Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kewmify:

Håller mig på 1.35 vCore nu med 100x49.25. Klarar 2 Cinebench efter varandra men krashar på tredje
Över 49.25 ratio får jag höja volten lite så håller mig där.

Har som max testat köra mina minnen i 1.35v. Kommer upp i 2400mhz (15-16-16-35) just nu, det hjälper väl inte höja volten över det för att nå hörge mhz? Ska man vänta på bios eller hjälper timings?

kan testa jämna nummer dvs ojämna verkar ryzens controller/bios ha besvär med.
så 16-16-16-36

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Stämmer det som Flopper säger. Över 2666=Jämna Cas. Till exempel: 16-15-15-15 går bra. 15-15-15-15 går inte bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Pillat lite mer:

Mobo: ASUS CH6
1700x @ 4000MHz
RAM: G.Skill F4-3600C16-16GTZ 16GB som körs i 3200MHz @ 14-13-13-28-1T

http://imgur.com/ytyr0s0

https://valid.x86.fr/tkxcpv

Får se hur stabilt det är.

Permalänk
Medlem

Ni snackar om en vcore på 1.35 på prolle. Min visar det i bios, men i hwmonitor står det 1,5 om jag inte missminner mig. Ska dubbelkolla när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av maltenizer:

Pillat lite mer:

Mobo: ASUS CH6
1700x @ 4000MHz
RAM: G.Skill F4-3600C16-16GTZ 16GB som körs i 3200MHz @ 14-13-13-28-1T

http://imgur.com/ytyr0s0

https://valid.x86.fr/tkxcpv

Får se hur stabilt det är.

Har samma minnen, kraschade i spel efter nån timme på den frekvensen. Klarade dock av 2h i prime95 :/ sen stängde jag av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Ni snackar om en vcore på 1.35 på prolle. Min visar det i bios, men i hwmonitor står det 1,5 om jag inte missminner mig. Ska dubbelkolla när jag kommer hem.

hwmonitor kolla på rätt, visar 1.55 på prollarna men ej på vcore tabben, fick samma och börja ju undra lite själv.

3.8ghz, 1.32v
ga b350 gaming 3 f6 bios
stock kylare.
blir varm med prime så den testen la jag ned när temp visade 85C
16gb ram 2933mhz

blir vattenblock om nån vecka

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

hwmonitor kolla på rätt, visar 1.55 på prollarna men ej på vcore tabben, fick samma och börja ju undra lite själv.

3.8ghz, 1.32v
ga b350 gaming 3 f6 bios
stock kylare.
blir varm med prime så den testen la jag ned när temp visade 85C
16gb ram 2933mhz

blir vattenblock om nån vecka

Jag är hyffsat säker på att jag kikade på rätt värden. Kör inte klockad CPU just nu dock. Endast minnen som är klockade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Jag är hyffsat säker på att jag kikade på rätt värden. Kör inte klockad CPU just nu dock. Endast minnen som är klockade.

Skickades från m.sweclockers.com

den kolla jag på
https://community.amd.com/thread/214762

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Jag har rätt mycket problem med mitt ASUS PRIME X370-PRO ännu.
Jag kan inte ändra LLC för då krashar den i Windows oavsett nivå, har provat alla nivåer och det går helt enkelt inte att köra med annat än AUTO.
Vcore hoppar upp och ner ganska mycket under belastning. Jag kan ej överklocka stabilt med någonting annat än vcore på AUTO.
Testade med ett par Kingston 2666MHz minnen i 2400MHz och då kunde jag klocka till 3925MHz stabilt. När jag istället kör mina Corsair LPX 3000MHz (i 2400-2933) så går det inte att få CPUn stabil i mer än 3825MHz. Detta på grund av att BIOS väljer 1T command rate på Corsair minnena istället för 2T som med Kingston. Detta går ej att ändra på.

Jag hade inga problem att ladda DOCP och köra minnena i 2933MHz vilket de går stabilt i också. Men då får jag istället problem med reboot/cold boot. Så kör på 2666MHz tills vidare.

Problemen med Vcore/LLC har jag bara sett några enstaka klaga på med detta kort. Gissar att det beror på att jag är en av få som kör en Ryzen 5 på detta kort och ASUS har prioriterat att buggfixa för Ryzen 7.
Prestandan däremot kan jag inte klaga på utan trots att jag hålls tillbaka av buggigt BIOS presterar datorn ypperligt.

Hoppas innerligt på att AGESA 1.0.0.5 BIOSet löser alla problem med vcore, LLC och command rate.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det har postats förut, men här är en otroligt bra guide för dom som kanske är lite mer novis gällande OC, och speciellt nu när Ryzen är såpass färskt med alla inställningar.

https://www.youtube.com/watch?v=74gO0e-4-A8

Permalänk
Medlem

r1600 3.8k msi tomahawk, stock cooler. 89.5 grader i prime max heat testet. Väntar på am4 kit till noctua nh-d14, bör gå komma upp lite till då. Får dock bara 2933 mhz minne, hade varit nice med 3.2k, har corsairs 3600mhz vengeance lpx.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk

Mobo : ASUS Prime 350M-A (BIOS 0604)
RAM : Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB) @2400, Kan inte få det stabilt över 2400 just nu, testat med ett gäng olika förslag på timings och volt men crashar vid spel över 2400MHz
CPU : AMD R5 1600 @ 3.8GHz 1.3V Alla cores
Temp Idle : 30°C
Temp Full load : 59°C
CPU Kylare : Phantek PH-TC14PE
Chassi : Corsair Graphite 230T

Har inte direkt testat om jag kan köra CPU i lägre volt eller mer på multiplier, kollad vad andra klockat sina till drog till med 1.3V på VCORE och multiplier på 38 och har fungerat felfritt i 4 dagars användning, redigering, spel, stresstest osv.

Helt nöjd och vem vet kanske har en jackpott CPU har som sagt inte utforskat det ännu

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus Prime X370 Pro, BIOS: 0604-
CPU: Ryzen 1700. 3925Mhz. 1.375Vcore. 0.95V SoC.
RAM: Corsair Vengeance LPX 3000. 2666Mhz. Timings 14-15-15-31-62. T1. 1.35V
Kylare: NZXT Kraken X62. Pumpen på max, är knäpptyst ändå så varför inte blåsa på liksom? Fläktarna på silent. Idle 25C. Load: 59C. Som load räknar jag 60 minuters OCCT.

För att få det här stabilt har jag ställt LLC på AUTO och Phase control på Extreme. Känns dock som att Vcore fladdrar en hel del under load men det verkar bli bättre för varje BIOS, så det kanske behöver mogna lite? Naturligtvis vill jag nå 4Ghz men jag har noterat att Vcore under load kan gå så högt som 1.45V och mer än så känns inte bra, även om processorn i sig knappt är pissljummen även under extrem belastning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Höja spänningen något överlag och sänka dess spänning vid belastning (vdrop) är något man kan göra då.

Well det är ett väldokumenterat fenomen. Processorer blir degraderade över tid oavsett om du har inom standard clock och spänning eller inte. Skillnaden är att du påskyndar processen vid högre spänning. Bara för att du inte har råkat ut för det betyder det inte att fenomenet inte finns kanske bara du som dragit på onödig hög spänning för att hålla den stabil.

Jag antar du inte springer runt med en dammsugare i datorn heller bara för att folk skriver att de aldrig fått ESD skador?

Mi Jag car fun big attköra över req från Intel spänning på min x5660 trodde aldrig det skulle hända nått, men då min vatten pump levde om som en traktor på min swiftech h220 panik köpte jag en xm 212 och körde push n pull med noctuna 120mm förstpå max tempen låg vid gränsen och jag körde så ett år sen senaste halloween köpte jag på ta en Depp cool 240t och dom fläktar 2000rpm 120mn fläktar.
Köpte 4st för tänkte på en sådan vatten kylare som jag köpte för 399kr tror jag så skaffar du nog inte med 74cfm fläktar "vart imponerad över hur lite dom lätt när jag kört Corsair 120sp stilrent på swiftech h220 mitt Asus 290x matrix Platinum lät helt klart mer över 30 procent fläkt"
Men jag spelar knappt längre hade kört primer 95 då det var som varmast i somras bara för att jag kände lika bra göra nåt av datorn när jag har gratis el, enligt min gamla watt mördare så när allt körde 100 procent toppade Eastern på 680w men tänkte det var bara toppar det låg vid 620 till 640w mest på mitt 2 5 års hx650w. Men grafik kortet som är bios most och slukar nära 400w ström utan grafik kortet låg den vid handbrake h264 till hevct blue Ray kodning då min br varit trasig vid TVn enhet kontrollen snarare borta oxo samt när jag har värk så var det grymt jobbigt upp och nya skivor så kodade mitt stora arkiv har ca 1/3 kvar att faktisk koda om och jag försöker bevara ljud spåret tex dts och Dolby digital istället för ac3 känns bara som bättre. Men slutade köra med kanel och kör cronebook cast till tv rummet datorn står i och sov rummet just bakom för. Kör hevc för mest spara utrymme på hårddisken samt då jag mest använder den för att köra tenor desktop till en gammal gen 2 i3 laptop och redigera bilder eller editera minns 4k Jens filmade folket för sen sista dem som hevc oxå. Den 7th februari så slutade datorn bara visa upp eller efter lite sänkning på fsbn så fick jag mig in i Windows ett tag sänkte till orginalversionen från 4.6ghz med HT på till 2.6 eller vad nu xeon x5660 är men den krävde Enso Net än 1v som var ögonskugga typ 1.013 eller nått runt 1v. Följt xeon trådar hade inte senaste inte officiella bioseet till min bräda, för jag tyckte den går nästan 3 år och ville inte med upp nåt även om det har 2 bios kan uppdatera BIOS visa usb från tex en laptop eller usb minne. Men den gick fint på org freq på 1.3v i 6 dagar sen morgonen så var det bara svart skärm. Många sa man helst skulle ligga på Max 1.35v om tempen var bra så kan man köra absolut max 1.4v många rekommenderade det inte men jag köpte processorn för 400kr inkl frakt o får mestadels av datorn, den fixade allt jag behövde och har en 2560x1080 skärm och trots mitt gamla grafik kort klarade den det lilla sökande jag körde. Samt spelade jag mest på stan minken för min kropp piskar inte över en halv timme utan ta en extra dos temgesic som jag har utskrivet för mina 4 värk problem. Men vissa blue Roth och telefonen kunde jag ändra via RC blue tooth o ha allt på lägsta fsb som var 100 och testade allt trots och högre volt på bryggor och körde alla Configs jag kunde tänka på. Men nope stendöd. Seen ändrade jag till boot codes och den stannade på första som stod cpu_innit:Failed så jag tror jag dödade processorn med köra vid max tempo runt 88 grader och volt på 1.435 i 3 års tid. Köpte en x5670 med litet kosmetiskt fel som var lika billig de hade över 1000st och den har multi på x25 istället på min gamla x5660 som hade x23, så jag hoppas det är cpun fick Ebay brevet för 6 veckor sedan haft för ont varit otur med grov Noble och båda öronen total öron infektion i15 dagar samt jag tappade balansen sen var jag frisk en vecka sen blev jag total döv igen på ena örat i tio 10 dagar och var ute sen blev jag frisk och få fick jag stor infektion i både nedre och övre tand köttet så haft rätt mkt feber och en varit kry plus mat förgiftad så jag har inte känt öppen att försöka fixa datorn. Men ska fasen ta tag i det bästa vecka behöver Windows för massa olika saker ja just ja inom 5 dagar efter Main pcn dig skulle jag ta fram min gamla gaming MSI laptop för köra Plex på men en tung kartong hade missat den dörren biten i20 delar i förrådet och bör jag skulle starta Asus x501 så hade jordiskt kragar och Windows for inte installera på den och det är ett jävla pill att fixa hårddisken på den här en 120gb SSD över men han sinbara upp och Jerry vpn och Net flix USA Isley och lånat fruns Chrome bok ibland 11.6 tums fick inte for Google stod på den än. Behovet en Windows for men för jag rött ny flyttat är förtid pensionär så känner jag ingen så önskar det fanns nån typ av allt installera Windows 7 på grind Acer Chrome Book cb3-131 bara för fixa från vendor room på mobilen och fixa minsvape saker som min dna200 är use less då jag behovet escribe för söta in böterna för ett större batteri 1300mah ist för 900mah suck. Men jag känner jag har oss stall så vet inte när man ska våga sätta in nya processorn i datorn då jag ligger på lägsta pensionen då har man inte direkt tid med min Ryzén 1700 med b350 moderkort och 2x8gb team skulle duga fint för mig i tio 7 år minst. Men jag får börja sista bästa månad, köpte frun en begagnad honor 8 4gb ddr4 och 64gb minne nyskick med kvitto utan en repa och jag var skeptisk mot glad baksidan men för 1500kr så kände jag att jag sparade in från köpa en Xperia x åt henne för 2790kr 3 dagar efter bör hon skulle duga 50kr för ett par fönster lampor blåste hur mkt som helst hon tar upp den ur fickan och tappar den på deras hall Sten golv Hells baksidan är i stort sett krossad. Så får se om min feber från 2 rot fyller och min största tand jag har dom tog 40 min att dra ut för de fick duga den i flera delar så med min sjukt fokus diabetes så har jag legat i sängen riktigt mycket i år då jag har 0 in försvar. Men könet jag saknar Plex behovet flagga om routern ihop till dd ett eller vad Netgear wndr4100 kan ja men nord vpn funkar rätt bra för Net flix fixar nya servrar för flix USA om de blockas kostar dock mer än vad Net flix abonnemanget för och hastigheten är på ca 20mbits och man kan inte uppdatera och se Netflix samtidigt appar. Men for söka om det finns någon chans att installera Windows 7 på virtuellt på en Chrome bok har 128gb usb3 minne även en en driven 2tb usb 3 disk och ett micro SD Emmett bad det kallad sin inte dricker ut på minnes kort läsaren på det.

Förlåt för min HORRIBLE text skrivar ability min autism spektrum störning för det omöjligt att hålla mig kort sen elschocks behandling som gör mitt minne done o done samt lite andra fel. Försöket köra mig kontrollera mitt skrivande men för en amerikan som har samma sa det tog nog 5 år för honom och massa kommande och skriva in för få det en tredje del så långt och då har han inte grov adhd och allt annat vik inte ta upp alla sjukdomar de har slutat kolla efter mer äter 127 piller i veckan av läkaren och de gör så jag inte är psykotisk IAF det är skönt. Men for inte kolla efter mer värk sjukdomar eller psykiska ovanligheterna på mig. Så om någon läst en bit eller hela texten så sorry för huvud värken.... Verkligen :/ Men datorer och jag sen min Intel 286 7mhz och commandore 64 är det enda som for mig lugn, älskar koda och köra mig nytt. Så be för mig lycka till att datorn ska fungera med nya gamla processorn tänkte ta ut allt och rengöra så man kan slicka på det om man inte var otrolig för skadorna det ger Hergé. Men över klickat allt som går klocka.

Men kort svar jag är beviset att en liten för hög över vinthundar kan piska processorn och det kan gå från att man ser den beter sig underligt 6 dagar innan den för . Så nu Net vikt ju mer slitage. Men mitt är ju ett x58 system men min som gick sönder har varit på ett företag som dolde 10 000 byte av servrar därför såldes de och de sig helt nya it och den klarade 4.6ghz med lugna puckar men var typ från 1.35 till 1.4325 för sista 180watten dumt val av mig. Man ska inte gå över tillverkarens rekommenderade högsta vikt kan vara en fin idé om man tänkt ja den Kong livad visst du kan ja tur men tro mig den slits. Förlåt för konstiga ord som kan komma av auto correctör på Gboard by rig bortmitt egna lexikon och den har sjuka ord. Och hjärta skrivet o glömmerbort vad jag skrivit 5 min efter.

Men för mig blir det sista till en 1700 moderkort och ddr4 minnen och kunnat fäste innan året är slut jag dricker inte jag eller inte snuset inte vejpar bara min egen gjorda juice som kostar nästan ingenting. Fick just färd tjänst läkare sköterskor medeciner och speciell kost och frun är lång tid sjuk skriven så inte optimalt läge att uppdatera sin dator men vill köra en virtuell server hos hevc stanna till ccastenn och söka 60fps. Och inte behövs pris dig de närmsta 5 åren är 32 år så vet hur det är att gå från 20k i månaden till att få in 7200kr i månaden. Är sjukt död före man är född att vara utan sparad pension och ja jobbar kompisar och ja en kropp som inte behovet åka 300m för att hämta paket för man har andelen nerver bland annat pga diabetes som 25 läste och Sveriges ledande professor i ämnet före dö om det inte vart bättre skulle jag varit blind utan ben och ja ska ny. Men tänker fann inte ge upp. Förlåt för officiella men ska följa denna tråd för se kombinationer. Men ville bara säga över volt inte mycket men trots bra tempo Enso så ja processorn kan bars puff dö. Trodde att lite över rekommenderade inte skulle göra bot trodde jag Enso skulle få minst 5 år med den fick 15 grader löfte tempo med den senaste kylaren oxo kunde dock inte köra pandp med döttrarna gick med swiftech med grövre kylfläns men inte denna med halv dop tjock kuk fönstret fast jag har 2 gskill 2133mhz minnen som iPod är högre än Kingston blue och Ted jag körde innan. Förlåt som sagt för flummigt skrivande. Kunde skrivit min processor gått sönder av för hög vikt så det händer. Men jag skickat det såhär ska försöka få mig in i duschen nu idag frun hittade en gammal gubbe som lämnat in 3 Armani jackor och en köpte hon för 150kr och den var 2 år gamla helt oanvänd tid lös måste behandla den bara men lite tur om den passar perfekt helt oanvänd kan man se oxo så kan hända jag bytet processor i min gamla buren bästa vecka Enso hur jag än mår . Trevlig helg och Valborgs alla!! Kram
.

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem

Når man med 1800X 4,2Ghz med bra vatten kylning?

här kör man 4,275Ghz http://www.3dmark.com/spy/1564594 men man pratar inte vilken kylning de använder.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Når man med 1800X 4,2Ghz med bra vatten kylning?

här kör man 4,275Ghz http://www.3dmark.com/spy/1564594 men man pratar inte vilken kylning de använder.

Ryzen har en hård nivå dvs att nå 4ghz även med 1800x är tufft, 4.1+ är gyllene chip.
dvs extra bra som finns i ett fåtal exemplar.
8 kärnor är svårt att få upp högre, bara titta på Intels chips.

Köpte 1600 som ersätts den dag amd får ut en bättre stepping som klarar 4.4ghz eller så

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Flopper

Ser att du har likadant moderkort som jag. Brukar ditt också höja vcore lite hur den vill?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Ryzen har en hård nivå dvs att nå 4ghz även med 1800x är tufft, 4.1+ är gyllene chip.
dvs extra bra som finns i ett fåtal exemplar.
8 kärnor är svårt att få upp högre, bara titta på Intels chips.

Köpte 1600 som ersätts den dag amd får ut en bättre stepping som klarar 4.4ghz eller så

Är det för de blir för varma och går inte kyla eller är man för "feg" med volten?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

Är det för de blir för varma och går inte kyla eller är man för "feg" med volten?

Feg vet jag inte, för att öka bara lite grann i frekvens, krävs en våldsam ökning av spänningen, innan dess är sambandet närmast linjärt, runt 4 GHz börjar spänningskurvan peka väldigt brant uppåt.
AMD har ju sagt max 1,35V 24/7 och max 1,45V, under kortare perioder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Feg vet jag inte, för att öka bara lite grann i frekvens, krävs en våldsam ökning av spänningen, innan dess är sambandet närmast linjärt, runt 4 GHz börjar spänningskurvan peka väldigt brant uppåt.
AMD har ju sagt max 1,35V 24/7 och max 1,45V, under kortare perioder.

Ok men då är det att många som stannar vid 4GHz för att minska förbrukningen/värmen inte för att tempen går i taket.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam

@sesese: Tror att de flesta stannar för att de inte vill höja spänningen för mycket.
Men med en bra kylning klara nog ofta temperaturen att ligga skapligt till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Är det för de blir för varma och går inte kyla eller är man för "feg" med volten?

Skrivet av Ratatosk:

Feg vet jag inte, för att öka bara lite grann i frekvens, krävs en våldsam ökning av spänningen, innan dess är sambandet närmast linjärt, runt 4 GHz börjar spänningskurvan peka väldigt brant uppåt.
AMD har ju sagt max 1,35V 24/7 och max 1,45V, under kortare perioder.

Balans.
3.8ghz stock kylare, 1.32 i hwmonitor.
ifall jag ska köra mer krävs bättre kylare samt mer volt.
när nån gång jag får vattenblocket så låt oss säga jag kan köra 4ghz i 1.4v så vore det rätt ok men som sagt, jag får inte ut så mycket mer i reell prestanda.
Överklockning handlar om balans i att det ska funka utan att det krånglar för min del.
5 minuters överklockning och allt har funkat i 5 dagar.
med tanke på kylning och volt samt mhz, nöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Min dator toppar över 400W vid topp oc med maximal belastning på CPUn så då borde min kylare klara av Ryzen på minst 1,45-1,6V? (vill nå minst 4,2Ghz) min 8350 klarar 3Dmark i +5,1Ghz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam

@sesese: Förstår inte varför det är så viktigt, Ryzen är ju mycket snabbare i lägre klockning än vad FX är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Min dator toppar över 400W vid topp oc med maximal belastning på CPUn så då borde min kylare klara av Ryzen på minst 1,45-1,6V? (vill nå minst 4,2Ghz) min 8350 klarar 3Dmark i +5,1Ghz

4.2 verkar bara ett fåtal chipp klara. Jag har inte sett någon review som klarat det än, vad jag minns.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@sesese: Förstår inte varför det är så viktigt, Ryzen är ju mycket snabbare i lägre klockning än vad FX är.

Det är alltid kul att se om man kan klara några steg bättre än "svenson" när man oc. har kört min 8350 i över 5,3GHz (inte 100% stabil )

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

CPU: 1700
Moderkort: Gigabyte gaming 5
Kylare: fractal design s36
Frekvens (all core): 3900MHz
Voltage: 1.3125V
Temp(idle): 30 (på bilden så startade jag stresstestet direkt från uppstart)
Temp(full load): 64-69
Ram minne: 3200Mhz

Körde small FFT's i prime95 i två timmar

Klarade av o köra 4Ghz med 1.38V~ i 1.5h med small FFT's innan datorn kraschade, behövde upp mot 1.4V för o få det stabilt vilket jag känner inte är värt det med tanke på att det är en volt increase på nästan 0.1 för 100mhz.

Permalänk
Medlem

Hoppsan Kärstin!

Alltså det här med SoC-voltage.... Det är ju för sjutton viktigt ju!

Jag satte min på 0.95V när jag testade gränserna för min klockning, men sen ser man folk lite verstans som sitter och skriver att "0.8v räcker". Kanske om man inte klockar men... När jag ställer tillbaka till 0.8 så fastnar datorn i bootloop, medans 0.95v är helt stabilt i flera timmars stresstest med 3.925Ghz, så underskatta inte vikten av SoC voltage när ni klockar.

Det kan ju vara så att det finns folk därute som sitter och tror att de slagit i taket för sin CPU men i själva verket har de mycket mer att hämta, så tänkte att jag delar med mig av mina erfarenheter här

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Kan nog stämma. AMD-snubben i den här videon
rekommenderar att man drar upp SOC-voltage till 1.1 vid aggressiv minnesöverklockning.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk

Bästa hittills

Mobo: ASUS CH6
1700x @ 4000MHz
RAM: G.Skill F4-3600C16-16GTZ 16GB som körs i 3200MHz @ 14-12-12-28-1T

http://imgur.com/a/FVT59

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Bästa hittills

Mobo: ASUS CH6
1700x @ 4000MHz
RAM: G.Skill F4-3600C16-16GTZ 16GB som körs i 3200MHz @ 14-12-12-28-1T

http://imgur.com/a/FVT59

Nice! Vad använder du för spänning?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.