Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem

Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Tja,
Tänkte kolla vilka överklock för 24/7 ni fått till med Ryzen 7.

Jag börjar:
CPU: 1800X
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: NH-D15
Frekvens (all core): 4050MHz
Voltage: 1.41V
Temp(idle): 50-55
Temp(full load): 75-82

Vill man ligga runt 1.4V så verkar mitt tak vara kring 4050-4075MHz.

Hur hög Volt vågar ni er på att köra för 24/7?

Temps
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att Jonas och Jacob sa att 1.35 gällde enligt AMD för 24/7. Men dom trodde att dom låg lite lågt för att vara säkra, så ~1.40 tror jag att dom sa, förutsatt att kylningen var bra.

Som jag förstod det skickade alltså AMD med det här till recensenter om vilken spänning som var säker. Konstigt att det inte skrivs ut i själva recensionerna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vill minnas att Jonas och Jacob sa att 1.35 gällde enligt AMD för 24/7. Men dom trodde att dom låg lite lågt för att vara säkra, så ~1.40 tror jag att dom sa, förutsatt att kylningen var bra.

Som jag förstod det skickade alltså AMD med det här till recensenter om vilken spänning som var säker. Konstigt att det inte skrivs ut i själva recensionerna.

SweC säger att 1.35 är säkert för OC. 1.35 visar sig om ett år vara totalt farligt och dödar processorn på 6 månader. Vilka får skit för det tror du?:P

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vill minnas att Jonas och Jacob sa att 1.35 gällde enligt AMD för 24/7. Men dom trodde att dom låg lite lågt för att vara säkra, så ~1.40 tror jag att dom sa, förutsatt att kylningen var bra.

Som jag förstod det skickade alltså AMD med det här till recensenter om vilken spänning som var säker. Konstigt att det inte skrivs ut i själva recensionerna.

Skrivet av Wasp:

SweC säger att 1.35 är säkert för OC. 1.35 visar sig om ett år vara totalt farligt och dödar processorn på 6 månader. Vilka får skit för det tror du?:P

Erhm...

Citat:

"As a general guideline a CPU voltage of 1,35 V is acceptable for driving everyday overclocks of the AMD Ryzen processor. Core voltages up to 1,45 V are also sustainable, but our models suggest that processor longevity may be affected."

Ovanstående citat från AMD:s dokumentation är definitivt något att ta i beaktning vid överklockning av Ryzen ihop med spänningshöjningar, där lång tids användning med nivåer över 1,35 V kan ha negativ inverkan på processorns livslängd. Denna information ligger i linje med det AMD:s överklockningsrepresentanter meddelade SweClockers utsända under lanseringseventet av Ryzen, där nivåer över 1,35 V inte bör överskridas för 24/7-användning.

Taget från testlabbets recension av Ryzen 7. Notera att det är ett citat med referens och källhänvisning. Ta det som ni vill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Tja,
Tänkte kolla vilka överklock för 24/7 ni fått till med Ryzen 7.

Jag börjar:
CPU: 1800X
Moderkort: Prime x370-PRO
Kylare: NH-D15
Frekvens (all core): 4050MHz
Voltage: 1.41V
Temp(idle): 50-55
Temp(full load): 75-82

Vill man ligga runt 1.4V så verkar mitt tak vara kring 4050-4075MHz.

Hur hög Volt vågar ni er på att köra för 24/7?

Vad är full load? I vilket program/scenario fick du den tempen. Säger inte så mycket annars. Min oc stannar på 3.95GHz i 1.365V~ då tempen under Prime95 blir för hög med mer volt.

CPU: 1700X
Moderkort: Asus Prime X370-PRO
Kylare: Noctua NH-U14S
Frekvens (all core): 3950MHz
Voltage: 1.363V (enligt CPU-Z)
Temp(idle): 57C
Temp(full load): 87C (i Prime95 28.10)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Erhm...
Taget från testlabbets recension av Ryzen 7. Notera att det är ett citat med referens och källhänvisning. Ta det som ni vill.

Där ser man, det fanns redan med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

CPU: 1700
Moderkort: Asus Prime X370-PRO
Kylare: Corsair H110i
Frekvens (all core): 4004MHz
Voltage: 1.385V (enligt CPU-Z)
Temp(idle): 30C
Temp(full load): 62C (Körde bara stresstest i Cpu-z)

Datorn verkar stabil, körde en spelsession på ca 6 timmar efter OC med youtube och twitch igång samtidigt..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Erhm...
Taget från testlabbets recension av Ryzen 7. Notera att det är ett citat med referens och källhänvisning. Ta det som ni vill.

Borde räcka ett år iaf, sen kan man köpa zen+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Körde ett snabbtest bara
Ryzen 7 1800X
Asus PRIME X370-PRO
Corsair h1101
Vcore 1.461 Volts autostyrd?? inget jag ställt in
3991.91 MHz (40 * 99.8 MHz)
Minne corsair 3200 @2930mhz

http://valid.x86.fr/gbaw35

att volten gick upp så pass , hur styr man det?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@solifer68:

Hej,
Jag ser att du har Model Asus PRIME X370-PRO.
Då startar du om datorn och hamnar Del-knappen under uppstart.
När du kommer in i UEFI/BIOS så går du på advanced nere till höger.
Välj fliken AI-tweaker och där kan du sätta vcore för CPU. Sätt Manual och skriv sedan in t.ex. 1.35V.
Det bör processorn klara på 4.0GHz all cores. Min gör det utan problem iaf

Lycka till och hör av dig om du behöver mer guidning. Auto-överklock är farligt

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av p_stman:

Datorn verkar stabil, körde en spelsession på ca 6 timmar efter OC med youtube och twitch igång samtidigt..

Det är inget vidare stabilitetstest
Grejen med CPU-stabilitet är att den inte bara är beroende av last på CPU'n utan en massor andra variabler som jag själv inte förstår.

Hade till exempel en 5GHz OC på min 2700K ett tag som var stabil i flera timmar i Prime95 och andra program, tunga spel likaså och jag körde med den OC'n i typ en vecka fram tills att jag helt plötsligt fick en krasch i CS...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Battlefield 4 är ett utmärkt stabilitetstest.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är inget vidare stabilitetstest
Grejen med CPU-stabilitet är att den inte bara är beroende av last på CPU'n utan en massor andra variabler som jag själv inte förstår.

Hade till exempel en 5GHz OC på min 2700K ett tag som var stabil i flera timmar i Prime95 och andra program, tunga spel likaså och jag körde med den OC'n i typ en vecka fram tills att jag helt plötsligt fick en krasch i CS...

Du svarade själv på varför jag aldrig kör en massa olika stabilitetstester, det är inte till någon nytta. Datorn kan va stabil i alla möjliga stressprogram men sedan krascha i paint. Definitionen av stabil är för mig att datorn aldrig kraschar eller gör något oväntat när jag använder den som den är tänkt att användas.

dom andra variablerna bortsett från testande är för mig dagligt användande..

har aldrig under alla mina år som "entusiast i datorvärlden" stabilitetstestat en dator under flera dygn som vissa här verkar göra, det är för mig helt obegripligt hur man kan utsätta sin dator för sådan orealistisk stress under så lång tid, snacka om självdestruktivt.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av p_stman:

Du svarade själv på varför jag aldrig kör en massa olika stabilitetstester, det är inte till någon nytta. Datorn kan va stabil i alla möjliga stressprogram men sedan krascha i paint. Definitionen av stabil är för mig att datorn aldrig kraschar eller gör något oväntat när jag använder den som den är tänkt att användas.

dom andra variablerna bortsett från testande är för mig dagligt användande..

har aldrig under alla mina år som "entusiast i datorvärlden" stabilitetstestat en dator under flera dygn som vissa här verkar göra, det är för mig helt obegripligt hur man kan utsätta sin dator för sådan orealistisk stress under så lång tid, snacka om självdestruktivt.

Nja alltså, vad jag menar var snarare är att man kan anse en dator ganska "stabil" med stabilitets-tester, men då skall det ske länge.
Den OC jag har på CPU'n nu har jag till exempel haft utan en endaste krasch så vitt jag kan minnas under ungefär 4 års tid nu.
Sättet jag validerade min OC på var med över 24 timmars Prime95, 24 timmars OCCT samt flera timmars Intel Burn Test med Furmark igång för GPU'n samtidigt.

Så något säger ju i alla fall stabilitets-tester om stabiliteten, men man får ha tålamod

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nja alltså, vad jag menar var snarare är att man kan anse en dator ganska "stabil" med stabilitets-tester, men då skall det ske länge.
Den OC jag har på CPU'n nu har jag till exempel haft utan en endaste krasch så vitt jag kan minnas under ungefär 4 års tid nu.
Sättet jag validerade min OC på var med över 24 timmars Prime95, 24 timmars OCCT samt flera timmars Intel Burn Test med Furmark igång för GPU'n samtidigt.

Så något säger ju i alla fall stabilitets-tester om stabiliteten, men man får ha tålamod

Intressant. som sagt jag har ALDRIG belastat min dator så där och jag har faktiskt inte heller haft någon dator dom senaste 10-12 åren som kraschat pga problem med OC...

summa summarum av det?? syntetiska orealistiska tester är icke nödvändiga anser jag. jag brukar testa Prime95 i ca 20-30 min efter en OC
för att kolla så det överhuvudtaget funkar.

(om man inte sitter på en workstation där reliabilitet och stabilitet är avgörande)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Om datorn klarar en spelsession på 2 timmar utan krash finns ingen anledning sitta på prime95

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Sen är det löjligt det här med spänning och att det skulle förkorta livslängden på processorn. Snarare en försiktighetsåtgärd från tillverkarna även om teorin är rätt. Jag har aldrig sett ett levande exempel på det så länge vi inte snackar spänningar närmare 2v och flytande kväve. Ja, över ett par decennier så kanske man kan se förändringar.

Alla mina processorer har vart maxklockade och åkt på tortyr och jag har aldrig dödat eller degraderat en processor med för hög frekvens eller spänning. Dock vill man ju hålla spänningen nere då en processor går svalare och blir enklare att kyla/tystare

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@Skrutto:

Tack, ska ställa om det då, men jag såg att den justerade volten upp och ner så ibland ner på o.6 , om jag ställer om den till1.35 kommer den hålla det hela tiden då tro?
Ställer man in 1.35 som en max volt så den kan gå ner, iaf skulle jag vilja ha det så om det går.

/Tony

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

@solifer68:

Hej,
Jag ser att du har Model Asus PRIME X370-PRO.
Då startar du om datorn och hamnar Del-knappen under uppstart.
När du kommer in i UEFI/BIOS så går du på advanced nere till höger.
Välj fliken AI-tweaker och där kan du sätta vcore för CPU. Sätt Manual och skriv sedan in t.ex. 1.35V.
Det bör processorn klara på 4.0GHz all cores. Min gör det utan problem iaf

Lycka till och hör av dig om du behöver mer guidning. Auto-överklock är farligt

Hann kika väldigt snabbt på min ny byggda 1700 ryzen(blev senare än planerat). Tyckte volten låg lite högt i bios(1.361). Har inte pillat på nått än. Kör också prime x370. Vad för minnes hastighet klarar senaste bios? Har 3200mhz minnen. Auto oc är livsfarligt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Om datorn klarar en spelsession på 2 timmar utan krash finns ingen anledning sitta på prime95

Skickades från m.sweclockers.com

Då gäller det att det är ett spel som pressar hela processorn hårt också. Är ju bra att veta så det är stabilt när man faktiskt nyttjar processorn. Ex kunde jag få min FX 9590 att gå stabilt i 5,2Ghz när man spelade world of tanks i flera timmar. Men skulle man använda alla kärnor fick jag nöja mig med 5 ghz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Skillnad på spel som belastar 2 kärnor 70% och program som pressar 100% på 8 kärnor...
Såg att någon kört prime 95 i flera timmar och sen fått crasher i idle surfande. Upplevt samma på SB och tror det har med spänningen i viloläge som är för låg. Går att "pilla" bort i bios men glömt hur man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då gäller det att det är ett spel som pressar hela processorn hårt också. Är ju bra att veta så det är stabilt när man faktiskt nyttjar processorn. Ex kunde jag få min FX 9590 att gå stabilt i 5,2Ghz när man spelade world of tanks i flera timmar. Men skulle man använda alla kärnor fick jag nöja mig med 5 ghz.

Båda metoderna behövs, full load och pendlande vilket spel brukar innebära. Man kan sitta och räkna ut primtal i en veckas tid och sedan krasha efter 5min i ett spel. Full load och pendlande utsätter CPUn för olika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skillnad på spel som belastar 2 kärnor 70% och program som pressar 100% på 8 kärnor...
Såg att någon kört prime 95 i flera timmar och sen fått crasher i idle surfande. Upplevt samma på SB och tror det har med spänningen i viloläge som är för låg. Går att "pilla" bort i bios men glömt hur man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Höja spänningen något överlag och sänka dess spänning vid belastning (vdrop) är något man kan göra då.

Skrivet av Enigma:

http://i.imgur.com/pZSvIFV.jpg

Sen är det löjligt det här med spänning och att det skulle förkorta livslängden på processorn. Snarare en försiktighetsåtgärd från tillverkarna även om teorin är rätt. Jag har aldrig sett ett levande exempel på det så länge vi inte snackar spänningar närmare 2v och flytande kväve. Ja, över ett par decennier så kanske man kan se förändringar.

Alla mina processorer har vart maxklockade och åkt på tortyr och jag har aldrig dödat eller degraderat en processor med för hög frekvens eller spänning. Dock vill man ju hålla spänningen nere då en processor går svalare och blir enklare att kyla/tystare

Well det är ett väldokumenterat fenomen. Processorer blir degraderade över tid oavsett om du har inom standard clock och spänning eller inte. Skillnaden är att du påskyndar processen vid högre spänning. Bara för att du inte har råkat ut för det betyder det inte att fenomenet inte finns kanske bara du som dragit på onödig hög spänning för att hålla den stabil.

Jag antar du inte springer runt med en dammsugare i datorn heller bara för att folk skriver att de aldrig fått ESD skador?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hann kika väldigt snabbt på min ny byggda 1700 ryzen(blev senare än planerat). Tyckte volten låg lite högt i bios(1.361). Har inte pillat på nått än. Kör också prime x370. Vad för minnes hastighet klarar senaste bios? Har 3200mhz minnen. Auto oc är livsfarligt 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Har 3200 corsair och jag ställde in D O C P och får dom att rulla i 2930mhz än så länge har inte laborerat alls utan bara ställt in snabbt. som det känns så funkar det bra.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Har 3200 corsair och jag ställde in D O C P och får dom att rulla i 2930mhz än så länge har inte laborerat alls utan bara ställt in snabbt. som det känns så funkar det bra.

Va nice, senaste jag läste så klarade brädan ca 2400, det går framåt. Sitter pp corsair Lpx har du likadana månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Båda metoderna behövs, full load och pendlande vilket spel brukar innebära. Man kan sitta och räkna ut primtal i en veckas tid och sedan krasha efter 5min i ett spel. Full load och pendlande utsätter CPUn för olika problem.

Så kan det säkert vara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SectionX2:

Om datorn klarar en spelsession på 2 timmar utan krash finns ingen anledning sitta på prime95

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det gör det visst, det är ju det jag precis skrev.
Jag spelade alla möjliga tunga spel on and off i ungefär en veckas tid med en OC som verkade dunderstabil och så fick jag en BSOD i CS av alla spel.

Allt beror ju på hur pass stabil man vill att sin dator skall vara såklart men jag vill absolut så gott som aldrig få en BSOD för man vet aldrig när den kommer. Kommer den när du bara slöspelar lite på en eftermiddag, eller kommer den när du håller på att skriva en viktig rapport och är väldigt fokuserad? Man vet aldrig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Va nice, senaste jag läste så klarade brädan ca 2400, det går framåt. Sitter pp corsair Lpx har du likadana månntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Har dessa
https://www.inet.se/produkt/5300080/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Har Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) DDR4 / 3200MHz / CL16.
Lägsta minnena jag hittade som verkade vettiga vill inte att dom ska slå i enventuell kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) DDR4 / 3200MHz / CL16.
Lägsta minnena jag hittade som verkade vettiga vill inte att dom ska slå i enventuell kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog ett par som verkade bra, men har vattenkylning så tänkte inte själv på nån höjd.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D