Rösta fram t-shirt till communityt!

Zelda botw - utsett till världens bästa spel '

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig gillat Zelda men det här såg dock lite roligare ut än dom andra spelen så jag köpte spelet till min Wii U i fredags och har kanske spelat ca 8timmar och jag måste säga att det är sjukt kul och grymt välgjort.
Jag har hittills endast märkt av att fps har droppat en gång och det var mitt i en strid och kändes lite störande just för stunden.
En annan sak jag stör mej lite på är att man inte kan spela på både kontrollens skärm och på tvn samtidigt som man kan med flertalet andra titlar men jag antar att dom gjort så endast för att det inte ska finnas någon fördel med att välja Wii U versionen över den nylanserade Switch.

Betyg så här långt en 9a det hade blivit en 10 med helt stabil fps.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv

@lambdan: Underbar rapport. Har sett flera Youtube-recensioner men ingen av dem har sammanfattat det så bra. Du klämmer även in en jämförelse med Wii U-versionen.

Awesome. Stort tack ska du ha. Hoppas att du fortsätter skriva längre texter.

Själv funderar jag på att skaffa en Wii U endast för detta spel. Hade hoppats på att köpa ett Wii U billigt begagnat men hela marknaden är full av scammers. Kanske får bli Switch ändå då det här spelet lockar mig något extremt. Känns som man kanske får chansen att återuppleva känslan från Zelda 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu är jag själv inget alls Zeldafan (är inte alls min typ av spel som jag uppskattar), men hur fungerar det med att köra på Wii U och Switch?

Är det ungefär någorlunda samma upplevelse (även om jag förstår att det grafiskt är finare på Switch), och räcker det att köpa en licens för att spela samma spel på bägge konsolerna?

Hoppa upp några inlägg så har du ett perspektiv på både Wii U och Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu är jag själv inget alls Zeldafan (är inte alls min typ av spel som jag uppskattar), men hur fungerar det med att köra på Wii U och Switch?

Är det ungefär någorlunda samma upplevelse (även om jag förstår att det grafiskt är finare på Switch), och räcker det att köpa en licens för att spela samma spel på bägge konsolerna?

Hade du läst näst nästa text stycke hade du sett vad jag tycker om de båda versionerna

Behöver dock två "licenser" (exemplar av spelet). En för Switch, och en för Wii U. Köper du till den ena kan du inte spela på den andra med samma "licens".

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk

sjukt beroendekallande spel. ren drog när man väl kommer in i det.
tveklöst värt minst 98 av 100.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

PC-gamer här.
Köpte Switch för att testa Zelda, räknar med att kunna sälja det med måttlig förlust när jag känner mig färdig med Zelda.
Bedömning - jag ångrar inte en sekund att jag köpte Switchen och Zelda. Underbar upptäckarglädje. Trots min ovana vid konsolkontroller (lite frustrerad blir jag allt) är det värt att prova även för PC spelare. Så här långt är det tveklöst värt sina höga scores även utan rosa-tintade nostalgiglasögon.
För mig minst lika bra eller bättre än de bästa spel jag spelat på PC - Witcher 3, Half-life 2, Nya Doom, Diablo och så vidare är spel jag verkligen uppskattat för vad de är, och detta Zelda har också känslan av att vara fantastiskt bra på det de vill åstadkomma. Förstår faktiskt inte dem som vill pissa på det för att de av någon anledning inte gillar Switchen som koncept eller Nintendo.
Det är ett lysande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hade du läst näst nästa text stycke hade du sett vad jag tycker om de båda versionerna

Bra!

Sorry, missade det!

Skrivet av lambdan:

Behöver dock två "licenser" (exemplar av spelet). En för Switch, och en för Wii U. Köper du till den ena kan du inte spela på den andra med samma "licens".

Ahh! Det var ju rätt trist och dumt gjort. Nintendo borde belöna att man stannar inom samma ekosystem.

Iaf. så borde de ha löst det så för spel som man köper och laddar ner elektroniskt (kan köpa att det inte går med fysiskt media).

(Känns som om Apple, MS och Sony oftast har löst det bättre för sina kunder.)

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

PC-gamer här.
Köpte Switch för att testa Zelda, räknar med att kunna sälja det med måttlig förlust när jag känner mig färdig med Zelda.
Bedömning - jag ångrar inte en sekund att jag köpte Switchen och Zelda. Underbar upptäckarglädje. Trots min ovana vid konsolkontroller (lite frustrerad blir jag allt) är det värt att prova även för PC spelare. Så här långt är det tveklöst värt sina höga scores även utan rosa-tintade nostalgiglasögon.

Kul! Gillar inte själv alls RPG, och absolut inget Zeldafan (fan av andra Nintendospel), men här verkar många som uppskattar detta tycka ett de lyckats absolut bäst. Visar hur starka Nintendo är just som spelutvecklare!

Tips är att testa Nintendos Pro-kontroller. Då tror jag att du kommer att bli ännu mer nöjd när du spelar stationärt.

Den är i princip lika bra som vanliga handkontrollers till PS, XB och PC.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Åh shit, nu blir jag ju så himla sugen! Och jag som inte har råd med en Switch på ett tag. Argh!

Men vad många besserwissers och bitterbutterballonger här är. PC scrubs...

Skrivet av Emtek:

Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått hypen för Zelda spelen.
Vad är det som lockar? Storyn, karaktärerna eller nått annat? Någon som spelat som kan förklara?

Skrivet av pimpy:

Förstår inte hypen över zelda, senaste zelda jag tyckte var roligt var Links, 1an var även bra och det var några årsen
Men självklart respekterar jag över att alla tycker olika.

Sedan tycker jag när jag kollat på twitch t.ex att grafiken ser uråldrig och dålig ut.
Lite skillnad mot Horizon Dawn där kan man kalla fin grafik som exempel.

Grejen med Zelda är en magisk atmosfär och ett väldigt genomtänkt gameplay som är väl sammansatt och gjort på sådant vis att det tilltalar väldigt många människor av vitt skilda slag och bakgrund. Det är elementärt och brett samtidigt som det känns unikt och på vissa sätt djupt. Så skulle jag vilja förklara det. Kanske är det bara mitt tafatta försök till förklaring. Har aldrig försökt förklara det förut, för Zelda känns liksom bara så bra utan att jag riktigt kan sätta fingret på varför.

Skrivet av Stacks:

Hur är det om man inte har lirat något Zelda spel tidigare, skulle man kunna köpa detta till WiiU och ändå kunna njuta? Eller bör jag dra hem någon emulator och lira igenom tidigare spel, vilken skall jag isåfall börja med?

Skrivet av maximm:

Kommer jag gilla detta spelet om jag inte spelat något annat zelda?

Det är bl a det som gör Zelda så bra, det går att njuta av varje spel utan att man spelat något tidigare spel. Ibland är det t.o.m. en fördel.

Skrivet av Lothbrok:

Säger inte att spelet är dåligt, det är det inte. Men det är knappast "världens bästa spel".

Zelda brukar ju vara känt för bra story och sådant, men Botw känns mer som liksom ett experiment med en hel drös inspiration (politiska korrekta termen för copy paste) från andra spel som AssCreed/FarCry och Skyrim och en gnutta survival (vapen går sönder lul). Mycket repetitiva saker som shrines och sådant. Väldigt lite variation om vi snackar fiender. Hela den gröna sektionen av kartan känns liksom likadan överallt. Såg Witwix uppe i det där flygande skeppet/fågeln och det kändes som ytterligare filler content, liksom ingenting speciellt.
Väldigt lite nytänkande och unikt innehåll i spelet tråkigt nog. Spelet verkar även lite halvdåligt designat för den äldre generationen som hängt med länge, då menar jag alltså äldre människor, med snapshotting osv.

Någon som sett några byar än? Då menar jag större byar med mer än 10 invånare.
Nintendo sa ju något om att de inte ville visa det under E3/trailers, då de ville att spelare själva ska upptäcka. Men har hittills inte sett något sådant alls i streams, bara ödeland liksom.

Eller så är det helt enkelt en återgång till det allra första spelet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Åh shit, nu blir jag ju så himla sugen! Och jag som inte har råd med en Switch på ett tag. Argh!

Men vad många besserwissers och bitterbutterballonger här är. PC scrubs...
Grejen med Zelda är en magisk atmosfär och ett väldigt genomtänkt gameplay som är väl sammansatt och gjort på sådant vis att det tilltalar väldigt många människor av vitt skilda slag och bakgrund. Det är elementärt och brett samtidigt som det känns unikt och på vissa sätt djupt. Så skulle jag vilja förklara det. Kanske är det bara mitt tafatta försök till förklaring. Har aldrig försökt förklara det förut, för Zelda känns liksom bara så bra utan att jag riktigt kan sätta fingret på varför.

Det är bl a det som gör Zelda så bra, det går att njuta av varje spel utan att man spelat något tidigare spel. Ibland är det t.o.m. en fördel.

Är själv ingen fan av varken Zelda eller RPG (gillar inget i den genren, oavsett plattform/spel), men är inte bitter för det! Sorry!

Däremot så verkar ju Nintendo verkligen ha lyckats 100% med BOTW. Gott att andra uppskattar det.

Visa signatur

Permalänk

Känns som att alla på sweclockers är realtivt mogna jämfört med de som försöker få ner userscoren på metacritig genom att rösta 0 trots de inte alls har spelat spelet XD

butthurt deluxe!

http://www.metacritic.com/game/switch/the-legend-of-zelda-bre...

7,8 i user score, sjukt då 400 personer har haft tid och ork att lägga en "0" nolla in spite så att säga.

Återigen, alla måste lira igenom det nya zelda så alla vet vilken referensram som gäller nästa gång man går in i ett open world lir.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Känns som att alla på sweclockers är realtivt mogna jämfört med de som försöker få ner userscoren på metacritig genom att rösta 0 trots de inte alls har spelat spelet XD

butthurt deluxe!

http://www.metacritic.com/game/switch/the-legend-of-zelda-bre...

7,8 i user score, sjukt då 400 personer har haft tid och ork att lägga en "0" nolla in spite så att säga.

Återigen, alla måste lira igenom det nya zelda så alla vet vilken referensram som gäller nästa gång man går in i ett open world lir.

På vilket sätt skulle de vara butthurt menar du? Tog mig tid att läsa ett femtiotal negativa recensioner och det är ju genomgående återkommande klagomål om allt från stor tom värld med simpla repetitiva mechanics till att det fps droppar, och det är väl genuina missnöjen eller vad tror du?

Är det någon som är butthurt så är det väl snarare du, du verkar inte kunna hantera att det finns saker som hade kunnat förbättras och andra verkar inte få tycka det heller.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga: Tror de flesta håller med om att om man tar sig tid att skapa ett metacritic konto, och sätta en nolla på det enligt både kritiker och spelare "världens bästa spel genom tiderna". Så är man nog rätt butthurt om man gör det.
förmodligen har man hypat upp sig över horizon, och stör sig på att zelda slog det med råge.
uppenbart.

Själv så tycker jag dock det är trist att folk som inte spelat spelet får sätta betyg överhuvudtaget. Men samtidigt är ju "user score" aldrig tillförlitliga generellt. (det är de flesta medvetna om som tur är).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag skulle våga mig på att bedöma spelet efter endast 10 timmars speltid så säger jag så här:

Bakgrund: Jag började med Zelda på NES och har spelat igenom originalet nära nog 20 gånger under min livstid, gillade även The Adventure of Link och Link to the past, men vid Ocarina tog det stopp.

För min del så överlevde inte serien övergången till 3D. kontrollen, grafiken (hellre 2D sprites än dålig 3D) och inte minst "Hey! Listen!" var fjärde minut fick mig att lacka ur.

Testade Oracle of Seasons och senare Wind Waker för att se om magin kom tillbaka där, men tiden hade sprungit ifrån serien och den kändes inte lika magisk längre. Så där slutade Zelda-sagan för min del... Tills nu.

Jag anser att spelet kommit undan lite för lätt angående "lånen" från andra spel t:ex. Far Cry och Skyrim. Saker som andra spel kritiserats för ("För" öppen värld utan riktlinjer, tornklättring för att låsa upp kartområden och jakt på samlarobjekt) har av samma sajter hyllats när det gäller Botw.

För min del så tycker jag om alla dom sakerna i spelen som Zelda har lånat ifrån och har inga problem med det, men äras den som äras bör liksom.

Spelet ÄR mycket roligt med massor av roliga små finesser (snowboarding på sköld liksom).
Men Templen är FÖR många jag har klarat kanske 15 och börjar ruttna både på att leta efter dom och att köra igenom dom när belöningen är en fjärdedel av vad jag behöver för att kunna höja någon egenskap.

Grafiken är lågupplöst och ful och fps:en haltar ibland. (jag sitter på en 65" 4K tv som jag sitter ca 2m ifrån) När man ena stunden spelar Forza Horizon 3 eller Ghost Recon Wildlands i 4K på pc:n så är det inte kul att se Switchen kämpa i 900p.
Degraderingen av utrustning i takt med användande tillför heller inget annat än mild frustration för mig.

Trots det så gillar jag friheten och dom många olika sätten man har att lösa problemen på även i strid (90% av alla fiender har jag bombat ihjäl från bakhåll, guerrillalink ftw!).

Klättra upp för enorma berg för att hitta ett rostigt svärd känns märkligt nog skoj, utmaningen gör att det rostiga svärdet förvandlas till en trofé.

Ett pussel i ett av tempen skulle lösas genom att guida en metallboll genom en labyrint man lutade med hjälp av kontrollen, jag upptäckte av en slump att om jag vände kontrollen upp och ned så kunde jag rulla bollen på den plana ytan i mål och skippa hela labyrinten, sådant älskar jag.

Oj, det här vart ganska så raljerande så let's sammanfatta.
Så här långt skulle jag ge det 8/10, Mycket bra spel, men inte utan skavanker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

@SID 6.7:

Kul att läsa något som jag uppfattar vara väldigt balanserade åsikter och kommentarer (normalt är det svart/vitt och antingen 0% eller 100% för).

Uppskattas (även om det inte är just min genre av spel) mycket. Mera sådant i forumen!

Visa signatur

Permalänk

@martinot:

jag sitter 2 m från en 75" tv och visserligen är det inte top-notch grafik rent tekniskt, men visuellt är det så fint/snyggt att man får rysningar då och då. Särskillt vädereffekterna, regnet, gräset som blåser i vinden osv.

Så på ett sätt är det Sämre grafik (teknikst) men på ett annat sätt är det betydligt BÄTTRE /mer "snygg" grafik ur ett (inlevelsefullt/snyggt) sätt :).

Fick aldrig rysningar av väderförändringar när jag spelade witcher 3 tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte varför så många här klagar på att de inte gillar RPG's? Zelda har aldrig klassificerats som RPG's, inte heller är breath of the wild klassificerad som det, Utan snarare action adventure. Värt att nämna att det första Zelda spelet var det första spelet i det slaget som kom med. Om något så är dessutom Breath of the wild en homage till det första Zelda spelet, så ni som gillade det spelet lär älska detta.

Med det sagt, självklart finns det RPG element i spelet, de flesta spel har någon form av RPG element idag, men de är ovanligt få i Breath of the wild.

Själv så har jag nog spenderat runt 40 timmar och så got som klar, eller tja har slutbossen kvar, samt tja vist kan man spendera tusentals mer timmar att utforska världen men för min del börjar jag känna mig klar med spelet.

