Permalänk
Medlem

Civ 5 vs Civ 6

Hejssan!

Jag började ifjol fundera på att prova Civilization-serien eftersom jag insåg vilken typ av spel dom är.

Jag har velat lite fram och tillbaka mellan Civ 5 och Civ 6. Det senare är såklart nyare men vad jag har förstått fortfarande drabbat av diverse buggar och så är det på det stora hela inte nödvändigtvis bättre än 5:an med alla expansion packs. Detta är alltså vad jag har läst på nätet.

Vad tycker ni som har spelat båda? Borde jag köpa 5:an (med alla expansions antar jag) eller 6:an? Vilket är mera prisvärt just nu (jag köper antagligen på Steam)? OM Civ 5 är bättre nu, finns det en möjlighet att Civ 6 ändå blir bättre inom en rimlig framtid med patches och expansions?

Både objektiva fakta och subjektiva åsikter är välkomna!

Permalänk
Medlem

Civ 3 kör jag.. det är den bästa. Grafiken är ju ganska oväsentligt i ett sådant här turn-based strategispel: Det viktigaste är spelkänslan. Sedan använder jag editorn mycket och skapar egna världar och egna regler.

Funkar fint för Windows 7, den man köper på Steam. Det viktigaste för 3:an är att ha en processor med så hög klockfrekvens som möjligt: Antalet kärnor är oväsentligt då den bara jobbar med en, ändå.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag inte art-stylen hos Civ 6, det liksom förstör allt för mig. Civ 5 är, enligt mig, värt alla pengar som du lägger ut på det.

Permalänk
Medlem

Med ~3k timmar i Civ V och ~200 i Civ VI skulle jag rekommendera femman, vilket också bör vara betydligt billigare, särskilt då det ofta är nedsatt på Steam (kanske går att hitta billigare annorstädes).
Många av de initialt uppenbara problemen i Civ VI har fixats eller gjorts mindre påtagliga, men det största problemet som tog lite tid att sätta fingret på kvarstår - spelet är helt enkelt alldeles för enkelt. AIn är inte bra nog för att kunna bjuda något annat motstånd än de "fusk"-bonusar som ges på de högre svårighetsnivåerna. Deity (svåraste) blir bara en övning i att klara sig igenom de första 50-100 turerna när de AI-styrda civilisationerna har sisådär dubblerad produktion mot vad man själv har och dessutom börjar spelet med extra gratisenheter. Är du i en någorlunda position då kan du därefter erövra hela världen med mindre än ett dussin enheter eftersom AIn helt enkelt inte kan slåss.
I Civ V fanns det länge nya strategier jag ville prova som höll mitt intresse uppe, startar jag ett nytt spel i Civ VI tröttnar jag väldigt snabbt eftersom det saknar utmaning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Civ 6 är dock bättre än vad femman var i samma stadie, så jag tänker som så att sexan med tiden kommer bli bättre. Skulle jag köpt för att spela i nuet hade det blivit femman, men om jag tänker att jag ska spela över längre tid så skulle jag satsat på sexan.

Mina två cent iaf

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

@weedad89: Jag har hört liknande argument tidigare och precis detta är mitt dilemma. Men kanske jag provar femman först. Sexan lär ju också bara bli billigare med tiden (alternativt så hoppar jag över sexan helt och hållet och köper sjuan någon gång i framtiden). Om det som @twit säger stämmer så tror jag att femman passar mig ännu bättre. Troligtvis fixas dessutom inte AI:n i kommande patches/expansions.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Civ 3-5 komplett i ett humble bundle här om veckan för typ 9$.
Kolla där om den dealen finns kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Civ VI är rätt nytt så är det rätt mycket fattigare på spelinnehåll. V har ju ett antal expansioner etc som fyllt på och gjort om i omgångar under flera års tid. VI har väl potential då det bjuder på en del nya spelmoment och möjligheter, men jag kände mig "klar" väldigt fort jämfört med vad jag kände med V. Och med tanke på priset så hade jag köpt V för att känna på som första spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

6an har sin charm men längre in i spelet tar det mycket tid.
AI'n i 6an är inte imponerande, deity nivå så blir det intressant endast har jag för mig, var ett tag sen jag körde nu. Lite tråkigt att AI'n behöver så mycket fuskbonusar för att vara en utmaning. Kändes som större fokus på krig och enheter i 6an.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag fann Civ5 väldigt enkelt att komma in i, Civ6 har inte så mycket nytt men jag kunde inte komma in i spelet mer än några turns innan jag stängde ned.

Permalänk
Medlem

Jag älskar CIV V med alla expansions, det kommer bli lättast att komma in i det.

Permalänk

Civ 6 är ju så klart snyggare, men det var en hel del som störde mig med hur man tvingades spela, att distrikt och settlers ökar i pris per byggd enhet/distrikt gör att det är svårt att bygga ett übervärldsimperium som ju så klart är målet i alla civspel. Må låta reaktionär men det hade nästan räckt att re-skinna 5:an men behålla all mekanik...

Permalänk
Medlem

Du kan hitta civila 5 complete edition för 80kr på kinguin eller en hundring med säkerhets tillägget utifall nyckeln inte skulle funka så får du prioriterad hjälp, då får du alltså en steam cdkey som du knappar in i steam för att aktivera och ladda ner
https://www.kinguin.net/category/4906/sid-meier-s-civilizatio...

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag kan ju påpeka att jag köpte Civ 5 i våras under någon Steam sale, kort efter att jag postade denna tråd. Jag har varit riktigt nöjd och tror inte att 6an skulle ha varit bättre. Och tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

CIV V alla dagar i veckan, alla timmar på dygnet!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela 6:an för religionskrigen var alldeles för irriterande att hantera med drösvis av missionärer överallt. När det är löst kan jag tänka mig att gå tillbaka, annars är det 5:an som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Om det står mellan 5'an och 6'an så väljer jag definitivt 5'an. Såvida det inte börjar fixas lite grejer snart så blir nog 6'an det första Civ jag inte klarar ut. Enligt mig så har de misslyckats med så totalt grundläggande saker som kameran och UI't.
Kameravinkeln är alldeles för låg för att få någon översikt över kartan med, tyckte den var bra i 5an, varför mixtra med det och dessutom låsa den?
Jag scrollar oftast kartan med edgescrolling, det fungerar hemskt dåligt i 6'an. Jag välkomnade först den grafiska stilen när jag såg screenshotsen men väl i spelet blir det lite rörigt, kanske främst beror på kameravinkeln.

5'an är billigt att få tag i inklusive all DLC och det är vid det här laget välpatchat. Hittills så är det solklart som så att de "udda" Civ är de bästa, 1'an, 3'an och 5'an. Vi får väl vänta på Civ 7 innan det blir en fullträff igen.

Permalänk
Permalänk

Kör man multiplayer så är det 6:an som gäller alla dagar i veckan. Jag gillar dock designen i 5:an bättre och det är ett mer prisvärt spel helt klart. Har laggt närmare 800h på det oxh gillar det skarpt! Tycker inte att 6:an är så buggigt men ska du testa spelen så kan du öika gärna börja med 5:an och vänt på att 6:an blir billiare, stabilare och får mes innehåll som lär komma på köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits