Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Medlem

Har nu 6 timmar MP i kroppen.. Riktigt kul men lite snålt med banor må jag säga.

Antingen är jag rätt kass eller så har de vridit upp svårighetsgraden på buset en del, minns ju att man kunde sola en del i ME3 men nu klarar man inte ens 1 våg..

Roligt som tusan dock

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Snabb fråga. Du kör SLI med vilka kort?
Det blir väll likvärdigt som mig annars då jag kommer köra i 3440x1440 upplösning samt kör GTX1080 SLI

EDIT:
Nevermind, gick tillbaka lite i konversation och hittade vad jag sökte.

vad får du för FPS? i multiplayer har jag inga problem att hålla 60+fps men singelplayer är lite värre =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Japp. Men inte bara därför. Det översta är det kortet som styr allting.
Så även med vattenkylning och fläkt mot blir det översta lite varmare.
Ibland väldigt mycket mer varmt.

Det visste jag faktiskt inte, tack för info.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Info

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack, ska ställa ner skuggorna ett hack så ska den nog aldrig gå under 60 sen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Spelet ligger på en SSD Raid 0 så känns ju som det inte bör flaska där. :/

Oj, det var lite oväntat faktiskt. Inte hunnit prova spelet själv men det har installerats på min 960 EVO NVM-e enhet så intressant att se om samma sak uppträder även där.

Permalänk
Medlem

Knappt min gammle häck till dator orkar high, riktigt tungdrivet

Som skrivits innan får jag också extremt låg upplösta texturer i cutscenes, mest i bakgrunden runt objekt. Bug? Eller nån inställning? stängde av resolution scaling.

Även muspekaren buggar ur hela tiden och fastnar mitt i skärmen.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vad får du för FPS? i multiplayer har jag inga problem att hålla 60+fps men singelplayer är lite värre =P

Hej, nja alltså jag frågade i förebyggande syfte. jag har ännu inte kommit hem (Genomför FN-tjänst utomlands) och laddat ner spelet eller testat. Jag ville bara fråga iochmed du skrev att du kör SLI och ville veta hur det funkade i spelet och det verkar ju funka
Jag kommer hem om ett par veckor och kommer då dra igång med spelet och då kan jag ge dig ett svar på den frågan

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Testat lite... Animationen ser verkligen underlig ut och gameplay var rätt stelt.
Var inte så länge jag hann på lunchen men ja jag vet inte...
Efter ett gäng patchar kanske

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Var lite hypad på detta lir tidigare då jag har hört att de tidigare spelen ska vara bra. Nu blir det nog inget köp, inte för fullpris iaf. Metacritic är hyffsat skrämmande läsning även om man ska ta de betygen med en stor nypa salt.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa detta till PC från CDON/Webhallen men tänkte kolla om nån köpt innan, får man en kod på ens mail eller kommer man få en box hemskickad? Blir inte klok av det som står på CDONs hemsida.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Tänkte köpa detta till PC från CDON/Webhallen men tänkte kolla om nån köpt innan, får man en kod på ens mail eller kommer man få en box hemskickad? Blir inte klok av det som står på CDONs hemsida.

Jadu. Står ju "code in a box" och dom verkar vilja att man betalar frakt. Så du får nog faktiskt en kod i en låda.

Permalänk
Medlem

Jag älskar spelet hittills! Har nästan allt jag hade hoppats på.
Och ja, animationerna och dialogerna sticker ut ibland, och inte direkt på ett positivt.

Salarian directorn på Nexus är ett exempel, legendariskt dålig dialog..

Dold text

Frostbite-motorn gör verkligen rätta i Mass Effect universumet, helt galet snyggt! Har inte stött på några såna där beryktade textur-buggar eller dylikt. Flyter på riktigt bra.
Gameplayet är riktigt smooth också, verkligen ett upplyft från de tidigare Mass Effect spelen.
Speciellt när det kommer till strid.

