AMD gör förlust efter Ryzen-lanseringen – Vega lanseras under andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jupp, kommer fortfarande inte köpa AMD för dom erbjuder inget mervärde.

Visst så kan AMD prestera bättre i vissa multi-core applikationer, men i spel och dom flesta applikationer så presterar Intel bättre.

Intel erbjuder integrerad grafik. AMD saknar det helt. Jag ser dock framemot nästa version av Ryzen som ryktas få integrerad grafik.

AMD erbjuder inget som inte Intel gör så jag kan lika gärna fortsätta att köra Intel.
Ska AMD charma mig så får dom komma med open source UEFI, firmware support package (FSP), board support package (BSP) eller nåt. Låt mig komma undan Intel AMT, var öppna och transparenta!

Om du nu spelar sådant som en Ryzen inte klarar pga sin lägre entrådsprestanda tror jag inte du har användning av den integrerade gpun som du får med en intel cpu. Och att du får 6c 12t för samma pris som intel ger dig 4c4t det tycker du är oväsentligt alltså?
Vilket företag erbjuden en överklockningsbar processor med 4 c 8t för under 2000kr?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Ni som enbart spelar i 720p eller lägre, bör dock satsa på Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Q1 innehåller väl bara 2 veckors Ryzen försäljning, känns som att Q2 och Q3 blir mer intressanta.

Och dessutom vart det tomt på butikshyllorna när man letade moderkort

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Uppenbarligen?

Nja, tyckte inte det var speciellt uppenbart. Tyckte snarare det verkade som att du försökte få det att framstå som objektiva fakta.

Skrivet av rektor:

Visst så kan AMD prestera bättre i vissa multi-core applikationer, men i spel och dom flesta applikationer så presterar Intel bättre.

Intel erbjuder integrerad grafik. AMD saknar det helt. Jag ser dock framemot nästa version av Ryzen som ryktas få integrerad grafik.

AMD erbjuder inget som inte Intel gör så jag kan lika gärna fortsätta att köra Intel.
Ska AMD charma mig så får dom komma med open source UEFI, firmware support package (FSP), board support package (BSP) eller nåt. Låt mig komma undan Intel AMT, var öppna och transparenta!

Om integrerad grafik intresserar dig så kan jag berätta att det är ett område där AMD utklassar Intel, till en betydligt lägre prispunkt dessutom. Spelar ingen roll att Intels CPU:er är snabbare i det fallet, när det ändå är den integrerade grafikdelen som blir flaskhalsen. AMD:s APU:er är både billigare än Intels processorer med integrerad grafik, och har en bättre balans mellan CPU- och GPU-del.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Ryzen 5 tror jag knappast varit eller kommer bli en stor nog säljsuccce för att ge en vinst på 17%. Folk föredrar fortfarande intel för spel.

Räkna med att Intel vräker ut kärnor kommande lanseringar. De kärnorna kommer troligen användas av spelutvecklare med

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Ni som spelar utan att streama/spela in* menar du väl?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Inget? Laggfritt streamande, billigare CPUer, likvärdig tråd prestanda (efter updates och patches), en sockel som kommer att användas 2-3 år framåt, 8 Kärniga CPUer för samma pris som 4 kärniga intel CPUer, billiga upplåsta CPUer, mer cache.

Va sa du? Intel är bättre?Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffft

Kom igen nu? Vill själv att Ryzen ska lyckas men för det så behöver man inte förneka verkligheten. I IPC så har Intel ett försprång. I spel så kommer Intels singeltrådiga prestanda i kombination med den höga klockfrekvensen göra skillnad även om den i de flesta fall är minimal. Så ja. I det fallet är Intel bättre. Att påstå något annat är bara faktaresistent.

Skrivet av rektor:

Nej. I de flesta applikationer är inte Intel bättre. I spel visst.. men spel är bara en liten del av antal applikationerna som används idag och i många andra hamnar 7700K snabbt på efterkälken. Att Intel erbjuder integrerad grafik är väl bra för de som använder den.. däremot att AMD inte erbjuder något som Intel inte gör är inte heller sant. AMD erbjuder flerkärniga processorer till nästan hälften av Intels pris.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

De har dragit in 162 miljoner dollar mer än i fjol, de satsar uppenbarligen betydligt mer nu.

AMDs uppenbara problem är bruttomarginalen. Visst är omsättningen 162 miljoner högre, men kostnaden för att realisera den omsättningen ökade med 90 miljoner (det är exklusive kostnad för FoU, räntor, skatter etc).

