Fått fiber, vilken router ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Fått fiber, vilken router ska jag köpa?

Får in fiber 100/100 om några dagar och behöver köpa en ny router. Hur mycket pengar behöver man lägga för att få ut den hastigheten och ett stabilt nät, vilken router rekommenderas? Läste någonstans att Asus gör bra routrar men har ingen koll alls...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kört med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875 sen vi fick 100/100, funkat hur bra som helst. Vissa verkar ha lite problem men aldrig haft några själv åtminstone! Finns ju ett par olika versioner beroende på om man vill ha mer hastighet.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Lägger en rekomendation på den här. Kanske lite för dyr? Lite overkill?

https://www.komplett.se/product/858939/datorutrustning/natver...

Permalänk

beror väl dels vilka funktioner du kan tänkas behöva osv.

mycket av priset brukar ligga i wifi men behöver du inte det så går det väl kapa nån hundralapp eller två.

men runt 1000:- brukar för mig generellt ge en ok router som håller ett tag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Uhm, du kan köra en router för 200 spänn och få ut 100/100.
Du behöver egentligen bara lägga ut +1000:- om du har snabbare lina än så.

Köp en som du kan lägga in customfirmware på så kan du höja antennstyrkan. (Olagligt, men är väl ingen som är ute och kollar hur mycket fräs man har i routern?) Du kanske får tjuriga grannar för att du stör ut deras WiFi.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Uhm, du kan köra en router för 200 spänn och få ut 100/100.
Du behöver egentligen bara lägga ut +1000:- om du har snabbare lina än så.

Köp en som du kan lägga in customfirmware på så kan du höja antennstyrkan. (Olagligt, men är väl ingen som är ute och kollar hur mycket fräs man har i routern?) Du kanske får tjuriga grannar för att du stör ut deras WiFi.

Det är helt riktigt att man kan få ut 100/100 på en billig router om bara en dator är ansluten. Throughputen är ofta sämre på billigare routrar och varför snåla och ångra sig sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Får in fiber 100/100 om några dagar och behöver köpa en ny router. Hur mycket pengar behöver man lägga för att få ut den hastigheten och ett stabilt nät, vilken router rekommenderas? Läste någonstans att Asus gör bra routrar men har ingen koll alls...

vill du ha så lite strul som möjligt och så bra täckning som möjligt, ska du kolla på
ubiquiti, och deras unifi serie. En annan stor fördel med detta är att du kan uppgradera och bygga ut nätet allteftersom
tex: köper du deras router och 1 ap, kan du längre fram lägga till flera ap för bättre täckning, lägger du till deras cloud key eller raspberry pi får du en otroligt bra översikt över dit nätverk, (går även göra via en vanligen dator)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av daroo:

Får in fiber 100/100 om några dagar och behöver köpa en ny router. Hur mycket pengar behöver man lägga för att få ut den hastigheten och ett stabilt nät, vilken router rekommenderas? Läste någonstans att Asus gör bra routrar men har ingen koll alls...

Antar att du pratar om att få ut maximal hastighet med Wifi? Ethernet 100/100 klarar en router på 300:- av.

Om du vill få ut 100/100 med Wifi så behöver du antingen sitta med routern väldigt när dig, utan obstruktioner som väggar och möbler eller så behöver du en modern router med multi band, QoS, MU-MIMO och Beamforming. Vad som är viktigt att tänka på är att oavsett om man köper en svindyr router för 3000-4000:- så är aldrig kedjan starkare än den svagaste länken, vilket är mer sant än någonsin med Wifi. Du måste ha en bra mottagare också. Alltså nätverkskortet som sitter i din enhet (mobil, platta, laptop, TV, etc.)

Idag så uppnår man skjuka Wifi-hastigheter med tekniker som multi band, MU-MIMO och Beamforming. QoS kan även hjälpa till bra om man pratar gaming.

Jag har en TP-link C5400 Archer och den har tre band; 2.4Ghz, 5GHz + 5Ghz. Den stödjer även Multiple User-Multi Input Multi Output (MU-MIMO) samt beamforming. Vad fan innebär det? Jo det innebär att ett och samma nätverkskort kan skicka data på alla tre banden parallelt samt att routern kan koncentrera signalen till det området som mitt nätverkskort är på för bättre signal. Jag har 250/100 fiber och en stor jävla betongvägg och golv ivägen för routern och jag maxar min lina med Wifi.

Med min laptop får jag ut typ 80Mbit och med telefonen typ 60Mbit. Men dom enheterna stödjer inte MU-MIMO och kan bara kommunicera med ett band åt gången.

Då har jag också ett PCE-AC88 nätverkskort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt