Permalänk
Medlem

@DeadMeat1234: Jag förstår. Tror jag var lite otydlig i min förfrågan, så jag får skylla mig själv. Det jag funderade på är att även om man kör alla diskar som single disk i Synologyn så spinner den upp samtliga när man accessar en (så kör jag idag).

Samtidigt som jag skrev inlägget kom jag på passa på utveckla frågan till om någon visste huruvida detta även skulle gälla om man hade flera separata grupper av diskar i olika konfigurationer i unRAID. Skulle alla hdd i systemet spinna upp samtidigt vid access av data som enbart ligger på en disk eller en av raidarna, eller bara de hdd som innehåller aktuella datan. Men nu verkar det som att man bara kan ha en raid så då spelar den biten av frågan ingen roll. Så länge jag slipper att alla diskar som inte är inblandade vaknar bara man vill åt data på en volym så är jag nöjd.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

access av data som enbart ligger på en disk eller en av raidarna, eller bara de hdd som innehåller aktuella datan. Men nu verkar det som att man bara kan ha en raid så då spelar den biten av frågan ingen roll.

Bara för att förtydliga, en array som unRaid använder är inte samma sak som en raid. Så att du inte hoppar in i unRaid i tron att du kan blanda fritt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Går i tankarna på att strukturera om lite hemma och ser i dagsläget unRAID som ett möjligt serveralternativ. Därför har jag en fundering om diskars spin up.

Om man har ett antal singeldiskar eller flera separata grupper av raid, kommer samtliga diskar i servern varva upp vid access till en av dem? Jag har i dagsläget en Synology NAS som gör så, och detta verkar inte gå att kringgå. Dessutom spinner denna NAS upp diskarna i tid och otid, vilket verkar vara ett utbrett problem utan någon skarp lösning. Slipper man detta beteende helt med unRAID?

Man kan skapa en array i unraid (plus en chache disk) man kan sen skapa olika shares lite hur man vill.
Det går INTE att skapa mer än en array/grup det enda är om man vill ha fler parity diskar (kommer ej ihåg hur många som är max dock) vilket gör att för varje påarity disk man lägger till så kan man "förlora" en till hd utan att array'en slutar fungera.
Dvs med en parity disk så kan en hd gå sönder men du kan komma åt datan och kan återskapa den på ny hd med två parity diskar så kan två hd gå sönder men du kommer åt datan och kan återskapa den på ny hd osv,osv.

Jag har tex en share för varje hd (inklusive chache disken) men du kan skapa en stor share med alla diskar.
Har du en stor share för allt så kommer den hd som har inehållet på det du tittar/lyssnar/öppnar/etc att spinna upp, tittar/etc du på en annan fil som finns på en annan hd så kommer den att spinna upp, osv,osv.

Man kan ställa in spindown timer på 0,15,30,45min 1-9 timmar har mina på 3tim då kan jag om jag får lust se på tex en längre film och sen gå tillbaks till en tidigare hd och titta på nåt där utan att den hinner spinna ner (vilket händer mig rätt ofta).
Och det är ju mindre slitage på en hd att snurra i 3timmar än att spinna ner och sen starta efter 2-3timmar igen (plus att det tar x antal sek för uppstarten).
Heller om man tar en tur till ica så snurrar hd fortfarande.

Chache disken har jag dock så den snurrar 100% av tiden då jag laddar ner all skit till den med torrent.
Och har man massa torrents igång så kan det hända att den spinner ner o 3sek senare får spinna upp igen för att nån ville ladda ner några få kb från just mig och görs detta ofta så sliter det onödigt mycket på hd.

Det går ju givetvis att ändra spindown på chache disken till en låg tid om man inte har några torrents igång men jag skulle med 748%´s säkerhet glömma bort att ändra tillbaks det så inget jag kommer göra.

Det går ej heller att lägga till usb inkopplade hd/minnen till array'en i unraid så precleara en usb disk som ej har sata port är därmed helt onödigt (då preclear enbart är till nytta om man lägger till en hd i array'en).
Det går dock att manuellt heller genom plugins att mounta usb hd/minnen och skapa en share MEN dessa kommer INTE att vara i array'en och därmed är oskyddade, dvs går dom sönder så är datan borta.

Preclear kan man dock använda som ett verktyg att kolla om en/ett hd/minne har nåt problem heller inte vilket givetvis kan vara bra även om den ej kommer vara del av array'en.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Tack för ett väldigt utförligt och bra svar, förklarar på ett tydligt sätt det jag hade fått om bakfoten. Riktigt taggad att slänga in en trial på det här, rimlig prisnivå också för att köra vidare. Jag hojtar till om jag kör fast på något vis.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv

Jag vart intresserad av att testa unRAID efter ha läst denna tråd.
Slängde ihop lite gamla delar och fick ihop en maskin med 1 Paritet, 2 Lagring och 1 Cache.
Lite förbryllad att jag får samma Write med som utan Cache, dvs 3 MB/s. Den gamla disken klarar 40MB/s Writes internt. Är det någon inställning jag kan ha glömt? Det skrivs direkt till Cache så den inställningen är inte missad.

Permalänk
Medlem

Det låter riktigt lågt.
Vad får du för fart på läs?
Och vad har du för delar du slängt ihop?

Har du provat att enbart skriva till chache disken? Vilket du kan ställa in under shares sen klicka på den share du gjort och välja only under use share disk.
Och hur är unraids mover inställd som finns under Settings/Scheduler?
Är du säker på att mover inte flyttar över filer samtidgt som du skriver heller att unraid inte kör en Parity Check samtidigt?

När man skriver till array'en så sätter parity disken gränsen för max hastighet så om du har en slö disk där så kan alla andra (utom chache) diskar ej skriva snabbare.
Har du däremot en slö och två snabba diskar och en snabb är parity så kommer det skrivas fort till den lagrings disk som är snabb och sakta till den lagrings disk som är slö, dvs en slö lagrings disk drar inte ner skrivningar till andra lagrings/parity diskar.
Och chache disken har inget alls med detta att göra så länge mover inte flyttar över filer vill säga.

Det kan även vara nåt porblem med en sata kabel/kontakt som ger låg hastighet (men då borde det bli både skriv o läs som är låg fart på).
Samma sak om unraid inte har heller har dåliga drivrutiner till sata kontroller/raidkortet.
En hel del raidkort kan krångla i unraid men jag har inget minne av att jag läst nåt om moderkorts sata kontrollers som inet funkat bra dock.
Det jag kan tänka mig är möjligen om moderkortet har en marvel sata kontroller utöver intels sata kontroller det är ju då alltid rekomenderat att köra en OS disk på intels då intels är snabbare (men marvells är dock inte så dålig som i ditt resultat).

Men prova o byta sata kabel och prova i andra sata portar o se vad som händer och har du ett raid kort så är nog risken rätt stor att det är felet.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Det låter riktigt lågt.
Vad får du för fart på läs?
Och vad har du för delar du slängt ihop?

Har du provat att enbart skriva till chache disken? Vilket du kan ställa in under shares sen klicka på den share du gjort och välja only under use share disk.
Och hur är unraids mover inställd som finns under Settings/Scheduler?
Är du säker på att mover inte flyttar över filer samtidgt som du skriver heller att unraid inte kör en Parity Check samtidigt?

När man skriver till array'en så sätter parity disken gränsen för max hastighet så om du har en slö disk där så kan alla andra (utom chache) diskar ej skriva snabbare.
Har du däremot en slö och två snabba diskar och en snabb är parity så kommer det skrivas fort till den lagrings disk som är snabb och sakta till den lagrings disk som är slö, dvs en slö lagrings disk drar inte ner skrivningar till andra lagrings/parity diskar.
Och chache disken har inget alls med detta att göra så länge mover inte flyttar över filer vill säga.

