Permalänk
Medlem

Vad är en port.

Kan någon hjälpa till att förklara vad en port är? Alltså port som används vid forwarding vid tcp/UDP. Används porten i transportlagret eller applikationslagret enligt tcp/ip-modellen.

Är inför en tenta i datorkommunikation.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calleuss:

Kan någon hjälpa till att förklara vad en port är? Alltså port som används vid forwarding vid tcp/UDP. Används porten i transportlagret eller applikationslagret enligt tcp/ip-modellen.

Är inför en tenta i datorkommunikation.

Mvh

https://superuser.com/questions/284051/what-is-port-forwardin...

Google is your friend.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag frågar ju dock inte om port forwarding. Jag behöver hjälp att förklara vad en port är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calleuss:

Jag frågar ju dock inte om port forwarding. Jag behöver hjälp att förklara vad en port är.

Skickades från m.sweclockers.com

Kort och gott. En port är det som bestämmer var som går vad. Tänk dig porten som ett postkontor som sänder posten till din adress (som i detta fall är en IP adress). Den går dessutom åt båda hållen..

En port fungerar helt enkelt som ett stopp och reglering av internettrafik. Finns säkert 100 st personer på detta forum som kan gå in på djupare detalj. Annars borde du väl ha en kursbok?

Skrivet av johanruda:

Eller så läser du länken där.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kort och gott. En port är det som bestämmer var som går vad. Tänk dig porten som ett postkontor som sänder posten till din adress (som i detta fall är en IP adress). Den går dessutom åt båda hållen..

En port fungerar helt enkelt som ett stopp och reglering av internettrafik. Finns säkert 100 st personer på detta forum som kan gå in på djupare detalj. Annars borde du väl ha en kursbok?

Eller så läser du länken där.

Nice, tack! Givetvis har jag en kursbok med lyckades inte förklara på ett vettigt sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Network Guy har en guide som tar upp, bland mycket annat, portar.
https://www.fixanatet.se/portar-och-nat/portar-adresser-for-p...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Som tidigare sagt borde man konfrontera kursboken för dessa typer av frågor men om förklaringen där fortfarande inte är helt klar så kan man väl ge det ett försök.

Med protokoll såsom IP går det att adressera till olika datorer och nätverk och därmed utföra kommunikation mellan dessa, däremot räcker inte detta för att avgöra vilken applikation/process som ska ha vilka paket på en viss maskin. För att hålla koll på detta så använder man sig av just portar.

Port forwarding är generellt att man lägger till en regel hos NAT-enheten (oftast din "router") för att dirigera paket med ett specifikt portnummer till en viss IP-adress inom nätet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Kanske för basic men har haft nytta av denna film flera gånger för att förklara hur nätverk fungerar. Rätt gammal men informativ https://youtu.be/RhvKm0RdUY0

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En port används av transportlagret för att dirigera trafik till rätt applikation.

På samma sätt som adresser fungerar i verkligheten så pekar en adress bara på ett hus, tex ett lägenhetshus. medans lägenhetsnumret säger vilket lägenhet det tillhör.

Porten används i routern för att skicka trafiken som har kommit in till dess WAN ip till rätt ip på dess LAN.

Du kan kolla upp termerna PAT(Port address translation), och NAT(Network adress translation)

google.se:80 säger att jag vill nå den applikation hos google som levererar web, medans google.se:21 säger att jag vill nå den applikationen som kan hantera FTP anslutningar.

portarna 0-1024 "är" reserverade för specifika appar, så utvecklar du en egen, använd någon högre än det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calleuss:

Kan någon hjälpa till att förklara vad en port är?

Borde inte en 2nd-line tekniker på Bredbandsbolaget veta vad en port är?
Ja, jag skojar/jävlas lite med dig, ta det inte så allvarligt. Det är bra att du vill lära dig och pluggar