Permalänk

Massor med ingångar!

Hej. Jag har ett gäng gamla datorer (antenn ingång), tvspel (rca, antenn och hdmi) som jag vill koppla in till tvn. Helt vill jag ha allt kopplat samtidigt och någon fjärr eller knapp att byta enhet med. Jag behöver alltså någon form av switch med massor med olika ingångar och hdmi eller rca ut till tvn.

Har ni något bra tips?

Visa signatur

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Permalänk
Hedersmedlem

Antenningång tror jag att du kan glömma. Men annars heter det du vill ha Audio/Video Switch. Sök på dx.com eller AliExpress så kan du säkert hitta flera alternativ. Mängden av dessa är inte lika stor här hemma.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du bör nog speca vilka signaler som körs via RCA-kontakterna, kan vara lite allt möjligt; komposit, komponent, RGB. Eller ännu bättre, speca exakt vad det är för grejer du vill koppla in.

Kan inte på rak arm påminna mig om att jag sett någon sådan mastodontswitch som klarar allt det där, men du skulle ju kunna kika på begagnade lite äldre hemmabioreceivers, de brukar ha rätt gott om analoga ingångar. Som bonus får du bättre ljud än TV:ns högtalare ger. Glöm inte att checka det där med inputlag också innan du köper nåt, det verkar som du främst tänkt spela på grejorna du ska koppla in.

Du bör också researcha bästa möjliga signal varje enhet kan trycka ut. Dels ser komposit och RF ("antenn") fruktansvärt ut på en modern LCD, gamla CRT var mycket mer förlåtande, och dessutom eliminerar du problemet att det förmodligen blir svårt att hitta någon switch med mer än en antenningång. De flesta gamla datorer/konsoler brukar man kunna skrämma åtminstone en RGB-signal ur, som resulterar i fin bild även på en modern TV, om DA-omvandlaren inte är helt genomusel.

Fullspecade SCART-kontakter kan hantera komponent, RGB och S-video. Får du ingen eller en enda grunka kvar du måste koppla in via RF, och har nog med HDMI-ingångar på TV:n, kanske du klarar dig på en SCART-switch.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!