Sätta vägguttag i klädkammare. 120v i kopplinigsdosan?

Permalänk
Medlem

Sätta vägguttag i klädkammare. 120v i kopplinigsdosan?

Hej!

Flyttade nyss till en gammal lägenhet bygg på tidigt 60tal. I denna har vi en klädkammare med lampa i taket och lampknapp på väggen. Ovanför lampknappen sitter det en insänkt kopplingsdosa av rund typ. Genom denna gick det en svart och en brun kabel ner till lampknappen.
Jag klippte dessa, satte kopplingsklämmor på dem, drog min kabel till vägguttag osv.
Men får ingen ström i vägguttaget. Lampan fungerar som förväntat när detta är inkopplat.

Mäter jag med multimeter i vägguttaget när lampan är tänd mäter jag 0V, släcker jag lampan mäter jag 120V.

Hur fan kommer detta sig och hur löser jag det?
Att vägguttaget slår av när jag släcker lampan kan jag leva med, men inte tvärt om och inte 120V?

Mvh
Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Om du nu hade en brun och en svart kabel där bara så kommer det aldrig att funka.
Den bruna är fasen och den har 230v mellan denna och nollan (Den blåkabeln)
Den svarta är bara tändtråd för att du ska kunna bryta den bruna med tryckknappen..

För att du ska få ditt uttag att funka så måste du koppla in dom på den blå och den bruna alltså fas och nolla inte fas och tändtråd.

Det känns faktiskt som du inte riktigt vet vad du håller på med så du bör nog lämna det där till någon som faktiskt kan. Dels är det olagligt och du kan faktiskt bli skyldig till i värsta fall fängelse om det skulle gå åt helvete för dig...

Permalänk
Medlem

Du vet att du inte får göra det där va?

För så som du skriver så är du ju ingen elektriker...

För det första så kommer inte din hemförsäkring gälla och om huset brinner ner åker du dit för mordbrand.

Om du vill ha ett vägguttag i din garderob ta dit en elektriker!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hej!

Flyttade nyss till en gammal lägenhet bygg på tidigt 60tal. I denna har vi en klädkammare med lampa i taket och lampknapp på väggen. Ovanför lampknappen sitter det en insänkt kopplingsdosa av rund typ. Genom denna gick det en svart och en brun kabel ner till lampknappen.
Jag klippte dessa, satte kopplingsklämmor på dem, drog min kabel till vägguttag osv.
Men får ingen ström i vägguttaget. Lampan fungerar som förväntat när detta är inkopplat.

Mäter jag med multimeter i vägguttaget när lampan är tänd mäter jag 0V, släcker jag lampan mäter jag 120V.

Hur fan kommer detta sig och hur löser jag det?
Att vägguttaget slår av när jag släcker lampan kan jag leva med, men inte tvärt om och inte 120V?

Mvh
Sweex

som du redan fått freda på är det fas och tändtråd du kopplat in dig på nu. dvs uttaget jordar baklänges via lampan och du får halva volten.
ta bort detta genast och ring en en elektriker som får dra fram kablar till ett uttag åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Om du nu hade en brun och en svart kabel där bara så kommer det aldrig att funka.
Den bruna är fasen och den har 230v mellan denna och nollan (Den blåkabeln)
Den svarta är bara tändtråd för att du ska kunna bryta den bruna med tryckknappen..

För att du ska få ditt uttag att funka så måste du koppla in dom på den blå och den bruna alltså fas och nolla inte fas och tändtråd.

Det känns faktiskt som du inte riktigt vet vad du håller på med så du bör nog lämna det där till någon som faktiskt kan. Dels är det olagligt och du kan faktiskt bli skyldig till i värsta fall fängelse om det skulle gå åt helvete för dig...

Tack för svaren. Jag har okej koll el generellt men ja jag är inte utbildad.

Så i denna dosan går det alltså bara sladdarna från lampan för att tända och släcka och själva matningen sitter uppe vid själva lampan då?

Men ja då inser jag att en elektriker behövs. Vad skulle ett sådant här jobb kunna kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Tack för svaren. Jag har okej koll el generellt men ja jag är inte utbildad.

Så i denna dosan går det alltså bara sladdarna från lampan för att tända och släcka och själva matningen sitter uppe vid själva lampan då?

Men ja då inser jag att en elektriker behövs. Vad skulle ett sådant här jobb kunna kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju inte säga att du har generellt bra koll när du uppenbarligen inte ens har basal grundläggande kunskap? Inse dina begränsningar innan du börjar nästa gång, det blir så dålig stämmning om man eldar upp sina grannar..

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på runt 2000-2500 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Sweex:

allt beror på hur långt kabel som behövs, vilket uttag du behöver och sedan vad elektrikern tar i timmen
men skulle gissa mellan 1000-2000 utan mer information

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads