Om man får en Dell med dålig skärm. Kan man kräva att den byts ut då mot en felfri?
Klart det vore skönt med en dator som har bra tangentbord då tanken med en laptop är att den aldrig ska behöva kopplas upp mot externa monitorer och tangentbord, fasta kontor med bra hårdvara har jag redan.
Jag har iofs inte så många andra laptops att jämföra med, en 8 år gammal HP och min nuvarande, 5 år gammal Sony Vaio VPCF24L1E. Sony'n har rätt skönt tangentbord faktiskt, men så är den allt annat än slimmad också. Riktigt tjock och tung. Touchpad'en är hemsk, liten oprecis och dessutom med knottrig yta, så efter ett par timmar är man bedövad i fingerspetsen..
Thinkpad ser ju rätt tråkiga ut dock, typ svart hårdplast och ingen trevlig känsla. Lägger man 15-20k vill man ändå ha lite känsla av exklusivitet. Mac är säkert jättebra, men kommer av princip aldrig köpa en, för då får jag höra det resten av mitt liv av mina Mac-vänner
Numeriskt tangentbord är skönt helt klart, det har jag på Sony'n och det underlättar när man jobbar. Samtidigt hamnar de övriga tangenterna förskjutet till vänster, inte lika skön skrivställning.
Dell'en borde väl gå att köpa på öppet köp/returrätt? För den finns inte möjlighet att testa i butik.
Men det gäller väl bara för privatpersoner?
Nya HP Spectre 360 15" verkar ju oväntat bra annars, visserligen lite klenare än XPS 15 på samtliga punkter. Men knappast dålig, några tusenlappar billigare.
https://www.youtube.com/watch?v=Geo7H6UtOi8&feature=youtu.be