Permalänk
Medlem

DynDNS...eller liknande

En gång i tiden fanns det en tjänst som hette DynDNS, där du installerade ett program och varje gång du startade om..eller på den tiden, kopplade upp dig med dig modem, så fick du dittnamn.dyndns.org, automagiskt...kostnadsfritt. Jag har lite servrar här hemma, minecraft till frugan, lite varierande *NIX-maskiner jag leker med, och saknar en sådan tjänst. Ex. så om nätet/strömmen går och den maskinen startar om, så funkar minecraft.jonaz.ch tack vare att programmet fixar min DNS.

Finns det liknande tjänst/programvara i dag?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag använder http://noeld.com/dsfaq.htm men fungerar otroligt bra, lätt värt varenda krona

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Helt klart ett alternativ, men jag skulle helst vilja använda någon av mina befintliga domäner.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk

Vart har du köpt dina domäner? De flesta brukar ha en Dynamiskt DNS tjänst för sådant. Loopia har det fast det kostar pengar så klart. Tror jag betalar 99kr/året för min hos Loopia

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Vart har du köpt dina domäner? De flesta brukar ha en Dynamiskt DNS tjänst för sådant. Loopia har det fast det kostar pengar så klart. Tror jag betalar 99kr/året för min hos Loopia

misshosting.com

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Helt klart ett alternativ, men jag skulle helst vilja använda någon av mina befintliga domäner.

Kolla upp CNAME. Då kan du peka sub.dindomän.tld mot deras sub.derasdomän.tld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJonaz:

Helt klart ett alternativ, men jag skulle helst vilja använda någon av mina befintliga domäner.

Cname records löser detta som iXam skrev.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

En gång i tiden fanns det en tjänst som hette DynDNS, där du installerade ett program och varje gång du startade om..eller på den tiden, kopplade upp dig med dig modem, så fick du dittnamn.dyndns.org, automagiskt...kostnadsfritt. Jag har lite servrar här hemma, minecraft till frugan, lite varierande *NIX-maskiner jag leker med, och saknar en sådan tjänst. Ex. så om nätet/strömmen går och den maskinen startar om, så funkar minecraft.jonaz.ch tack vare att programmet fixar min DNS.

Finns det liknande tjänst/programvara i dag?

https://www.noip.com/
körde jag för många år sedan, funkade bra iaf.
lite mer begränsad nu med free version, mindre domännamn att välja mellan.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Helt klart ett alternativ, men jag skulle helst vilja använda någon av mina befintliga domäner.

Hos vissa dns registrarer(svengelska?) så kan man köra en ddclient lokalt på servern som då uppdaterar dns med ditt ip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag använder dynu.com. Det är gratis och fungerar bra. I min Linux-server har jag installerat ddclient. Brukar gå att sätta vilken ddns man har i routern, men i min fanns bara valet dyndns.org. Hade ingen lust att betala för en ddns så fick installera ddclient. ddclient finns nog i de flesta distros repos.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag har kört Duck DNS några år och tycker det funkar bra. Det är gratis också!
https://www.duckdns.org/

Men har inte kopplat det till någon egen domän utan bara använt den man får från duckdns.
Men enligt deras FAQ så kan man lösa detta:

Q: I want to use my own Domain name with DuckDNS, can I do this?

A: Yes you can. At your NAME provider set your purchased record as a CNAME to your duckdns.org record.
www.ilikeweasels.org CNAME weasels.duckdns.org

Permalänk

+1 på duckdns. Snabbt och enkelt!

Permalänk
Medlem

Jag har en egen domän på Citynetwork som har denna tjänst.

Permalänk
Medlem

Lösningen blev DuckDNS med fulhack Kör en domän på duckdns.org och en CNAME på min domän. Förvånandsvärt snabb lösning. Har testat att starta om routern och få nytt IP och även starta om servern, och tog max 2 minuter innan allt funkade.

Underbart, tack alla

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org