Zelda botw - utsett till världens bästa spel '

Permalänk
Medlem

Lite sugen på detta men det ser ju mäkta lågupplöst ut. Stör det verkligen inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cracko:

Lite sugen på detta men det ser ju mäkta lågupplöst ut. Stör det verkligen inte?

Personligen så är det inget som stör. Spelbarheten väger upp 900p för mig med råge.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Jag vet inte vilka som du syftar på, men jag kan förklara hur jag personligen ser på saken.

Enligt mig så betyder inte ett 10/10 att spelet är perfekt, då ett perfekt spel inte finns. Referenspunkten 10/10 är därför inte perfektion, utan de spel som jag har haft ut absolut mest underhållning från. För mig betyder det att spelet är så pass bra att de skavanker som finns är försumbara.

Att få ett genomsnittsbetyg på 98/100 (eller vad det nu ligger på) på Metacritics, och klättrat högst upp på listan betyder inte heller att det är världens bästa spel. Det betyder bara att det är det spel som har fått högst snittbetyg av recensenter genom tiderna. Vad som är världens bästa spel är subjektivt och inget som går att mäta.

För mig så är BotW helt klart ett av de bästa spelen jag har spelat, och då har jag inte ens spelat särskilt länge än. Vad slutbetyget blir får jag se när jag klarat av det mesta. För övrigt tycker jag även att en siffra kan vara ganska missvisande då det antyder att man har någon form av objektiv bedömning av det hela, vilket jag personligen inte har.

10/10 borde vara "Perfekt"
Varför annars ha 10/10? Eller ett max tak? Jag menar, 1-5 används ju inte ens. I stort sett allting är 6.5-65+

Bra att du gav något konkret om varför spelet är så bra... not, låter som att du skulle tokälska Mad Max.

Skrivet av cracko:

Beror på vad du kikar på.
https://i.redd.it/yznuvrlckmky.png
Kika i helskärm.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Varför annars ha 10/10? Eller ett max tak? Jag menar, 1-5 används ju inte ens. I stort sett allting är 6.5-65+

Bra att du gav något konkret om varför spelet är så bra... not, låter som att du skulle tokälska Mad Max.

Är ingen Zelda-fanatiker mer än att man får lite nostalgivibbar från vissa ljudeffekter och liknande och tänker tillbaka till Zelda 8-bit på NES

Men open-world känslan i Breath of the Wild är den mest levande jag någonsin stött på i ett spel. Har exempelvis spelat igenom GTA V och Witcher 3 samt alla expansions och jag gillar verkligen de spelen, men det är inte alls lika levande eller exploration-belönande som BotW. för att inte tala om storleken på världen.

Bara att exempelvis plocka svamp i en skog eller jaga vildhästar på ett fält erbjuder en fantastisk spelglädje, och för att inte sedan tala om de smart uttänkta templen i spelet, eller bossfighter osv.

Nej jag tycker verkligen att det är ett fantastiskt spel av många anledningar. Men det är inte säkert att det är för alla för det, men råder åtminstone folk att testa det för upplevelsen är riktigt fin

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är ingen Zelda-fanatiker mer än att man får lite nostalgivibbar från vissa ljudeffekter och liknande och tänker tillbaka till Zelda 8-bit på NES

Men open-world känslan i Breath of the Wild är den mest levande jag någonsin stött på i ett spel. Har exempelvis spelat igenom Witcher 3 samt alla expansions och jag gillar verkligen det spelet, men det är inte alls lika levande eller exploration-belönande som BotW. Bara att exempelvis plocka svamp i en skog eller jaga vildhästar på ett fält erbjuder en fantastisk spelglädje, och för att inte sedan tala om de smart uttänkta templen i spelet, eller bossfighter osv.

Nej jag tycker verkligen att det är ett fantastiskt spel av många anledningar. Men det är inte säkert att det är för alla för det, men råder åtminstone folk att testa det för upplevelsen är riktigt fin

Finns ju bara 4 dungeons.
Och en handfull combat shrines (tempel?) där typ alla "bossfights" är likadana, resten är rätt simpla pussel shrines.
Spelvärlden känns mer öde än levande om jag ska vara ärlig. Tom Mad Max's ödeland känns mer levande pga all aktivitet

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Finns ju bara 4 dungeons.
Och en handfull combat shrines (tempel?) där typ alla "bossfights" är likadana, resten är rätt simpla pussel shrines.
Spelvärlden känns mer öde än levande om jag ska vara ärlig. Tom Mad Max's ödeland känns mer levande pga all aktivitet

Har du spelet själv eller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

kollade streams av spelet, helt okej. Ett barns spel i mina ögon. dock uthålligheten för vapnen var bara skratt retande.. Och nintendo switch är överprisad.. Men jag är ingen nintendo fantast..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lothbrok:

https://i.redd.it/yznuvrlckmky.png
Kika i helskärm.

Varför borde det vara perfekt? Som jag sa så finns inte ett perfekt spel, varpå poängen 10/10 i så fall aldrig skulle användas, vilket i sin tur gör hela skalan ganska meningslös. Dessutom så är alla recensioner subjektiva och behöver därför inte följa någon officiellt standard, även om du skulle vilja det. Anledningarna till att de lägre betygen sällan används tror jag beror på att de spelen oftast gör bättre nytta i en majbrasas än i en recensents konsol/dator.

Angående konkreta exempel så tycker jag @Stoff3th3m4n sammanfattade mina åsikter ganska bra.

Sen så tycker jag bilden du länkade är ganska dålig jämförelse då Cemu-versionen har bra mycket sämre spelbarhet än både Wii-U och Switch.

För övrigt så tycker jag Max Max är en rätt så underhållande film.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Om det nu visar sig att Botw är lika bra, eller tom bättre, än Ocarina of time så skulle det vara det största som hänt inom spelvärlden sedan 1998.

Ok. Där ser man.

Bra att veta, Tack!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur detta spel kan få 10/10, 98/100 osv. osv. Missförstå mig inte, spelet är roligt (jag har alltid älskat zeldaspelen), men det är på sin höjd en 9/10, jag skulle nog föredra att sätta 8,5/10.

Vad jag tycker drar ner på betyget är hur repetitivt det är att leta korok seeds, sättet durability fungerar i kombination med näst intill obefintliga indikatorer på hur mycket/lite använt vapnen är, att cutscenesen är rätt cringe - både för att jag väldigt sällan tycker att japanska JRPGs har bra cutscenes när de blir översatta till engelska och för att jag inte gillar personerna de valt för voice acting, vilket hör ihop med det föregående.
Dessutom tycker jag att

det är bisarrt hur det är omöjligt att få Epona som häst utan att köpa en specifik amiibo.

Dold text

Allt som allt, helt klart ett bra spel men ingen 10/10 enligt mig. Skulle japansk voice over funnits med på skivan skulle jag dock enkelt kunna ge det en 9/10.

Skrivet av jonasies:

Spelade hos en vän igår och man såg tydliga fps-drops och avsaknad av AA. Tråkigt att Nintendo inte kunde göra en bättre konsol till ett spel som detta..

Han hävdade dock att spelet är bättre än ocarina of time vilket gjorde mig jävligt sugen. Men får vänta tills det sjunker i pris för det är helt enkelt inte värt det just nu.

Bättre än Ocarina? Njaa, det håller jag inte med om. Det är ett svårslaget spel. Du kommer dock inte bli besviken av ett köp när du väl har anpassat dig till den nya spelstilen, förutom lagget dock.

Skrivet av Cooling23:

Breath of the Wild har inga likheter med Ocarina of Time över huvud taget. Man kan lika gärna säga Witcher 3 lever fortfarande på tidgare Witcher spel och böker.

Haha, har du spelat de tidigare Witcherspelen? Witcher 1 är enligt mig uruselt i sin combatmekanik, förfärliga animationer och lite annat smått och gott. Spelet har sin charm, men det är inget spel jag frivilligt skulle spela igenom igen. Jag tror nästan att de mer casual-spelarna som spelade Witcher 1 avskräcktes än fastnade för spelet.

Permalänk
Medlem

Kan inte folk som gillar spelet få prata om det istället för att tråden övertas av folk som bråkar om spelet verkligen är så bra som alla säger?

Permalänk
Medlem

Absolut.

Nu var ju trådens rubrik iofs. just "Zelda botw - utsett till världens bästa spel", så kanske inte så märkligt att debatten (i just denna tråden) fokuserar främst på detta påstående och just denna utnämning i sig (går utmärkt att starta egna trådar för de som vill diskutera andra aspekter om spelet).

Starka påståenden brukar ju även traditionellt mynna ut i starka debatter, med starka åsikter (på olika sidor).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kan inte folk som gillar spelet få prata om det istället för att tråden övertas av folk som bråkar om spelet verkligen är så bra som alla säger?

Om du vill diskutera spelet så finns det redan en bra tråd.

Skrivet av martinot:

Absolut.

Nu var ju trådens rubrik iofs. just "Zelda botw - utsett till världens bästa spel", så kanske inte så märkligt att debatten (i just denna tråden) fokuserar främst på detta påstående och just denna utnämning i sig (går utmärkt att starta egna trådar för de som vill diskutera andra aspekter om spelet).

Starka påståenden brukar ju även traditionellt mynna ut i starka debatter, med starka åsikter (på olika sidor).

De senaste 2 sidorna har handlat om Nintendo och dess Youtube policy och absolut inget om Zelda, det går utmärkt att skapa en ny tråd om det också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Nu har ju dock tyvärr en anti-nintendo kritiker gett spelet en "7a", spelet hoppar därmen ned från status "legendarsiskt" till "sjukligt episkt".De flesta håller med om att artikeln som gav en 7 av 10 är en sk "clickbait review". Detta innebär att spelet inte längre är att betrakta som "världens bästa spel" men kanske bästa spelet på 5-6 år istället.

Bra är det iallafall. 97 på metacritic är det enbart ca10 spel som har fått genom tiderna.
(fortfarande ett rejält snäpp upp över GTAV, SKYRIM och masseffect 2.)

Att någon kan ge ett spel som även den hårdaste hataren kanske skulle ge en åtta "in spite" en sjua , har väckt stora rabalder. Hans sajt blev även ddsosad

http://n4g.com/news/2031341/lets-talk-about-that-bad-review-o...

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av spikfavoriten:

Spelet ligger etta på all time, "gamerankings.com" (100) och på delad andraplats på all time "metacritic" (98/100) i genomsnittligt score.

Helt sjukt! Blir att köpa det idag om man kan hitta det.

Ni som har det, lever det upp till betygen?

Detta spelet är briljant. Det är enbart frame rate issues som är det enda som drar ner betyget. Efter att ha spelat repetiva open world spel tills jag kräks med Ghost Recon: Wildlands som senaste exempel så är detta ett fullständigt paradigmskifte för Open World spel. Detta är Open World i dess rätta bemärkelse, det finns inga osynliga väggar, inget content som är gate:at bakom krystade artificella stopp.

Detta spelet är helt open world. Från början kan du gå vart du vill, göra vad du vill och ge dig i kast med dom svåraste monster från början om du vill. Däremot kommer väder, vind och monster göra vissa områden extremt svåra i början så det finns ju vissa vägar som kommer vara lättare att ta i början än senare men du kan smyga, klättra och på andra sätt ta dig fram även i de svåraste partierna.

Briljant! Shigeru Miyamoto visar återigen resten av spelvärlden hur en genren skall göras. Detta är i klass med SMB64 när det kommer till nyskapande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nu har ju dock tyvärr en anti-nintendo kritiker gett spelet en "7a", spelet hoppar därmen ned från status "legendarsiskt" till "sjukligt episkt".

Ahh. Bara en 7:a! Skandal!

Det är ju alldeles förfärligt att en sådan här sak kan hända. Att någon kan tycka så!

Världen är allt bra ond och konstig att förstå sig på ibland...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Zelda BotW på Wii U har bara 96
Fast å andra sidan finns det endast sex kritikerecensioner.

Dessutom har flera gett lägre än Jim.
Gamer.no och Slant gav 6/10 på Switch.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Zelda BotW på Wii U har bara 96
Fast å andra sidan finns det endast sex kritikerecensioner.

Dessutom har flera gett lägre än Jim.
Gamer.no och Slant gav 6/10 på Switch.

Ännu värre skandal och galenskap!

Konspiration och djävulskap av de som är Nintendofober!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har ju dock tyvärr en anti-nintendo kritiker gett spelet en "7a", spelet hoppar därmen ned från status "legendarsiskt" till "sjukligt episkt".De flesta håller med om att artikeln som gav en 7 av 10 är en sk "clickbait review". Detta innebär att spelet inte längre är att betrakta som "världens bästa spel" men kanske bästa spelet på 5-6 år istället.

Bra är det iallafall. 97 på metacritic är det enbart ca10 spel som har fått genom tiderna.

Att någon kan ge ett spel som även den hårdaste hataren kanske skulle ge en åtta "in spite" en sjua , har väckt stora rabalder. Hans sajt blev även ddsosad

Haha, hårdaste hataren? anti-nintendo? Han gillade spelet, men anser det inte vara perfekt (håller förövrigt med honom), och för sno Sterlings svar (fritt snott och översatt/omskrivet) om folk tycker at det är viktigare är ddosa hans hemsida, posta på reddit och till och med starta en namninsamling för att han ska hängas, när de kunde spelat sitt "perfekta" spel istället, ja, då är en del fans egon lika ömtåliga som vapen i Hyrule...

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Detta spelet är helt open world. Från början kan du gå vart du vill, göra vad du vill och ge dig i kast med dom svåraste monster från början om du vill. Däremot kommer väder, vind och monster göra vissa områden extremt svåra i början så det finns ju vissa vägar som kommer vara lättare att ta i början än senare men du kan smyga, klättra och på andra sätt ta dig fram även i de svåraste partierna.

Briljant! Shigeru Miyamoto visar återigen resten av spelvärlden hur en genren skall göras. Detta är i klass med SMB64 när det kommer till nyskapande.

Där kan jag helt klart hålla med dig; jag skaffade Master Sword långt innan jag ens började röra mig mot någon av de fyra Divine Beasts. Det om något säger hur fritt spelet är med tanke på att i Zelda brukar du behöva klara 3 - 4 tempel innan du kan komma till Master Sword.
Vad jag fortfarande inte gillar med spelet är Koroks, och jag har läst ska det finns upp emot 900 (!!) st i spelet. Jag är redan trött på att leta efter dem vid knappt 100 hittade. Jag hade mycket hellre sett maximalt 200 st Koroks, gärna färre, då det blir extremt repetitivt att jaga dem för att få sin 100 % completion.

Skrivet av during:

Haha, hårdaste hataren? anti-nintendo? Han gillade spelet, men anser det inte vara perfekt (håller förövrigt med honom), och för sno Sterlings svar (fritt snott och översatt/omskrivet) om folk tycker at det är viktigare är ddosa hans hemsida, posta på reddit och till och med starta en namninsamling för att han ska hängas, när de kunde spelat sitt "perfekta" spel istället, ja, då är en del fans egon lika ömtåliga som vapen i Hyrule...

Säger något om dagens samhällsklimat, tyvärr...

"Tyvärr"? Det är väl bra att det finns människor med andra åsikter och perspektiv? Att börja misskreditera personen, DDOSa honom osv. då han ger ett spel en 7:a istället för ens egen övertygelse att det är en 10:a är sjukt på så många nivåer.

Permalänk
Medlem

Herregud, vad är det för syn på saker och ting. Det underliga är väl alla dessa 10:or som delas ut när recensenterna själva pekar på en del uppenbara brister i spelet. Hur kan man sen ge maxbetyg?