Det kan även vara nåt porblem med en sata kabel/kontakt som ger låg hastighet (men då borde det bli både skriv o läs som är låg fart på).
Samma sak om unraid inte har heller har dåliga drivrutiner till sata kontroller/raidkortet.
En hel del raidkort kan krångla i unraid men jag har inget minne av att jag läst nåt om moderkorts sata kontrollers som inet funkat bra dock.
Det jag kan tänka mig är möjligen om moderkortet har en marvel sata kontroller utöver intels sata kontroller det är ju då alltid rekomenderat att köra en OS disk på intels då intels är snabbare (men marvells är dock inte så dålig som i ditt resultat).

Men prova o byta sata kabel och prova i andra sata portar o se vad som händer och har du ett raid kort så är nog risken rätt stor att det är felet.

Vid läs så är latensen låg och överföringshastigheten är runt 90-100MB/s.
Lite äldre LGA775 delar. Asus P5Q Deluxe, Core2 6400, 4GB Dominator och några yngre diskar från Samsung.

Jag har sett till att mover är inställd att den flyttar 1 gång om dygnet på nattetid.

Jo jag förstår hur själva Cachen ska funka men den verkar inte göra som den ska.
Ja det är Marvell kontroller på moderkortet, som är inställt på AHCI.. Men om det skulle vara problemet så skulle ju inte interna skrivningar komma upp i 50MB/s.
Testade disken och kablar i en annan dator och där funkade det fint.

Det känns som en bugg att den inte vill skriva snabbare än vad paritet kan.

Permalänk
Medlem

Om du skapar en ny share och sätter "use chache disk" till "only" hjälper det?
Och för att vara helt säker på att mover inte gör nått så skapa en mapp på chache disken som börjar på punkt tex .test.
Punkten säger till mover att aldrig röra den mappen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Om du skapar en ny share och sätter "use chache disk" till "only" hjälper det?
Och för att vara helt säker på att mover inte gör nått så skapa en mapp på chache disken som börjar på punkt tex .test.
Punkten säger till mover att aldrig röra den mappen.

Gjorde ingen skillnad. Testade att nolla alla inställningar och köra en disk helt utan pararitet, samma resultat. Ska se över BIOS om det finns något som kan ställa till det.
Har haft detta moderkort som server förut utan detta problem.

Permalänk
Medlem

Googla lite på ditt moderkort och det har tre olika sata kontrollers 6st intel och marvel(för IDE och en extern sata)/samt två sata Silicon Image Sil5723.

Googlar du på unraid Silicon Image Sil5723 så hittade jag en del som hade låga skrivhastigheter men rätt höga läs visserligen inget nyligen dvs bara med äldre unraid verisioner.
Frågan är ju då varför det inte finns nån ny info är det för att dessa problem försvann efter en unraid uppdatering heller om dom gav upp/ingen har använt dom korten då dom är gamla.

I vilket fall så hittade jag inga som hade löst det förutom nån som slutade använda moderkort sata och enbart körde på sata från raid kort.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Googla lite på ditt moderkort och det har tre olika sata kontrollers 6st intel och marvel(för IDE och en extern sata)/samt två sata Silicon Image Sil5723.

Googlar du på unraid Silicon Image Sil5723 så hittade jag en del som hade låga skrivhastigheter men rätt höga läs visserligen inget nyligen dvs bara med äldre unraid verisioner.
Frågan är ju då varför det inte finns nån ny info är det för att dessa problem försvann efter en unraid uppdatering heller om dom gav upp/ingen har använt dom korten då dom är gamla.

I vilket fall så hittade jag inga som hade löst det förutom nån som slutade använda moderkort sata och enbart körde på sata från raid kort.

Ja det är Drive Expert chippet med endast 2 portar. ICH10R är det som diskarna är på. Men det verkar vara som att unRAID är riktigt grinigt när det kommer till hårdvara.

