Datorn avstängd, ändå står det att den har varit igång i 10 dagar?

Permalänk
Medlem

Datorn avstängd, ändå står det att den har varit igång i 10 dagar?

Stängde av min dator igår runt 1-2 på natten. Startade datorn nyss, runt klockan 13 och den startade väldigt fort till skillnad från vad den annars brukar göra. Kollade i aktivitetshanteraren hur länge drifttiden stod på och det står 10 dagar!

Så jag stängde av datorn igen och gjorde samma sak, står fortfarande 10 dagar? Vad är det som händer?

Permalänk
Avstängd

Säker på att du stänger av den, viloläge är väl överst på standby alternativen? Testa med att dra ur strömkabeln?

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Säker på att du stänger av den, viloläge är väl överst på standby alternativen? Testa med att dra ur strömkabeln?

Stänger av den som jag alltid gjort, Start -> Stäng av. Ska prova strömkabel lite senare, men ser ingen anledning till att den hålls igång efter att tryckt stäng av.

Permalänk
Medlem

Måste vara något strömspar i alla fall. Det är förövrigt inte 10h det står utan 10 dagar 5 timmar 5minuter och 9secunder.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Måste vara något strömspar i alla fall. Det är förövrigt inte 10h det står utan 10 dagar 5 timmar 5minuter och 9secunder.

Hmm, ännu värre. Sitter just nu och läser om Hybrid Boot, någon som vet hur man kan stänga av det?

Permalänk
Inaktiv

Haha är samma på min dator och jag som trott jag stänger av den helt ochså.

Måste man dra ur kontakten för att den ska stängas av helt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Stängde av min dator igår runt 1-2 på natten. Startade datorn nyss, runt klockan 13 och den startade väldigt fort till skillnad från vad den annars brukar göra. Kollade i aktivitetshanteraren hur länge drifttiden stod på och det står 10 dagar!

Så jag stängde av datorn igen och gjorde samma sak, står fortfarande 10 dagar? Vad är det som händer?
http://i.imgur.com/f7DCl31.png

Normalt är drifttid sen du sist startade om den, eller stängde av datorn på riktigt, klicka start >stäng av är inte att stänga av den, ovan sätter bara datorn i viloläge, dock osäker på om den mäter viloläge som drifttid eller inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Här kan du stänga av det, jag gjorde detta och nu stängs datorn av helt.

Stäng av: Aktivera snabbstart

https://www.tenforums.com/tutorials/4189-turn-off-fast-startu...

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt sättet windows 10 sköter avstängningen pga snabbstart funktionen. Om du skulle välja "starta om" i menyn så ser du att klockan återställs till 0.

Vad jag förstår så sparas mycket information i prefetch inkl körtiden.. Därmed när man stänger av datorn och startar den igen läses prefetch informationen in (aka snabbstart), vilket även innehåller körtiden.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan windows 8 används en form av hibernation istället för avstängning vid shut down. Vill man få till en riktigt avstängning så fungerar en omstart av datorn däremot.

Varför är det så då?
För att snabbare uppstarttider har efterfrågats och det får man på det här sättet. Inget som drabbar gemene man.
Håller man däremot på att trixa med dllfiler, registret eller olika versioner av exempelvis catiaibstallatinoner eller liknande så kan det vara irriterande när en "shut down" inte ger önskad effekt utan att man förstår varför :).

Aja. Vill man ha bort det här så är det enklaste att stänga av hibernation i w8 och framåt. Kommer inte ihåg exakt kommando men det görs väl i poweconfig via cmd med nå kommando. Lätt å googla

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: inlägget var helt förstört av att ha skrivit det i mobilen. Fick göra om det

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det står 8 dagar på min just i skrivandes stund, och jag har bokstavligen bruten ström till datorn varenda natt. Funderar dock om de kan vara drifttid sen jag installerade om hårddisken för några veckorssen.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Det står 8 dagar på min just i skrivandes stund, och jag har bokstavligen bruten ström till datorn varenda natt. Funderar dock om de kan vara drifttid sen jag installerade om hårddisken för några veckorssen.

Som jag skrev i mitt inlägg så har det med filerna att göra som läses när du startar datorn att göra och ingenting med strömmen att göra. Testa att välja "starta om" i menyn istället för att stänga av > starta så ser du att drifttiden går till 0 igen

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Inaktiv

Eller ta bort snabbstart som jag skrev så slipper man massa onödigt som sparas till disken.
#16743438

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aja. Vill msn ha bort det här så är det enklaste att stänga av hibernation i w8 och framåt. Kommer inte ihåg exakt kommando men det

Skickades från m.sweclockers.com

powercfg /h off

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Eller ta bort snabbstart som jag skrev så slipper man massa onödigt som sparas till disken.
#16743438

Mycket riktigt. Dock handlar det om fåtal MB för en snabbare uppstart. Onödigt skulle jag inte säga men man kan se på det olika

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill man läsa lite mer om hybrid shutdown så är detta en bra artikel:
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/how-windo...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.