Två nybörjar-tips:

1) Köp inte skills som utökar extra ammo, det är helt bortkastat. Ammo-lådor finns överallt och man stöter på dessa regelbundet, så risken att man får helt slut på ammo är väldigt låg.
2) Köp Black Widow sniper geväret, så blir allt ezmode och kul

Dold text

Har spenderat cirka 20 timmar hittills (VPN) och det är värt varenda krona, 9/10 hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jadu. Står ju "code in a box" och dom verkar vilja att man betalar frakt. Så du får nog faktiskt en kod i en låda.

Vilket är helt sjukt, Webhallen har också en fraktkostnad, well well, blir väl isf nästa vecka.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GarfieldPower:

Vilket är helt sjukt, Webhallen har också en fraktkostnad, well well, blir väl isf nästa vecka.

Det finns ju digitala koder att köpa, varför vänta?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Tvång med Windows 10 till detta spel?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Tvång med Windows 10 till detta spel?

Det är lite finurligt, men det finns lite olika tillvägagångssätt för att få veta svaret på din fråga. Antingen kan man ta fem sekunder att googla, eller så kan du ta den tiden det tar att skriva ett inlägg på sweclockers och vänta på att någon annan ska göra jobbet åt dig.

Men aja, här har du en länk i alla fall:
https://www.masseffect.com/buy/system-requirements

(Svaret är för övrigt nej, det är inget tvång.)

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Det är lite finurligt, men det finns lite olika tillvägagångssätt för att få veta svaret på din fråga. Antingen kan man ta fem sekunder att googla, eller så kan du ta den tiden det tar att skriva ett inlägg på sweclockers och vänta på att någon annan ska göra jobbet åt dig.

Men aja, här har du en länk i alla fall:
https://www.masseffect.com/buy/system-requirements

(Svaret är för övrigt nej, det är inget tvång.)

Jo. Kom på det och gjorde så. Tack för svar!

Den länken var blank, alltså ingen information.
Fann det här: http://www.geforce.com/whats-new/articles/mass-effect-androme...
Skönt att man slapp ha W10..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

En intressant läsning gällande andromedas animationer.

http://wccftech.com/naughty-dog-dev-explains-andromeda-animations/

Permalänk
Medlem

Eventuell Minispoiler av minsta slag följer...

Är det bara jag som hade kul åt Liams medsläpade gamla soffa?
Klockrent lånat skämt från Family Guy "Blue Harvest" avsnitt där Peter Griffin/Han Solo släpar med sig en gammal soffa från dödsstjärnans sopkomprimator.

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Inaktiv

Ni som har liret och kanske likvärdig burk med mig, tror ni jag kan spela detta med fäskigaste grafiken och acceptabel FPS i 2560x1440 ? Burk i sign.

Permalänk

Tack! Riktigt bra info för mig.
Startade upp igår och ställde in optimal i geforce. Det var inte så optimerat om du frågar mig.
Ska också dra ner på skuggor, lite lightning och filmgrain ska bort helt!

Sitter på ett 1070 på 1440p, så varje reducerad inställning kan hjälpa flytet.

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Ni som har liret och kanske likvärdig burk med mig, tror ni jag kan spela detta med fäskigaste grafiken och acceptabel FPS i 2560x1440 ? Burk i sign.

Jag sitter på ett 1070 och kan inte fläska på allt. Men det jag bryr mig om är högt, som kvallitén på texturerna osv.
Ska dock finslipa lite när jag kommer hem idag, det var vissa inställningar som fick FPS att droppa lite.

Men det är helt klart en skön upplevelse i 1440p.

Permalänk
Medlem

@anon176726: Om du inte maxar allt utan drar ner lite på skuggor så är 80-90 fps inga problem.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SID 6.7:

Eventuell Minispoiler av minsta slag följer...

Är det bara jag som hade kul åt Liams medsläpade gamla soffa?
Klockrent lånat skämt från Family Guy "Blue Harvest" avsnitt där Peter Griffin/Han Solo släpar med sig en gammal soffa från dödsstjärnans sopkomprimator.

