Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ni som har köpt ME:A och spelat föregående spel, vad säger ni? Är det värt pengarna? Jag är ett ganska stort ME-fan, gillade all tre spelen skarpt men det har varit så mycket negativ publicitet kring ME:A att jag är skeptisk.

Är handlingen sämre än de andra och är dialogen så dålig som rätt många vill göra gällande?

Animationerna skiter jag i.

Tycker det är bästa spelet av alla ME so far. Men det finns mycket som kunde gjorts bättre. Bla animationer, som inte är någon nyhet. Det är dock inget jag stör mig på.
Överlag känns det som att storyn är ganska kass. Den känns aningen obetydlig jämfört med tidigare spel. Ungefär som DA2. Men när man väl är inne i spelet och fokuserar på Andromeda är det inget man tänker på.
Om man inte kollar lika brett på storyn och ser på den bit för bit i sitt sammanhang är den helt ok, tom ganska bra.
Trodde fö att Reapers fanns över hela universum och inte bara i MW. Serien blev genast lite sämre..

Dialogerna är stundtals riktigt usla medans dom kan vara väldigt bra ibland. En aning ojämnt.

Det bästa med spelet är gameplay och grafiken.
Det är mycket mer fart i striderna och att man kan hoppa runt är nog det bästa. Man får en helt annan frihetskänsla.
Lite ovant att man automatiskt går i cover men måste välja manuellt vilken sida man skjuter med. Tvärt emot tidigare spel alltså.
Tycker det är lite klent med bara tre aktiva skills också. Hade gärna haft fyra, för man är ju ändå hjälten här och ska vara lite bättre än agenterna som finns i MP.

Grafiken är oftast fantastisk men kan se ut som skit på vissa få ställen.

Påstod tidigare att det här att köra spelet i 4k ultra med 60-70 fps med ett 1080ti. Det stämmer inte. Snarare 50-60. Hade mest kört MP då och i MP flyter det på bättre. Inte lika många detaljer i bakgrunden antar jag. I DA:I var det tvärt om.

Jag kanske låter negativ men spelet är jävligt bra. Tycker som sagt att det är det bästa i serien trots sina brister.

Det är värt pengarna.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Kritiken är klart överdriven enligt mig. Det är inte SAMMA känsla som i dom första spelen men gillade du dom så tycker jag ändå att det är ett solklart köp.

Gillar du att upptäcka och vill se/läsa om det mesta i spelet? Köp nu. Krona per timme är riktigt bra.
Rushade du genom dom första för storyns skull? Vänta på prissänkningen.

Permalänk
Geeks Gaming

@Dinoman: Är inne på ca 35 timmar nu... och då gör jag allt... alla sidouppdrag och annat. Jag älskar spelet. Bästa ME i mina ögon.

-vissa dialoger
-animationerna
-lite klumpiga menyer
-vissa små mellan filmer man inte kan skippa (Landar eller lämnar en planet)

+storyn
+karaktärerna
+gunplay
+rpg systemet
+crafting
+stora öppna planeter
+bra sidouppdrag
+Vackra platser att besöka

För mig är det lätt värt pengarna.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Efter 55 timmar så har jag :Game Completion 47%

Såg någon skrev tidigare i tråden att han var färdig efter 60 timmar. Hoppat över halva spelet?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Storage Jar:

Tycker det är bästa spelet av alla ME so far. Men det finns mycket som kunde gjorts bättre. Bla animationer, som inte är någon nyhet. Det är dock inget jag stör mig på.
Överlag känns det som att storyn är ganska kass. Den känns aningen obetydlig jämfört med tidigare spel. Ungefär som DA2. Men när man väl är inne i spelet och fokuserar på Andromeda är det inget man tänker på.
Om man inte kollar lika brett på storyn och ser på den bit för bit i sitt sammanhang är den helt ok, tom ganska bra.
Trodde fö att Reapers fanns över hela universum och inte bara i MW. Serien blev genast lite sämre..

Dialogerna är stundtals riktigt usla medans dom kan vara väldigt bra ibland. En aning ojämnt.

