med de nya lösningar av insekter som proteinkälla, extra skatt på all chark?

Denna skatt har i större sikt endast negativ milijöpåverkan och negativ sverigepåverkan
1. Det finns inga alternativ, då det inte finns elektonik vars kretskort innehåller de nämnda miljöskadliga materialen
2. Även om det fanns alternativ så är det meningslöst då skatt lags till efter varugrupp och inte material innehåll av individuell vara
3. Mer import = mer pengar ut från sverige, mer milijöpåverkning från transport av produkterna
4. Endast fått negativ kritik från alla vars arbetszon involverar detta, fåfall positiv kommentar från "forskare" från universitet, eller vad vi allmänt kallar folk som redan slösar bort skattepengar på flum (hade det varit riktiga forskare skulle de vara upptagna med att ta fram ett flamsäkert material so inte är giftigt istället för att peka hit och dit om vad som är dåligt)