K6-2 300 matchande grafikkort

Permalänk
Medlem

K6-2 300 matchande grafikkort

Hej!

Bygger på en retrodator a la 1996-1998 och har en AMD K6-2 300 på ett socket 7-moderkort. Ej AGP.

Funderar på grafikdelen, är det Voodoo 1 3DFX som gäller för hela slanten? Eller går det bra med Ati Rage Pro och liknande Nvidia dito?
Vill kunna köra Quake 2, Unreal m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hej!

Bygger på en retrodator a la 1996-1998 och har en AMD K6-2 300 på ett socket 7-moderkort. Ej AGP.

Funderar på grafikdelen, är det Voodoo 1 3DFX som gäller för hela slanten? Eller går det bra med Ati Rage Pro och liknande Nvidia dito?

Kul projekt.

Vad vill du åt mest, att det är så bra som möjligt från tidsperioden eller att det är så hög nostalgifaktor som möjligt? (Eller något annat?)

Vad gäller Voodoo1 så är det ju hög nostalgifaktor på att de även kräver ett 2D-kort och hur man kopplade ihop de båda korten på baksidan.
Om du väljer ett senare kort (från någon gång kring 98?) så får du ju ett mer kapabelt kort.

http://www.pcgamer.com/from-voodoo-to-geforce-the-awesome-his... har en ganska bra listning av tidiga 3D-kort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nostalgi!

första datorn jag byggde själv var en K6-2 350Mhz med Nvidia Riva TNT 16Mb

åh, minnen!
vitt noname chassi med blå lysande powerknapp

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag körde min K6-2 500mhz med ett Voodoo Banshee.
Man tyckte man var kung.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade ett Rendition Verite som "pci värsting" Voodoo är ju inga kompletta grafikkort utan "påhängsacceleratorer"
http://vintage3d.org/verite1.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@evil penguin:

Tackar. Det ska ju vara rätt så autentiskt, men det går bra med "uppgraderingar" så att säga.

Datorn är ju precis klar så det är bara "grafiken" som saknas, har lite olika 2D-kort liggande. Sitter i ett nu som heter Number Nine 3D-nåt med 4MB minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på ett Voodoo2, eller varför inte 2 st i SLI. Det kräver precis som Voodoo1 ett 2D kort. Voodoo2 släpptes i februari 1998 så det passar bra tidsmässigt. Dock så är det betydligt snabbare än Voodoo1 och det går att köra spelen i högre upplösning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Delerium:

Jag hade satsat på ett Voodoo2, eller varför inte 2 st i SLI. Det kräver precis som Voodoo1 ett 2D kort. Voodoo2 släpptes i februari 1998 så det passar bra tidsmässigt. Dock så är det betydligt snabbare än Voodoo1 och det går att köra spelen i högre upplösning.

Här hittar du de billigaste voodoo 2 korten jag har sett
http://www.ebay.com/itm/141184075457?_trksid=p2060353.m1438.l...

Det du även behöver är en passtroughkabel

http://www.ebay.com/itm/302255478683?_trksid=p2060353.m2749.l...

och en sli brygga om du skall köra med två kort

http://www.ebay.com/itm/3DFX-Voodoo-2-SLI-Cable-TESTED-/26280...

Permalänk
Medlem

Voodoo2 brukar gå för någon hundring på Tradera.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Delerium:

Voodoo2 brukar gå för någon hundring på Tradera.

true dat.

Denna tjommen i ryssland som jag länkade till har tonnvis med nya oanvända kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

true dat.

Denna tjommen i ryssland som jag länkade till har tonnvis med nya oanvända kort.

Fast inga nya oanvända 3dfx kort?

Ligger förresten ett Voodoo2 ute på Tradera nu.

http://www.tradera.com/item/341371/279593843/stb-blackmagic-3...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rage Pro hade OpenGL-acceleration med Quake 2, AGP-varianten var första som jag körde accelererad 3D på, minns inte hur det var med Unreal/UT men från vad jag läste snabbt verkar software vara snabbare där och det minns jag gick fint på min PC från 98

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Delerium:

Fast inga nya oanvända 3dfx kort?

Ligger förresten ett Voodoo2 ute på Tradera nu.

http://www.tradera.com/item/341371/279593843/stb-blackmagic-3...

Nja kanske inte helt nya eller...

"Largest & Best eBay stock ~~~ Like new~~~Very

good condition~~~Lots of cards

available~~~

Was used for an indefinite period of time which doesn't seem to be long as the

cards are in very good condition. No rust, no corrosion on the plate. Most of the cards

even GLISTEN like new as if they had never been used! Excellent ones, in short.

Remember the '90s with the 3dfx logo popping up every time a 3D game starts...

Turok, Quake 2, Need For Speed... Pure Glide satisfaction :-)"

Det kortet som jag fick hem förra veckan kom i en obryten plomberad antistatpåse. Påsen och kortet luktade forfarande elektronikfabrik. Kunde inte se en enda fettfläck, eller ett enda dammkorn på kortet.

Denna säljare. Han verkar ha ett oändligt antal kort liggandes. Man kan ju fråga sig hur han kom över dessa? Alla kort jag har köpt av honom (4st) var tillverkade 1999 av stb systems. Vilka 3dfx hade köpt upp då de lanserade voodoo3.

Hur som helst så är korten i jävligt gott skick

Permalänk
Medlem

@necrodude

Låter ju som kort som blivit liggandes på lager hos något företag, 99 hade de gott om konkurrens redan, från deras egna Voodoo Banshee, Voodoo 3, från Nvidia RIVA TNT och TNT2, från GeForce 256 senare under året. Är de tillverkade så sent kan jag tänka mig att en stor del av de faktiskt är oanvända. Vid den tiden behövde man väl köra två kort i SLI för att ligga nära prestandan av konkurrenterna.

Permalänk
Entusiast

@Petterk: Det ligger något i det du säger. Så känner mig väldigt nöjd med mina köp.

Permalänk
Entusiast

@mapex: Jag har kvar mitt banshee kort. Skall snart användas igen

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett 3DFX Voodoo 2 12MB, så nu har jag den biten fixad.

Komponenterna so far:
CPU: AMD K6-2 300 (66MHz)
MB: QDI Titanium IB+
RAM: 128MB
Nätverkskort: 3Com Fast EtherLink XL 10/100Mb

Vanliga grafikkortet är ett: ATI Rage Pro 4MB PCI

Egentligen bara chassit som jag vill byta nu... Jakten fortsätter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Denna säljare. Han verkar ha ett oändligt antal kort liggandes. Man kan ju fråga sig hur han kom över dessa? Alla kort jag har köpt av honom (4st) var tillverkade 1999 av stb systems. Vilka 3dfx hade köpt upp då de lanserade voodoo3.

Ja just STB Voodoo2 verkar inte vara så svåra att få tag i. Jag har ett helt nytt inplastat liggandes. Även 2 st Voodoo5. Voodoo1 kortet är dock inte nytt.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@saturday_sun: Är det ett retrochassi du är ute efter? Annars så hittade jag billiga vita chassin på inet

https://www.inet.se/produkt/6911722/bitfenix-comrade-vit#spec...
kostar 390kr

Har köpt 3 st. Dem är ju inte retro. Men färgen är ju typ rätt iallafall. Jag har letat som fan på ebay efter chassin.
Det finns men frakten brukar ligga på ca 700. Så ett gammalt chassi brukar landa på ca 12-1500kr.
Annars så är det ju loppisar och tradera som gäller

Permalänk
Entusiast

@Delerium: Det var som tusan. Du har alltså 2st oanvända voodoo5:or. Dräggel Dräggel
Jag har också två st men dem använder jag.
Den ena är en PCI version som är till MAC, biosen är moddad så dem funkar till pc.

Totalt så äger jag.
2st Voodoo 5 varav en är pci
3st voodoo 3 3000
2st voodoo 3 2000
2st voodoo 2
ett banshee kort.

Skrivet av saturday_sun:

Hej

Förresten skall du promt ha en k6-2 300-? Jag har en hel del k6-2:or liggandes. Kan hända att jag har en 450.
Vad är det för moderkort du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Förresten skall du promt ha en k6-2 300-? Jag har en hel del k6-2:or liggandes. Kan hända att jag har en 450.
Vad är det för moderkort du har.

Moderkortet jag har klarar K6-2 300 som max. Det är socket 7-kort, men är klarar både SIMM och DIMM, har ATX- och AT-power, så det är ganska mångsidigt. QDI Titanium IB+ heter kortet. Det är en BIOS-upgrade som möjliggör K6-2.
http://th99.classic-computing.de/src/m/P-R/35353.htm

Jag kollar lite efter Pentium II-moderkort, så det är väl det jag är ute efter egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@saturday_sun: Då förstår jag. Tx moderkort brukar kunna köra 83mhz i bus. Så du kan säkerligen överklocka lite

Permalänk
Medlem

Jo jag har 2 st fabriksnya Voodoo5 och ett tredje som sitter i en dator. Var en snubbe som sålde ut dom på Tradera för massa år sedan. Gav bara någon hundring för dom, ångrar nästan att jag inte köpte fler för de verkar ha gått upp i värde.

Har även 2 st Voodoo1, 8 st Voodoo2 och ett Voodoo3.

Ska man bygga den ultimata värstingdatorn från tidigt 1998 är det väl egentligen Pentium II som gäller. Och gärna ett tidigt Voodoo2, exempelvis Diamond Monster 3D II. Eller två st i SLI. Men K6-2 är också rätt i tiden.

Sen så tycker jag inte det är fel att köra Voodoo2 ihop med tidiga Pentium 3 eller Athlon av Slot typ även om det då hade börjat komma bättre grafikkort så som Nvidia TNT2, Matrox G400 och 3dfx Voodoo3.

Athlon sopade banan med allt när den släpptes sommaren 1999. En sådan får bra fart på en Voodoo2 SLI uppsättning.

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

@Delerium: Jag delar din uppfattning. Anledningen till att jag har många v3 är priset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

Jo jag har 2 st fabriksnya Voodoo5 och ett tredje som sitter i en dator. Var en snubbe som sålde ut dom på Tradera för massa år sedan. Gav bara någon hundring för dom, ångrar nästan att jag inte köpte fler för de verkar ha gått upp i värde.

Har även 2 st Voodoo1, 8 st Voodoo2 och ett Voodoo3.

Ska man bygga den ultimata värstingdatorn från tidigt 1998 är det väl egentligen Pentium II som gäller. Och gärna ett tidigt Voodoo2, exempelvis Diamond Monster 3D II. Eller två st i SLI. Men K6-2 är också rätt i tiden.

Sen så tycker jag inte det är fel att köra Voodoo2 ihop med tidiga Pentium 3 eller Athlon av Slot typ även om det då hade börjat komma bättre grafikkort så som Nvidia TNT2, Matrox G400 och 3dfx Voodoo3.

Athlon sopade banan med allt när den släpptes sommaren 1999. En sådan får bra fart på en Voodoo2 SLI uppsättning.

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

K6-3 var det snabbaste som fanns på sockel 7, visserligen fanns den inte 98 men om man håller sig till sockel 7 så är det värstingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

K6-3 var dock ingen värstingprocessor utan mer åt budgethållet.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

K6-3 var dock ingen värstingprocessor utan mer åt budgethållet.

Ja det var ju en AMD men bara för att den var billigare än Intel så var den ju inte långsammare utan det snabbaste som gjorts för sockel 7, Intel har alltid varit dyra i förhållande till hur de presterat och när K6-2 släpptes så tog AMD prestandakronan och den behöll de länge, det är bara de sista åren Intel har haft de snabbaste cpuerna, AMD tog mycket stryk av Intels mutor och cpubranchen har inte återhämtat sig ännu efter det men nu har ju AMD åtminstone tekniken på plats igen.
Även om Sockel 7 dog ut när Slot 1 och A kom så var 3 orna det snabbaste som fanns på just den plattformen, ett tag så var ju K6-3 den snabbaste cpun som fanns alla kategorier fastän slot cpuerna var släppta.

The new AMD K6-III+/500 is shown here, which is the fastest CPU for Socket7! Equipped with an 256 kB on-Die L2 cache it reaches impressive benchmark results.
With the exception of a smaller L2 cache (128 kB), AMD K6-2+/500 is absolutely identical to K6-III+/500. Both CPUs come with the new PowerNow technology.

Compared to both the AMD K6-2/500 and the K6-2+/500 benchmark results proved beyond doubt that AMD K6-III+/500 dominates its competitors.
http://www.tomshardware.com/reviews/socket-7,262-8.html

K6-III+: Super-7 to the Limit

Conclusion

Well, it's been a long run for Socket-7, but this time I can assure you without a shadow of a doubt: this is the end. Sure, we will see a K6-III+/600 floating around here and there, but I doubt it will overclock any better than a 550. Socket-7 is really at the end of its life. For the record, the Socket-7 platform scaled over 600% in raw clock speed, introduced the Sub-$1,000 PC, introduced MMX and 3DNow! technology, made affordable notebook computers a reality, and opened the doors to more CPU options from companies like AMD, RISE, IDT and Cyrix. I would say it's been a damn good run.

https://web.archive.org/web/20050524225737/http://www.aceshar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

K6-2 och K6-3 var prisvärda och inga dåliga processorer på sin tid men de tog inte prestandakronan. De presterade bra i förhållande till sitt pris men det var inte förrän AMD släppte K7 Athlon som man på riktigt utklassade Intel i prestanda.

http://www.anandtech.com/show/254/8

"Intel seems to have the lead in the gaming/FPU world for now, however initial reports of AMD's K7 look more than promising."

Som redan påpekats är dock K6-2 rätt i tiden om man vill bygga en speldator från 1998 och den passar utmärkt i kombination med ett Voodoo2.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

K6-2 och K6-3 var prisvärda och inga dåliga processorer på sin tid men de tog inte prestandakronan. De presterade bra i förhållande till sitt pris men det var inte förrän AMD släppte K7 Athlon som man på riktigt utklassade Intel i prestanda.

http://www.anandtech.com/show/254/8

"Intel seems to have the lead in the gaming/FPU world for now, however initial reports of AMD's K7 look more than promising."

Som redan påpekats är dock K6-2 rätt i tiden om man vill bygga en speldator från 1998 och den passar utmärkt i kombination med ett Voodoo2.

Nja P 2-3 fanns inte för sockel 7 utan det var slot 1 eller sockel 370, de benchmarks du länkar till har dessutom inte med de snabbaste k6orna som gjordes, K& var definitivt det snabbaste på sockel 7 och under en kort tid även snabbast av alla även jämfört med slot 1 men sen så dog ju sockel 7 i praktiken när AMD släppte slot a för de andra cputillverkarna valde andra vägar som att skippa socklar na.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja P 2-3 fanns inte för sockel 7 utan det var slot 1 eller sockel 370, de benchmarks du länkar till har dessutom inte med de snabbaste k6orna som gjordes, K& var definitivt det snabbaste på sockel 7 och under en kort tid även snabbast av alla även jämfört med slot 1 men sen så dog ju sockel 7 i praktiken när AMD släppte slot a för de andra cputillverkarna valde andra vägar som att skippa socklar na.

Icke att förglömma i sammanhanget: https://en.wikipedia.org/wiki/Slotket
I folkmun kallat "slockets".

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.