Om nu Ryzen 5 är det som ska driva försäljningen finns det en sak AMD nog måste förklara för sina aktieägare. Man har slagit på trumman kring att Zen-kärnorna är mindre än motsvarande för Intel. Hur förklarar man då ekvationen där man ska gå head-on med en krets på 200 mm^2 mot Intels 120 mm^2 kretsar (d.v.s. deras 4C desktop serie)? En 6-kärnors Coffee Lake lär hamna runt 150 mm^2. Skylake/Kaby Lake 4C har ungefär ~50 % av ytan dedicerad till iGPU, så två till kärnor borde öka storleken med ~30 mm^2.

Broadwell E är ~250 mm^2, men det är för en 10C krets (alla Broadwell-E är samma krets, de lägre modellerna har ett antal kärnor avstängda).

Skrivet av Drivknuten:

Q1 innehåller väl bara 2 veckors Ryzen försäljning, känns som att Q2 och Q3 blir mer intressanta.

Är skillnad på bokförd inkomst och när man verkligen får betalt. Är fullt möjligt att även Ryzen 5 till viss del finns med i resultatet, den bokförda inkomsten uppstår när beställningen kommer in.

Omsättningen för avdelningen "Computing and Graphics" är ju väldigt nära den man hade i Q4 2016, Q4 är normalt sett ett betydligt starkare kvartal. Så råder inget tvivel om att AMD sålt en hel del Ryzen.

Skrivet av Christley:

Skulle du vilja ge en källa på att ryzen 5 säljer som smör? Är intresserad

Ska man tro Amazons statistik är Ryzen 7 1700 den Ryzen-modell som säljer bäst.

Personligen tycker jag Ryzen 5 1600 med råge är den Ryzen CPU med bäst värde. Intel måste göra något åt sin i5-serie, Ryzen 5 är ett bättre val i denna klass. Fattar inte varför R5 1600 (fortfarande) ligger så långt ner här.

Anser själv att i7-7700K totalt sett är den bästa desktop CPUn (det inkluderat både Ryzen och E-serien), prestanda per kärna är kung på skrivbordet och i7-7700K ligger så pass långt före i både IPC och frekvens att den väger upp sina färre kärnor (och enligt Amazons statistik verkar flera anse det, i7-7700K är den enskilt bäst säljande modellen). 1000 kr på ett helt system gör t.ex. i5-7600K i det närmaste meningslös även jämfört med i7-7700K.

Däremot tror jag AMD ska fortsätta trumma sitt budskap om att man får fler kärnor med Ryzen, rätt säker att sådan PR stjäl i alla fall en del försäljning från Intels nuvarande desktop serie.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hankburger:

Kom igen nu? Vill själv att Ryzen ska lyckas men för det så behöver man inte förneka verkligheten. I IPC så har Intel ett försprång. I spel så kommer Intels singeltrådiga prestanda i kombination med den höga klockfrekvensen göra skillnad även om den i de flesta fall är minimal. Så ja. I det fallet är Intel bättre. Att påstå något annat är bara faktaresistent.

Nej. I de flesta applikationer är inte Intel bättre. I spel visst.. men spel är bara en liten del av antal applikationerna som används idag och i många andra hamnar 7700K snabbt på efterkälken. Att Intel erbjuder integrerad grafik är väl bra för de som använder den.. däremot att AMD inte erbjuder något som Intel inte gör är inte heller sant. AMD erbjuder flerkärniga processorer till nästan hälften av Intels pris.

IPC? det är ju där intel faller pladask! AMD vinner ju I IPC...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

720P = 1280 x 720, voodoo 2 stöder bara max 800 X 600. Min i7 7700K känner sig säker.

Självklart ska man göra tester i de program som man använder med de inställningar som man har, jag vet ingen annan grupp inom datorteknik förutom gamers som väljer att testa något annat. Däremot gör många tester för att se hur stor marginal de har för framtida utveckling, men då lägger de på mer kod av samma, inte det att de drar ner på nätverkstrafiken till 0 eller annan dumhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

AMDs uppenbara problem är bruttomarginalen. Visst är omsättningen 162 miljoner högre, men kostnaden för att realisera den omsättningen ökade med 90 miljoner (det är exklusive kostnad för FoU, räntor, skatter etc).

Om nu Ryzen 5 är det som ska driva försäljningen finns det en sak AMD nog måste förklara för sina aktieägare. Man har slagit på trumman kring att Zen-kärnorna är mindre än motsvarande för Intel. Hur förklarar man då ekvationen där man ska gå head-on med en krets på 200 mm^2 mot Intels 120 mm^2 kretsar (d.v.s. deras 4C desktop serie)? En 6-kärnors Coffee Lake lär hamna runt 150 mm^2. Skylake/Kaby Lake 4C har ungefär ~50 % av ytan dedicerad till iGPU, så två till kärnor borde öka storleken med ~30 mm^2.

Broadwell E är ~250 mm^2, men det är för en 10C krets (alla Broadwell-E är samma krets, de lägre modellerna har ett antal kärnor avstängda).

Är skillnad på bokförd inkomst och när man verkligen får betalt. Är fullt möjligt att även Ryzen 5 till viss del finns med i resultatet, den bokförda inkomsten uppstår när beställningen kommer in.

Omsättningen för avdelningen "Computing and Graphics" är ju väldigt nära den man hade i Q4 2016, Q4 är normalt sett ett betydligt starkare kvartal. Så råder inget tvivel om att AMD sålt en hel del Ryzen.

Ska man tro Amazons statistik är Ryzen 7 1700 den Ryzen-modell som säljer bäst.

Personligen tycker jag Ryzen 5 1600 med råge är den Ryzen CPU med bäst värde. Intel måste göra något åt sin i5-serie, Ryzen 5 är ett bättre val i denna klass. Fattar inte varför R5 1600 (fortfarande) ligger så långt ner här.

Anser själv att i7-7700K totalt sett är den bästa desktop CPUn (det inkluderat både Ryzen och E-serien), prestanda per kärna är kung på skrivbordet och i7-7700K ligger så pass långt före i både IPC och frekvens att den väger upp sina färre kärnor (och enligt Amazons statistik verkar flera anse det, i7-7700K är den enskilt bäst säljande modellen). 1000 kr på ett helt system gör t.ex. i5-7600K i det närmaste meningslös även jämfört med i7-7700K.

Däremot tror jag AMD ska fortsätta trumma sitt budskap om att man får fler kärnor med Ryzen, rätt säker att sådan PR stjäl i alla fall en del försäljning från Intels nuvarande desktop serie.

AMD är närmare än de flesta tror att gå upp emot Intel inom alla kategorier. De har en riktigt bra bas att bygga på och skulle deras processorer klocka bättre så tror jag att det skulle bli ett ganska tight race mellan Intel och AMD. Därför ser jag fram emot Zen+ som kommer antingen i slutet av året eller början av nästa år.

Skrivet av Esseboy:

IPC? det är ju där intel faller pladask! AMD vinner ju I IPC...

Nej det gör AMD inte..

http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Man är fortfarande kring 5% sämre i ren IPC gentemot 7700K.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

Aktien gick ner 22%. Mysigt.

Kan inte fortsAtta sjunka, iallafall. Hoppas jag. Jag hAller.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Tror att AMD:s fyrkärniga på lite sikt kommer att tillverkas från ett native fyrkärnigt chip, designen talar onekligen för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Skulle du vilja ge en källa på att ryzen 5 säljer som smör? Är intresserad

Jag hoppas inte det säljer som smör. Alla vill ju ha någon form av margarin, rapsolja osv idag. Folk köper inte smör som förr... Så jag hoppas den säljer som margarin

Sen tror jag inte Ryzen kommer så försäljningsrekord heller, men den är faktiskt rätt prisvärd och även om hela Sverige går ut och handlar vars en 7700k så kommer den inte ens påverka marknaden i hela världen, så vf vi rika "bönner i sverige" köper spelar mindre roll. Men å andra sidan så behöver inte AMD sälja så pass många CPUer för att få ca 100Miljoner mer i kvartalet heller...

En R5 1600 + 1060/480 räcker ju extremt långt både för spel och editering och även har trådar nog för lite längre än bara "idag". Så det är absolut inget fel med en 6 kärnig CPU som går att OCa för <2400kr (eller 4 kärnig för 2k och under). Men vissa vill tydligen spela i 720p

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

@Ratatosk:
Ni som spelar utan att streama/spela in* menar du väl?

Nja var inne på ni som spelar i 720p eller lägre, utan att ha igång något annat program i bakgrunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Nja, tyckte inte det var speciellt uppenbart. Tyckte snarare det verkade som att du försökte få det att framstå som objektiva fakta.

Du får tycka vad du vill. Är både aktieinnehavare och väldigt insatt av AMD sedan tidigt 90-tal. Har inte tjänat massa pengar på AMD utan anledning. All info finns offentligt för den som vill och kan förstå.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Haha va? Du skämtar väl nu? Eller??