Det bästa med spelet är gameplay och grafiken.
Det är mycket mer fart i striderna och att man kan hoppa runt är nog det bästa. Man får en helt annan frihetskänsla.
Lite ovant att man automatiskt går i cover men måste välja manuellt vilken sida man skjuter med. Tvärt emot tidigare spel alltså.
Tycker det är lite klent med bara tre aktiva skills också. Hade gärna haft fyra, för man är ju ändå hjälten här och ska vara lite bättre än agenterna som finns i MP.

Grafiken är oftast fantastisk men kan se ut som skit på vissa få ställen.

Påstod tidigare att det här att köra spelet i 4k ultra med 60-70 fps med ett 1080ti. Det stämmer inte. Snarare 50-60. Hade mest kört MP då och i MP flyter det på bättre. Inte lika många detaljer i bakgrunden antar jag. I DA:I var det tvärt om.

Jag kanske låter negativ men spelet är jävligt bra. Tycker som sagt att det är det bästa i serien trots sina brister.

Det är värt pengarna.

Skrivet av TuHack:

@Dinoman: Kritiken är klart överdriven enligt mig. Det är inte SAMMA känsla som i dom första spelen men gillade du dom så tycker jag ändå att det är ett solklart köp.

Gillar du att upptäcka och vill se/läsa om det mesta i spelet? Köp nu. Krona per timme är riktigt bra.
Rushade du genom dom första för storyns skull? Vänta på prissänkningen.

Skrivet av Jinxswe:

@Dinoman: Är inne på ca 35 timmar nu... och då gör jag allt... alla sidouppdrag och annat. Jag älskar spelet. Bästa ME i mina ögon.

-vissa dialoger
-animationerna
-lite klumpiga menyer
-vissa små mellan filmer man inte kan skippa (Landar eller lämnar en planet)

+storyn
+karaktärerna
+gunplay
+rpg systemet
+crafting
+stora öppna planeter
+bra sidouppdrag
+Vackra platser att besöka

För mig är det lätt värt pengarna.

Tack för eran input.

Jag hittade det för 370:- så jag slog till. Laddar ner nu. Verkar som det ändå kan vara en upplevelse och det är det viktigaste. Hoppas bara mitt 980Ti orkar med i 3440x1440p.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för eran input.

Jag hittade det för 370:- så jag slog till. Laddar ner nu. Verkar som det ändå kan vara en upplevelse och det är det viktigaste. Hoppas bara mitt 980Ti orkar med i 3440x1440p.

Vart hittade du det för 370? Tror jag slår till också i total brist på andra spel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Berget80:

Vart hittade du det för 370? Tror jag slår till också i total brist på andra spel.

Förlåt. 378,89kr

https://www.instant-gaming.com/en/417-buy-key-origin-mass-eff...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ni som har köpt ME:A och spelat föregående spel, vad säger ni? Är det värt pengarna? Jag är ett ganska stort ME-fan, gillade all tre spelen skarpt men det har varit så mycket negativ publicitet kring ME:A att jag är skeptisk.

Är handlingen sämre än de andra och är dialogen så dålig som rätt många vill göra gällande?

Animationerna skiter jag i.

Jag har spelat ME 1-3 flera gånger och älskar dem. Blev smått deprimerad när de första recensionerna kom ut men bestämde att bara spela på och skapa min egen uppfattning. Har spelat cirka 30 timmar nu och tycker ME:A är fantastiskt roligt! Det tog några timmar innan den rätta ME-stämningen infann sig men nu njuter jag som i originalserien. 9/10

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Wibart:

Jag har spelat ME 1-3 flera gånger och älskar dem. Blev smått deprimerad när de första recensionerna kom ut men bestämde att bara spela på och skapa min egen uppfattning. Har spelat cirka 30 timmar nu och tycker ME:A är fantastiskt roligt! Det tog några timmar innan den rätta ME-stämningen infann sig men nu njuter jag som i originalserien. 9/10

Spelade hela kvällen igår och mitt enda kritik så här långt är att dialogerna känns lite väl mycket Call of Duty/Gears of War American hero-esque.

I dom tidigare spelen så var det lite mer intelligent. Svårt att sätta fingret på. Kan vara att jag är lite mätt på det macho/american-hero dialog.

Gillar storyn så här långt dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med de sista som skrivit här gällande att spelet är grymt bra! Visst, jag kan väl störa mig lite på att animationerna är kassa men det finns otroligt mycket vackert som gjorts också. Musiken tycker jag är super och intresset som kommer efter några timmar in i spelet är precis det jag letar efter i ett spel, nu vill jag bara utforska skiten ur spelet!:-)

Tycker nog man ska ge spelet en chans och inte titta på massa youtube klipp om dåliga animationer och konversationer, det finns så otroligt mycket mer!!!:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Hm, tråkig prestanda, testade spelet med ett 290X i 2560x1440, fullkomligt ospelbart på medel grafik med AA etc avslaget. Med crossfire skulle det nog vara spelbart.

Får se hur lång tid, eller om de ens tänker patcha in det, är endast en enstaka commandline som saknas.

Permalänk
Medlem

Tackar! Laddar ner nu.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av str8forthakill:

Hm, tråkig prestanda, testade spelet med ett 290X i 2560x1440, fullkomligt ospelbart på medel grafik med AA etc avslaget. Med crossfire skulle det nog vara spelbart.

Får se hur lång tid, eller om de ens tänker patcha in det, är endast en enstaka commandline som saknas.

Det är ovanligt krävande och möjligen inte tillräckligt optimerat men miljöerna är väldigt vackra.

Ett R9 290x kommer aldrig klara 1440p, alldeles för klent för den upplösningen och det har det varit ett tag. Jag skulle säga att R9 290x är ett 1080p kort.

Du får nog ner på low om du ska få någon vettig prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelar i 1080p med mitt 980ti men får nöja mig med high på grafiken för att ligga på vettig fps, testade att köra allt på ultra förutom shadows men då gick grafikkortet ofta upp 83-84 grader och började throttla. Med high på allt så ligger jag runt 68-74grader och har inga problem med fpsen oavsett vart jag är (vad jag har märkt). Blir till att köpa 1180ti/2080ti när det kommer om x år.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Nån som råkat ut för att den låser sig vid laddning av planeten Eos?
Verkar vara rätt många som fått det, och nu jag med.

edit.
save 3 gick..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Geeks Gaming

@Cyberz: Aldrig haft problem.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk

Ska bli kul att spela detta spel. Har införskaffat det nu. 70% nedladdat.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
Har tweakat inställningarna runt high/medium och diverse andra tweaks och det ser bra ut men kör runt 45-50 FPS med en bekväm FOV, det känns inte bra att spela dock, för låg FPS forftarande, med crossfire skulle det gå upp till 70-80 och vara spelbart.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också kört ca 20h av spelet,

Var väldigt försiktigt optimistisk efter alla skrivelser. Ser man till proffsrecentionerna på metacritic så får spelet helt OK betyg,

det verkar mest vara vanliga Gamers som har bestämt sig för att såga detta,

Jag personligen tycker att det är ett fantastiskt spel! Visst har den sina brister med mimiken på vissa karaktärer, men det är lätt att bortse det,

Själva grafiken är grymt bra och fighterna är de bästa i hela Serien.

Mass Effect känslan finns där hela tiden och questen är lätt att tracka. Inga märkvärdiga buggar har jag upptäckt heller, mer än några grafiska detaljer som dyker upp på vissa ställen, dock inget som stör.

Otroligt nöjd med spelet i sin helhet och med ett par patchar som tror jag att den kommer att bli en Klassiker för oss ME fans,

Har man inte spelat ME Serien innan så rekommenderar jag definitivt att testa detta, stort så in i bomben och många sidouppdrag att sysselsätta sig med,

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 740 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | AMD Ryzen 5 1600X@3.6 GHz| Corsair 16GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX| ASUS 1080ti ROG STRIX Gaming | AOC AGON AG271QX |

Permalänk

Har följt debatterna på många diskussionsforum och det verkar som majoriteteten av de som spelat spelet tycker det är riktigt bra.
Konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Peterrrrr:

Har följt debatterna på många diskussionsforum och det verkar som majoriteteten av de som spelat spelet tycker det är riktigt bra.
Konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt konstigt. Det är mängder med folk som bara hoppar på tåget och sågar spel utan att själv ha testat, mycket för att bara försöka få likes på sina inlägg. De tittar på en video där man tvingar fram massa konstigheter och bildar sin uppfattning från det istället.

Alla de som gnällde och gapade på spelet innan spelsläppet har nu tystnat, coincidence?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dunder:

Alla de som gnällde och gapade på spelet innan spelsläppet har nu tystnat, coincidence?

Har bara inte haft tid att spela.

Nej, men för att vara seriös. Jag står kvar vid mina 3/5 sedan egentligen första gången jag testade. Har svårt att se vare sig mästerverket vissa håller fram, eller den totala katastrof andra framhärdar runt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av emilakered:

Har bara inte haft tid att spela.

Nej, men för att vara seriös. Jag står kvar vid mina 3/5 sedan egentligen första gången jag testade. Har svårt att se vare sig mästerverket vissa håller fram, eller den totala katastrof andra framhärdar runt.

Njae, ett mästerverk kanske det inte är, det finns ju en del irritationsmoment med menyer och crafting osv (och att de antagligen tog sig lite vatten över huvudet med mängden animationer). Men för att vara det första stora spelet från en relativt oerfaren studio (jag försöker inte ursäkta dem här) så är det ändå riktigt bra

Ska börja leka lite med Ansel nu också och se om jag kan få till någon bra bild.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

90/100

-5 för dåliga fjesanimationer
-5 för oskippbara cutscenes

Permalänk
Medlem

Lite trist med FPS-drops här och där när man sitter på ett 1070 och i5 4670k (4,2 Ghz). Verkar vara fler som har problem dock.

Kan ha runt 100 FPS (settings på high och 1080p) för att sedan störta ner till ~40-50 med ett jäkla hackande.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Ær nu ca 30 timmar in. Stør mig inte på animationerna længre, har vant mig. Men det jag børjat irritera mig mer øver ær hur røstskådespelet inte hænger med det som hænder i spelet - eller tvært om.
Vid X antal tillfællen på både Voeld, Eos och Havarl så har en konversation utmynnat i att en karaktær ska visa något, peka på något, undersøka något etc. Detta framgår fint via ljud, men visuellt står samtliga stilla.
"...se dær!" och så førvæntar man sig att personen ska peka, eller antyda, i en riktning, men i sjælva verkat står som fastfrusna. Det ger lite dålig inlevelse.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

Jag ligger på lite över 20 timmar med en del timmar ren idle. Började alldeles för sent i helgen och inte haft tid och spelro under veckan. Gnället över animationerna var som väntat överdrivet och inget jag stör mig på. Men fortfarande inte blivit "hooked" på spelet, vilket jag förvånas över. Jag gillar upplägget att förändra spelvärlden och återta den. Men inte ens det har fått mig att fastna riktigt. Storyn hitills har inte gett mig så mycket, men kanske inte komit så långt heller. När jag avslutade igår kväll så hade jag plockat "full rooster"-achievement vilket hintar om vart jag är storymässigt.

Vad jag finner vara störande är att storyn inte fortsätter utan att spelet ger känslan av en spinoff. Spelet är vad Joey är för Friends typ. Hade spelet fortsatt i samma universum men flera decennier senare så hade det varit intressantare.
Men jag är fortfarande öppen för spelet och vad den kommer att leverera. Min hype-nivå var samtidigt låg redan innan lansering så jag hade inte så höga förväntningar.

Permalänk
Inaktiv

Har också börjat spela detta, och älskar spelet so far. Har precis klarat av Eos och återvänt till Nexus, så har inte direkt kommit särskilt långt. Är det någon som vet hur tillverkaren hade tänkt sig spelet? Är det ett fristående spel i ME universumet eller ska det bli en trilogi av detta också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Har också börjat spela detta, och älskar spelet so far. Har precis klarat av Eos och återvänt till Nexus, så har inte direkt kommit särskilt långt. Är det någon som vet hur tillverkaren hade tänkt sig spelet? Är det ett fristående spel i ME universumet eller ska det bli en trilogi av detta också?

Har læst att det ska bli en "fristående" trilogi. Så får vi væl se hur det går med den saken. Dom måste tjæna några pengar først.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Klanders:

Jag tror inte EA budgeterar för ett så här stort projekt utan att ha framtidsplaner. Med så mycket tillägnade resurser är det nog garanterat att det kommer, inte bara DLC, utan även uppföljare.

Visa signatur