Permalänk
Medlem

unRAID-tråden

Hej! Tänkte att det var dags att det startades en tråd för unRAID.

https://lime-technology.com
https://forums.lime-technology.com/

unRAID kan användas som NAS, virtualiseringshost och mycket mer genom ett enkelt att förstå web-ui.

Skriv i den här tråden om ni använder unRAID eller har planer på att börja, alla frågor och tips är välkomna.

Personligen använder jag min server som mediaserver, torrentburk, videoencoding och lite virtualisering.

Intel S2600CP4
2x Xeon E5-2670
128GB ECC
IBM ServeRAID M1015 IT-mode
32GB usb sticka för OS
250 GB Samsung 850 Evo som cache
5 x WD Red 4 TB + 5 x WD Green 2 TB
1 x WD Red 8 TB som paritets disk

dockers:
couchpotato
sonarr
rtorrent med rutorrent
handbrake
muximux
plex
plexpy

plugins:
community applications
dynamix active streams
dynamix cache directories
dynamix date time
dynamix ssd trim
dynamix system information
dynamix system statistics
dynamix system temperature
fix common problems
nerd tools
ransomware protection
snmp
unassigned devices
Vad gör ni? Några tips på hur man kan nyttja kraften hos en unRAID server?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Trevligt! Bytte till unRAID för ett tag sedan efter att jag blev trött på Windows. Hade kravet att det skulle vara lätt att lägga till/ta bort hårddiskar och ha bra stöd för plugins. Detta är mina specs;

Fractal Design Define R4
Asus Z97-A (lång historia, vet att ett Z97 är onödigt för en låst CPU)
Intel i5 4460
16 GB RAM
16 GB USB 3.0 Minne för OS
525GB Crucial MX300 SSD för VMs, Dockers, Plugins + Cache
4 x WD Red 3TB
1 x WD Red 4TB som parity-disk
HP NC360T (Intel rebrand) Dual Gigabit NIC
IBM Serveraid M1015 flashat till IT-mode

Och detta är mina dockers;

binhex-delugevpn
CrashPlan
glances
letsencrypt
ombi
openvpn-as
PlexMediaServer
plexpy
radarr
sonarr
sync (BT Sync)

Jag är väldigt nöjd med unRAID. Känns perfekt om man vill ha en all-in-one server för hemmabruk, men kanske inte något jag hade valt om säkerhet och dataintegritet är prio #1.

Permalänk
Medlem

Passar på att länka denna forumpost för er som vill köra Nextcloud eller ownCloud på unRAID: https://forums.lime-technology.com/topic/48037-guide-running-...

Länk till Nextcloud VMen: https://www.hanssonit.se/nextcloud-vm/

301
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@tudz: Kul! Hoppas lite fler hittar tråden

Jag kör unRAID server Plus och kommer ha 11 3,5" platser i chassit. Samt en 2,5" plats. Så det blir perfekt med totalt 12 diskar

Har dock en liten fundering. Kommer köra ett M1015 i IT mode och hade tänkt köra resterande diskar på moderkortet. Jag hittade dock ett Rocketraid 2721 hemma. Det verkar som att det finns ett bios till det kortet som highpoint har döpt till "non-raid bios". Kommer det funka som ett HBA då montro?

http://www.highpoint-tech.com/USA_new/CS-series_rr272x.htm

EDIT:
Non-RAID BIOS – Non-RAID Mode
The Non-RAID BIOS Package is designed for storage configuration comprised of single, independent hard disks or SSD’s. This BIOS mode eliminates the HBA’s RAID functionality, and prevents the RAID controller’s BIOS from interrupting the I/O of individual JBOD configurations.
With the Non-RAID BIOS installed, the RocketRAID 272x/271x HBA can only support single disk configurations. This mode allows the HBA to essentially function as a non-RAID “Rocket”2700 model, and can support Linux OS’s embedded mvsas driver.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ska virtualisera unRAID under Esxi snart då jag önskar att köra pfSense i mitt nätverk istället för en tråkig konsument-router, kan uppdatera med mina erfarenheter av detta. Har testat att starta upp unRAID med USB-passthrough och det är inga problem.

Permalänk
Medlem

Några nyheter angående stöd för Ryzen från UnRaid/LimeTech's sida?

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk

Jag måste få dela med mig av min upplevelse av UnRaid.
Bytte för ett tag sen ut min synology nas till en Dell poweredge T20 med 12Gb Ram minne då min synology va för seg o klarade inte av mer än o agera filserver.
Det första jag gjorde va o provade Freenas corral men gav upp då det va en djungel med rättigheter shares osv.
Då fick jag upp ögonen för Unraid o provade att installera det o jisses vilken skillnad det gjorde.
Enkel installation.
Enkelt att skapa "shares".
Enkelt att installera Containers.
Helt enkelt att komma igång.

Jag har i dagsläget flera containers installerade.
- Plex
- PlexPy
- Sonarr
- Radarr
- Sabnzb
- Rutorrent
- Glances

Allt rullar på helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört unRaid sedan början på oktober förra året och är helnöjd. Använder inte dockers (än) eller några plugin förutom Unassigned Devices och någon mer. Använder unRaid till 90% för dess enkla möjlighet att köra VM med GPU+USB passthrough och resterande 10% för lagring.

Mitt system:
Moderkort: Intel S2600CP2J
Processor: 2x E5-2670 SR0KX
RAM: 128GB ECC PC3-12800
PCI-E I/O: 2x USB 3.0 Controller
Grafikkort: 2x RX 480
Hårddisk Parity: WD Red 6TB Parity
Hårddisk Cache: Intel 530 240GB SSD
Hårddisk Array: 2x 1TB Seagate (snart bytas till WD Red 6TB)
Hårddisk VM 1: Intel 540 480GB SSD (snart flyttas till Cache drive)
Hårddisk VM 2: OCZ TR150 480GB SSD
Hårddisk OS: Sandisk Cruzer Fit 16GB
HDD Carrier: SuperMicro CSE-M35T-1B 5x3.5" SATA
Chassi: CompuCase S411 (ca 12 år gammalt, snart bytas till djupare)
Nätaggregat: Fractal Design R3 1000W Platinum.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Kört UnRaid strax över ett halvår nu och använder den för tillfället som filserver för det lokala nätverket samt Plex-server via plugin. Därtill kör jag en VM med Windows 10 för diverse spelservrar. Tanken är väl att få igång ownCloud när ork finns

System:
CPU: AMD FX 8350 Black edition
RAM: 16GB 1600MHz
HDD: WD Red 3TB (4st)
SSD: Samsung 840 Pro 128GB (Cache)
Allt ryms i ett Define R4

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har kört Unraid Basic i lite mer än 2 år nu och är otroligt nöjd.

Jag använder min server till delvis ett helautomatiserat mediaserversystem, som gör att jag går in på min egna hemsida till Couchpotato, skriver in vilken film jag vill ha och vips så laddas den ned automatiskt, döps om och sedan läggs in i Plex som uppdaterar sig själv.

Kör en omvänd proxyanslutning till min Unraid server vilket gör att jag kan ha den öppen mot internet hela tiden men bara ha en enda port öppen och ändå komma åt både Minecraft-server (docker), Plex(plugin), hemsida (Couchpotato, Sickbeard, Plexpy, Nextcloud etc som dockers) och hemautomationen. Allt administreras av servern.

Kör även VM och i den kör jag en Discord-bot, samt ibland CSGO-server, men kan även använda den som en väg in i servern med full kontroll.

Utöver detta kör jag plugins som; Ransomware Protection, Unassigned Devices, Preclear Disks, unBALANCE, Recycle Bin, Statistics, Nerd Tools, Fix Common Problems, Community Applications, CA Cleanup Appdata, CA Backup / Restore Appdata, med flera.

Använder även servern såklart som vanlig SMB-share och har spel på Steam installerade på nätverksdisken.

Nästa steg blir att uppgradera servern med bättre processor samt 2 bra grafikkort. På så sätt kan man gömma servern i garderoben och sedan strömma spel till en desktop-klient som kan ta emot och visa spelet på en skärm eller TV. Som linustechtips gör i T.ex 10 Gamers 1 PC. Om du inte sett det så är det helt klart värt att kolla in.

Hårdvara:
CPU: I7-2600K
RAM: 16GB 1600Mhz
HDD: 4st WD Red 4TB
SSD: Samsung 840 Evo 250GB som Cache
Fractal Design Define R3

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazing:

Några nyheter angående stöd för Ryzen från UnRaid/LimeTech's sida?

https://forums.lime-technology.com/topic/55150-anybody-planni...
Kortfattat nej inga officiella uttalanden förutom att ryzen skulel funka bra och ett tag senare att det finns problem med krascher.
Det verkar som att det främst är när ryzen går ner/upp i strömsparlägena som det kan krascha unraid och köra en/ett par vm/nåt annat som drar lite cpu hela tiden hjälper och att slå av c-state i bios (vilket tydligen inte stänger av c-state på vissa moderkort) kan hjälpa en hel del (dock ej för alla).

Kör själv med.
ASRock - Z87 Professional (10sata)
G3220 (2kärnor @3ghz)
Och ett SYBA SI-PEX40064 heller IOCrest IO-PCE9215-4I (samma kort) (4sata)
och 14st hd
Kör transmission plugin och [url="https://sourceforge.net/projects/transgui/"]Transmission remote gui[/urlfrö att styra transmission.
Sen ett xubuntu vm i stort sett enbart för att köra jdownloader för att ladda ner youtube/twitch och en del annat utan att behöva ha spelburken igång kör teamviewer för att styra xubuntu främst för att clipboard funkar väldigt bra där för att enkelt kopiera in download länkar till jdownloader (har provat ett tiotal andra vnc/osv men clipboard funkar lite som det vill med alla andra).

Och sen kör med SMB till win8,1 htpc som kör zoomplayer och då enbart med filbrowsern dvs inget library/videowall o annat skit som gör en htpc "snygg" (enligt vissa) men betydligt mer oanvändbar (i alla fall för mig).

Har en 4TB hd som cache disk som är inställd på att aldrig snurra ner (för det sliter mer att starta/stanna hela tiden än att snurra hela tiden) alla andra är inställda på att snurra ner efter 3tim.
Ett tips är att köra en 7200+rpm hd som parity drive vilket då ska göra skrivningar/borttagning (läsning behöver ej ha parity hd igång) något snabbare överlag särksilt om man skriver till fler hd samtidigt enligt många på limetech forumet har själv enbart kört med 7200hd så vet ej hur sant detta är.
Men skrivning till fler diskar samtidigt verkar vettigt att det kan hjälpa för.

Till det jag använder unraid till så räcker g3220 cpu´n till men visst det kan bli lite snabbare med en snabbare cpu.
Jag funderar dock på ett ryzen bygge om ca 6mån då ryzen problemen borde vara borta då och det blir då ett pfsense/unraid bygge.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kör nu unRAID under Esxi och det fungerar klanderfritt. Passerade mitt HBA-kort direkt till min unRAID-VM. Körde ett handbreak test på bare metal och sen i VM för att jämföra prestanda och båda presterade inom 1% marginal.

Rekommenderas starkt till dom som vill köra pfSense i samma låda. Det går att köra under unRAID, men det är lite krångligare eftersom du måste starta din array innan du kan start pfSense, och flexibiliteten är inte densamma som Esxi.

Permalänk
Medlem

Kul att det börjas få lite liv här
Får hem en hårddiskbur om ett par dagar och har en ny paritetsdisk påväg. Ska bli kul att få in lite lagring istället för att mounta nätverksdiskar.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Supernöjd med unRAID.

Har en Dell T20 med följande specs:
HW:
Intel® Xeon® CPU E3-1231 v3 @ 3.40GHz
8 GB RAM
HDD1: 1TB WD Red
HDD2: 500GB Toshiba
HDD3 (cache/VM) OCZ-TRION150 128GB

SW
Transmission Docker
Plex/CouchPotato/Sickrage-mediaserver Virtual Machine

Servern används uteslutande till att ladda ner och streama film med.

Ska köpa till två 8TB HDD (varav 1 ska vara paritet), fixa ett SATA-kort till dessa samt kicka igång en Nextcloud VM när tid medges

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB

Permalänk
Medlem

Börjar få ordning på saker och ting nu

2x Xeon E5 2670
128 GB ECC RAM
LSI M1015
HDD1: 8TB WD Red (paritet)
HDD2-5: 4TB WD red
HDD6-11: 2TB WD Green
Cache: 250GB Samsung Evo 850

Dockers (än så länge)
Plex Media Server
Couchpotato
Sonarr
rtorrent (2 instanser, en för serier och en för filmer)
plexpy

Windows Server 2012 vm

Används för tillfället endast för att streama film och tv-serier med Plex. Ska Ordna med Owncloud eller liknande samt vpn server för att kunna ansluta när jag inte är hemma.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Börjar få ordning på saker och ting nu

2x Xeon E5 2670
128 GB ECC RAM
LSI M1015
HDD1: 8TB WD Red (paritet)
HDD2-5: 4TB WD red
HDD6-11: 2TB WD Green
Cache: 250GB Samsung Evo 850

Dockers (än så länge)
Plex Media Server
Couchpotato
Sonarr
rtorrent (2 instanser, en för serier och en för filmer)
plexpy

Windows Server 2012 vm

Används för tillfället endast för att streama film och tv-serier med Plex. Ska Ordna med Owncloud eller liknande samt vpn server för att kunna ansluta när jag inte är hemma.

Ser bra ut!

Vad kör du för chassi? Är det ett Natex-paket?

Permalänk
Medlem

@holter: Det sitter i ett Phantek Enthoo Pro. Har satt en 5x3,5" bur i 5,25" platserna (fick böja och dremla lite för att få in den) så att det går att ha 11 st 3,5" diskar och en 2,5" cache ssd

mobo: intel s2600cp4 ~3000kr
cpus: SR0KX ~800kr/st
ram: 1600MHz Hynix rdimm ecc ~3000kr)

Från ebay. Tyckte priserna var helt okej och kändes bättre än att importera från staterna.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det absolut vanligaste kortet för unraid är troligen intels/LSI M1015 som går att hitta rätt billigt på ebay.
Det finns dock ett potentiellt problem med dessa kort vilket är att man behöver flasha firmware på dessa kort till "it mode fw" för att dom ska funka med unraid.

Det är dock lätt att göra MEN väldigt många har haft problem på vissa moderkort där det helt enkelt inte går att flasha dessa kort.
Ibland har det hjälpt att använda en annan pcie port på moderkortet ibland hjälper det med att uppdatera bios (men ny bios har även gjort att det ej går o flasha korten längre då det gick med äldre bios).
Men i dom flesta fall då det ej gått att flasha med ett visst moderkort så är det enbart ett annat moderkort som gäller för att kunna flasha dessa kort.
Och det verkar inte ha nåt med tillverkare/chipset på moderkorten att göra.

Det går dok utmärkt att använda ett "it mode" flashat M1015 kort i unraid även med dom moderkort som ej kan flasha M1015 korten, dvs det är enbart själv aflashningen som är problematisk.

Själv kör jag med ett ebay inhandlat SYBA SI-PEX40064 heller IOCrest IO-PCE9215-4I (samma kort) (4sata) som går att hitta för 250-350:- på ebay vilket funkar helt ok.
Bara sök ebay på SI-PEX40064 heller PCE9215-4I.

Innan mitt SYBA inköp så kollade jag på DeLock 89384 men då det inte gick att hitta någon som helst info om någon som har provat det kortet med unraid och ej heller vad för chip dom använder på kortet så skickade jag ett mail till dom.
Där jag frågade om dom visste om kortet funkade i unraid och om dom ej visste kunde ta 15min och testa det.
Alternativt vad dom använder för chipset på kortet då jag troligen skulle kunna hitta info om det skulle funka själv.

Efter 6 veckor "JAPP VECKOR" och 2 veckor efter mitt SYBAS kort kommit så kom svaret.
Vilket var att dom ej hade möjlighet att prova kortet i unraid (vilket jag kan förstå även fast det vore extremt enkelt och enbart krävt en dator och ett usb minne och max 15min) samt att det var en företags hemlighet vilket chipset dom använde så det skulle jag skita i (med något snällare ordval dock).
Ooooookey det finns ju absolut inget annat raid kort som använder samma chipset som dom gör?
Finns troligen bara ett hundratal.

Så med det extremt snabba/vänliga/informativa svaret så är delock troligen inget företag jag handlar nåt ifrån framöver.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Vad lyckas ni få ut för överföringshastighet i unRAID? jag funderar på hur det kommer gå med 10GBe?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

hur strukturerar ni data på er array i förhållande till Disk share user share Cache pool etc.. ? jag tycker det är svårt att förstå helheten och hur man bäst använder filsystemet till lagring, VMS och containers.

Permalänk
Medlem

Kör min WM img på chache disken.
Laddar ner på chache disken med transmission (torrents) och jdownloader (allt annat).

Flyttar sedan manuellt över sånt som ska till raiden då o då.
Största anledningen att jag flyttar manuellt istället för att använda unraids automatiska mover är att jag vill ha mer kontroll var skiten hamnar vilket är svårt när diskarna börjar fyllas upp med unraids mover dvs den kan lägga skit var som helst om man har otur.

Utöver detta så kör jag en "usershare" per hd dvs ingen stor share för alla mina 12 hd.

Nedladdade youtube klipp tittar jag på rätt snabbt och har dom därmed på chache disken av två anledningar 1, slipper flytta dom då o då samt vet att det jag vill titta på finns på ett ställe och ej kan finnas på två ställen (dvs om jag ej komer ihåg om jag flyttat en fil till raid heller ej) 2, om dom försvinner så gör det inget alls.

Jag får oftas ut samma hastighet från unraid som jag får mellan alla mina olika datorer.
tex mellan min i74790k@4,7ghz och min 2500k@4,4ghz dvs mitt 1gig nätverk är i stort sett maxxat om jag kör mellan två snabba hd/ssd.
Normalt får jag ut 60-80MB/s från en hd i unraid och 100-120MB/s om jag kör från/till två hd.
Dock kan det gå saktare om jag kör från/till två hd som är kopplat till mitt syabas kort som har fyra portar men dessa portar delar bandbredd.
Dvs port 1 o 3 delar bandbredd o 2 o 4 dlear bandbredd så man kan köra tex 1 och 2 samtidigt utan problem men ej tex 1 och 3.

Unraid är inte som tex freenas där data till en fil sprids ut på flera diskar och läses samtidigt från flera diskar vilket kan ge mycket högre skriv/läs hastigheter.
Utan unraid lägger filer enbart på en disk och därmed är nätverks hastighet beroende på den aktuella disken(plus sata styrkrets).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Använder själv ett LSI SAS9220-8i som jag flasha till IT-mode. Hade problem från början men som tur fanns det två olika flashverktyg. sas2flsh.exe och sas2flsh.efi. Jag var tvungen att använda sas2flsh.efi. Kommer inte riktigt ihåg just nu vad som skulle göras och vad jag fick för felmeddelande med sas2flsh.exe men det var väldigt straight forward hur man skulle göra för att lyckas.

@AquaRelliux: Jag får skrivningar på ~110MBps, trillar dock ner till 40-70MBps när ändringar ska börja skrivas till paritetdisken.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kör min WM img på chache disken.
Laddar ner på chache disken med transmission (torrents) och jdownloader (allt annat).

Flyttar sedan manuellt över sånt som ska till raiden då o då.
Största anledningen att jag flyttar manuellt istället för att använda unraids automatiska mover är att jag vill ha mer kontroll var skiten hamnar vilket är svårt när diskarna börjar fyllas upp med unraids mover dvs den kan lägga skit var som helst om man har otur.

Utöver detta så kör jag en "usershare" per hd dvs ingen stor share för alla mina 12 hd.

Nedladdade youtube klipp tittar jag på rätt snabbt och har dom därmed på chache disken av två anledningar 1, slipper flytta dom då o då samt vet att det jag vill titta på finns på ett ställe och ej kan finnas på två ställen (dvs om jag ej komer ihåg om jag flyttat en fil till raid heller ej) 2, om dom försvinner så gör det inget alls.

Jag får oftas ut samma hastighet från unraid som jag får mellan alla mina olika datorer.
tex mellan min i74790k@4,7ghz och min 2500k@4,4ghz dvs mitt 1gig nätverk är i stort sett maxxat om jag kör mellan två snabba hd/ssd.
Normalt får jag ut 60-80MB/s från en hd i unraid och 100-120MB/s om jag kör från/till två hd.
Dock kan det gå saktare om jag kör från/till två hd som är kopplat till mitt syabas kort som har fyra portar men dessa portar delar bandbredd.
Dvs port 1 o 3 delar bandbredd o 2 o 4 dlear bandbredd så man kan köra tex 1 och 2 samtidigt utan problem men ej tex 1 och 3.

Unraid är inte som tex freenas där data till en fil sprids ut på flera diskar och läses samtidigt från flera diskar vilket kan ge mycket högre skriv/läs hastigheter.
Utan unraid lägger filer enbart på en disk och därmed är nätverks hastighet beroende på den aktuella disken(plus sata styrkrets).

Tack för ditt svar! Nej det är inte riktigt Freenas lagring o andra sidan kan du köra Unraid på nästan vilken hårdvara du vill och det är väl den största fördelen + alla virtualiserings möjligheter out of the box.

Cache systemet blir jag inte riktigt kompis med. Jag skapar en ny User Share. Sätter Use Cache Yes, vad jag har förstått skall den då först chacha på SSD om det finns plats och sedan flytta beroende på "Move schedule" har ej fått det att fungera. Provar att skruva ner move schedule lite

all överföring över 110 MB/S på Gigabit ethernet är i sin ordning anser jag. Sen beror det väl lite på vad man överför med för protokoll och hur mycket overhead det protokollet genererar som minskar trafiken med några MB/S. 1 Gbps = 125 MB/s
Kan även tänka mig att om man kör Cache disk med en kommersiell SSD och man över många filer i mindre storlek i lång sekvens; att hastigheten då droppar precis som när man har disken installerad på PCn.

Prova bonda två ethernet!!

Skrivet av LudvigLindell:

@grizzly666: Använder själv ett LSI SAS9220-8i som jag flasha till IT-mode. Hade problem från början men som tur fanns det två olika flashverktyg. sas2flsh.exe och sas2flsh.efi. Jag var tvungen att använda sas2flsh.efi. Kommer inte riktigt ihåg just nu vad som skulle göras och vad jag fick för felmeddelande med sas2flsh.exe men det var väldigt straight forward hur man skulle göra för att lyckas.

@AquaRelliux: Jag får skrivningar på ~110MBps, trillar dock ner till 40-70MBps när ändringar ska börja skrivas till paritetdisken.

https://lime-technology.com/wiki/index.php/Parity

"Writing to the unRAID array is also limited by the slowest (rotational speed) drive involved. If only the parity drive is a 7200 RPM drive, then you are still limited by the speed of the data drive. You'll see no improvement in write speed unless there are multiple slower data drives being written to simultaneously, and one faster 7200 RPM parity drive trying to keep up with both of them."

Permalänk
Medlem

Preclear

Har någon koll på preclear plugin:en?

Drog av ett höftskott och skulle testa att preclear:a en gammal USB 2.0 HDD och fick följande felmeddelande men förstår inte varför den failade:

############################################################################################################################
# #
# unRAID Server Preclear of disk 0000002CE093105023D8 #
# Cycle 1 of 1, partition start on sector 64. #
# #
# #
# Step 1 of 5 - Pre-read verification: [3:35:33 @ 38 MB/s] SUCCESS #
# Step 2 of 5 - Zeroing the disk: FAIL #
# #
# #
# #
# #
# #
# #
# #
# #
# #
# #
############################################################################################################################
# Cycle elapsed time: 3:35:36 | Total elapsed time: 3:35:39 #
############################################################################################################################

############################################################################################################################
# #
# S.M.A.R.T. Status default #
# #
# #
# ATTRIBUTE INITIAL STATUS #
# 5-Reallocated_Sector_Ct 0 - #
# 9-Power_On_Hours 1696 - #
# 194-Temperature_Celsius 33 - #
# 196-Reallocated_Event_Count 0 - #
# 197-Current_Pending_Sector 0 - #
# 198-Offline_Uncorrectable 0 - #
# 199-UDMA_CRC_Error_Count 0 - #
# #
# #
# #
# #
# #
############################################################################################################################
# SMART overall-health self-assessment test result: PASSED #
############################################################################################################################

--> FAIL: Result: Zeroing the disk failed.

root@<HOSTNAME utbytt av mig>:/usr/local/emhttp#

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB

Permalänk
Medlem

Hur var disken inkopplad?
USB heller sata?

Läst en del om preclear problem över usb men funkat fint när ansluten till sata.
Även sett nåt/några fall där en preclear failat och det visat sig att burkens minne ej klarar memtest under en längre period.
Även sett en del fall där preclear failat och vid nästa försök funkat fint (oftas har det då handlat om en hel del Reallocated_Sector_Counts som ditt fall är 0).

Så plocka ur disken ur usbchassit koppla in med sata o prova igen kanske kör ett 1-2dygns memtest före heller efter är mitt tips.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Går i tankarna på att strukturera om lite hemma och ser i dagsläget unRAID som ett möjligt serveralternativ. Därför har jag en fundering om diskars spin up.

Om man har ett antal singeldiskar eller flera separata grupper av raid, kommer samtliga diskar i servern varva upp vid access till en av dem? Jag har i dagsläget en Synology NAS som gör så, och detta verkar inte gå att kringgå. Dessutom spinner denna NAS upp diskarna i tid och otid, vilket verkar vara ett utbrett problem utan någon skarp lösning. Slipper man detta beteende helt med unRAID?

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hur var disken inkopplad?
USB heller sata?

Läst en del om preclear problem över usb men funkat fint när ansluten till sata.
Även sett nåt/några fall där en preclear failat och det visat sig att burkens minne ej klarar memtest under en längre period.
Även sett en del fall där preclear failat och vid nästa försök funkat fint (oftas har det då handlat om en hel del Reallocated_Sector_Counts som ditt fall är 0).

Så plocka ur disken ur usbchassit koppla in med sata o prova igen kanske kör ett 1-2dygns memtest före heller efter är mitt tips.

Disken var kopplad via USB. Försökte Frankensteina disken men Samsung har, av nån dum jävla anledning, inte ett SATA interface på den här 2,5" disken utan USB rakt in i disken (dafuq?), så kan inte koppla in den på sata. Minnet tror jag det inte är något problem med. Kör ECC minnen för tillfället. Kör för närvarande en preclear på en 8TB HDD kopplad som vanligt via sata och den har f.n kommit längre än vad jag kom på usb-skivan innan fail så det är väl nått med den externa hdd:n då?

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Går i tankarna på att strukturera om lite hemma och ser i dagsläget unRAID som ett möjligt serveralternativ. Därför har jag en fundering om diskars spin up.

Om man har ett antal singeldiskar eller flera separata grupper av raid, kommer samtliga diskar i servern varva upp vid access till en av dem? Jag har i dagsläget en Synology NAS som gör så, och detta verkar inte gå att kringgå. Dessutom spinner denna NAS upp diskarna i tid och otid, vilket verkar vara ett utbrett problem utan någon skarp lösning. Slipper man detta beteende helt med unRAID?

TROR inte du kan ha flera separata grupper av raid i unRAID. Mig veterligen kan man ha en array och med en plug-in så kan utöver detta ha fristående diskar ej ingående i arrayen. På min server så spinner inte de andra diskarna upp vid åtkomst av en specifik hdd.

Visa signatur

SuperMicro X10SLA-F | 24GB ECC | 3x8TB + 1x1TB | Intel Xeon E3-1231v3 | GeForce GTX 950
HP Micro Gen 8 | 8GB ECC | 4x1TB | Intel Celeron G1610T |
Intel NUC | 4GB | 128 GB | Intel Pentium N3700 |
iPhone XR | 64GB

Permalänk
Medlem

@nypz: Tack för bra svar!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

@MadMantiz:

Din Synology kör en mjukvaruraid och raid innebär att all data samt paritet ligger utspredd över alla diskarna i raiden. Den kan inte annat än att spinna upp alla diskarna så fort du vill komma åt minsta lilla data.

unRaid är en jbod, "just a bunch of disks", alla filer ligger helt lagrade på sina egna diskar och vid läsåtkomst jobbar du mot en disk per fil. Vid skrivåtkomst jobbar den mot lagringsdisk samt separat paritetsdisk.

Korta svaret, ja, du slipper det beteendet. Mitt största skäl till att använda unRaid snarare än FreeNAS.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB