Tror vi på liv på annan planet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Det finns vissa teorier att UFO som folk ser är faktiskt experimentella skepp som utvecklas och testas men som hålls hemliga från allmänheten, vissa tror även att USA har väldigt länge haft gravitation skepp som kan flyga till månen på ett par minuter och att det är även trovärdigt att vi som människor har besökt mars och andra planeter i hemlighet.

Varje person får dra sin egna slutsatser, men det är faktiskt en intressant teori istället för att det skulle vara utomjordingar.

Faktum är att många flygfarkoster har blivit kallade UFOn när de blivit testade och blivit sedda av allmänheten. F117 bland annat. Dessutom är bristen på bevis ganska talande.. framförallt när de flesta idag har en kamera på sig men ändå inte lyckas ta en bild. Att kalla det trovärdigt att människan kan resa till månen på minuter och besökt mars ser jag dock som lite väl konspirationsteoretiskt.. Varför skulle man hålla inne med det? Den första som bestiger mars skulle ju kunna använda det i enorm prestigefyllda avslöjanden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Om du inte vet vad det var (Unidentified Flying Object) hur kan du då dra slutsatsen att det var något från en annan planet, och att det är den enda rimliga förklaringen? Varför inte berätta vad du såg och börja diskussionen där?

Skrivet av VexedRelic:

Det finns vissa teorier att UFO som folk ser är faktiskt experimentella skepp som utvecklas och testas men som hålls hemliga från allmänheten, vissa tror även att USA har väldigt länge haft gravitation skepp som kan flyga till månen på ett par minuter och att det är även trovärdigt att vi som människor har besökt mars och andra planeter i hemlighet.

Varje person får dra sin egna slutsatser, men det är faktiskt en intressant teori istället för att det skulle vara utomjordingar.

Var ute på en kvällspromenad med en polare ( mellan 22:00 och 23:00 ), efter att ha promenerat ett tag hamnar vid i ett bostadsområde som befinner sig strax intill havet.

Jag kunde knappt tro min egna ögon när jag ser ett starkt ljusklot sväva ovanför ett hus som bara är någon meter ifrån oss, jag börjar skrika till min vän i ren extas att kolla ovanför huset, så fort ljusklotet hör min röst börjar det vibrera från sida till sida för att slutligen åka rakt upp i den mörka natthimlen. Jag har aldrig någonsin skådat ett objekt röra sig i den här hastigheten, därav min slutsats att den kan inte vara från denna planet. Jag upplevde det som mycket underligt i och med att klotet reagera på min röst, det var precis som att det inte var meningen att bli upptäckt.

Jag vet att folk kommer har svårt att tro den här berättelsen men jag svär på heder och samvete att det var exakt så det utspela sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon264921:

Var ute på en kvällspromenad med en polare ( mellan 22:00 och 23:00 ), efter att ha promenerat ett tag hamnar vid i ett bostadsområde som befinner sig strax intill havet.

Jag kunde knappt tro min egna ögon när jag ser ett starkt ljusklot sväva ovanför ett hus som bara är någon meter ifrån oss, jag börjar skrika till min vän i ren extas att kolla ovanför huset, så fort ljusklotet hör min röst börjar det vibrera från sida till sida för att slutligen åka rakt upp i den mörka natthimlen. Jag har aldrig någonsin skådat ett objekt röra sig i den här hastigheten, därav min slutsats att den kan inte vara från denna planet. Jag upplevde det som mycket underligt i och med att klotet reagera på min röst, det var precis som att det inte var meningen att bli upptäckt.

Jag vet att folk kommer har svårt att tro den här berättelsen men jag svär på heder och samvete att det var exakt så det utspela sig.

Och vad sa din vän om det hela?

För övrigt är det mer sannolikt att du haft en psykos, hallucinerat eller sett något annat helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

@Shimonu:

Han såg inte det, hela händelsen utspelade sig så snabbt, klotet flög upp i sådan hastighet att om man inte redan hade fixerat blicken på det var det försent.

Du får tro precis vad du vill, för övrigt har jag aldrig druckit, rökt på eller gått på någon medicin som kan ge hallucinationer som biverkning. Jag vet vad jag såg och litar fullt ut på mina sinnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon264921:

@Shimonu:

Han såg inte det, hela händelsen utspelade sig så snabbt, klotet flög upp i sådan hastighet att om man inte redan hade fixerat blicken på det var det försent.

Du får tro precis som du vill, för övrigt har jag aldrig druckit, rökt på eller gått på någon medicin som kan ge hallucinationer som biverkning. Psykos? Billigt sätt att avfärda det jag skrev genom att skylla på att man inte skulle vara vid sina sinnes fulla bruk.

Det jag menar är att du påstår dig ha sett något som låter extremt ovanligt, om inte omöjligt. Sånna påståenden kräver en väldig bevissamling för att visa att det stämmer. Det finns mer förstådda fenomen som skulle kunna förklara det du upplevde. Att påstå att du har sett något som skulle vara utomjordligt utan att ha något att presentera är bara poänglöst. Det finns redan program som SETI som vill upptäcka annat liv.

Folk har drömmar om nätterna. Hjärnan har förmågan att visa övernaturliga fenomen, det är inte begränsat till när vi sover. Du verkar helt enkelt snabbt vilja hoppa till utomjordingar baserat på något som hände under en bråkdels sekund låter det som.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon264921:

Jag vet att folk kommer har svårt att tro den här berättelsen men jag svär på heder och samvete att det var exakt så det utspela sig.

Låter som en klotblixt.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/klotblixt-1.390...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ball_lightning
https://www.youtube.com/watch?v=lavcOYUGnfQ

Fenomenet i sig är väldigt dåligt dokumenterat då man fortfarande inte vet vad exakt det är och hur de uppstår.

Om det nu var en klotblixt så ska du känna dig lyckligt lottad då det är ett extremt sällsynt fenomen, men inte nödvändigtvis av utomjordisk karaktär.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

@Casgar:

Har läst dem artiklar du länka och även kikat på Youtube videon, det finns absolut en likhet i vad jag såg, i artiklarna står det att dem brukar försvinna på plats, inte flyga rakt upp i raket fart. Jag antar att vi aldrig kommer att veta med säkerhet vad det var, tack iaf för de olika artiklar, det var en intressant läsning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon264921:

@Shimonu:

Han såg inte det, hela händelsen utspelade sig så snabbt, klotet flög upp i sådan hastighet att om man inte redan hade fixerat blicken på det var det försent.

Du får tro precis vad du vill, för övrigt har jag aldrig druckit, rökt på eller gått på någon medicin som kan ge hallucinationer som biverkning. Jag vet vad jag såg och litar fullt ut på mina sinnen.

Så med andra ord så kan man inte utesluta att du hallucinerade. Iallafall inte rent objektivt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att kalla det trovärdigt att människan kan resa till månen på minuter och besökt mars ser jag dock som lite väl konspirationsteoretiskt.. Varför skulle man hålla inne med det? Den första som bestiger mars skulle ju kunna använda det i enorm prestigefyllda avslöjanden.

Det är rätt så enkelt, vår jord är fortfarande indelad in regioner(länder) med konflikter mellan dessa regioner, mänskligheten lever fortfarande precis som vi gjorde för flera tusen år sedan. Om ett land skulle få ett genombrott rent teknologiskt så skulle andra länder se det som ett hot, kanske rent av kräva att teknologin delas med andra länder. Förutom det så handlar det om makt, ekonomi och kanske även militära applikationer.

Anti-gravititation flygning har funnits sedan 1950-talet och är teknologin som stealth bomb plan använder, som den klassiska B-52 bombaren. Så frågan blir egentligen hur långt forskare egentligen har kommit på 50+ år inom det området.

Det enda jag säger är att många kanske tror att någon utomjording har rest 300 ljusår för att besöka vår planet, eller nåt sådant. Istället så säger jag att det kanske är mer trovärdigt att det är hemliga experimentella farkoster som har utvecklas av oss på jorden, anti-gravitation farkoster som potentiellt kan flyga en tredjedel av ljusets hastighet eller kanske även fortare än så eftersom gravitationsvågor i rymden går i ljusets hastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Det är rätt så enkelt, vår jord är fortfarande indelad in regioner(länder) med konflikter mellan dessa regioner, mänskligheten lever fortfarande precis som vi gjorde för flera tusen år sedan. Om ett land skulle få ett genombrott rent teknologiskt så skulle andra länder se det som ett hot, kanske rent av kräva att teknologin delas med andra länder. Förutom det så handlar det om makt, ekonomi och kanske även militära applikationer.

Anti-gravititation flygning har funnits sedan 1950-talet och är teknologin som stealth bomb plan använder, som den klassiska B-52 bombaren. Så frågan blir egentligen hur långt forskare egentligen har kommit på 50+ år inom det området.

Det enda jag säger är att många kanske tror att någon utomjording har rest 300 ljusår för att besöka vår planet, eller nåt sådant. Istället så säger jag att det kanske är mer trovärdigt att det är hemliga experimentella farkoster som har utvecklas av oss på jorden, anti-gravitation farkoster som potentiellt kan flyga en tredjedel av ljusets hastighet eller kanske även fortare än så eftersom gravitationsvågor i rymden går i ljusets hastighet.

Det fungerar inte riktigt så. Framförallt inte i dagens samhälle.

Dessutom anti-gravitationsflygning har funnits sedan 1950-talet? Du får du ge belägg här.. och inte det vanliga "Herpaderp" länkarna som brukar dyka upp vid denna typ av diskussion.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Anti-gravititation flygning har funnits sedan 1950-talet och är teknologin som stealth bomb plan använder, som den klassiska B-52 bombaren. Så frågan blir egentligen hur långt forskare egentligen har kommit på 50+ år inom det området.

1. Att människan skulle behärska anti-gravitationsflygningar när vi inte ens vet med säkerhet hur gravitationen fungerar är väldigt, väldigt, VÄLDIGT orimligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Graviton
2. Alla flygande farkoster med vingar följer aerodynamikens grundläggande principer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerodynamics
3. B52 är långt ifrån vad man skulle klassa som ett stealth-plan. Den är inte speciellt snabbt, den är stort som ett as och den saknar många av karaktärsdragen som utmärker stealt-flyg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stealth_aircraft

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Det står inget i bibeln om liv på andra planeter, alltså existerar det per definition inte. Prisa Jehova.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Det står inget i bibeln om liv på andra planeter, alltså existerar det per definition inte. Prisa Jehova.

hahaha +1, detta fick min dag gjord :). Länge sedan jag skrattade så högt som nu :).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag har påpekat dessa problem, men det verkar som att vi talar för döva öron.

Om någon hade riktiga argument för att det bör finnas intelligent liv på annat håll i detta universum så vore det intressant.

Förstår dig men jag säger lite så här...
Behövde grottmänniskan förstår hur elden fungerar för att kunna använda den?
Behövde de förstå den för att veta att den kan vara farlig, eller ger värme?
Människan trodde ju från början att allt bestod av vatten, vind, eld och jord när man försökte "förklara allt"...

Så jag säger att vi är just nu i stadiet där vi letar efter förklaringar till något vi inte behövt vete förrän nu när vi ska hitta det på andra planeter. Vi måste dock inte veta allt för att förstå det... vi måste dock veta att elden saker brinner upp/ner, ger värme och ljus, samt den kan vara farlig om vi tappar kontrollen. Så frågan är nog mer, är vi människor intelligenta nog?

