Permalänk
Medlem

@[SH]: Gjorde så men hoppade över att "starta utan parity" utan bytte till den nya färdig-Preclearade disken direkt och startade arrayen. Tog nog 5 minuter och rebuilden startade = succes.

Den fd parity-disken preclearar jag samtidigt men nöjer mig med endast Zeroing (Bockade ur preread och det andra valet). Detta verkar fungera men gjorde som sagt innan en två dagars Preclear på den nu nya parity-disken.

Om någon som inte är insatt läser detta så kolla mitt försök till att förklara termerna i mitt inlägg längre upp.

Lägger in video här. Nu inget ljud och färdigredigerad, men kommer nog så småningom. Parity sync är nu uppe i 25% och Zeroing 45%.

grammatik och video
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Kul! Plus räcker nog för de flesta, jag personligen började med basic, sen plus, sen pro.... Oerhört slöseri med pengar känner jag... kunde köpt pro direkt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@LudvigLindell: Då var det dags att prova Unraid. Filerna till usb-stickan kopierad. Har Ubuntu Server nu men vill prova Unraid. Bara läst denna tråd och kollat på deras guide videos så vi får se om jag kommer någon stans. Säkerhetskopierat allt på Linux Serven ifall något blir tokigt.
Ska se om jag klarar:
1 Köra Pia VPN
2. Installera Rutorrent
3. PlexServer
4. Flytta över mina Virtualbox VM och köra dem. Ttror att man först måste avinstallera Oracle VM VirtualBox Extension Pack på maskinerna.

Ska bara byta kylare i servern sedan kör jag

1 Köra Pia VPN * CHECK
2. Installera Rutorrent *CHECK
3. PlexServer * CHECK
4. Flytta över mina Virtualbox VM och köra dem. * CHECK - Fick bli VMware images.

Fast punkt 4 var inte lätt Video guiden var inte rolig att följa. Han kunde ju skrivit mer i beskrivningen så man slapp att ha två fönster öppna och ta fram förstoringsglaset. tex:

qemu-img convert -p -f vmdk -O raw NAME-OF-OUR.vmdk NEW_NAME.img

1080p men ändå rätt suddig video. https://youtu.be/ZV4kqeD0RLk

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@grizzly666: Blev less på att kopiera filer över ett Windows system med alla "no righs" så och kör Midnight commander för att kopiera de återstående filerna. Valde overwrite all. Tar 3 timmar så helt okej att köra putty på spel-dator men använder min NUC som ändå alltid står på som ip-kamera server.

https://s5.postimg.org/g5po0oaqf/midncom.jpg

Tycker fortfarande detta är enormt roligt
Fast köra Putty över Windows är ett risktagande = Snälla Windows, få inte för dig att du ska uppdatera dig nu för att sedan starta om!

Du bör använda ett program som heter screen när du kör kopiering via putty, finns i pluginet Nerd Tools (finns en del annat roligt där också).
Då kommer inte kopieringen att avbrytas, du kan stänga av windows datorn och återansluta till samma session, eller återansluta via en annan dator.

Permalänk
Medlem

Blev inte nöjd med mina, från VMware konverterade virtuella maskiner. Allt för slöa även genom RDP. Skapa nya är mitt råd. Har nu två stycken. En med Windows 10 som körs genom RDP fjärrskrivbord och en fönsterlös Ubuntu Server som körs genom Putty. Kör bara ZoneMinder Console på Ubuntu för mina omgjorda Androidmobiler som används till ip-kameror.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

I senaste betan har äntligen stöd för kryptering kommit, fast dom rekomenderar inte att använda det för annat än test för tillfället.
Detta har jag väntat på länge

Permalänk

Någon som har erfarenhet av att köra unRAID via HP Microserver Gen8 intärna MicroSD plats? Funkar det?

Känner även någon till eller har själv testat hur beter sig unRAID när man kör med en SSD i RAID0 + alla andra diskar unassignade? Windows ser inte de unassignade diskarna men av någon anledning vet jag att åtminstone FreeNAS och Ubuntu så visas de unassignade diskarna som AHCI (finns personer som testat och kör på det sättet). Skulle va intressant att veta vad är fallet med unRAID, kanske blir att testa själv inom kort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Du menar att du ej assignar några hd i moderkort/raidkortets raid inställningar (förutom ssd i raid0)?
Och att unraid sen ej ser några hd alls (förutom ssd raid 0 disken antar jag) så du kan ej lägga till dom i array/cache?

Har tyvärr ingen lösning men frågar så det är helt glasklart vad du menade till andra som kanske vet mer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Fått stora problem med mitt unraid system. Låser sig fullständigt en gång i veckan och tror det beror på att jag kör en Windows 10 licens i en virtuell maskin. Haswell Refresh Core i5-4670K, GA-B85M-DS3H Gigabyte motherboard och senaste BIOS från 2015. Jag har en UPS .

Frågat på forumet med enda rådet är att uppdatera BIOS om man har Hasswell. Detta är ohållbart för mig och funderar på att gå tillbaka till Ubuntu Server men Undrar om man kan köra sin Array med LInux. Har inte lust att köpa en till 6TB hårddisk för att kunna kopiera alla filer.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte uppdatera bios?
Anslut en skärm+tbord och en usb sticka med bios filen på och sen tar det under 5min.
Och det är oerhört sällsynt att en ny bios inför nåt som kan försämra/orsaka nåt fel/etc.
Det är däremot rätt stor risk att vissa funktioner kommer funka bättre/heller till o med få flera och även bättre stöd/stöd för mer hårdvara.

Du kan ej köra arrayen i linux så vitt jag vet (finns säkert nåt sätt men kräver då troligen en hel del programering/hackande/enorma kunskaper/etc).
Du kan däremot använda existerande (dvs som har data) unraid data diskar i linux/windows/etc som helt "vanliga" diskar.
Då det är filsystemet på hårddisken som säger var/hur/vilket os disken går att användas på.

Filsystem som unraid använder är ReiserFs/XFS/BtrFS.
ReiserFs var standard valet förut men jag har för mig (inte 100 på det dock) att det har ändrats till XFS numera.
Så troligen är det xfs du har om du ej har pillat med unraid under en längre tid du ser vad du har under "FS" kolumnen om du trycker på "main" knappen längts upp till vänster på unraids "websida".

Lite länkar till reiserfs drivrutiner för windows.
http://p-nand-q.com/download/rfstool.html (har använt lite smått och det funkade bra både läs och skrivning).
http://www.it.fht-esslingen.de/~zimmerma/software/ltools.html (ej provat).

Här finns länkar till ett par olika drivrutiner till windows för ext2/ext3/ext4/reiserfs och några andra filsystem dock ej XFS.
https://techjourney.net/access-read-write-linux-ext2-ext3-ext...

Det enda jag hittar som ger widnows stöd för XFS nu är detta http://www.ufsexplorer.com/download_std.php tyvärr så kostar det 21$ om du vill kopiera filer större än 256KB (har ej provat detta så vet ej hur bra det funkar).

Jag är nästan 100% säker på att jag har använt nåt annat prg/drivrutiner och i alla fall läst (men nästan lika säker på även skrivit) till/från XFS hd i windows.
Men kan inte hitta nåt nu tyvärr.

Jag har haft en del problem med att skriva till tex ext2,3,4 formaterade diskar med windows det handlade då om en disk som fick hela filsystemet förstört och nån/några andra hd som fick enstaka filer förstörda.
http://p-nand-q.com/download/rfstool.html funkade det välidgt bra (det var även det jag använde senast och nåt/några år efter dom tidigare "försöken")
Var några år sedan jag behövde läsa/skriva till "linux" formaterad hd så kan ha ändrats en del (där drivrutinerna har uppdaterats vill säga vilket en del ej har gjort).
Så länge jag ej skrev till disken så har det alltid funkat bra dock.

Samma sak har hänt mig när jag skrivit till ntfs formaterade diskar i linux dvs 2-3 gånger har filsystemet förstörts helt o hållet och 10+ gånger enstaka filer förstörts läsa har dock funkat i dom flesta fall (2-3 gånger så har det blivit nåt fel som krävt en omstart (ommontering av hd hjälpte inte) av linux 1 gång var jag dock tvungen att boota hd i windows för att linux skulle montera den igen).

Så allt som allt försöker jag undvika att använda mig av ntfs i linux och linux filsystem i windows så långt det går.
Drar hellre igång en burk med linux livecd/etc och kopierar det jag behöver över nätverk istället som tar betydligt längre tid dock men minimerar ju då risken för att nåt ska gå fel betydligt.

Men som du vill göra köra ubuntu server är nog så riskfritt det kan bli oavsett om du har reiserfs/fxs/btrfs.
Den hd du nu har som parity drive får du över om du slutar använda unraid.
Frågan är dock hur du ska göra med "säkerhets biten" dvs du förlorar ju pritetsdatan som gör att en hd kan gå sönder utan dataförlust.

Du har ett par alternativ.
1, köra utan dvs dör en hd så är datan borta.
2, köra en hårdvaru raid lösning från moderkort/raidkort du behöver då skapa raiden och all data på dom hd som används i nya raiden försvinner
Dvs du behöver kopiera datan till nåt först sen skapa raiden o kopiera tillbaks datan.
3, mjukvararaid (som unraid är) det mest troliga är att du även här behöver kopiera datan två gånger.
Det finns tex snapraid och flexraid som kan använda hd med existerande data och liknar unraid i själva "raid" funktionen rätt mycket.
Har dock aldrig provat dom själv så kan ej säga så mycket.

Snapraid är dock det jag skulle satsa på/prova först själv om jag skulle byta/prova.
Då snapraid har mindre nackdelar (för mig) än motsvarande "raid" i flexraid.
Flexraid har två olika "raid" system.

Skrivet av grizzly666:

Flexraid har två olika "system".
Transparent RAID (tRAID)
RAID over File System (RAID-F)
Du ser skillnaderna här http://www.flexraid.com/2013/10/04/table-comparison-of-transp...

Men kortfattat du får det inte lika bra som med unraid.
Tex så har RAID-F snapshot istället för realtime raid (RAID-F har dock experimental realtime raid som när jag läste runt för 1-1,5år sen var riktigt buggigt med stor risk för data corruption).
"realtime raid" innebär att paritet skrivs samtidigt som datan skrivs/tas bort (som i vanlig raid och i unraid).

"snapshot" behöver köras manuellt heller automatiskt vi dvissa tidpunkter och innan den körs så har man INGEN paritet alls på den data som har skrivits under tiden.
Utöver det finns "Snapshot RAID sync hole" som du kan läsa om här http://wiki.flexraid.com/2011/10/18/understanding-the-limitat... (kortfattat inte kul alls).

NZFS från flexraid verkar dock mer lovande men har varit i privat beta sedan minst 2013 och verkar inte vilja hitta ut nångång.

Snapraid var det jag funderade på mer än flexraid när jag kollade runt men det var ett par saker som inte var lika bra kommer dock ej ihåg exakt vad och det är enbart Snapshot (plus sync hole problem här med).

För mig så är det inte aktuellt med snapshot då jag laddar ner allal tider på dygnet plus att jag kan vara vaken vilken tid på dygnet som helst och vill då inte brottas med en långsam filserver som är mitt i en snapshot.

