AMD gör förlust efter Ryzen-lanseringen – Vega lanseras under andra kvartalet

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 lanserades i mars.. Sista månaden i kvartal 1, lugna ner er med era sensationsartiklar med dålig vinklig mot AMD, Aftonclockers.

De har lyckas sänka förlusten och öka omsättningen jämfört med året innan, Det går åt rätt håll, Rom byggdes inte på en dag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fredrik831:

Nu säger jag inte emot dig, men vilka av Intels kretsar är endast 120 mm^2?
De processorer som Ryzen 5 konkurrerar mot har alla en igpu, och även Coffee Lake kommer (väl) komma med det.

Skylake/Kaby Lake 4C/8T med GT2 iGPU har enligt AnandTech en kretsyta på 122 mm^2, d.v.s. i5-6600K/7600K i7-6700K/7700K.

Om inte iGPU-delen blir väsentligt större borde därför en 6C/12T Coffee Lake GT2 hamna runt 150 mm^2.

Skrivet av Wiggin:

Tråkigt, jag hade hoppats på en rejäl överkörning av Intel för ökad konkurrens. Detta väcker samtidigt en fråga; Ryzen 17 och 1800 serien slog ju Intels beräkningsprocessorer på fingrarna vad gäller pris, och 15/1600 serien tampades (inom spel) med...vilken, i5-7600? Det jag undrar är, vad konkurrerar med i7-7700K som verkar bäst i alla speltester just nu?

Med tanke på att den varit ute ett tag så hade jag gärna sett AMD släppa något som krossade den både pris och prestandamässigt. Speciellt med tanke på att folk talar om i7-7700K som att den är återhållen prestandamässigt sett, då Intel inte haft någon riktig konkurrens den senaste tiden utan snarare mjölkar marknaden med löjligt små uppgraderingar. Ifall så var fallet så borde det ju inte vara så svårt för AMD att Släppa en CPU som är mycket bättre, eller?

Känns som att det antingen är lika bra att köpa en i7-7700K nu, eller hålla sig ett tag till för att se siffrorna för Coffee/Cannon Lake.

Är väl så att med dagens spel är i7-7700K minst ett snäpp bättre än allt annat, förutsatt att GPU-delen inte är primär flaskhals (vilket är rätt vanligt). Detta är ett exempel, GTX 1080 i 1920x1080

http://i.imgur.com/GZyK7SR.png[/img]]

Dold text

Ändå så att dagens spel skalar hyfsat med kärnor. R5 1600 är ju snabbare än R5 1500X, i7-6900K lyckas även ta sig förbi i7-6700K.

Skrivet av Ratatosk:

Aj!
Känner att jag måste förklara mig lite.
Mitt inlägg är inte riktat mot Sweclockers tester, jag är mer än nöjd med testerna överlag.
Det är dock vissa tester jag tycker skulle gjorts lite annorlunda, i detta fall hade jag föredragit 1080p i lite lägre upplösningar, detta för att få ett test för de som är ute efter att kunna spela i 144 fps, eller nära inpå.
Men detta är ingen stor sak för mig, man kan inte vara överens om allting och jag kan tyvärr inte kräva att alla gör precis som jag vill.

De som jag vänder mig mot de som allt för ofta visat upp dessa tester i 720 med utropet, "se här, Ryzen presterar sämre än Intel!"
Det gäller inte våra kära testare, de gav faktiskt Ryzen betyget "Utmärkt".

Nu vet jag inte var andra vill få ut ur 720p testerna, men själv skiter jag fullständigt i vilken FPS respektive spel hasplar ur sig här. Ändå är 720p testerna den mest intressanta delen av de CPU-tester vi fick. Varför?

Tyvärr är det så att en förkrossande majoritet av alla CPU-benchmark testar flyttalsprestanda och de tenderar skala i det närmaste perfekt med CPU-kärnor. Kul om man nu råkar köra sådana program, men nu är det så att en minst lika förkrossande majoritet av de program vi kör på skrivbordet är inte i närheten av den arbetslasten, de beror i stället av heltalsprestanda och skalar ytterst sällan perfekt med CPU-kärnor.

Spel i 720p blir därför en av de bättre testerna på hur en CPU kommer fungera i majoriteten av alla desktop-program. För mig personligen är det precis den typ av de program jag bryr mig mest om fungerar, så trots att jag inte tänker använda datorn för spel blir ändå spelbenchmarks väldigt intressanta!

Spel i 720p är helt enkelt ett riktigt bra test på CPU-prestanda när det främst handlar om heltal och problemet som ska lösas inte är "embarrassingly parallel", möjligen överdriver spel effekten av många kärnor. Väldigt många program skalar dåligt eller inte alls med CPU-kärnor!

Tänker man köra 2560x1440 med RX 480/GTX 1060 är ju svaret enkelt, du kommer se samma prestanda med en Pentium G4560 som med R7 1800X / i7-6950X. Ser liksom inte någon poäng att det läggs massa tid på att testa något sådant i ett CPU-test (det bör testas i GPU-tester av sagda modeller).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wiggin:

Det jag personligen vill är att kunna köra de flesta spel ett tag framöver på Ultra på min 144Hz skärm i 1080p. Vet inte ifall 1080'n räknas till "väldigt kraftig" när man jämför med 1080ti/TitanX men den borde hålla måttet ett tag till. Mitt förra kort (R9-280X) presterade finfint i många år, så jag hoppas det här kortet kommer göra likadant det med.

Jag tycker att 1080 räknas som väldigt kraftig, det presterar bara runt 15% sämre än ett GTX108Ti i 1080p.
http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tolkar det som att de faktiskt redan tagit initiala intäkter för R5, trots att det står "Ryzen 5 som med fyra och sex kärnor mer riktas mot massmarknaden lanserades inte förrän i april, det vill säga andra kvartalet" i artikeln?

Q1 2017 Segment Results

Computing and Graphics:
Revenue was $593 million, up 29% y/y and down 1% q/q. The y/y increase was primarily driven by higher sales from Ryzen desktop and graphics processors. The better than seasonal q/q decrease was due to lower mobile and graphics processor sales largely offset by Ryzen desktop processor sales.

Q1 2017 Highlights <<--

AMD launched its first high-performance x86 Ryzen desktop processor based on the entirely new "Zen" core microarchitecture, bringing leadership multi-core performance to PC gamers, creators, and hardware enthusiasts worldwide.
AMD Ryzen 7: These 8-core, 16-thread processors bring innovation and choice back to the enthusiast PC market and include the world’s highest performing, and lowest powered 8-core
desktop PC processors.
-->> AMD Ryzen 5: Mainstream processors designed to bring innovation to the high-volume, sub-$300 CPU market with a disruptive price-to-performance ratio for gamers and creators.

Edit: länk

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Skylake/Kaby Lake 4C/8T med GT2 iGPU har enligt AnandTech en kretsyta på 122 mm^2, d.v.s. i5-6600K/7600K i7-6700K/7700K.

Om inte iGPU-delen blir väsentligt större borde därför en 6C/12T Coffee Lake GT2 hamna runt 150 mm^2.

Är väl så att med dagens spel är i7-7700K minst ett snäpp bättre än allt annat, förutsatt att GPU-delen inte är primär flaskhals (vilket är rätt vanligt). Detta är ett exempel, GTX 1080 i 1920x1080

Ändå så att dagens spel skalar hyfsat med kärnor. R5 1600 är ju snabbare än R5 1500X, i7-6900K lyckas även ta sig förbi i7-6700K.

Nu vet jag inte var andra vill få ut ur 720p testerna, men själv skiter jag fullständigt i vilken FPS respektive spel hasplar ur sig här. Ändå är 720p testerna den mest intressanta delen av de CPU-tester vi fick. Varför?

Tyvärr är det så att en förkrossande majoritet av alla CPU-benchmark testar flyttalsprestanda och de tenderar skala i det närmaste perfekt med CPU-kärnor. Kul om man nu råkar köra sådana program, men nu är det så att en minst lika förkrossande majoritet av de program vi kör på skrivbordet är inte i närheten av den arbetslasten, de beror i stället av heltalsprestanda och skalar ytterst sällan perfekt med CPU-kärnor.

Spel i 720p blir därför en av de bättre testerna på hur en CPU kommer fungera i majoriteten av alla desktop-program. För mig personligen är det precis den typ av de program jag bryr mig mest om fungerar, så trots att jag inte tänker använda datorn för spel blir ändå spelbenchmarks väldigt intressanta!