Jag håller helt med honom, och spelet rasar stadigt på min lista över bästa Zelda-spel genom tiderna ju längre jag spelar. Och det från någon som i princip bara spelat Zelda-spel de senaste åren, är jag också anti-Nintendo?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Vad jag fortfarande inte gillar med spelet är Koroks, och jag har läst ska det finns upp emot 900 (!!) st i spelet. Jag är redan trött på att leta efter dem vid knappt 100 hittade. Jag hade mycket hellre sett maximalt 200 st Koroks, gärna färre, då det blir extremt repetitivt att jaga dem för att få sin 100 % completion.

De är ju så många för att alla ska kunna hitta tillräckligt många för att maxa hjärtan och stamina.

En sak som jag tycker är intressant är vad som räknas mot 100 %. Den är i princip helt inriktad mot upptäckande och inte mot att klara saker. För att klara 4 dungeons får man 0,32 %. De andra 99,68 % får man för att hitta platser, shrines och korok seeds.

Det här vad som inte räknas alls mot 100 %:

Citat:

Completion Checklist - What Doesn't Count

Main Quests (15 in total)
Side Quests (76 in total)
Shrine Quests (42 in total)
Memories (18 in total)
Hyrule Compendium (385 in total)
Resurrection Towers (14 in total)
Miniboss Medals of Honor (Kill all 40 Talus, 40 Hinox, and 4 Moldugas and speak to Kilton)
Armor Sets
Horse Bridles and Saddles

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

De är ju så många för att alla ska kunna hitta tillräckligt många för att maxa hjärtan och stamina.

En sak som jag tycker är intressant är vad som räknas mot 100 %. Den är i princip helt inriktad mot upptäckande och inte mot att klara saker. För att klara 4 dungeons får man 0,32 %. De andra 99,68 % får man för att hitta platser, shrines och korok seeds.

Det här vad som inte räknas alls mot 100 %:

Koroks används ju dock inte för heart containers eller stamina, utan för att få fler slots för vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Koroks används ju dock inte för heart containers eller stamina, utan för att få fler slots för vapen.

Korrekt, jag skrev och tänkte fel i farten. Men principen är ju densamma. De strösslar med dem så alla ska ha lätt att hitta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det var underligt då t.ex senaste Zeldaspelet "Tri Force Heroes" fick en metascore på 73 och flera andra nintendospel har fått samma medelmåttliga recensioner.
Men, som med alla konspirationsteorier, går det väl att hitta krystade förklaringar till alla undantagen.
Jag antar att Nintendo beställde dåliga reviews i det fallet?

Visst för de lite halvtaskiga (eller till och med dåliga) recensioner ibland men då är det ofta en undermålig skitprodukt som mario tennis eller något som de sedan vill kränga till fullpris.

De höga recensionsbetygen brukar dessutom framför allt vara ett problem på "main line"-grejer och i mindre grad på spin-offs som det zeldaspel du nämner. Dessutom verkade inte ens de mest inbitna fansen vara speciellt vara förtjusta i det. Det hade ju t.ex. inte ens en vettig enspelarupplevelse överhuvutaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Herregud, vad är det för syn på saker och ting. Det underliga är väl alla dessa 10:or som delas ut när recensenterna själva pekar på en del uppenbara brister i spelet. Hur kan man sen ge maxbetyg?

Jag håller helt med honom, och spelet rasar stadigt på min lista över bästa Zelda-spel genom tiderna ju längre jag spelar. Och det från någon som i princip bara spelat Zelda-spel de senaste åren, är jag också anti-Nintendo?

Jo, det är lite märkligt. Kan hålla med om att det nästan känns lite religiöst över det ibland (precis som många andra fall).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/tjafs)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av boogey:

Personligen ser jag helhetsbetyget som jag själv ger ett spel ur ett underhållsningsperspektiv. Spel för mig är och har aldrig varit om teknisk fulländning, vad som kan imponera på mig är när spelutvecklare utnyttjar en begränsad hårdvara till gränsen för att leverera en visuell eller teknisk, till synes, omöjlig presentation. Med det sagt så är det, för mig iaf, spelupplevelsen som till slut avgör min åsikt om spelet.