Tackar iaf för hjälpen! Jag får nöja mig med min FreeNAS server tillsvidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja det är Drive Expert chippet med endast 2 portar. ICH10R är det som diskarna är på. Men det verkar vara som att unRAID är riktigt grinigt när det kommer till hårdvara.

Tackar iaf för hjälpen! Jag får nöja mig med min FreeNAS server tillsvidare

https://wiki.lime-technology.com/Parity - läs performance

Paritets disken måste vara den största, snabbaste och ha högst varvtal?

Kan vara struligt att ändra en befintlig share från Cache, cache only. Bättre att skapa en ny share.

Jag skulle aldrig köra gamla diskar i en NAS med olika skrivhastigheter, endast i så fall i labb syfte. Hårdvaran kan vara gamal men inte disken.

Kör du marvel eller inbyggd ICH uppdatera BIOS till senaste BETA bios eller moddat bios tweaktown eller win-raid forum för att få senaste "moddade funktionerna, inbyggt TRIM etc.. " gäller även bland annat för VT-D i många fall. Bios innehåller även firmware för SATA controllers, ethernet, chipset etc.. Strular det så undvik marvel. Dessa har även en förmåga att få korrupt firmware på äldre hårdvara. Firmware uppdateras inte i marvel för än du sätter Bios manuellt till Force direkt efter uppdaterat bios.
Intel är alltid säkrast när det gäller linux plattformar så håll dig till ICH kretsen men kolla kontaktytorna och byt ut SATA Sladdarna till nya.

Jämfört med Freenas så vet jag inte hur man kan säg att unraid är "grinig" när det gäller hårdvara. Tror nog det är ditt nästan 10 år gamla skrot det är fel på:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Invectus:

https://wiki.lime-technology.com/Parity - läs performance

Paritets disken måste vara den största, snabbaste och ha högst varvtal?

Kan vara struligt att ändra en befintlig share från Cache, cache only. Bättre att skapa en ny share.

Jag skulle aldrig köra gamla diskar i en NAS med olika skrivhastigheter, endast i så fall i labb syfte. Hårdvaran kan vara gamal men inte disken.

Kör du marvel eller inbyggd ICH uppdatera BIOS till senaste BETA bios eller moddat bios tweaktown eller win-raid forum för att få senaste "moddade funktionerna, inbyggt TRIM etc.. " gäller även bland annat för VT-D i många fall. Bios innehåller även firmware för SATA controllers, ethernet, chipset etc.. Strular det så undvik marvel. Dessa har även en förmåga att få korrupt firmware på äldre hårdvara. Firmware uppdateras inte i marvel för än du sätter Bios manuellt till Force direkt efter uppdaterat bios.
Intel är alltid säkrast när det gäller linux plattformar så håll dig till ICH kretsen men kolla kontaktytorna och byt ut SATA Sladdarna till nya.

Jämfört med Freenas så vet jag inte hur man kan säg att unraid är "grinig" när det gäller hårdvara. Tror nog det är ditt nästan 10 år gamla skrot det är fel på:)

Tack för svaret. Jag läste på innan vad unRAID är och Paritet osv så jag var inte helt ute i djupt vatten. Sen var detta endast för att testa mjukvaran :).
Jag vände upp och ned på skrotburken och testade allt man lärt sig de senaste 25åren.. Problemet var rätt enkelt, det saknades mjukvaru drivers. Slängde in Win10 och de slöa skrivningarna var över.
unRAID är grinigt när det kommer till hårdvara om man slänger ett öga på deras forum. Inte sagt att FreeNAS är bättre på den fronten. *nix kompabilitet med hårdvara utvecklat för windowsmaskiner brukar inte vara den bästa.

Permalänk
Medlem

Fick lite problem idag, skulle göra backup på en Windows server och började föra över filer till en share som jag skapade i unraid. De första sekunderna låg de på omkring 50MBps, plötsligt dök det ner till några hundra kBps och pendlade mellan 0 och drygt 2MBps.. Samtidigt verkar det som att unraidburken hänger sig/går väldigt slött.
Provade då att läsa filer istället, samma problem då.

Har inte upplevt det här problemet tidigare. Uppdaterade för 4 dagar sen till 6.3.4 och har nog inte provat föra över filer förren nu. Har någon annan haft samma problem?

Vanligtvis ligger en filöverföring på omkring 70MBps..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Testade UnRaid, tänkte jag skulle göra en virtuell Windows 10, men den får inget nätverkskort? Har ni någon bra förslag vad det kan bero på? Har två olika anslutningar att välja på, har för mig att det var br0 och Virt0 eller något liknande, men inget av dom verkar lägga till ett nätverkskort till min VM.

Var inget problem när jag körde ESXi men hörde att man helst inte skulle köra sin NAS virtuellt så tänkte jag testar UnRaid men kan jag inte få nät på mina VM's så känns det ganska meningslöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rorax:

Testade UnRaid, tänkte jag skulle göra en virtuell Windows 10, men den får inget nätverkskort? Har ni någon bra förslag vad det kan bero på? Har två olika anslutningar att välja på, har för mig att det var br0 och Virt0 eller något liknande, men inget av dom verkar lägga till ett nätverkskort till min VM.

Var inget problem när jag körde ESXi men hörde att man helst inte skulle köra sin NAS virtuellt så tänkte jag testar UnRaid men kan jag inte få nät på mina VM's så känns det ganska meningslöst.

Br0 är rätt.
Du måste installera drivrutinerna i din Win10 VM. Device Manager, klicka på de som har en gul triangel, update drivers, välj den virtuella cdromen som du valde storage drivers vid installation. Brukar räcka med att bara skriva E: så finner den drivers själv

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Settings --> VM manager
Där kan du automatiskt ladda ner iso som du mountar i VM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Br0 är rätt.
Du måste installera drivrutinerna i din Win10 VM. Device Manager, klicka på de som har en gul triangel, update drivers, välj den virtuella cdromen som du valde storage drivers vid installation. Brukar räcka med att bara skriva E: så finner den drivers själv

Åh, hade ingen aning om att man behövde göra det manuellt. I ESXi fungerade allt bara på en gång. Ska testa det när jag kommer hem. Tack för tipset!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rorax:

Åh, hade ingen aning om att man behövde göra det manuellt. I ESXi fungerade allt bara på en gång. Ska testa det när jag kommer hem. Tack för tipset!

Beror på vilken hårdvara som rapporteras till OS i VM. Detta fall så är det en virtuell bryggning som det helt saknas drivers till.

Permalänk
Medlem

Tack för länken, visade sig att jag behövde ISO'n för drivrutinerna också.

Tycker dock fjärrstyrningen via inbyggda VNC Remote är rätt laggig, är det så bara för mig eller har ni det problemet också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Tack för länken, visade sig att jag behövde ISO'n för drivrutinerna också.

Tycker dock fjärrstyrningen via inbyggda VNC Remote är rätt laggig, är det så bara för mig eller har ni det problemet också?

Har samma problem, fungerar i cirka 5minuter sen laggar det. Jag löser det genom att starta om sessionen.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Inaktiv

Läste jag rätt att unRAID har bara tolerans för en felande disk? Motsvarande RAID5. Med tanke på dagens HDD storlekar och felfrekvenser är det lite väl vågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Läste jag rätt att unRAID har bara tolerans för en felande disk? Motsvarande RAID5. Med tanke på dagens HDD storlekar och felfrekvenser är det lite väl vågat.

Då läste du fel. unRAID har stöd för 2st parity diskar, dvs RAID6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Har själv provat diverse VNC servrar/clienter även RDP(Wndows)/NX (tex nomachine/x2go) av dessa så är vnc/rdp rätt lika enligt mina tester och NX betydligt snabbare o bättre i alla lägen.
Dock var det ett helvete att få igång NX i linux därav har jag enbart testat x2go i linux som var lättare att få igång men använder sig av ett äldre NX protocoll än vad nomachine gör (men det funkar med nomachine på windows och x2go på linux då no machine har stöd för det äldre protocollet).

MEN alla tre faller på att clipboard funkar skit dvs ibland funkar det inte alls, ibland funkar det skit bra i dagar i sträck, ibland funkar det i 5min för att sen sluta funka (alla testade över minst ett par månader).
Detta gör att jag ej kan använda det då jag skickar över i stort sett allt jag laddar ner i genom att kopiera länkarna till jdownloader som körs i min xubuntu WM på unraid burken (vilket blir en hel del länkar per dag).

Det enda som funkar för clipboard o därmed mig är att köra teamviewer till xubuntu WMén där funkar clipboard till 99,9% felfritt.
I några få fall per år så kan det sluta funka vilket fixas genom att kopiera 1-2 txt/länkar i windows (som inte överförs till xubuntu) sen kopiera txt/länk ifrån xubuntu (behöver ej klistra in i windows) och nästa läk/txt du kopierar från windows går över till xubuntu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Skrivet av tudz:

Då läste du fel. unRAID har stöd för 2st parity diskar, dvs RAID6.

Skillnaden är också att ifall du kör med 1 parity disk och lyckas förlora två diskar samtidigt kommer man inte förlora all data, man har fortfarande tillgång till resterande diskar och filer i dem.

Lite mer om Unraid Parity: https://wiki.lime-technology.com/Parity

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Skillnaden är också att ifall du kör med 1 parity disk och lyckas förlora två diskar samtidigt kommer man inte förlora all data, man har fortfarande tillgång till resterande diskar och filer i dem.

Skillnaden mellan unRAIDs upplägg och RAID 5/6 är att unRAID har en/två disk dedikerad till paritet. RAID 5/6 delar ut paritets-datat över alla diskar som är medlem i arrayen

bilden illustrerar egentligen cache-funktionen

vs.

Som jag förstår det då. Om två diskar i unRAID fallerar (ingen av dem är paritetsdisken) så kan man återskapa datat?!?!
Fallerar två diskar ur en RAID5 array så är man rökt.

Och skillnaden är också att om en RAID 5/6 fallerar så är all data förlorad medans i unRAID-fallet så är bara datat på just den disken borta iom att data inte sprids ut över alla diskar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarnexx:

Det hjälper en del men det beror också på tur. Läste mer där men huvud problemet är att ZFS finns så det här känns väldigt smidigt men osäkert i jämförelse.

Permalänk
Medlem

@anon127948: Kan lika gärna hävda att ZFS lider av precis samma problem som raid 5 och 6 samt att om du har fler än en raidz i en zpool och du tappar två diskar i en av dessa raidz tappar du ALL data i hela zpoolen. Sen har zfs massa braiga failsafes för annat men två rasade diskar i samma raidz hjälper inte de mot.

Däremot kan inte unRaid tävla eller över huvudtaget mäta sig med raid när det gäller läs och skrivhastighet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Liten tanke

Om man ett par raid5 arrayer med flera diskar i varje och slänger in dessa i unraid så kan man ju tappa ett par diskar utan att förlora data (beror ju på hur många diskar man har i varje array, arrayerna kan ju vara olika stora..)
Då får man ju det bästa av två världar. Kräver ju dock att man har tillräckligt många diskar av varje storlek för att skapa raid5 arrayer med. Utöver det kan man ju blanda lite hej vilt.
Man får hastighet+paritet+all data förloras inte om nu lite för många diskar skulle dö på en gång

Tror att unraid hanterar raid arrayer precis som de vore enskilda diskar (varför skulle det inte göra det?...)

Visa signatur