Överlag gillar jag det skarpt, speciellt utforska världen, den är full av liv och hemligheter, men det är också otroligt lätt att missa allt detta då det mesta är oftast väldigt gömt och man får tänka till väldigt ofta. En annan sak är att jag verkligen gillar att man inte alls blir handhållen, man får verkligen tänka till själv för att lösa problem, t.ex. i början hur man skulle överleva i vissa områden, och det finns mer än bara en lösning för detta.

Sedan finns det saker jag önskar vore bättre, t.ex. jag önskar det fanns mer combat relaterade fort, samt fler än de 4 dungeons som finns, det enda riktigt combat ställe där man kan visa vad man går för är i slutet, eller tja du kan ju tekniskt sett gå dit nästan på en gång, men hade önskat mer ställen.

Det enda dåliga om du frågar mig är durability systemet, saker går sönder alldeles för fort, och många gånger överlever inte ens ett vapen en enda fiende, har själv inga problem med durability i sig men i det här spelet är det lite väl för strikt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Inaktiv

Spelat lite över 2h. Jag skulle knappast kalla det för världens bästa spel, men om man ser vilken dritt som har produceras de senaste 10år så kan jag förstå betygen.
Sedan får spleet tävlas i sin genere, jag tycke Madmax, Batman arkham knight, GTA 5 var roligare men det är andra speltyper.
Angående Zelda så älskar jag det, men det finns enbart 3 riktiga Zelda spel. Där jag skulle vilka se en ny version av 2an stil, eftersom denna var ovanlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Vet inte varför så många här klagar på att de inte gillar RPG's? Zelda har aldrig klassificerats som RPG's, inte heller är breath of the wild klassificerad som det, Utan snarare action adventure. Värt att nämna att det första Zelda spelet var det första spelet i det slaget som kom med. Om något så är dessutom Breath of the wild en homage till det första Zelda spelet, så ni som gillade det spelet lär älska detta.

Med det sagt, självklart finns det RPG element i spelet, de flesta spel har någon form av RPG element idag, men de är ovanligt få i Breath of the wild.

Själv så har jag nog spenderat runt 40 timmar och så got som klar, eller tja har slutbossen kvar, samt tja vist kan man spendera tusentals mer timmar att utforska världen men för min del börjar jag känna mig klar med spelet.

Överlag gillar jag det skarpt, speciellt utforska världen, den är full av liv och hemligheter, men det är också otroligt lätt att missa allt detta då det mesta är oftast väldigt gömt och man får tänka till väldigt ofta. En annan sak är att jag verkligen gillar att man inte alls blir handhållen, man får verkligen tänka till själv för att lösa problem, t.ex. i början hur man skulle överleva i vissa områden, och det finns mer än bara en lösning för detta.

Sedan finns det saker jag önskar vore bättre, t.ex. jag önskar det fanns mer combat relaterade fort, samt fler än de 4 dungeons som finns, det enda riktigt combat ställe där man kan visa vad man går för är i slutet, eller tja du kan ju tekniskt sett gå dit nästan på en gång, men hade önskat mer ställen.

Det enda dåliga om du frågar mig är durability systemet, saker går sönder alldeles för fort, och många gånger överlever inte ens ett vapen en enda fiende, har själv inga problem med durability i sig men i det här spelet är det lite väl för strikt.

Spelat 1:an på min NES Mini (och testat 2:an), men inte riktigt fastnat för det än. Kanske inte min typ av spel (vi är alla olika).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat detta, däremot tittat ganska mycket på Twitch. Verkar vara ett riktigt bra spel, stark fyra eller svag 5 enlig min måttståck beroende på humör.

Har uppfattningen att två saker gör att betyget blir så pass (omotiverat?) högt som det blir.

1. Speljournalister har ofta ett mycket kärleksfullt förhållande till Nintendo då de ofta växt upp med deras konsoller. Det finns naturligtvis undantag, men själva recensionsuppdragen av nintendospel går säkert betydligt mer sällan av dessa journalister.

2. Spelet jämförs i hög utsträckning med sina föregångare och även mot de personliga förväntningar på spelet som recensenten har. Detta spel har åtgärdat många av de brister/kritik som föregångarna haft, t.ex linjäritet och för lätt svårighetsgrad. Säkert har recensenter också överaskats positivt av storleken på spelet, variation beträffande karaktärer/NPC och bossfighter etc.