Att man drar ner betyget för att man tycker att durability på vapen och stamina bars är irriterande så är det helt ok från min ståndpunkt, det drar ju ner din känsla av helhetsbetyget men att man inte kan förstå att andra kritiker ger spelet full poäng baserat på helhetsupplevelsen kan jag tycka är märkligt.

Jag har en mycket kraftfull PC hemma och jag har spelat många tekniskt och visuellt fulländade spel, framförallt open world, men för mig så är det inget spel som på väldigt, vädligt många år har gett mig samma spelglädje som Zelda BotW. Jag spelar på WiiU så framedropsen kan vara massiva i mellan åt och kan vara störande här och där men det påverkar aldrig min helhetskänsla av spelet.

Jag minns MÅNGA NES spel som hade massiva slow downs och blinkande texturer etc, t.ex. SMB 3 men det spelet handlade också om ren spelupplevelse och det gör att man inte bryr sig om tekniska problem och det är först i vuxen ålder som jag ens har reflekterat över att SMB 3 hade rätt mycket grafiska konstigheter för sig.

Allting handlar om hur viktigt man anser att den tekniska presentationen är och jag anser att spel kan få maxbetyg även om spelet inte är tekniskt fulländat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Personligen ser jag helhetsbetyget som jag själv ger ett spel ur ett underhållsningsperspektiv. Spel för mig är och har aldrig varit om teknisk fulländning, vad som kan imponera på mig är när spelutvecklare utnyttjar en begränsad hårdvara till gränsen för att leverera en visuell eller teknisk, till synes, omöjlig presentation. Med det sagt så är det, för mig iaf, spelupplevelsen som till slut avgör min åsikt om spelet.

Att man drar ner betyget för att man tycker att durability på vapen och stamina bars är irriterande så är det helt ok från min ståndpunkt, det drar ju ner din känsla av helhetsbetyget men att man inte kan förstå att andra kritiker ger spelet full poäng baserat på helhetsupplevelsen kan jag tycka är märkligt.

Jag har en mycket kraftfull PC hemma och jag har spelat många tekniskt och visuellt fulländade spel, framförallt open world, men för mig så är det inget spel som på väldigt, vädligt många år har gett mig samma spelglädje som Zelda BotW. Jag spelar på WiiU så framedropsen kan vara massiva i mellan åt och kan vara störande här och där men det påverkar aldrig min helhetskänsla av spelet.

Jag minns MÅNGA NES spel som hade massiva slow downs och blinkande texturer etc, t.ex. SMB 3 men det spelet handlade också om ren spelupplevelse och det gör att man inte bryr sig om tekniska problem och det är först i vuxen ålder som jag ens har reflekterat över att SMB 3 hade rätt mycket grafiska konstigheter för sig.

Allting handlar om hur viktigt man anser att den tekniska presentationen är och jag anser att spel kan få maxbetyg även om spelet inte är tekniskt fulländat.

Jag tänkte inte främst på de tekniska aspekterna, där tycker jag det är ganska imponerande vad de lyckats pressa ur Wii U.

Problemet är en rad brister som gör spelet tråkigare att spela. Saker som påpekas i många recensioner och sen ändå följs upp med högsta betyg. Det gör ju betygsskalan helt meningslös, eftersom det ger samma betyg till det här spelet som det hypotetiska spel där nämnda brister är åtgärdade.

Men det är ju ett allmänt problem, en internet-sjuka där man har en 10 steg lång betygsskala, men allt under 8 betyder att det är skit.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

durability systemet på vapnen maximerar spelglädjen. kolla bara recensionerna.

dock så tar det ett tag innan man fattar hur det ökar spelglädjen att hela tiden tvingas använda olika vapen och att spara bra vapen till det behövs!

hardcore!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)