Vågar man köpa en 1.2 TSI motor ?

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en 1.2 TSI motor ?

Hej,

Planen är att jag ska köpa min mormors bil vilket är en VW Polo 1.2TSI R-line 2013 och hon är den enda ägare.
Bilen har gått strax över 3k mil.

Dock har jag nu läst mycket om just denna motorn med tillverkningsår från 2009 - 2013 att det gärna kuggar över eller sträcks helt och hållet vilket leder till motorhaveri och en dyr reparation 90tkr+

Läste också att om man har en full servicebok och bilen är servad hos en auktoriserad återhandlare så skulle allt detta gå på goodwill eller vad det nu kallas.

Men... jag vet inte om jag vågar köpa bilen. Känns som att det är 80% chans att det blir motorhaveri då man läst att nästan alla med dessa motorer har varit med om ett motorhaveri.

Det är synd då det är en nyare bil, gått lite, 1 ägare i min familj, servad som den ska, liten, enkel, billig i drift och perfekt för mig.

Vågar jag eller vågar jag inte?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EMM386:

Hej,

Planen är att jag ska köpa min mormors bil vilket är en VW Polo 1.2TSI R-line 2013 och hon är den enda ägare.
Bilen har gått strax över 3k mil.

Dock har jag nu läst mycket om just denna motorn med tillverkningsår från 2009 - 2013 att det gärna kuggar över eller sträcks helt och hållet vilket leder till motorhaveri och en dyr reparation 90tkr+

Läste också att om man har en full servicebok och bilen är servad hos en auktoriserad återhandlare så skulle allt detta gå på goodwill eller vad det nu kallas.

Men... jag vet inte om jag vågar köpa bilen. Känns som att det är 80% chans att det blir motorhaveri då man läst att nästan alla med dessa motorer har varit med om ett motorhaveri.

Det är synd då det är en nyare bil, gått lite, 1 ägare i min familj, servad som den ska, liten, enkel, billig i drift och perfekt för mig.

Vågar jag eller vågar jag inte?

hade köpt vilket som, du har ju maskinförsäkring med om du tecknar helförsäkring. Dock så skulle jag inte ha kvar bilen om den har rullat mer än 9k mil. Deras bäst före datum på motererna ligger väl kring 9-15k mil kanske längre om man har skött de väl t.ex. (bytt oljan varje år istället för deras LONG LIFE CRAP)

Permalänk
Hedersmedlem

1,4:an hade väl störst problem som jag förstår det men även en del 1,2:or. Är bilen servad hos märkesverkstad enligt alla konstens regler? Om ja så borde VW stå för eventuella skador om det händer något. Har du råd att eventuellt bli av med bilen under tiden det tar att reparera den om det skulle hända något?

I den här bilklassen finns det så pass många bra alternativ att jag hade inte chansat på en bil som jag vet har haft allvarliga problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alle22:

hade köpt vilket som, du har ju maskinförsäkring med om du tecknar helförsäkring. Dock så skulle jag inte ha kvar bilen om den har rullat mer än 9k mil. Deras bäst före datum på motererna ligger väl kring 9-15k mil kanske längre om man har skött de väl t.ex. (bytt oljan varje år istället för deras LONG LIFE CRAP)

Vad är det för skräpmotorer som enbart håller 9-15k mil? Vanligt bland dessa mindre motorer eller just något för den här produktionsserien? Låter som "kinaskit", inte Volkswagen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Så länge bilen/motorn servas riktigt så är det inte speciellt vanligt med att kedjorna sträcker sig.
Är som en sa tidigare, undvik ALLT vad longlife service heter så ska det inte vara några problem.
Ska väl dock nämnas att det inte finns några garantier alls, och VW är överlag inte speciellt kända för att vara snälla när det gäller goodwill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

hmm ok det låter ju inte så lovade att det är så kort bäst före datum på motorn.

Jag tror också att bilen har servats med longlife skiten så det blir nog inget köp även om den är extremt billig.

Vill ju inte köpa den, få haveri och stå där med en bil jag inte kan reparera.

Får kika vidare på en annan

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Avstängd

Min kompis hade en golf 1,4 tsi och är inne på sin 3e motor.

Tydligen renoverade de motorn och "fixade" problemet på verkstaden så nu skulle den fungera men man får se till att ha försäkring som täcker motorhaveri för att va säker.

Permalänk
Medlem

Problemen är som vanligt på internet kraftigt överdrivna. Visst verkar det vara högre felfrekvens på vissa motorer men det är ju fortfarande en liten andel av bilarna som får problem (dvs samma sak som gällde BMWs 2 liters diesel).

Du har ju maskinskada i din försäkring ifall något dyrt pajar oavsett. Är bilen dessutom relativt billig nu lär värdet på den när maskinskadan tar slut (om du ens har kvar den så länge) att det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

@EMM386:

Jag ägde en golf 1.4 TSI (2008) som fick sträckt kedja. Skulle gå på 22k att fixa med de gjorde det på goodwill (vid 13500mil, 2016). Jag hade full service historik kan jag tillägga.

Men så länge den är långmilare och yngre än 8år så gäller motorskadeförsäkringen oavsett. Kolla exakta villkor hos ditt bolag.

Sedan är du 100% säker det är kedja? VW/Audi bytte till rem under 2013 på många modeller. Äger idag en Audi A3 1.4TSI (2013) men den har rem och inte kedja.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Andrezz:

Jag ägde en golf 1.4 TSI (2008) som fick sträckt kedja. Skulle gå på 22k att fixa med de gjorde det på goodwill (vid 13500mil, 2016). Jag hade full service historik kan jag tillägga.

Men så länge den är långmilare och yngre än 8år så gäller motorskadeförsäkringen oavsett. Kolla exakta villkor hos ditt bolag.

Sedan är du 100% säker det är kedja? VW/Audi bytte till rem under 2013 på många modeller. Äger idag en Audi A3 1.4TSI (2013) men den har rem och inte kedja.

Är inte 100% säker på att det är kedja, men hon säger det och det var väl för det mesta i stort sett endast kedjor på dessa modellerna?
Finns det någon sida man kan kolla upp detta isåfall?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

@EMM386: jepp har du tillgång till serviceboken så kan du lägga upp ett fota på options koderna. Ser ut som exemplet nedanför.

Då kan vi lista ut vilken motor det är och se om det är kedja/rem.

Alternativ 2 är att ringa vw på tisdag och fråga dom. De ser vad du har i sitt system. Kan funka att slå in regnummer på skruvat.se eller någon tysk bildelsida och se vad de föreslår för delar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

NEJ NEJ NEJ! Håll dig borta från skiten! Men gillar du att köra bilen till verkstad titt som tätt så visst

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@EMM386: Bilens kamkedja är antingen feldesignad, felbyggd från grunden eller väldigt servicekänslig (kräver rätt oljeviskositet etc). Kuggar kamkedjan över (vilket den kan göra om spännaren är trasig) kan det i värsta fall leda till cylindersallad med en totalhavererad motor som följd.

Motormännens riksförbund avråder alla från att köpa VAG-bilar från 2006-2014 (?) med 1.2 eller 1.4 TSI motor. Konstruktionen verkar vara känslig, med det inte sagt att just ditt exemplar kommer att haverera.

Permalänk
Medlem

Ja det är kedja på 2013.
3000 mil är inget.. köp.

Permalänk
Medlem

Hade en scirocco 1.4 tsi 09 som kedjan började rassla på. Åkte till verkstad och fick kedja och spännare bytt. Bilen hade gått 9k mil och fick det på goodwill. Nu visste jag om problemet och var noga med olja/filter men skulle inte rekommendera den motorn till någon.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Mycket problem med kedjorna på VW just där. 1.4 (icke TSI) är dock rätt trevlig..man får då en hederlig bil utan turbo med en kamrem istället. Har inte koll några större problem med dem.
Sedan har ju VW haft elproblem på alla bilarna men då får man springa långt om man vill undvika det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Vad är det för skräpmotorer som enbart håller 9-15k mil? Vanligt bland dessa mindre motorer eller just något för den här produktionsserien? Låter som "kinaskit", inte Volkswagen.

jadu har du glömt hur de fifflade med dieseln? Alltså mindre motorer håller rent allmänt mindre än större. Sedan beror det mest på hur man pressar och tar hand om motorn. Nu säger jag inte att det inte är bara Volkswagen utan de andra med. Vet att japaner håller längre pga sina noggrannhet. Volkswagen har haft problem med de tidiga 1.4L motorerna med kedjehaveri osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tängman:

Hade en scirocco 1.4 tsi 09 som kedjan började rassla på. Åkte till verkstad och fick kedja och spännare bytt. Bilen hade gått 9k mil och fick det på goodwill. Nu visste jag om problemet och var noga med olja/filter men skulle inte rekommendera den motorn till någon.

tycker det är dumt att köra Long life när det inte ens är bra. Att ha kedja på mindre motorer är inte heller bra över huvud taget. Audi (Volkswagen) vet jag att en del av serie dricker olja pga kolvringarna och ändå så kör de long life olja i de XD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EMM386:

Är inte 100% säker på att det är kedja, men hon säger det och det var väl för det mesta i stort sett endast kedjor på dessa modellerna?
Finns det någon sida man kan kolla upp detta isåfall?

det är kamrem på 1.2 tsi 2012- (om inte jag har fel dvs)

Permalänk
Medlem

Har köpt en annan bil nu så tråden kan läggas ner

Det blev en Volvo V70 II 2,5T AWD Momentum Sport Edition 2007.

Visst, äldre bil men är nog pålitligare än polon Lägger väl upp en bild på tråden senaste köp senare idag.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Visst, äldre bil men är nog pålitligare än polon Lägger väl upp en bild på tråden senaste köp senare idag.

Svårt att säga det där med pålitlighet, med ålder och mil så ökar oftast risken för fel så även en pålitlig konstruktion kan börja kosta mer om man jämför ett äldre exemplar med ett nyare. Tänk också på att se till att ha en försäkring som täcker maskinskada upp till 12 år på din bil (givet att milen inte är höga nog) ifall du vill vara skyddad iaf något år till. Det som är fördelen med bilar som gått kort och är nya (t.ex. Polon), om motorn pajar betalar du 3 papp i självrisk och får det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Har köpt en annan bil nu så tråden kan läggas ner

Det blev en Volvo V70 II 2,5T AWD Momentum Sport Edition 2007.

Visst, äldre bil men är nog pålitligare än polon Lägger väl upp en bild på tråden senaste köp senare idag.

Bra val. Denna bilen är ju bevisat driftsäker. Rätt brutal skillnad mot en Polo iofs.