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

720P = 1280 x 720, voodoo 2 stöder bara max 800 X 600. Min i7 7700K känner sig säker.

Självklart ska man göra tester i de program som man använder med de inställningar som man har, jag vet ingen annan grupp inom datorteknik förutom gamers som väljer att testa något annat. Däremot gör många tester för att se hur stor marginal de har för framtida utveckling, men då lägger de på mer kod av samma, inte det att de drar ner på nätverkstrafiken till 0 eller annan dumhet.

Lär dröja länge innan din i7 7700k storknar, en i5a hade jag varit mer tveksam till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag spelar i 1440p, ser exakt noll anledning att välja AMD till varken CPU eller GPU nu.
Ser visserligen noll anledning till att uppgradera 4790k och GTX980 med

Men bra att AMD är med i matchen igen, hoppas de kommer på banan med GPU också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hankburger:

AMD är närmare än de flesta tror att gå upp emot Intel inom alla kategorier. De har en riktigt bra bas att bygga på och skulle deras processorer klocka bättre så tror jag att det skulle bli ett ganska tight race mellan Intel och AMD. Därför ser jag fram emot Zen+ som kommer antingen i slutet av året eller början av nästa år.

Nej det gör AMD inte..

Med 2666 Mhz minne...med 3600Mhz minne är det andra bullar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Aktien gick ner 30%. Mysigt.

Oj, nu får man svårt att inte köpa. Såg nu att det var -18%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Med 2666 Mhz minne...med 3600Mhz minne är det andra bullar!

Även intel blir ju lite snabbare med snabbare minne.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hankburger:

AMDs grundproblem är att ~35 % bruttomarginal är för lite, de skulle behöva ta en osannolikt stor del av PC-kakan för att det ska räcka i det långa loppet. Frågan är om PC-marknad överhuvudtaget är stor nog för att 35 % ska räcka, de som klarar sig på dessa marginaler är företag med relativt låg FoU-kostnad och enorma volymer (t.ex. kinesiska ARM SoC tillverkare som använder ARMs Cortex A-serie)

Bruttomarginalen är ju den den som ska täcka kostnader som t.ex. FoU, svårt då när konkurrenterna (främst Intel och Nvidia) håller sig över 60 % bruttomarginal.

Men visst, får man upp prestanda och därmed priset utan att öka tillverkningskostnaden så går det ju! Dock tog man sig till där man är idag genom att till väldigt stor del titta på vad andra redan gjort och så lade man till det som fungerade bra i sin design. En sådan strategi kommer aldrig ta en förbi de man tävlar med.

Skrivet av Hankburger:

Nej det gör AMD inte..

Skylake/Kaby Lake har 5-10 % högre IPC för skalära flyttal jämfört med Zen, d.v.s. i program som Cinebench och Blender. Zen matchar Broadwell i IPC här.

För skalära heltal (vilket är det som spelar roll för spel, OS-kärnor, de flesta server-program, webbläsare, kompilatorer, etc) verkar folk grovt underskatta hur mycket högre IPC är för Skylake/Kaby jämfört med både Broadwell och Zen. Dels har Broadwell högre IPC jämfört med Ryzen här, men Skylake/Kaby Lake har också minst 10 % högre IPC jämfört med Broadwell i detta fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seraj5:

Ryzen 5 tror jag knappast varit eller kommer bli en stor nog säljsuccce för att ge en vinst på 17%. Folk föredrar fortfarande intel för spel.

Vi får väl se om det leder till vinst eller ej. Ökning i försäljning på 17% är nog inte orimligt för andra kvartalet däremot.
Värt att ta hänsyn till är under större delen av första kvartalet fanns ingen ryzen tillgänglig alls. Andra kvartalet kommer erbjuda ett ordentligt utökat utbud.
Fast ja, det beror på vad som räknas in och hur man räknar. Svårt att veta hur/när kosoltillverkarna gör köp och i vilket kvartal köpen hamnar exempelvis...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte lika mycket!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

AMDs grundproblem är att ~35 % bruttomarginal är för lite, de skulle behöva ta en osannolikt stor del av PC-kakan för att det ska räcka i det långa loppet. Frågan är om PC-marknad överhuvudtaget är stor nog för att 35 % ska räcka, de som klarar sig på dessa marginaler är företag med relativt låg FoU-kostnad och enorma volymer (t.ex. kinesiska ARM SoC tillverkare som använder ARMs Cortex A-serie)

Bruttomarginalen är ju den den som ska täcka kostnader som t.ex. FoU, svårt då när konkurrenterna (främst Intel och Nvidia) håller sig över 60 % bruttomarginal.

Men visst, får man upp prestanda och därmed priset utan att öka tillverkningskostnaden så går det ju! Dock tog man sig till där man är idag genom att till väldigt stor del titta på vad andra redan gjort och så lade man till det som fungerade bra i sin design. En sådan strategi kommer aldrig ta en förbi de man tävlar med.

Skylake/Kaby Lake har 5-10 % högre IPC för skalära flyttal jämfört med Zen, d.v.s. i program som Cinebench och Blender. Zen matchar Broadwell i IPC här.

För skalära heltal (vilket är det som spelar roll för spel, OS-kärnor, de flesta server-program, webbläsare, kompilatorer, etc) verkar folk grovt underskatta hur mycket högre IPC är för Skylake/Kaby jämfört med både Broadwell och Zen. Dels har Broadwell högre IPC jämfört med Ryzen här, men Skylake/Kaby Lake har också minst 10 % högre IPC jämfört med Broadwell i detta fall.

Det påståendet stöds dock inte av graferna som snarare pekar på 6-8% högre prestanda per clockcykel (alltså IPC) i just spel. Detta kan självfallet vara ett speciellt scenario men jag betvivlar det.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Dock är denna skillnad ganska försumbar hos 7700K medan med Ryzen så ser man en ganska märkbar skillnad. Infinityfabric klockar linjärt med minneshastigheten och detta gör att kommunikationen mellan olika kärnor (bland annat) ökar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om jag får gissa så tror inte jag AMD kommer lägga så stort fokus på 4-kärniga processorer till desktop, de vill troligen lyfta antalet så att de flesta köper 6 eller fler kärnor. Däremot kommer de troligen med APU'er med 4 kärnor som har en helt ok grafikdel.

Så tolkar jag i alla fall prissättningen nu, den 6 kärniga är attraktivt prissatt och tror det är många som även om de inte behöver lägger på några hundringar och får två stycken kärnor till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack. Jag satt just och undrade vad Skövde-borna har för tankar om den serien.

Haha!

Samtidigt är vi några här i Göteborg som är lite oroliga. ;-D

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inte lika mycket!

Skrivet av Hankburger:

Det påståendet stöds dock inte av graferna som snarare pekar på 6-8% högre prestanda per clockcykel (alltså IPC) i just spel. Detta kan självfallet vara ett speciellt scenario men jag betvivlar det.

Dock är denna skillnad ganska försumbar hos 7700K medan med Ryzen så ser man en ganska märkbar skillnad. Infinityfabric klockar linjärt med minneshastigheten och detta gör att kommunikationen mellan olika kärnor (bland annat) ökar.

https://www.nordichardware.se/test/amd-ryzen-5-1500x-ryzen-5-... Så stora skillnader ser det inte ut att vara, skulle du märkt det i ett blindtest om du inte visste vad skillnaden mellan datorerna var? Men visst lika bra att ta så snabbt minne man kan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

Inte lika mycket!

Ryzen och Kaby Lake får i det närmaste identisk boost av högre RAM frekvens enligt denna video.

Digital Foundry har en liknande video med exakt samma slutsats.

Finns även en artikel (men kommer inte ihåg var jag såg den) som även testar effekten av CAS värdet. Slutsatsen var i alla fall att för spel kvittar den i princip för både Ryzen och Kaby Lake.

Skrivet av klk:

Om jag får gissa så tror inte jag AMD kommer lägga så stort fokus på 4-kärniga processorer till desktop, de vill troligen lyfta antalet så att de flesta köper 6 eller fler kärnor. Däremot kommer de troligen med APU'er med 4 kärnor som har en helt ok grafikdel.

Så tolkar jag i alla fall prissättningen nu, den 6 kärniga är attraktivt prissatt och tror det är många som även om de inte behöver lägger på några hundringar och får två stycken kärnor till

Är helt med på att AMD inte lägger fokus på sina 4-kärniga modeller. Men det som spelar roll här är ju att både Ryzen 7 och Ryzen 5 går i praktiken upp mot Kaby Lake desktop (och senare i år mot Coffee Lake).

Problemet här är att AMD går head-on med en 200 mm^2 krets mot Intels 120 mm^2 kretsar, det med samma prislapp. Det spekuleras ju friskt kring att Intel hintade om lite lägre marginal senare under året främst kommer av att Coffee Lake kommer vara en större krets (och därmed något dyrare att tillverka) men prismässigt kommer den ersätta dagens Kaby Lake modeller rakt av.

Visa signatur