Tycker själv att spelet har en del stora brister som drar ner det.
1. Bara sporadiskt med röstskådespeleri, borde varit genom hela spelet (ger inlevelse)
2. Historien, eller bristen på vettig historia. Lite minnessekvenser samt 2 slut där det ena slutet ger en lite förlängd slutsekvens, fast båda verkade enligt mig helt intetsägande. De borde anställa någon från CD projekt Red för att kunna få till något vettigt.
3. Grafiken kan man ha delade uppfattningar om, jag hade hellre sett samma spel på en krafigare hårdvara med betydligt rikare miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Spelet i sig är väldigt bra men tog några timmar innan man förbisåg hur illa det ser ut rent grafiskt känns som ett gammalt spel, lågupplösta texturer och taggigt.

Som sagts tidigare ingen större skillnad mellan switch och Wii U versionen har testat båda nu något bättre framrate på switchen dock..

Spelade hos en vän igår och man såg tydliga fps-drops och avsaknad av AA. Tråkigt att Nintendo inte kunde göra en bättre konsol till ett spel som detta..

Han hävdade dock att spelet är bättre än ocarina of time vilket gjorde mig jävligt sugen. Men får vänta tills det sjunker i pris för det är helt enkelt inte värt det just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

Spelet ligger etta på all time, "gamerankings.com" (100) och på delad andraplats på all time "metacritic" (98/100) i genomsnittligt score.

Helt sjukt! Blir att köpa det idag om man kan hitta det.

Ni som har det, lever det upp till betygen?

Alla vet a witcher 3 är det bästa som har gjorts.

Alla Nintendos spel är så sjukt överskattade. Zelda serien lever fortfarande på ocarina of time. Nostaliga är inte = ett bra nytt spel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Alla Nintendos spel är så sjukt överskattade. Zelda serien lever fortfarande på ocarina of time. Nostaliga är inte = ett bra nytt spel.

Breath of the Wild har inga likheter med Ocarina of Time över huvud taget. Man kan lika gärna säga Witcher 3 lever fortfarande på tidgare Witcher spel och böker.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Breath of the Wild har inga likheter med Ocarina of Time över huvud taget. Man kan lika gärna säga Witcher 3 lever fortfarande på tidgare Witcher spel och böker.

Då har du inte spelat de tidigare witcher spelen, Witcher 3 lever helt på egna meriter.

det spelare ingen roll vilket zelda spel det är alla fanboys av zelda pratar alltid ocarina of time.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Då har du inte spelat de tidigare witcher spelen, Witcher 3 lever helt på egna meriter.

det spelare ingen roll vilket zelda spel det är alla fanboys av zelda pratar alltid ocarina of time.

Jag har spelat alla Witcher spelen. Skillnaden mellan Witcher 2 och Witcher 3 är samma sak som skillnaden mellan Ocarina of Time och Breath of the Wild. Skillnaden är alltså stor.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:
  1. Alla vet a witcher 3 är det bästa som har gjorts.

2. Då har du inte spelat de tidigare witcher spelen, Witcher 3 lever helt på egna meriter.

3. Alla Nintendos spel är så sjukt överskattade. Zelda serien lever fortfarande på ocarina of time. Nostaliga är inte = ett bra nytt spel.

4. Det spelar ingen roll vilket zelda spel det är alla fanboys av zelda pratar alltid ocarina of time.

Mycket antaganden här tycker jag.

1. Du hyllar Witcher 3 som det bästa spel som gjorts (subjektivt) samtidigt som du klandrar Zelda-fanboys för att gilla Zelda (subjektivt).

2. Du påstår att Witcher 3 lever helt på egna meriter. En följdfråga; Har du spelat igenom nya Zelda så att du kan påstå att det spelet inte lever på egna meriter?

3. Att du tycker Nintendo-spel är överskattade är subjektivt också, så det får stå för dig. Men att påstå att hela Zelda-serien lever på Ocarina of Time tycker jag är ganska långsökt. OoT är ett 19 år gammalt spel. En stor del av dagens Zelda-spelare var inte ens födda då OoT släpptes. Och även om du säger att nostalgi inte automatiskt gör ett bra spel så gäller även det motsatta, att nostalgi inte automatiskt gör ett dåligt spel, varpå hela argumentet är irrelevant.

4. Dessutom så påverkar varken recensioner eller åsikter från fanboys spelets egentliga kvalité, men det kan ge en tydlig fingervisning. Recensioner ser jag ändå som mer pålitliga då de faktiskt har som jobb att analysera spelet och inte bara skriva ur sig första bästa tankevurpa som ploppar upp i skallen. Men de är som sagt fortsatt bara fingervisningar.

Hittills så verkar det som att du ogillar Zelda bara för att många recensioner och Zelda-fanboys gillar det, mer än om spelet faktiskt är bra eller ej. Vad är din personliga åsikt kring Zelda BotW? Har du spelat det (eller något annat Zelda-spel), eller har du bara läst på internet?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Witcher 3 och Ocarina of time spelar inte ens i samma liga.

Spelat igenom båda och Witcher 3 är ett mycket bra spel, men inget jag skulle spela om. Ocarina of time har jag spelat igenom minst 3 gånger med flera års tid emellan och det är fortfarande sjukt bra.

Om det nu visar sig att Botw är lika bra, eller tom bättre, än Ocarina of time så skulle det vara det största som hänt inom spelvärlden sedan 1998.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Witcher 3 och Ocarina of time spelar inte ens i samma liga.

Spelat igenom båda och Witcher 3 är ett mycket bra spel, men inget jag skulle spela om. Ocarina of time har jag spelat igenom minst 3 gånger med flera års tid emellan och det är fortfarande sjukt bra.

Om det nu visar sig att Botw är lika bra, eller tom bättre, än Ocarina of time så skulle det vara det största som hänt inom spelvärlden sedan 1998.

jag har spelat igenom witcher 3 2 gånger hittills och kommer göra det igen när jag får semester.

Witcher 3 är i sin egen liga som innan annan kommer nära. Det ultimata spelet.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Ni som påstår att BOTW är ett 10/10 spel som inte har några förluster någonstans (få recensioner nämner ens något negativt om spelet, eller någon form av kritik) Utveckla, VARFÖR är spelet VÄRLDENS BÄSTA SPEL? Folk sätter i halsen när denna frågan kommer fram.

Urspårning /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lothbrok:

Ni som påstår att BOTW är ett 10/10 spel som inte har några förluster någonstans (få recensioner nämner ens något negativt om spelet, eller någon form av kritik) Utveckla, VARFÖR är spelet VÄRLDENS BÄSTA SPEL? Folk sätter i halsen när denna frågan kommer fram.

Jag vet inte vilka som du syftar på, men jag kan förklara hur jag personligen ser på saken.

Enligt mig så betyder inte ett 10/10 att spelet är perfekt, då ett perfekt spel inte finns. Referenspunkten 10/10 är därför inte perfektion, utan de spel som jag har haft ut absolut mest underhållning från. För mig betyder det att spelet är så pass bra att de skavanker som finns är försumbara.

Att få ett genomsnittsbetyg på 98/100 (eller vad det nu ligger på) på Metacritics, och klättrat högst upp på listan betyder inte heller att det är världens bästa spel. Det betyder bara att det är det spel som har fått högst snittbetyg av recensenter genom tiderna. Vad som är världens bästa spel är subjektivt och inget som går att mäta.

För mig så är BotW helt klart ett av de bästa spelen jag har spelat, och då har jag inte ens spelat särskilt länge än. Vad slutbetyget blir får jag se när jag klarat av det mesta. För övrigt tycker jag även att en siffra kan vara ganska missvisande då det antyder att man har någon form av objektiv bedömning av det hela, vilket jag personligen inte har.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."