Hur ställer ni er till "silent treatment"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tpk:

Det ser ut som om det här inte handlar om din kompis utan om dig. Det kliar din hjärna när du inte får svar på saker, eller hur?

Kan jag inte påstå. Dock avskyr jag fega människort, vilket jag misstänker detta är.

Men är du en superhjälte och har du förmågan att läsa folks tankar?

Permalänk
Medlem

Om det inte är frågan om kärlek så kan jag faktiskt inte förstå att "silent treatment" som du benämner det kan bli en sån stor grej. Om det bara är av ren nonchalans så skit i honom. Om det är beroende på att han skäms eller inte orkar med en social kontakt så låt honom vara ifred.

Hur skulle samhället se ut om alla alltid sa precis vad det tycker till alla och vem som helst, alltid var helt uppriktiga och alltid talade sanning?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Kan jag inte påstå. Dock avskyr jag fega människort, vilket jag misstänker detta är.

Men är du en superhjälte och har du förmågan att läsa folks tankar?

Han kanske avskyr att prata med dig men inte orkar säga det till dig. För att du då kommer med massa motfrågor och det blir en lång diskussion som han helst velat slippa från början. Känns inte som du hade gett dig om personen skickat ett SMS "Sluta kontakta mig" utan du hade då velat få reda på varför osv.
(att du startade tråden är ju lite av ett bevis på detta)

Vissa personer växer man ifrån helt enkelt bara att skita i det och gå vidare

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Om det inte är frågan om kärlek så kan jag faktiskt inte förstå att "silent treatment" som du benämner det kan bli en sån stor grej. Om det bara är av ren nonchalans så skit i honom. Om det är beroende på att han skäms eller inte orkar med en social kontakt så låt honom vara ifred.

Hur skulle samhället se ut om alla alltid sa precis vad det tycker till alla och vem som helst, alltid var helt uppriktiga och alltid talade sanning?

Hört talas om ärlighet?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mikael_a1:

Det är precis detta jag menar. Kul med en person som äntligen fattar vad jag menar.

Då är det mao som jag misstänkte, att personen kör med silent-treatment taktiken och hoppas /tror/vill att jag lägger ner?

Tyvärr känner jag denna personen sedan skoltiden, då vi umgicks mycket. Efter att han kom på att det var häftigare att vara ute och festa, så ville han inte umgås mer med mig som satt hemma och kollade på film och spelade datorspel. Istället blev han inåtvänd och frånvarande när man var hemma hos honom ihop med övriga kompisar. Det hela slutade med att han tydligen hade sagt till sin mamma att hon skulle säga till mig att jag inte fick komma hem till honom mer. Så det slutade med att vi bröt kompiskontakten.

Nu i vuxen ålder så fick jag för mig att återuppta kontakten igen, cirka 20 år senare. Döm om min förvåning när jag förstod att han inte hade vuxit upp och ifrån detta fega beteendet.

Ny taktik från honom är numera silent treatment?

Men herregud, 20 år!?
Då kan du väl ändå inse att han kanske inte vill/har tid att ha med dig och göra och tyckte bara det var kul att diskutera lite gamla minnen? Jag ställer mig som någon tidigare väldigt frågande till varför du är så desperat efter att ha en relation med denna väldigt gamla vän?

Du har väl ingen aning om vad han har gått igenom och vad hans vardag består av?
Att kalla hans beteende för någon slags "taktik" är ju helt befängt, jag vet inte vad min reaktion hade varit om jag helt plötsligt blev uppringd och SMS'ad av någon jag fick ett dåligt avslut med för 20 år sedan!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mikael_a1:

Skall jag skärpa mig? kanske min s k kompis som skall ta och växa upp.

Eftersom det är du som lider av situationen borde det också ligga i ditt intresse att förändra den. Då dina "uppvaktningsförsök" inte hittat hem och det verkar som du agerar utifrån egenintresse snarare än omtanke borde den bästa lösningen vara att släppa det hela.
Din önskan att få situationen förklarad är inte någon annans ansvar att axla, utan ditt eget att förhålla dig till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Bra inlägg av dig, tackar för det.
Lutar tyvärr åt som en konfrontering är det enda alternativet.

Känns mer som man inte fattar något. Först träffas och ha kul, och sedan 0 respons eller kommunikation.

Är inte detta ganska kallt gjort även med oss killars mått mätt?

Kör han med: "jag orkar/kan/vill/skiter i/ att höra av mig, alltså borde han fatta att jag inte vill umgås?

Som någon annan nämnde så kanske han inte vill umgås med dig just nu. Ta det inte fel. Låt mig förklara.

Jag kan relatera mycket till det han har gjort, och jag förstår nog varför han gör som han gör.

Alternativ #1 är att han är deprimerad eller nedstämd, kanske rent av utsliten, och att han just nu är ovan med det sociala. Du vet då när man inte riktigt är i form för något, eller förberedd för den delen.- > är han då lite tillbakadragen och du är jättepå (vad jättepå är, är relativt) och han gömmer sig mer och skäms. Det är en enkel utväg ut. Är man sådär nedstämd och och grå så pratar man helst med dom absolut närmast och knappt det. Aktiviteter som verkar askul för någon är en marddröm för en annan.

Alternativ #2 är att han helt enkelt inte vill ha kontakt med dig. Det var jättekul att ses men han vet inte riktigt om det kommer "klicka" igen, om du förstår vad jag menar. Ni kanske har extremt olika livsstilar och man bara känner vilken uppförsbacke hela vänskapen är (detta var ett exempel). Ni är bra vänner men han kanske inte vill umgås nära. Jag har vääääldigt många sånna där bra halvvänner. Folk som jag känner väldigt väldigt bra men som jag aldrig åker hem till och umgås själva med som en riktig kompis-kompis.

Min gissning är att han är villig att gå ut och umgås med dig om ett tag. Som folk sa ovan, håll dörren öppen och bli inte sur på han. Han behöver säkert bara mer tid på sig att förbereda sig mentalt för hela den här reunion-grejjen. Du kan ju lämna ett meddelande där du berättar att du gärna hänger någon gång när det passar. "Det är bara att höra av dig, så kör vi". Ja du fattar No hards feelings än.

Löser sig nog! Hoppas det löser sig

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Hört talas om ärlighet?

Hört talas om att SLÄPPA DET?
Om han inte vill ha kontakt med dig så är det så. Deal with it.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, så ditt råd är bara att skita i det och leva i ovisshet resten av livet?

Tror det är det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Kan jag inte påstå. Dock avskyr jag fega människort, vilket jag misstänker detta är.

Men är du en superhjälte och har du förmågan att läsa folks tankar?

Vad är syften med denna tråd?

Permalänk
Inaktiv

Som flera nämnt, låt honom vara!

Vi män är inte konstruerade för att prata trams, folk som man umgicks med förr kan dra åt h-lskotta såvida man inte kan ha utbyte av något. Socialt umgänge har man för att det ger en något tillbaka, är det en granne så kan man göra saker tillsammans som bio. Men prata med någon om gamla tråkiga minnen till ingen nytta ser jag ej.

På något sätt umgås personen med människor idag med folk och det är bättre att dessa försöker skaffa kontakt om det behövs.

Mina gamla vänner så har några stycken dött, både av medicinska och självmord, flera har barn. Gemensamt är att vi på senare år har slutet bry oss och jag har inte en susning av hur många gamla klasskamrater som lever. Och det är likadant med resten vad jag har förstått.

Permalänk
Medlem

Jag har polare som jag känt sedan dagisåldern som jag inte skriver med på flera månader ibland. Men det är alltid lika naturligt att ses eller prata när vi väl gör det.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, förstår hur du menar med din "kompis". har en likadan, men själv har jag modet att säga ifrån när han börjar be om saker och tjänster.

Då är du en person som min "kompis" som bara skiter i att svara? Hur tänker du här? Att din kompis borde fatta själv att han är jobbig, när han alltid ber om tjänster när ni ses? funderat på att säga till honom hur det ligger till.

ursäkta om jag missuppfattat dig, men på mig låter det precis som mitt problem och dilemma.

Om det nu beror på de saker du nämner att man t ex vuxit ifrån varandra; varför kan personen inte vara rakryggad och modig nog att berätta det i ett SMS?

Kan inte nog understryka hur jag avskyr människor som bara skiter i att svara eller som bara skiter i all för att det är "jobbigt".

Tar ca 1 minut att skriva och skicka ett SMS. Den tiden har alla, oavsett hur upptagen man är.

Det kan tyckas, men har du tänkt på att man kan tycka att den andre är så otroligt krävande, tidsstjälande och även stjäl energi såpass till den milda grad att man bara inte orkar

Tycker nog du kanske borde läsa lite om empati och att alla människor inte fungerar enligt dina egna principer

För min del är denna bekant (numera inte ens det) värd att lägga 2 minuter på eller energi öht, och om man som du gör "jagar" så kommer man bara bli än mer övertygad om att man gjort rätt
För att citera mig själv när denne person ringer/sms:ar/hör av sig till gemensamma bekanta/frågar ut släkt/vänner etc och vad jag tänker varje gång -" men för fan din jobbiga jävel, är det så svårt att fatta?"

För din egen skull, byt vän, jag har blivit av med denna person tills i fredags, för att höra "är du säker etc" för att 3 sms senare fråga om jag kan hjälpa honom med datorn

Förstår du inte att folk kan hantera saker annorlunda, så skulle jag nog våga påstå att du är minst lika påträngande som min bekante

Sluta tramsa helt enkelt och ta det som en karl, och bara låt det vara, livet är för kort för att orka bry sig om sådant här som är så himla simpelt som att bara "skit i det och gå vidare"

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tala för din vän, utan endast från min egna erfarenhet.
Jag har stundvis "svackor" när det har varit mycket som hänt, även ibland när inget direkt negativt har hänt. I dessa situationer hamnar jag i en orkeslöshet, där det till och med kan vara svårt/omöjligt att ta mig iväg på affärn och handla mat trots att jag inte ätit något på två-tre dar.
Under dessa svackor, så bryter jag all kontakt med vänner och familj. Svarar inte i telefon, svarar inte på sms, facebook etc. Ju mer samma person hör av sig när jag är i en sån situation, desto svårare blir det för mig att höra av mig till den personen senare, just pga att jag mår dåligt att jag inte har svarat på flera dar.
Nu mer så vet alla mina vänner/familj om detta, och svarar jag inte på några dar, så förstår de att jag är i en svacka och ger mig lite tid på att svara (om det inte är något väldigt viktigt).
Min situation är långt mer komplicerad än så, men det ger en liten inblick åtminstone i varför en person kanske inte svarar direkt, utan att vara "feg" för det. Det finns en miljon andra orsaker, han kanske inte vill ha kontakt med dig och är konflikträdd, som du tror. Det jag ser, är att du snabbt hoppar till en förutfattad mening till vad hans brist på kontakt beror på, och du verkar inte ha någon förförståelse för hur folk kan bete sig när de inte mår bra.
Mitt tips vore att skicka ett sms, säg att du gärna vill ha kontakt med honom, vill/kan han inte svara just nu så är det lungt, ingen press, du är inte arg etc. och sen att du ger honom åtminstone en vecka eller två utan att du hör av dig igen alls, så han får lite tid på sig.
Är det på grund av att han mår dåligt, så kanske han hör av sig när du gett honom lite tid. Är det så som du tror, så finns det ändå ingen vänskap där, så det skadar inte att du backar lite i nån vecka minst..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Och du menar på fullaste allvar att man inte då har 1 minut till att skicka iväg ett SMS?

Du har bara lägre prioritet än du önskar. För många ser det nog ut så här:
1. Barnen
2. Partner
3. Överleva vardagen
4. Vila
5. Nära vänner/släkt
6. Bekanta
7. Bekanta man inte träffat på 20 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Hört talas om ärlighet?

Du kan önska ett svar men aldrig kräva det. Hans signaler är tydliga, han önskar inte kontakt med dig och varför vill han inte berätta. Släpp det och gå vidare.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Take a hint. Han vill uppenbarligen inte ha kontakt med dig. Lägg ned och gå vidare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kanske han är som jag? Jag umgås allt mer sällan med folk bara för sakens skull. Även när det gäller vänner. Det finns nästan alltid en orsak till att jag träffar folk. Konsert, biofilm, krogrunda, fiske, middagsbjudning, arbete, behov av hjälp, problem, utflykt, födelsedag, högtid osv. Annars trivs jag rätt bra för mig själv, datorn, tvn och internet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska uppenbart att han inte vill vara i kontakt med dig längre? Eller så har han haft fullt upp på sistone. Det enda du kan göra är att vänta, bollen är ju på hans sida. Vill han inte passa tillbaka, så vet du. Att vara så på som du verkar ha varit är ju bara jobbigt för honom.

Och till topicfrågan: "Hur ställer ni er till "silent treatment"?"
Perfekt metod, väldigt enkelt att take a hint utan att skapa någon onödig konflikt och lägga ner onödig energi på det. Aldrig hört talas om uttrycket tidigare dock.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Mest tror jag att det beror på hans livssituation. Säkert jobbigt att träffa bekanta från förr i tiden om livet inte blivit som man tänkt sig. 30+ och arbetslös, inneboende, två barn och förmodligen separerat, kanske socialbidragstagare osv..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hade någon gammal kompis till mig som jag inte träffat på 20 år plötsligt börjat kontakta mig frenetiskt efter att vi träffats och pratat lite en gång, så hade jag nog också undrat vad han håller på med och gett honom den tysta behandlingen, (till en viss gräns, sen hade jag konfronterat honom om han inte la av efter ett litet tag.) och jag har inte ens två barn att ta hand om.

Hade han velat snacka mer med dig hade han hört av sig TS, nu framstår du mest som klängig/dryg.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Konfrontera i SMS eller via släkten som svara i telefonen med att du misstänker att det körs med "silent treatment"-metoden och tycker och känner. Ledsen att bli behandlad så och även irriterad? Även då fråga varför han beter sig på detta viset. Fråga så det för honom inte känns som krav och bara bygger på hans undvikande beteende.

Låt en dörr stå på glänt att om han vill ha kontakt så är det upp till honom för dina försök får ingen respons. Stäng inte helt för du vet inte vad som ligger i grunden i hans beteende. Att umgås med dig kanske kändes som du pressar honom och hans försvar är att undvika dig istället för att säga att han bara klarar av ett samtal i månaden och träffas två gånger per år.

Konfrontera? Varför i hela friden då? Varför skall han behöva förklara något för TS överhuvudtaget? Pinsamt omoget beteende av TS, kan mycket väl förstå att han väljer att inte svara om TS är på samma sätt i övrigt. Jobbig helt enkelt.

Dåligt råd tycker jag. TS skall gå vidare och ägna sig åt sådana som vill ha kontakt, inte tvinga sig på någon och *kräva* svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Är med på hur du menar.

Men varför inte då bara skriva ett kort SMS typ:
"Jag känner att jag inte har något gemensamt med dig, och därför vill jag inte umgås mer".

Vad är problemet?

Det är ingen här som kan svara på, men dom kan vara många. Kan ha med dig att göra, eller så har det inte med dig att göra, du är bara nyfiken. Låt det bara vara säger jag.

Jag har själv totalt ignorerat folk i perioder pga jobbiga människor eller att man själv mått jävligt risigt.

Alla är olika.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ta inte detta på fel sätt. Vill inte oroa dig i onödan.
Det kan vara så att det ligger utanför hans kontroll. Han kan ligga på sjukhus, blivit häktat, vad som helst som gör att han inte kan svara och när det har ordnat sig kanske han behöver dig mer än någonsin.
Stäng inga dörrar men du behöver nog inte söka honom varje dag.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känner igen som faan i det du skriver!

Har två barndomskompisar som jag hängt med väldigt mycket. Helt plötsligt så blev man totalt ignorerad....den förste när man bad om flytthjälp o den andre bara sådär....
Sen var det en brudjävel också som man träffat ett tag för 9 år sen....Möttes igen o vi kom bra överens men ändå ignorerad....

Jag är som TS att jag vill ha SVAR på va fan som hände!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]