Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radeon RX 580 och RX 570 dyker upp på bild

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 580 och RX 570 dyker upp på bild

Under våren väntas AMD:s Polaris-arkitektur återvända i form av de två upphottade modellerna Radeon RX 580 och RX 570, där båda modellerna nu har fastnat på bild.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det luktar ju dammsugarljudnivå om den där radialkylaren om det är så att slutprodukten kommer ha sådär liten och tunn kylfläns.

Permalänk
Medlem

Att de har mage att rebranda Polaris korten så mycket dock, snart kommer väl fanboy klubben med sina fantasier ett det är en Nvidia dödare som kommer ta prestandatronen! Hype-tåget som ruinerade RX480.

Permalänk
Medlem

Så Polaris hade också "tiltad" die, precis som Tahiti.

Hawaii hade väl inte det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Att de har mage att rebranda Polaris korten så mycket dock, snart kommer väl fanboy klubben med sina fantasier ett det är en Nvidia dödare som kommer ta prestandatronen! Hype-tåget som ruinerade RX480.

För Nvidia har ju aldrig gjort det. Så hur har Nvidia mage att rebranda sina GPUer?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För Nvidia har ju aldrig gjort det. Så hur har Nvidia mage att rebranda sina GPUer?

Nu handlar väl tråden om AMD och inte Nvidia, eller menar du att det är mer rätt/mindre fel för att Nvidia också gör det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Nu handlar väl tråden om AMD och inte Nvidia, eller menar du att det är mer rätt/mindre fel för att Nvidia också gör det?

Kommentaren jag citerade var snarare ett försök att få det till att AMD vore de enda som rebrandade sina GPUer. Gör de båda giganterna det så är det snarare praxis. Tyck vad man vill om marknadspraxis men det är ett snabbt och enkelt sätt att ge sken av att man har en ny generation ute. Detta sker inte heller bara på GPU fronten utan även inom annan elektronik som TV apparater och vitvaror.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

För mig känns dessa korten som ett lite onödigt slöseri med tid och resurser för AMD.
Fast samtidigt kanske det är bra att ha lite upphottade varianter av nuvarande kort som ändå är helt OK för att täcka upp mellansegmentet tills allting är ersatt av nyare arkitekturer.

Lär väl snart bli krig här i kommentarsfältet som vanligt men i slutändan så påverkas ju varken jag eller någon annan konsument om AMD vill ha dessa kort på marknaden tills vidare. Det görs ju "V.2" av andra komponenter och kringutrustning (CPU-kylare och Möss t.ex).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Att de har mage att rebranda Polaris korten så mycket dock, snart kommer väl fanboy klubben med sina fantasier ett det är en Nvidia dödare som kommer ta prestandatronen! Hype-tåget som ruinerade RX480.

Skrivet av Tumnus:

För Nvidia har ju aldrig gjort det. Så hur har Nvidia mage att rebranda sina GPUer?

Ja, det här är fruktansvärt dumt, men innan allt spårar ur igen: Kan vi inte bara enas om att båda lagen är lika goda kålsupare på det här området?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

För mig känns dessa korten som ett lite onödigt slöseri med tid och resurser för AMD.
Fast samtidigt kanske det är bra att ha lite upphottade varianter av nuvarande kort som ändå är helt OK för att täcka upp mellansegmentet tills allting är ersatt av nyare arkitekturer.

Lär väl snart bli krig här i kommentarsfältet som vanligt men i slutändan så påverkas ju varken jag eller någon annan konsument om AMD vill ha dessa kort på marknaden tills vidare. Det görs ju "V.2" av andra komponenter och kringutrustning (CPU-kylare och Möss t.ex).

På vilket sätt är det slöseri med tid och resurser? De använder i stort sett samma GPU som i RX 480 och därför sparar man pengar på att slippa ta fram en ny generation.

Skrivet av kirkunit:

Ja, det här är fruktansvärt dumt, men innan allt spårar ur igen: Kan vi inte bara enas om att båda lagen är lika goda kålsupare på det här området?

Korrekt. Båda är lika stora kålsupare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Så Polaris hade också "tiltad" die, precis som Tahiti.

Hawaii hade väl inte det?

Som jag befarade..djävulens påhitt..

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Skrivet av Klena:

Som jag befarade..djävulens påhitt..

Nu blev jag nyfiken, vad är dåligt med tiltad die?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Att de har mage att rebranda Polaris korten så mycket dock, snart kommer väl fanboy klubben med sina fantasier ett det är en Nvidia dödare som kommer ta prestandatronen! Hype-tåget som ruinerade RX480.

Tillverkarna vill ha "kräver" nya "generationer" i sina datorer, är en försäljningstaktik. Är inget nytt varken för Nvidia eller AMD.
Sen om det hjälper AMD som har hela 0% (+- några procent) av marknaden av diskreta GPUer till bärbara är en bättre fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

På vilket sätt är det slöseri med tid och resurser? De använder i stort sett samma GPU som i RX 480 och därför sparar man pengar på att slippa ta fram en ny generation.

Absolut, men det kommer fortfarande vara en hel del kostnader för att "ingenjöra" fram alla ändringar, skapa nya tryck till kartonger, ställa om alla maskiner i fabrikerna osvosv. Det jag menar är om dessa korten verkligen behövs när Vega är så nära.

Det är som sagt bara min känsla. AMD har ju såklart räknat på detta och kommit fram till att det är något de vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nu blev jag nyfiken, vad är dåligt med tiltad die?

Undrar jag också. Den enda nackdel jag märkt av är att standardversionerna av tredjepartskylare sällan passar (tex Accelero Extreme), utan man behöver specialmodeller. Var så för mina 2900XT och 7970/280x iaf. Så om man vill flytta med kylaren till ett nytt grafikkort kanske det är tråkigt...?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Tråkigt med rebrands, men ännu tråkigare att folk bildar lynchmobb när AMD gör det och bara gäspar när Nvidia gör det.

Antingen lynchar man båda, eller gäspar åt båda, annars är man fanboy. Skärpning!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nu blev jag nyfiken, vad är dåligt med tiltad die?

Måste ha shims för att kunna passa standardkylarena.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Fortfarande obegripligt att folk på ett datorentusiatforum inte fattar att "återanvändning" av en krets i olika segment i olika generationer är en naturlig del av kretscykeln i hela halvledarindustrin.

Om RX 580 blir som Jays gyllene exemplar så känns namnbytet klart befogat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Ja, det här är fruktansvärt dumt, men innan allt spårar ur igen: Kan vi inte bara enas om att båda lagen är lika goda kålsupare på det här området?

Håller inte med. AMD börjar dra ifrån då de nu snart släppt fyra modellserier men hållt sig kvar på 290x prestanda sedan 2013, med möjligen undantag för Fury?

290x == 390 == 480 och nu 580?

nvidia har däremot hoppat över modellserier (GTX 3xx, GTX 8xx) men det är ju inte riktigt samma sak. Innan dess var 9800 en rebranding av 8800 serien men det var väldigt många år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fortfarande obegripligt att folk på ett datorentusiatforum inte fattar att "återanvändning" av en krets i olika segment i olika generationer är en naturlig del av kretscykeln i hela halvledarindustrin.

Om RX 580 blir som Jays gyllene exemplar så känns namnbytet klart befogat.
https://youtu.be/zWASNajSdpg?t=6m2s

Jag är med dig enig, om prestandaskillnaden är tillräckligt stor blir förvirringen än större om de stannar kvar i rådande namngivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Håller inte med. AMD börjar dra ifrån då de nu snart släppt fyra modellserier men hållt sig kvar på 290x prestanda sedan 2013, med möjligen undantag för Fury?

290x == 390 == 480 och nu 580?

nvidia har däremot hoppat över modellserier (GTX 3xx, GTX 8xx) men det är ju inte riktigt samma sak. Innan dess var 9800 en rebranding av 8800 serien men det var väldigt många år sen.

Var det inte 9600 som var en rebranding av 8800? Jag flashade iaf. om ett 8800GS till ett 9600GSO.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Var det inte 9600 som var en rebranding av 8800? Jag flashade iaf. om ett 8800GS till ett 9600GSO.

Nästan hela 9000-serien från Nvidia var rebranded. 9800 GTX var bara ett rebranded och smått överklockat 8800 GTX.

Skrivet av dblade:

Håller inte med. AMD börjar dra ifrån då de nu snart släppt fyra modellserier men hållt sig kvar på 290x prestanda sedan 2013, med möjligen undantag för Fury?

290x == 390 == 480 och nu 580?

nvidia har däremot hoppat över modellserier (GTX 3xx, GTX 8xx) men det är ju inte riktigt samma sak. Innan dess var 9800 en rebranding av 8800 serien men det var väldigt många år sen.

GT 730 var ett rebranded GT 430 och kom dessutom i typ tre olika former varav alla var olika arkitekturer. GT 240 var bara ett rebranded 9600GT GTS 250 var ett rebrandat 9800 GTX som i sin tur var ett rebrandat 8800 GTX.

En rad olika GT kort är rena rebrands varav vissa har sex-åtta år på nacken. Ett annat klassiskt exempel på rebrands från Nvidia är GTX 680 som blev GTX 770. Listan kan göras hur lång som helst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag är med dig enig, om prestandaskillnaden är tillräckligt stor blir förvirringen än större om de stannar kvar i rådande namngivning.

OK. nVidia gjorde ett stort misstag nu när de uppdaterade minneshastigheten på 1080 från 10000MTS till 11000MTS. De skulle givetvis hetat GTX 1180...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Håller inte med. AMD börjar dra ifrån då de nu snart släppt fyra modellserier men hållt sig kvar på 290x prestanda sedan 2013, med möjligen undantag för Fury?

290x == 390 == 480 och nu 580?

nvidia har däremot hoppat över modellserier (GTX 3xx, GTX 8xx) men det är ju inte riktigt samma sak. Innan dess var 9800 en rebranding av 8800 serien men det var väldigt många år sen.

390 och 480 är väl ändå två helt olika arkitekturer? Så du kan ju inte säga att 390 == 480.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ajame:

390 och 480 är väl ändå två helt olika arkitekturer? Så du kan ju inte säga att 390 == 480.

Korrekt. 390 är ett rebrandat Hawaii som i sin tur satt i 290. RX 480 däremot är polaris vilket är en sprillans ny arkitektur.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam

För att upprepa mig.

Kommer att bli en helt ny tillverkningsprocess.

Skrivet av NH:

Den förfinade tillverkningsprocessen av 14-nanometers FinFET-teknologin som RX 500-serien bygger på kallas för 14 Low Power Plus (LPP). Fjolårets Polaris 10 och resterande grafikprocessorer ur 400-serien byggde på 14 Low Power Early (LPE).

https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-radeon-rx-580-polar...

Kan vi slippa allt onyanserat gnäll nu?
...
Jasså inte det, det var vad jag fruktade.

#16734400

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att upprepa mig.

Kommer att bli en helt ny tillverkningsprocess.
https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-radeon-rx-580-polar...

Kan vi slippa allt onyanserat gnäll nu?
...
Jasså inte det, det var vad jag fruktade.

#16734400

Finns åsikter om inte pålitliga källor på att Polaris tillverkas redan på 14nm LPP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av scara:

Finns åsikter om inte pålitliga källor på att Polaris tillverkas redan på 14nm LPP.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör det? intressant, det skulle i så fall förklara varför många nya Ryzen tar så lite effekt, jämfört med tidigare.
Nu tror jag att det finns ett sätt att kolla upp detta på, kommer dock inte ihåg hur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker de ska nämna 480 till 570 eller 480+ istället i sådana fall, om de ska sälja mer eller mindre identisk hårdvara som en ny generation. '
Rimligtvis borde förväntningar på ett nytt 580 vara betydligt högre än förgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gör det? intressant, det skulle i så fall förklara varför många nya Ryzen tar så lite effekt, jämfört med tidigare.
Nu tror jag att det finns ett sätt att kolla upp detta på, kommer dock inte ihåg hur.

Jo, men samtidigt orkar man inte hitta dokument på exakt vilken process Polaris använder. Olika sidor säger olika saker både nu och då(innan och under lanseringen av Polaris).
Apropå Ryzen, GloFo's Samsung process är väl inte bättre än Intels? Skulle tro att det är arkitekturen som står för det fina facit vi har där.