Vet vi allt? Nej.
Kommer vi veta allt om allt "inom X antal år"... nej.
Kommer vi någonsin veta allt innan människan dör ut? Troligen inte.

Kommer något av detta att hindra oss från att försöka lära oss? Hoppas jag innerligt inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

1. Att människan skulle behärska anti-gravitationsflygningar när vi inte ens vet med säkerhet hur gravitationen fungerar är väldigt, väldigt, VÄLDIGT orimligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Graviton
2. Alla flygande farkoster med vingar följer aerodynamikens grundläggande principer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerodynamics
3. B52 är långt ifrån vad man skulle klassa som ett stealth-plan. Den är inte speciellt snabbt, den är stort som ett as och den saknar många av karaktärsdragen som utmärker stealt-flyg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stealth_aircraft

Korrekt. Ett stealthplan är egentligen inte så mycket Stealth. Faktum är att den använder sig av exakt samma grundprinciper som de första planen.. Alltså aerodynamik där över och underströmmar används för att lyfta. Det enda som skiljer sk. "Stealth-plan" mot "konventionella flygplan" är det faktum att Stealth-plan använder sig av material och vinklar som ska stöta bort radiovågor och därför göra så att de tiden för upptäckande blir så liten att man inte hinner reagera.

Hur personen ifråga får det till att det skulle vara "anti-gravitationsflygningar" kan man ju undra..

Skrivet av CompassioN:

Det står inget i bibeln om liv på andra planeter, alltså existerar det per definition inte. Prisa Jehova.

Men det står egentligen inte heller att det inte skulle finnas några andra planeter. Så ja.. så prisa Jehova.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Det är rätt så enkelt, vår jord är fortfarande indelad in regioner(länder) med konflikter mellan dessa regioner, mänskligheten lever fortfarande precis som vi gjorde för flera tusen år sedan. Om ett land skulle få ett genombrott rent teknologiskt så skulle andra länder se det som ett hot, kanske rent av kräva att teknologin delas med andra länder. Förutom det så handlar det om makt, ekonomi och kanske även militära applikationer.

Anti-gravititation flygning har funnits sedan 1950-talet och är teknologin som stealth bomb plan använder, som den klassiska B-52 bombaren. Så frågan blir egentligen hur långt forskare egentligen har kommit på 50+ år inom det området.

Det enda jag säger är att många kanske tror att någon utomjording har rest 300 ljusår för att besöka vår planet, eller nåt sådant. Istället så säger jag att det kanske är mer trovärdigt att det är hemliga experimentella farkoster som har utvecklas av oss på jorden, anti-gravitation farkoster som potentiellt kan flyga en tredjedel av ljusets hastighet eller kanske även fortare än så eftersom gravitationsvågor i rymden går i ljusets hastighet.

B-52 är inte ett stealth plan...det är ett helt vanligt långdistans bombplan. Drivs av 8 jetturbiner...inget utomordentligt där inte! Har otroligt hög bränsleförbrukning och tär på USAs resurser!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon264921:

@Casgar:

Har läst dem artiklar du länka och även kikat på Youtube videon, det finns absolut en likhet i vad jag såg, i artiklarna står det att dem brukar försvinna på plats, inte flyga rakt upp i raket fart. Jag antar att vi aldrig kommer att veta med säkerhet vad det var, tack iaf för de olika artiklar, det var en intressant läsning.

Många har rapporterat samma sak ja, men det är inte bevis. Många säger sig ha sett Bigfoot, drakar, älvor o.s.v, hallucinationer kan drabba vem som helst! Kan räcka med att du är lite trött! Du är människa, det kan du inte komma ifrån.

Kulblixt skulle jag tippa på! Min morsa såg en sån i vardagsrummet, försvan ut genom en öppen ytterdörr, skrämmande fenomen.

En annan vinkel är att om en utomjording hade teknologin för att färdas så snabbt, varför har dom inte tagit över planeten? Dom har allt att vinna på om dom förintar oss och tar våra resurser! Liknande fenomen har beskådats sen urminnes tider så dom kan verkligen inte vänta på rätt ögonblick! Och dom skulle säkerligen ta kontakt om dom nu inte är illasinnade...för har dom utvecklat teknologi så är dom nyfikna varelser!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag har röstat Nej på frågan.

Inte för att jag är övertygad att det inte finns något annat liv på någon planet i vårt universum utan för att jag tror dom flesta som röstar Ja antar att liv inte är så speciellt och helt missförstått vilka förutsättningar för liv som krävs.

Jag är också religiös troende så att se att över 90% på sidan röstat Ja är lite skrämmande för statistiskt sätt ska det finnas fler troende än så i vårt land om man räknar in alla religioner. Nu kanske inte swec är så representativt för hela Sverige, det är en ganska nischad grupp. *** raderat ***

Men som svar på frågan, så lutar det nog mer om att vi är ensamma i att leva i hela universum och det är inte något negativt. Livet är unikt och kräver en övernaturlig skapare. Det ger mening och hopp till livet och bortom den. Tänk på det, bland alla triljoner stjärnor är vi det absolut unikaste och finaste. Klart chansen finns att denna skapare skapat fler liv på andra planeter. Men min magkänsla är att forskare aldrig kommer finna det. Jag tror också att dom som söker efter annat liv inte önskar något mer än att för en gång skull kunna dra slutsatsen att vi inte är unika och att det inte finns någon Gud. Det är i botten ondska tror jag och kommer från fel ställe.

Kan väcka anstöt
Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

LIV på andra planeter finns garanterat. Om det är intelligent liv är en helt annan fråga. Det är helt orimligt att det i en oändlig rymd inte skulle kunna finnas ens en tillstymmelse av liv annat än på Jorden.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd

Det krävdes inte direkt extraterresteriell intelligens för att räkna ut i att tråden snabbt skulle spåra ur när knäppnötter, konspirationsdårar och religiösa tokar skulle få syn på den.

Frågan om liv på andra planeter har vare sig med UFO-iakttagelser eller hemsnickrad teologi att göra utan är helt en fråga om biokemi och kosmologi. Den enda form av eventuellt navelskådande som kan bli aktuellt är definitioner av liv, något vi redan berört.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

...
En annan sak som får att undra är varför alla forskare hela tiden pratar om att planeten måste vara lik jorden med liknande temperaturer, liknande storlek och liknande avstånd från närmaste stjärna. Vem säger att inte de andra som finns trivs bäst när det är 12000 grader varmt eller 170 grader kallt. De kanske inte alls kräver vatten och syre för att överleva bara för att vi gör det.

Givetvis måste det inte vara så, men då många saker inte fungerar i allt för höga temperaturer med väldigt basala saker, te.x. saker i celler, så blir det i princip omöjligt att liv ska finnas i en temperatur på 12000 grader. De allra flesta grundämnen (grundämnen är samma i andra delar av universum med) är i gasform i en så hög temperatur. Liknande problem om det är allt för kallt. Sen är just vatten ett väldigt speciellt ämne på många sätt och beter sig inte alltid som andra av oss kända ämnen. Vissa saker som krävs för att liv ska kunna uppstå blir betydligt svårare utan vatten, även om det är möjligt. Så därför söker man förstås efter liv i första hand där det är mest troligt att det finns. Det är rätt onödigt att lägga en massa resurser på att söka efter liv där det troligen inte alls existerar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det krävdes inte direkt extraterresteriell intelligens för att räkna ut i att tråden snabbt skulle spåra ur när knäppnötter, konspirationsdårar och religiösa tokar skulle få syn på den.

Frågan om liv på andra planeter har vare sig med UFO-iakttagelser eller hemsnickrad teologi att göra utan är helt en fråga om biokemi och kosmologi. Den enda form av eventuellt navelskådande som kan bli aktuellt är definitioner av liv, något vi redan berört.

Jaha det är därför man redan har både har hittat mikroorganismer på andra planeter och förklarat livets uppkomst vetenskapligt?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dealerovski:

Inte för att jag är övertygad att det inte finns något annat liv på någon planet i vårt universum utan för att jag tror dom flesta som röstar Ja antar att liv inte är så speciellt och helt missförstått vilka förutsättningar för liv som krävs.

Som har nämnts flertalet gånger tidigare i tråden, vi består bokstavligt talat av Universums vanligaste beståndsdelar. Det är inte bevis för att det finns liv någon annan stans, men det gör att vi rent kemiskt inte är särskilt speciella alls i en kosmisk skala, vilket ökar chansen för liv avsevärt.

Skrivet av dealerovski:

Jag är också religiös troende så att se att över 90% på sidan röstat Ja är lite skrämmande för statistiskt sätt ska det finnas fler troende än så i vårt land om man räknar in alla religioner. Nu kanske inte swec är så representativt för hela Sverige, det är en ganska nischad grupp.

Så om jag tror att jag kommer vakna imorgon och gå till jobbet så är jag religiös? Religion har inte monopol på tro.

Vetenskapen behöver också en viss tro. De kallas hypoteser som skapas ur människans fantasi baserad på observationer i verkligheten och logiskt tänkande. Kan en hypotes bevisas så stärker det den vetenskapliga kunskapen om verkligheten. Kan den motbevisas så stärks också den vetenskapliga kunskapen om verkligheten. Religiösa hypoteser (Gud skapade allt) kan varken bevisas eller motbevisas och är därför ointressant i vetenskapliga sammanhang.

Skrivet av dealerovski:

Men som svar på frågan, så lutar det nog mer om att vi är ensamma i att leva i hela universum och det är inte något negativt. Livet är unikt och kräver en övernaturlig skapare. Det ger mening och hopp till livet och bortom den. Tänk på det, bland alla triljoner stjärnor är vi det absolut unikaste och finaste. Klart chansen finns att denna skapare skapat fler liv på andra planeter. Men min magkänsla är att forskare aldrig kommer finna det. Jag tror också att dom som söker efter annat liv inte önskar något mer än att för en gång skull kunna dra slutsatsen att vi inte är unika och att det inte finns någon Gud. Det är i botten ondska tror jag och kommer från fel ställe.

De bevis (eller avsaknaden av bevis) tyder mycket riktigt att det inte finns liv någon annan stans. Men att dra den slutsatsen baserad på det ytterst lilla område vi har kollat på är ganska dumt tycker jag. Som Neil deGrasse Tyson sa: "Att säga att det inte finns liv i Universum eftersom vi inte hittat något är som att scoopa upp och undersöka ett glas havsvatten och dra slutsatsen att det inte finns några valar i havet" (parafras).

Personligen så tycker jag vetenskapen är fascinerande då man faktiskt ökar människans förståelse om naturen, vilket kan leda till tekniker och mediciner som underlättar och hjälper människor. Vetenskapen räds dessutom inte att ha fel heller. Hela konceptet bygger faktiskt på att man ska försöka motbevisa varandra för att på så sätt stärka sin kunskap om naturen, och formulera den bästa förklaringen.

Sen vet jag inte hur bevis för att vi inte är unika i Universum gör oss till onda. De som jobbar inom vetenskapliga yrken är bara nyfikna och vill undersöka hur Universum fungerar, medans religiösa i många fall bara accepterar en förklaring utan bevis och vägrar erkänna att de kan ha fel. Att tro det värsta om oliktänkande människor säger mer om dig själv än om andra om du frågar mig.

"Science adjust its view based on what is observed. Faith is the denial of observation so that belief can be preserved."
- Tim Minchin

Skrivet av dealerovski:

Jaha det är därför man redan har både har hittat mikroorganismer på andra planeter och förklarat livets uppkomst vetenskapligt?

Avsaknaden av bevis är inte samma som bevis för motsatsen. Att resonera så är ett argumentationsfel, Argumentum ad ignorantiam.

Dessutom så har religiösa använt avsaknaden av bevis som bevis för Gud i århundraden, s.k. God of the gaps. Problemet är att de gång på gång har fått backa allt eftersom vetenskapen lyckats förklara mer och mer. Bara för att vi inte kan förklara något idag är det inte självklart att vi inte kommer kunna göra det imorgon.

Har jag misstolkat dig så får du gärna rätta mig då jag mycket väl kan ha fel.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casgar:

Att tro det värsta om oliktänkande människor säger mer om dig själv än om andra om du frågar mig.

"Science adjust its view based on what is observed. Faith is the denial of observation so that belief can be preserved."
- Tim Minchin

De två passagerna kommer verkligen i strid med varandra. Jag känner inte till sammanhanget där Tim Minchin ska ha sagt detta, och vet därför inte huruvida det var humoristiskt sagt för att driva hem en poäng eller allvarligt menat. Om det var allvarligt menat väljer han den mest extrema definitionen, dvs. tänker det värsta. Tro som det definieras i en av de religiösa böckerna, Bibeln, beskrivs som en säker förhoppning grundad på bevis/fakta om saker vi inte kan se. Det finns säkerligen olika idéer i andra religiösa böcker och personliga övertygelser. I det perspektivet blir citatet inte mer än ytterligare en extrem tolkning bland andra.

Oavsett om man är troende eller inte bör fakta spela en avgörande roll. Precis som du skriver är vår kunskap till den grad begränsad (beräkningen om vad vi känner till om jordens hav sänktes nyligen till ca 2%), att många slutsatser är beroende av troliga antaganden, vilket enbart understryker vikten av tolerans.

Medan tider förändras i vissa hänseenden förblir de dåliga tendenserna människor visar desamma: från att tidigare i historien läsa skildringar om hur vetenskapsmän motarbetades/förföljdes av religiösa med ringa intresse för fakta, lever vi nu i en tid då det finns konstaterad mobbing inom vetenskapliga kretsar av de som är troende. Båda exemplen är lika förkastliga då det vetenskapliga arbetet bör underkasta sig vetenskapliga metoder och inte blandas ihop eller påverkas av andra övertygelser, oavsett om dessa är grundade i en ateistisk eller s k troende livssyn. Tyvärr tycker jag mig ofta se dogmatism, högmod och förmätenhet oavsett vilket falang vi talar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

De två passagerna kommer verkligen i strid med varandra. Jag känner inte till sammanhanget där Tim Minchin ska ha sagt detta, och vet därför inte huruvida det var humoristiskt sagt för att driva hem en poäng eller allvarligt menat. Om det var allvarligt menat väljer han den mest extrema definitionen, dvs. tänker det värsta. Tro som det definieras i en av de religiösa böckerna, Bibeln, beskrivs som en säker förhoppning grundad på bevis/fakta om saker vi inte kan se. Det finns säkerligen olika idéer i andra religiösa böcker och personliga övertygelser. I det perspektivet blir citatet inte mer än ytterligare en extrem tolkning bland andra.

Oavsett om man är troende eller inte bör fakta spela en avgörande roll. Precis som du skriver är vår kunskap till den grad begränsad (beräkningen om vad vi känner till om jordens hav sänktes nyligen till ca 2%), att många slutsatser är beroende av troliga antaganden, vilket enbart understryker vikten av tolerans.

Medan tider förändras i vissa hänseenden förblir de dåliga tendenserna människor visar desamma: från att tidigare i historien läsa skildringar om hur vetenskapsmän motarbetades/förföljdes av religiösa med ringa intresse för fakta, lever vi nu i en tid då det finns konstaterad mobbing inom vetenskapliga kretsar av de som är troende. Båda exemplen är lika förkastliga då det vetenskapliga arbetet bör underkasta sig vetenskapliga metoder och inte blandas ihop eller påverkas av andra övertygelser, oavsett om dessa är grundade i en ateistisk eller s k troende livssyn. Tyvärr tycker jag mig ofta se dogmatism, högmod och förmätenhet oavsett vilket falang vi talar om.

Dold text

Storm, av Tim Minchin
http://www.altairiv.net/Storm.html
https://www.newscientist.com/article/mg22429920-700-breaking-...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

@FatherOfThree @KimTjik: Komplement: https://www.youtube.com/watch?v=rrgFIlnmrGk

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Jaha det är därför man redan har både har hittat mikroorganismer på andra planeter och förklarat livets uppkomst vetenskapligt?

Va? Då hade det tillhört ämnet "historia" snarare än naturvetenskap, om man redan hade hittat mikroorganismer på andra planeter. Förstår inte riktigt vad du menar då det borde tillhöra allmänbildning att man 1) *inte* har andra exempel än Jorden än så länge och att 2) mikroorganismer är typ små och avstånden ät typ stora, och ingen typ farkost har typ varit och samplat på någon exoplanet.

Livets uppkomst är avhängigt livets definition och det finns här en närmast total förståelse sedan man lämnat den gamla "vitalläran" bakom sig och insett att liv inte är någon speciell egenskap hos materia utan materia i speciell konfiguration. Hur livet uppstod? Det finns naturligtvis inga historiska spår kvar, så välj favorithypotesen bara.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

@Casgar Ok, då kan vi stryka den allvarliga betydelsen. Det påminner lite mer om en blandning av Frank Zappa (Cosmic Debris) och lite [fusk] Kurt Elling. Jag är svag för den typen av komik, så tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Va? Då hade det tillhört ämnet "historia" snarare än naturvetenskap, om man redan hade hittat mikroorganismer på andra planeter. Förstår inte riktigt vad du menar då det borde tillhöra allmänbildning att man 1) *inte* har andra exempel än Jorden än så länge och att 2) mikroorganismer är typ små och avstånden ät typ stora, och ingen typ farkost har typ varit och samplat på någon exoplanet.

Livets uppkomst är avhängigt livets definition och det finns här en närmast total förståelse sedan man lämnat den gamla "vitalläran" bakom sig och insett att liv inte är någon speciell egenskap hos materia utan materia i speciell konfiguration. Hur livet uppstod? Det finns naturligtvis inga historiska spår kvar, så välj favorithypotesen bara.

Fast tycker vi hyfsat har påvisat hur liv kan uppstå, i laboratorie miljöer, det är en ganska enkel process så snart som några pusselbitar faller på sin plats. Liv i universum tror jag vi kommer finna vara vanligare än vi anade, då processerna är så enkla, samt vi ser nu att det finns massor med planeter i de gyllene zonerna. Där gick det snabbt med, ifrån bara 15 år sedan lät det ju att chansen att hitta planeter där skulle vara astronomt minimal, nu hittar vi nya varje vecka. Sedan kan vi ju utöka chanserna om vi inte enbart tittar på liv som är baserat på kol.

Hoppas bara vi hittar något snart.. Vore kul att ge alla pessimister en knäpp på näsan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon173292:

Fast tycker vi hyfsat har påvisat hur liv kan uppstå, i laboratorie miljöer, det är en ganska enkel process så snart som några pusselbitar faller på sin plats.

Det påståendet stämmer inte med vetenskapen. Att vissa livsformer eller nödvändiga beståndsdelar för liv beskrivs som enkla, betyder inte att de är enkla i sig, utan är bara en bedömning inom samma jämförelsesegment. Allt liv är oerhört komplicerat och våra försök att efterlikna och reproducera något jämförbart är i ordets rätta betydelse primitiva.

Det hindrar inte att människor drar olika slutsatser, men vi bör för den skull försöka hålla oss till för oss i dagsläget kända fakta.