Dold text

Använd spoiler-taggar om ni ska spoila och hålla på!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anon176726:

Ni som har liret och kanske likvärdig burk med mig, tror ni jag kan spela detta med fäskigaste grafiken och acceptabel FPS i 2560x1440 ? Burk i sign.

Den är lite långsammare än min (980 Ti OC SLI) och med 1440p Ultra ligger jag normalt kring 80 FPS men med enstaka droppar ner till strax under 60 särskilt när det är mycket ljus och skuggor. Inget som stör mig med en GSync-skärm, men men.

FPS är högre i MP än i SP; antagligen för att det är mindre banor snarare än open world.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls spelet förtjänar sina "dåliga" betyg. Tycker gameplay är kanon! Visst önskar man ibland att man kunde sätta en hjälm på alla karaktärer under dialoger så man slapp se de ibland pinsamt dåliga animationerna men man vänjer sig med det också. Som någon nämnde innan var det precis lika dåliga animationer i tex Skyrim.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jaxione:

Tycker inte alls spelet förtjänar sina "dåliga" betyg. Tycker gameplay är kanon! Visst önskar man ibland att man kunde sätta en hjälm på alla karaktärer under dialoger så man slapp se de ibland pinsamt dåliga animationerna men man vänjer sig med det också. Som någon nämnde innan var det precis lika dåliga animationer i tex Skyrim.

Mvh J

I settings finns det alternativet, under gameplay tror jag.

EDIT: Eller ja, på ens kompanjoner i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Tangentbord

Startade spelet igår kväll för första gången, till min förvåning började tangentbordets belysning bete sig på ett sätt jag inte har sätt innan. Efter ett tag insåg jag att ljuset bildade Ai precis som det står på karaktärernas kläder. #mindblown

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Medlem

Själv har jag endast spelat introduktionen, och medan det helt klart har känts som en något opolerad upplevelse, är jag ändå positivt inställd till att fortsätta. Med det sagt kunde mycket ha varit bättre.

Positivt:
+ Extremt skön "utforskar"-känsla i spelets inledning. Jag levde mig verkligen in i hela pionjär-temat.
+ Striderna verkar lovande. Måste bara få tag på lite mer färdigheter.
+ Stundtals snuskigt snygga omgivningar.

Negativt:
- "Elefanten i rummet", animationerna, är av uppenbar låg kvalitet. Jag talar inte bara om ansiktsanimationer, utan även hur karaktärer rör sig i cutscenes, etc. Tyvärr har de en konstant negativ inverkan på inlevelsen i spelet.

- Fler uppenbart lata "designval" som statisk växtlighet som karaktären bara "clippar" igenom utan fysisk påverkan. Tillochmed WoW har vegetation som påverkas av fysik, så varför inte Andromeda? Kanske är en liten grej, men för min del handlar det om inlevelse och känslan av att ha en fysisk närvaro i spelvärlden. Kan lägga upp en bild där detta är som mest iögonfallande: Här påverkas inte växtligheten alls av att min karaktär rör sig igenom den, en effekt som i princip alla nya spel ändå använder sig utav. Andra exempel på lathet är uppenbara fall där karaktärer rör sig ur en scen och sedan "löses upp i tomma intet" bakom andra karaktärer. Det var ett ögonblick i spelets inledning där detta var extremt uppenbart. Småsaker kanske, men något de kunde dolt bättre i mina ögon.

- Rätt svaga röstskådespelarinsatser överlag.

Förövrigt kör jag med datorn i signaturen, inställningarna i spelet är "AUTO" med det mesta på Ultra (inte särskilt akademisk prestandatest, jag vet, ska lägga upp lite siffror med precisa inställningar senare) och upplösningen 2560 x 1440. I snitt ligger jag runt 57 - 60 FPS med dippar ned till 45. CPU'n lastas till ungefär 70% och gick upp i 64 grader celsius med min custom loop. Helt okej, och ska bli kul att se hur stor skillnaden blir när jag fått ihop min Ryzen 1700-build att jämföra med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX