Köpråd: Speldator för runt 8K, är HP Envy Core i5 8GB 128GB ett bra val?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Speldator för runt 8K, är HP Envy Core i5 8GB 128GB ett bra val?

Hej!

Tittar på en speldator vid namn HP Envy. Den kostar för tillfället 5990 kronor.

Datorn har följande specs:
Formfaktor: Mini tower
Processortyp: Core I5-6400
Grafikprocessor: NVIDIA GeForce GTX 960, Intel HD Graphics 530
Minnesstorlek: 8 GB
Total Hårddiskkapacitet: 128 GB
Hårddisktyp: SSD

Är detta en prisvärd dator? Finns det något liknande jag hellre borde köpa? Jag kan tänka mig att sträcka min budget någon tusenlapp till, ifall det skulle behövas!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Bygg själv!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bygg själv!

Tror dessvärre inte jag har kompetensen att bygga något själv... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla youtube tutorials. Det är betydligt lättare än vad man kan tro.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av albalb:

Tror dessvärre inte jag har kompetensen att bygga något själv... :/

Skrivet av morotis:

Kolla youtube tutorials. Det är betydligt lättare än vad man kan tro.

Jodå, det är jättelätt! Byggde min första när jag var typ tio.

Videor som visar hur enkelt det är:

Dold text

Instruktionsvideos:

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Kolla youtube tutorials. Det är betydligt lättare än vad man kan tro.

Okej, men ifall bygga själv inte är ett alternativ, är detta en prisvärd dator? Eller borde jag satsa på någon annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den är inte prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av albalb:

Okej, men ifall bygga själv inte är ett alternativ, är detta en prisvärd dator? Eller borde jag satsa på någon annan?

Mycket mer prisvärt att bygga själv!!!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jodå, det är jättelätt! Byggde min första när jag var typ tio.

Videor som visar hur enkelt det är:

Instruktionsvideos:

Okej, tack så mycket, ska kolla in! problemet är ju dock att jag inte har så mycket kunskaper inom komponenter, om jag bestämmer mig för att bygga vet jag fortfarande inte vilka komponenter som är bra, som passar med varandra etc!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av albalb:

Okej, tack så mycket, ska kolla in! problemet är ju dock att jag inte har så mycket kunskaper inom komponenter, om jag bestämmer mig för att bygga vet jag fortfarande inte vilka komponenter som är bra, som passar med varandra etc!

De som jag skickade ovan är absolut mest prisvärda.

Den har snabbare grafikkort än GTX 960 också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De som jag skickade ovan är absolut mest prisvärda.

Okej, ska definitivt kolla in! Tack! 😊 Vad är det för processor? Är en i5 annorlunda byggd? Det är ju vanligast att se i5- skulle det vara bättre med en i5 on man är beredd att lägga lite mer pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sedan tillkommer kostnad för Windows-licens. HPn är faktiskt rätt bra prissatt om man inte planerar att byta ut delar utan köpa helt nytt om något år igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Antar att det HPn som Dustin säljer ut?

Kom ihåg att den har bättre CPU, Windows 10-licens, en 1TB hårddisk utöver SSDn och DVD-brännare.

Om 6000 är vad man har vet jag inte om det är så dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pko:

Antar att det HPn som Dustin säljer ut?

Kom ihåg att den har bättre CPU, Windows 10-licens, en 1TB hårddisk utöver SSDn och DVD-brännare.

Om 6000 är vad man har vet jag inte om det är så dåligt?

Korrekt! Kan tänka mig att lägga någon tusenlapp till om skillnaden i prestanda ökar mycket! Är datorn ett bra alternativ, eller finns det mer prisvärda datorer för tusenlappen högre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av albalb:

Är en i5 annorlunda byggd? Det är ju vanligast att se i5.

i5 är bättre. Den har fyra kärnor och fyra trådar istället för två kärnor ocg fyra trådar.
Ungefär lika stor prestanda skillnad mellan G4560 - i5 6400 som mellan GTX 960 - GTX 1050Ti.

Skrivet av albalb:

Skulle det vara bättre med en i5 on man är beredd att lägga lite mer pengar?

Absolut. Såhär ser det ut då:

Grafikkort

Asus GeForce GTX 1050 Ti Phoenix HDMI DP 4GB

1 573 :-

Proshop

Processor

Intel Core i5 7400 3,0GHz Socket 1151 Box

1 899 :-

Proshop

Solid State-disk

Crucial MX300 2.5" 7mm 275GB

799 :-

NetOnNet

Moderkort

Gigabyte GA-B250M-DS3H

799 :-

NetOnNet

DDR4-minne

Adata XPG Z1 Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x4GB

649 :-

Webhallen

Nätaggregat

Fractal Design Integra M 450W

549 :-

Komplett.se

Chassi

Fractal Design Core 1000 USB3 (Svart)

399 :-

Inet

OS

Windows 10 Home OEM

261 :-

Kinguin

Summa:

6 928 :-

Bättre i5:a:

Grafikkort

Asus GeForce GTX 1050 Ti Phoenix HDMI DP 4GB

1 573 :-

Proshop

Processor

Intel Core i5 7500 3,4GHz Socket 1151 Box

2 099 :-

Proshop

Solid State-disk

Crucial MX300 2.5" 7mm 275GB

799 :-

NetOnNet

Moderkort

Gigabyte GA-B250M-DS3H

799 :-

NetOnNet

DDR4-minne

Adata XPG Z1 Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 2x4GB

649 :-

Webhallen

Nätaggregat

Fractal Design Integra M 450W

549 :-

Komplett.se

Chassi

Fractal Design Core 1000 USB3 (Svart)

399 :-

Inet

OS

Windows 10 Home OEM

261 :-

Kinguin

Summa:

7 128 :-

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

inte planerar att byta ut delar utan köpa helt nytt om något år igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Äre verkligen så? Att uppdatera HPn med ett 1150Ti eller 1250Ti om något år lär väl inte vara några problem?

Ett sådant kort lär ju trivas mkt bättre med ett i5 6400 än den G4560 som @Eric Hjalmarsson föreslog

Så det är snarare Erics dator som kommer behöva nytt moderkort och CPU om några år när det är dags för ny GPU (om man inte köper beg vid den tidpunkten).

Nej. @Eric Hjalmarsson paket är sämre än https://www.dustinhome.se/product/5010976176/envy

Om 6000 kronor är din budget så kör på HPn. Om du nu itne känner någon prestigeförlust att ha valt den mest prisvärda konfigurationen framför att "bygg själv!". Nåja

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Sämre tja...
Sämre CPU. Bättre grafikort. större SSD och bättre PSU.

Har dock lagt två olika i5:or i paketen i inlägget ovanför ditt.
Både i5 7400 och i5 7500 är bättre än i5 6400.
Båda de paketen är bättre än https://www.dustinhome.se/product/5010976176/envy

Skrivet av PlogarN97:

Om du nu itne känner någon prestigeförlust att ha valt den mest prisvärda konfigurationen framför att "bygg själv!". Nåja

GTX 1050Ti presterar ju dock bättre än GTX 960 så man kommer ju att få bättre spel upplevelse med mitt nedre paket än den färdigbyggda och man har bättre komponenter och lättare att uppgradera i framtiden.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Speldator för 8000 kronor - hjälp!

Hej!

Har bestämt mig för att köpa ny speldator. Då jag inte känner mig bekväm med att bygga själv och gärna vill ha garanti på datorn, kommer jag låta Inet bygga datorn till mig.

Vad jag behöver hjälp med är vilka komponenter jag ska välja. Min budget ligger på runt 8000 kronor. Jag har tittat ut ett chassi jag verkligen gillar, Fractal Design Define Nano S. Är detta ett bra chassi? Isåfall, vad ska jag fylla detta fina chassi med?

Permalänk

Efter att ha (försökt) hjälpa andra är det enligt min erfarenhet svårt att komma mer än 8-900 under datorpaketen utan att bygga själv. De är ganska prispressade, de vet var de ska ligga, helt enkelt. När jag kollade för nån månad sen började något liknande en speldator på 10000 kr, det är svårt att komma under utan att flera komponenter blir onödigt sunkiga.

Om du har ett vettigt grafikkort eller SSD förändras bilden med ett par tusenlappar. Kort som HD7970 och GTX 760 duger till mycket ännu. Om du kan tänka dig att köpa ett begagnat kort som är nästan lika bra eller bättre än ett GTX 1050/1060 kan du lägga pengar på annat som i min mening är bättre placerade pengar.

Om du inte tänkt expandera går det bra med ett litet chassi. Vill man köra GTX 1080 i framtiden bör man tänka på djupet/vad som krockar inuti. Chassin är sånt där som nästan bara går att köpa på recensioner/ratings Tech specs och features spelar nästan ingen roll alls.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Jag börjar från grunden, har innan haft laptop så har inga komponenter alls. Menar du att någon färdigbyggd dator är bättre valuta än att låta Inet bygga en skräddarsydd? I sådana fall, har du något tips?

Är chassit jag länkat till för litet för att få plats med eventuella uppgraderingar i framtiden?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10314219/

borde bli rätt så bra med möjlighet för uppgradering i framtiden
skulle aldrig själv köpa llt på samma ställe då det blir ofantligt mycket dyrare om du köper från billigare ställen och bygger själv sparar du 1500 eller så och har mer spelrum i din budget
sen beror ju vad du ska spela i ganska mycket kanske inte passar alls med vad jag har bakat ihop

Permalänk
Medlem

@agitax: Vad är det för processor du lagt till? Trodde att man behövde en i5 om man ville spela mer krävande spel. Eller kompenserar ssd och grafikkort för det? Kommer datorn upplevas som snabb trots den billiga processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albalb:

@agitax: Vad är det för processor du lagt till? Trodde att man behövde en i5 om man ville spela mer krävande spel. Eller kompenserar ssd och grafikkort för det? Kommer datorn upplevas som snabb trots den billiga processorn?

nej, du kommer ligga på 60 fps i nya titlar som mass effect andromeda och typ 90 i spel som overwatch. Som sagt är det något specifikt spel du spelar mycket kan man anpassa mera efter det. Men spelar du 60hz 1080p är d flesta titlar inga problem

Permalänk
Medlem

@albalb:

Chassit är bra om man bortser från att det är väldigt trångt mellan PSU och GPU vilket gör att GPU går några grader varmare (ca 4-5*). Kolla in den här videon från 13:55:
https://youtu.be/svje9ArCjVo?t=13m55s

Det man kan göra är att välja ett lite kortare nätagg och eventuellt sätta in en extra chassifläkt i botten eller fronten som hjälper till.
Väljer man ett litet SFX-nätagg (t.ex Corsairs SF450) så är problemet borta men de är så pass dyra så jag tycker inte att det är värt det och det är ju redan en tajt budget.

Ett nätagg som passar helt ok i det chassit är t.ex det här:
https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...
Endast 140mm och semi-modulärt för att få bort onödiga kablar.

Nackdelen med mITX är att det bara finns 2st ram-slottar, vilket gör att man inte kan uppgradera i framtiden om man väljer t.ex 2x4GB.
Man kan köpa endast 1 ram på 8GB men då går man miste om "dual channel" prestandan..
Ska du bara spela på den så kommer 8GB räcka fint, och man kan ju alltid sälja dem i framtiden och köpa 16GB.
Men har du råd så gå på 16GB direkt (2x8GB) så är du framtidssäkrad.

G4560 är faktiskt helt ok för sitt pris:
http://www.sweclockers.com/test/23332-intel-core-i3-7350k-och...
Hyperthreading gör en del.

Vad ska du köra för skärm?
Har du en Freesync-skärm så kör på en AMD-kort istället, t.ex det här:
https://www.inet.se/produkt/5402836/msi-radeon-rx-470-4gb-gam...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

nej, du kommer ligga på 60 fps i nya titlar som mass effect andromeda och typ 90 i spel som overwatch. Som sagt är det något specifikt spel du spelar mycket kan man anpassa mera efter det. Men spelar du 60hz 1080p är d flesta titlar inga problem

Okej, men säg att jag bestämmer mig för en i5, vad är det som blir bättre i prestandan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albalb: fixa ny budget, beror på vilket spel, vissa spel ingen skillnad alls vissa lite spela gör det lite skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albalb:

Okej, men säg att jag bestämmer mig för en i5, vad är det som blir bättre i prestandan?

Skickades från m.sweclockers.com

i5:an är dyrare, så då får du ta en sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@albalb: fixa ny budget, beror på vilket spel, vissa spel ingen skillnad alls vissa lite spela gör det lite skillnad.

Jag spelar allt möjligt, mycket storyspel som The Witcher, Dishonored med mera. Vad är smartast, att lägga mer pengar på processor och ha ett sämre grafikkort, eller bra grafikkort och sämre processor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albalb: grafikkort mycket viktigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@albalb: grafikkort mycket viktigare

Okej! Kanske en oerhört dum fråga, men kommer pentiumprocessorn göra göra att datorn känns långsammare när man till exempel surfar, streamar etc, eller kommer datorn kännas blixtsnabb ändå? 😊

Skickades från m.sweclockers.com