Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är väl det jag anser lite av det självklara svaret. Självklart är det skillnad på klientsidan och serversidan. Allt upplevs mjukare och skönare på klienten med högre Hz men båda parametrarna mäts per sekund så om en server har 64 tick kommer inte din 240Hz skärm tillåta dig att "skjuta" någon i rörelse snabbare än vad tickraten är inställd på.

Återigen kan vara jag som är ute och cyklar, men tills någon förklarar mer detaljerat varför min logik inte fungerar är jag inte helt övertygad.

Både ja och nej.

Den med 240hz skärm kommer ju "se" den andre spelaren "tidigare" än den med samma FPS som servern har tickrate.

Skärmen och tickraten är ju inte synkad någonstans och dessa springer oberoende. Det innebär att om servern skickar en tick i samma stund som 60hz skärmen ritar en bild och samtidigt som 240hz skärmen ritar en bild, så kommer ju 240hz skärmen påbörja att rita den nya bilden tidigare än 60hz skärmen och således visa den nya bilden tidigare.

Självklart snackar vi dock högst teoretiskt och absolut inget som ger någon människa någonsin en fördel Du blir inte bättre av detta övh. då reaktionstiden är alldeles för slö för att detta ska ha någon effekt alls. Är du under DMG med 60hz skärm så kommer du förbli under DMG med 240hz.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hej.

Stöder skärmen verkligen Freesync?
Har sett att vissa webbsidor säger så medan andra inte gör det.

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sweess: Ja, den kör 48-240 Hz. Den är inte kollad av AMD så formellt är det VESA Adaptive Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sweess: Ja, den kör 48-240 Hz. Den är inte kollad av AMD så formellt är det VESA Adaptive Sync.

Hej.

Om du kollar länken till AMD påsidan ett i detta inlägget, så verkar det som de kollat den.
Chattade med Benq igår, den skall stödja Adaptive Sync, vilket är som freesync.
Då borde man skaffa ett AMD kort inför nästa dataköp eller hur?

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sweess:

"Freesync" = allmänt begrepp för adaptiv synk från AMD och sedan anammat som en VESA Standard
"VESA Adaptive Sync" = Det formella namnet på tekniken. Förekommer också som egen logotyp. Vem som helst kan lägga till detta.
"AMD Freesync" (med logotyp) = Skärmtillverkaren har betalat AMD för att kontrollera och säkerställa att skärmen beter sig på rätt sätt. Detta ska AMD utveckla vidare till någon form av riktig certifiering under Freesync 2-programmet.

AMD:s drivrutiner kallar alla skärmar för "Freesync" oavsett vad. Förvirring uppstår.

Handboken till XL2540 benämner det hela som just VESA Adaptive Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Sweess:

"Freesync" = allmänt begrepp för adaptiv synk från AMD och sedan anammat som en VESA Standard
"VESA Adaptive Sync" = Det formella namnet på tekniken. Förekommer också som egen logotyp. Vem som helst kan lägga till detta.
"AMD Freesync" (med logotyp) = Skärmtillverkaren har betalat AMD för att kontrollera och säkerställa att skärmen beter sig på rätt sätt. Detta ska AMD utveckla vidare till någon form av riktig certifiering under Freesync 2-programmet.

AMD:s drivrutiner kallar alla skärmar för "Freesync" oavsett vad. Förvirring uppstår.

Handboken till XL2540 benämner det hela som just VESA Adaptive Sync.

Ha ha nog blir man förvirrad alltid, man får kanske se tiden an

Visa signatur

AMD Phenom IIx2560 MMX 3,3ghz, Zalman CNPS9500, Gigabyte GA-MA770T-UD3, Corsair xms3200 LL Dual 4x512, Amd 6600 , Raptor 36+74, CheiftechBX3, Psu Silverstone ST56ZF, Iiyama A902MT VM Pro 451 19", Logitech G11+MX518

Permalänk

Jasså, den stöder det, hade missat det tydligen. Då får man väl skaffa ny grafikkort lagom när Vega kommer då, hade annars tänkt skaffa ett GTX 1070 men jag hoppas AMD kan erbjuda ett bra alternativ till det pris/prestanda sett och helst under 4000 kr eller där runt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Jag ser att webhallen har ett annat pris för den här skärmen för medlemmar. Vet ni om det är ett pris som alltid står eller något som främst är över påsk? Hur snabbt ska jag köpa skärmen undrar jag

Permalänk
Medlem

Nån som vill köpa en sån skärm så hojta till, säljer min!