Google inför korrekta och auktoritära nyheter

Permalänk
Medlem

Google inför korrekta och auktoritära nyheter

Hej bullen

Läser idag att förändringar är på ingång, vi människor behöver tydligen skyddas från text på internet.

”Vi har förbättrat våra utvärderingsmetoder och gjort algoritmiska uppdateringar för att ge mer auktoritativt innehåll”, skriver Ben Gomes i inlägget.''

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.681287/google-stopp-fak...

Jag vill ha information, jag behöver inte vägledning. Nog dags att kika efter andra sökmotorer?

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Om du föredrar lögner och falska nyheter så bör du nog byta sökmotor, ja. De flesta av oss föredrar dock någon form av algoritm som prioriterar ner det som är uppenbart felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag vill ha information, jag behöver inte vägledning. Nog dags att kika efter andra sökmotorer?

Om Google kan filtrera bort desinformation är ren information det som återstår och en sökmotor är per definition en form av vägledning

Hur du än vrider och vänder på det kan du aldrig vara säker på att information som förmedlas till dig inte är vinklat för att passa någons agenda. Källkritisk ska du alltid vara och Google kommer inte censurera, så du har fortfarande möjlighet att själv avgöra sanningshalten eller rimligheten i informationsflödet genom att granska artiklar från flera källor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

auktoritära != auktoritativt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

En sökmotor som bara skapar ett register är inte värd namnet. Ogillar man en sökmotors filtreringar och prioriteringar är det bara att byta till någon som passar en bättre, eller så skriver man en egen för att hitta all woo man vill ha.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Hej bullen

Läser idag att förändringar är på ingång, vi människor behöver tydligen skyddas från text på internet.

”Vi har förbättrat våra utvärderingsmetoder och gjort algoritmiska uppdateringar för att ge mer auktoritativt innehåll”, skriver Ben Gomes i inlägget.''

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.681287/google-stopp-fak...

Jag vill ha information, jag behöver inte vägledning. Nog dags att kika efter andra sökmotorer?

Google är ett privat företag på en fri marknad. Det är bara välja en annan sökmotor om du vill fortsätta bli matad med nationalism, islamofobi och konspirationsteorier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag vill ha information, jag behöver inte vägledning. Nog dags att kika efter andra sökmotorer?

Är ju precis därför du bör använda Google då de gör en förbättring för att vara säkrare på att de levererar information till dig.