Du kan givetvis köra unriad under wm och fortsätta med unraid arrayen.
MEN det finns en hel del problem med detta och windows körs ju även det i en wm då vad jag läst att unraid har enorma problem om det krös under wm med linux/windows som OS.
Har inte haft nåt behov av att köra unraid i wm så har inte tittat på det så mycket men råkat ramla över en del info om detta då o då i alla fall.
Och efter tiden gått och jag läst/sett mer o mer så har en unraid wm blivit minrde o mindre aktuellt.

Och nu såg jag att du redan har senaste bios

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Blev lurad där. Uppdaterade när jag köpte moderkortet men det fanns en som var ännu nyare från 2015. Testat fem dagar nu utan att något hänt så kan andas ut. Att jag vill köra UnRaid är för att det är mycket roligare än Ubuntu Server från Windows genom Putty. Prestandamässigt tycker jag att det går på ett ut.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Fått stora problem med mitt unraid system. Låser sig fullständigt en gång i veckan och tror det beror på att jag kör en Windows 10 licens i en virtuell maskin. Haswell Refresh Core i5-4670K, GA-B85M-DS3H Gigabyte motherboard och senaste BIOS från 2015. Jag har en UPS .

Frågat på forumet med enda rådet är att uppdatera BIOS om man har Hasswell. Detta är ohållbart för mig och funderar på att gå tillbaka till Ubuntu Server men Undrar om man kan köra sin Array med LInux. Har inte lust att köpa en till 6TB hårddisk för att kunna kopiera alla filer.

Du kan montera diskarna utan problem i Ubuntu och sedan köra MergerFS för att få en pool utav allt, och SnapRAID för redundans.

Permalänk
Medlem

Tjena, har problem med dockern binhex-delugevpn när jag använder vpn så säger sidan som jag använder att min port är stängd. använder PIA och kör på den svenska servern så vad kan problemet vara?
i klienten så byts incoming ports varje gång jag startar om den men outgoing ports är samma hela tiden kan detta vara felet?

Tack för svar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200MHz Ryzen - EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 - HyperX Fury 240GB - Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM - Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Får detta error när jag försöker ladda ned en docker Error: write /var/lib/docker/tmp/GetImageBlob054350575: no space left on device någon som har en idé hur jag kan lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Får detta error när jag försöker ladda ned en docker Error: write /var/lib/docker/tmp/GetImageBlob054350575: no space left on device någon som har en idé hur jag kan lösa det?

låter som en disk är full eller skrivskyddad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: har testat df /var/lib/docker/tmp och får att det bara finns 7gb ledigt kan man byta download dir för att lösa det då?

Permalänk
Medlem

Har börjat köra UnRAID, efter tips i en annan tråd. Gillar den smidiga diskhanteringen och möjligheten att köra VM's.
Men jag har lite funderingar... Får intrycket att UnRAID är skapat utan något större säkerhetstänk. Logga in som root via webb är i mina ögon big no no (dessutom okrypterat!). Visst, självklart sker detta lokalt och servern ska inte exponeras mot internet hur som helst, men jag har ändå fått lära mig att det är bad practice som bara den. Att varken manual eller installation ger några större varningar eller rekommendationer reagerar jag på (inte ens att man bör sätta pwd på root, och det nämns knappt att det är viktigt att inte exponera servern mot nätet).

Jag planerar att köra vissa tjänster öppet mot Internet, kanske 3 olika användare (android, linux och windows) där i alla fall en ska ha skrivrättigheter. Ser helst att autentisering sker med nyckelpar. Det jag undrar är ifall UnRAID verkligen är rätt för mig?
Har jag bara inte lärt mig det tillräckligt, kanske är skitenkelt att konfa det säkert, men får lite kassa vibbar när default är som den är.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Har börjat köra UnRAID, efter tips i en annan tråd. Gillar den smidiga diskhanteringen och möjligheten att köra VM's.
Men jag har lite funderingar... Får intrycket att UnRAID är skapat utan något större säkerhetstänk. Logga in som root via webb är i mina ögon big no no (dessutom okrypterat!). Visst, självklart sker detta lokalt och servern ska inte exponeras mot internet hur som helst, men jag har ändå fått lära mig att det är bad practice som bara den. Att varken manual eller installation ger några större varningar eller rekommendationer reagerar jag på (inte ens att man bör sätta pwd på root, och det nämns knappt att det är viktigt att inte exponera servern mot nätet).

Jag planerar att köra vissa tjänster öppet mot Internet, kanske 3 olika användare (android, linux och windows) där i alla fall en ska ha skrivrättigheter. Ser helst att autentisering sker med nyckelpar. Det jag undrar är ifall UnRAID verkligen är rätt för mig?
Har jag bara inte lärt mig det tillräckligt, kanske är skitenkelt att konfa det säkert, men får lite kassa vibbar när default är som den är.

Så länge tjänsterna du hostar inte har några säkerhetshål och ditt LAN är säkert så bör du inte oroa dig allt för mycket. Använd OpenVPN dom gångerna du måste nå web gui/SSH över internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Har börjat köra UnRAID, efter tips i en annan tråd. Gillar den smidiga diskhanteringen och möjligheten att köra VM's.
Men jag har lite funderingar... Får intrycket att UnRAID är skapat utan något större säkerhetstänk. Logga in som root via webb är i mina ögon big no no (dessutom okrypterat!). Visst, självklart sker detta lokalt och servern ska inte exponeras mot internet hur som helst, men jag har ändå fått lära mig att det är bad practice som bara den. Att varken manual eller installation ger några större varningar eller rekommendationer reagerar jag på (inte ens att man bör sätta pwd på root, och det nämns knappt att det är viktigt att inte exponera servern mot nätet).

Jag planerar att köra vissa tjänster öppet mot Internet, kanske 3 olika användare (android, linux och windows) där i alla fall en ska ha skrivrättigheter. Ser helst att autentisering sker med nyckelpar. Det jag undrar är ifall UnRAID verkligen är rätt för mig?
Har jag bara inte lärt mig det tillräckligt, kanske är skitenkelt att konfa det säkert, men får lite kassa vibbar när default är som den är.

Ser inte att det ska vara ett problem. Vilka tjänster ska du använda? Jag använder flera tjänster, det man behöver tänka på är att öppna portarna som tjänsterna ska utnyttja.
Jag har dock öppnat upp endast port 443(https) till en proxy server och sedan forwardar till olika tjänster, använder subdomän på det för att skilja på de tjänsterna.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Så länge tjänsterna du hostar inte har några säkerhetshål och ditt LAN är säkert så bör du inte oroa dig allt för mycket. Använd OpenVPN dom gångerna du måste nå web gui/SSH över internet.

Skrivet av zarnexx:

Ser inte att det ska vara ett problem. Vilka tjänster ska du använda? Jag använder flera tjänster, det man behöver tänka på är att öppna portarna som tjänsterna ska utnyttja.
Jag har dock öppnat upp endast port 443(https) till en proxy server och sedan forwardar till olika tjänster, använder subdomän på det för att skilja på de tjänsterna.

Kanske inte utvecklade tillräckligt. Är någorlunda (för att vara hemanvändare iaf) van vid att konfigurera servermjukvara ur säkerhetsperspektiv, men har bara labbat lite. Detta blir typ första gången jag sätter upp något permanent, och har egentligen inga problem med "svåra" konfigurationer för själva tjänsterna (hårddisksetup och dylikt får dock gärna gå så smidigt som det gör med unraid). Och så fick jag intrycket att unraid inte är utvecklat för att exponeras mot nätet, utan mest som en smidig hemmalösning, men jag kanske bara ska ta av mig foliehatten.

Tänkte köra rtorrent/rutorrent, ssh (sftp) och ev. emby/plex och/eller webserver (1-5 användare, pwd-skyddat på något sätt).

Btw, vilka är era "måste-plugins"?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

@Xburk: rtorrent/rutorrent körs ensamt genom VPN fast du får hosta upp en peng och köpa en prenumeration på tex Private Internet Access, Portvidarebefordran görs automatiskt i binhex-rtorrentvpn och inställningar till din VPN prover görs i GU. Var länge sedan jag använde torrents så kommer inte ihåg hur man gjorde men klarade jag av det klarar alla av det

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Skarpa versionen av 6.4 finns nu att ladda ner! Länk för mer information om alla nya funktioner osv: https://lime-technology.com/forums/topic/65494-unraid-os-vers...

Permalänk
Medlem

Tänkte spendera skatteåterbäringen på att kanske utöka min Unraid server.

Någon som har tips på moderkort med minst 8x SATA portar + 1x M.2 2280 (där man kan använda alla portar och NVME samtidigt) och stöd för ECC RAM?
Har försökt använda Prisjakt filtrering men den listar alternativ som inte har ECC stöd.

Men detta moderkort verkar klara biffen: Supermicro X11SAE-M
Till den tänkte jag köra min nuvarande i3-6100 (och ev. uppgradera i framtiden till typ i7-7700) (kör endast Plex där det mesta är direct, så i3-6100 klarar det gott än så länge)

RAM tänkte jag mig typ denna sticka: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3509176 (eller kanske denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3068837 - RAM är så dyrt just nu och 4 GB räcker för mitt)

Tror ni det skulle funka med Unraid eller ska jag kolla på något annat?
Har även en Ryzen 1700X liggandes så behöver inte vara en Intel platform.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Som sagt så har jag använt prisjakts filtrering men moderkort som inte stödjer ECC dyker upp ändå, t.ex. Aorus GA-AX370-Gaming K5

Kollar man upp det moderkortet (https://www.gigabyte.com/us/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K5-re...) så ser man:

Support for ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8 memory modules (operate in non-ECC mode)
Support for non-ECC Un-buffered DIMM 1Rx8/2Rx8/1Rx16 memory modules

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Aha, ja sidan kanske inte är 100% tillförlitlig.
Kliver du upp ett steg tlil K7-modellen verkar det dock som att ECC är tillgängligt.
Även den lägre modellen, d.v.s utan K, 5, verkar ha stöd för ECC.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Ja se där ja! Mycket intressant! Tack ska du ha.
Lutar mot "Gaming 5" då. Vet inte riktigt vad som skiljer den och storebrorsan K7? K7 kanske är bättre för OC eller något?
Kommer kännas extremt overkill med en 1700X för en Plex server men kan ju vara bra att ha

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Det kan ju vara en felskrivning någonstans så dubbelkolla innan du köper.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tänkte testa unraid och köra två maskiner en för spel och CAD och en för streaming och typ youtube. I samma veva tänkte jag flytta allt från min slöa Synology men nu kommer min fundering.

Kan jag bara köpa en till mekanisk disk och lägga som parity och sen flytta all data från Synologyn till UnRaid och sedan flytta de diskarna till UnRaid eller måste jag köpa samma uppsättning disk till UnRiad och flytta all data först och sen flytta över diskarna?

Hoppas detta är förståeligt

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av supersnubben:

Tänkte testa unraid och köra två maskiner en för spel och CAD och en för streaming och typ youtube. I samma veva tänkte jag flytta allt från min slöa Synology men nu kommer min fundering.

Kan jag bara köpa en till mekanisk disk och lägga som parity och sen flytta all data från Synologyn till UnRaid och sedan flytta de diskarna till UnRaid eller måste jag köpa samma uppsättning disk till UnRiad och flytta all data först och sen flytta över diskarna?

Hoppas detta är förståeligt

Du måste flytta över data manuellt då det är två helt olika filsystem. märkes NAS:ar såsom AsusTor/QNAP och Synology kör på ext filsystemet, unRAID kör på xfs eller btrfs.

Sen tror jag att andra OS modeller skulle passa bättre, unRAID kostar ju pengar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|