Spel i 720p är helt enkelt ett riktigt bra test på CPU-prestanda när det främst handlar om heltal och problemet som ska lösas inte är "embarrassingly parallel", möjligen överdriver spel effekten av många kärnor. Väldigt många program skalar dåligt eller inte alls med CPU-kärnor!

Tänker man köra 2560x1440 med RX 480/GTX 1060 är ju svaret enkelt, du kommer se samma prestanda med en Pentium G4560 som med R7 1800X / i7-6950X. Ser liksom inte någon poäng att det läggs massa tid på att testa något sådant i ett CPU-test (det bör testas i GPU-tester av sagda modeller).

Jag skulle vilja påstå att testa dagens spel i 720p för att avgöra hur dagens arkitekturer presterar i framtidens spel är synnerligen meningslöst. Det är en teoretisk måttstock för hur dagens spel kan prestera med ett kraftigare grafikkort; ur samma familj och arkitektur.

Jag är beredd att påstå att om tre år så kommer vi inte se samma delta i prestanda mellan Ryzen R7 och Kaby Lake 7700K i framtiden spel på framtidens grafikkort.

Min poäng här är inte att det ena valet är mer intelligent än det andra, det är ganska osäkert, men jag köper inte budskapet som trummas ut att spel testade i toklåg upplösning idag på något magiskt sätt skulle vara en måttstock för framtidens spelprestanda, i säg 4K, på framtidens grafikkort.

Sen har jag sett denna typen av inlägg från dig i många trådar och jag är inte tekniskt bevandrad nog att opponera mig men nog är det så att med tanke på, ett, hur processorerna ser ut i konsolerna idag och, två, än så länge kan inte jag se något som tyder på att färre kärnor och högre frekvenser är framtiden, för mig tyder alla signaler, inom alla segment, vare sig vi pratar spel, handhållet, servers, internet of things så är det parallellism och nedbrytningen av uppgifter i delar och segment för att väva ihop helheten som är framtiden. Collaboration, neural networks och deep learning; bygger på parallellism. Uppgifter delas ner i beståndsdelar, bearbetas och sätts ihop till sin helhet igen för att skapa ett mänskligt förståelighet sammanhang. Lite off topic men det är så jag analyserar samtiden, rätt eller fel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

Beroende på applikationer och krav kan även en AMD Apu imponera.
Sedan att den senaste APU:n är lite gammal är en annan femma.

AMD har inga APUer för Ryzen har ingen integrerad grafik och det finns ingen som är intresserad av att köpa en AMD processor som är byggt på något annat än Ryzen.
AMDs gamla grejer är helt ointressanta.

Skrivet av Patrik356b:

Jag vill nu se Intel ta fram sitt alternativ till g-sync och freesync för skojs skull till sin iGPU

Det som AMD marknadsför som FreeSync är en standard framtagen av VESA vid namn Adaptive-Sync.
Så det finns inget som hindrar Intel från att få "FreeSync", och jag hoppas dom får det snarast möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Har inga stora förhoppningar på Vega

Klart bättre än mitt R9 290 i alla fall och jag kommer att bli nöjd

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle vilja påstå att testa dagens spel i 720p för att avgöra hur dagens arkitekturer presterar i framtidens spel är synnerligen meningslöst. Det är en teoretisk måttstock för hur dagens spel kan prestera med ett kraftigare grafikkort; ur samma familj och arkitektur.

Jag är beredd att påstå att om tre år så kommer vi inte se samma delta i prestanda mellan Ryzen R7 och Kaby Lake 7700K i framtiden spel på framtidens grafikkort.

Min poäng här är inte att det ena valet är mer intelligent än det andra, det är ganska osäkert, men jag köper inte budskapet som trummas ut att spel testade i toklåg upplösning idag på något magiskt sätt skulle vara en måttstock för framtidens spelprestanda, i säg 4K, på framtidens grafikkort.

Sen har jag sett denna typen av inlägg från dig i många trådar och jag är inte tekniskt bevandrad nog att opponera mig men nog är det så att med tanke på, ett, hur processorerna ser ut i konsolerna idag och, två, än så länge kan inte jag se något som tyder på att färre kärnor och högre frekvenser är framtiden, för mig tyder alla signaler, inom alla segment, vare sig vi pratar spel, handhållet, servers, internet of things så är det parallellism och nedbrytningen av uppgifter i delar och segment för att väva ihop helheten som är framtiden. Collaboration, neural networks och deep learning; bygger på parallellism. Uppgifter delas ner i beståndsdelar, bearbetas och sätts ihop till sin helhet igen för att skapa ett mänskligt förståelighet sammanhang. Lite off topic men det är så jag analyserar samtiden, rätt eller fel.

Notera att jag aldrig hävdade att testa med 720p idag är ett lämpligt substitut för hur det kan tänkas se ut med snabbare GPUer om ett par år. Det har hänt mer än en gång att sättet man designar spel ändras så pass mycket att nya faktorer börjar spela en stor roll.

Vad jag hävdar är att absolutvärdet på FPS i 720p testerna är i sig totalt irrelevant ("ingen" spelar ändå i den upplösningen), däremot är relativ prestanda mellan CPU-modellerna en väldigt bra fingervisning hur de presterar i en lång rad andra program som körs på skrivbordet. Så jag hävdar alltså att dessa resultat är högst relevanta för prestanda idag för många av oss som inte primärt använder dator för spel men ändå kör en hel del krävande program.

De flesta CPU-benchmarks som tekniksidora kör är väl smala för att ge en bra bild av hur en CPU presterar rent generellt. Problemet med de flesta CPU-benchmarks är att: de skalar allt för linjärt med CPU-kärnor och de är allt för flyttalstunga. De flesta program på skrivbordet jobbar med heltal (logik) och skalar dåligt eller inte alls med CPU-kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som sätt denna video?

https://www.youtube.com/watch?v=kT8njwcVhVE&t=131s

Kolla hur DOOM med Vulcan presterade sett till ryzen med dual Xeon riggen.

tror ni det är framtiden för spel?

Måste ju säga att ID 6 verkar väldigt imponerande om det stämmer.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@FredrikMH: för att det är den IPC skillnaden folk drar fram när dem sen vill hylla hur mycket bättre Intel är. istället för att välja realistiska upplösningar. Samma problem på GPU sidan. en hel det av testerna görs i orealistiska upplösningar eller inställningar.

det är problemet med statistik. man kan visa vad man vill, gäller bara att tar fram "rätt" siffror att jämföra.

Nej statistik visar exakt det som visas men att vissa misstolkar är en annan femma.

Varför man testar i 720p på low är för att ha ett test där grafikkortet garanterat inte flaskhalsar. Man gör inte detta för att visa skillnaden på processorer i dessa titlar och det är väldigt intressant att titta på. Om en processorer är betydelsefullt efter/före en annan kan man förutsätta att den sämre kommer behöva bytas ut betydligt tidigare.

Eftersom spel blir mer och mer krävande med tiden kommer det komma till en punkt där de kanske bara orkar ge 100, 80 eller 60 fps. Det är detta man vill åt i dessa tester, alltså hur "framtidssäker" CPU:n är baserat på flera speltester.

När det kommer till Ryzen så ligger den efter Intel men om man räknar på differensen i procent är skillnaden inte så stor vilket betyder att om en 1700 i framtiden inte kommer orka med spel så kommer förmodligen Intels nuvarande Kaby Lake inte heller göra det.

Nu råkar de ligga så pass nära varandra att testet tycks vara meningslöst men utan testet hade vi inte vetat det.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Aj!
Känner att jag måste förklara mig lite.
Mitt inlägg är inte riktat mot Sweclockers tester, jag är mer än nöjd med testerna överlag.
Det är dock vissa tester jag tycker skulle gjorts lite annorlunda, i detta fall hade jag föredragit 1080p i lite lägre inställningar, detta för att få ett test för de som är ute efter att kunna spela i 144 fps, eller nära inpå.
Men detta är ingen stor sak för mig, man kan inte vara överens om allting och jag kan tyvärr inte kräva att alla gör precis som jag vill.

De som jag vänder mig mot de som allt för ofta visat upp dessa tester i 720 med utropet, "se här, Ryzen presterar sämre än Intel!"
Det gäller inte våra kära testare, de gav faktiskt Ryzen betyget "Utmärkt".

Okej

Ja jag håller med om att det finns användare som visar på skillnaderna i 720p för att märka ut att Intel är bättre. Eftersom differensen är så pass liten i procent blir det meningslöst i praktiken. Men testerna är där för att visa hur stor skillnad det är i spel när grafikkorten inte flaskhalsar. Däremot refereras de till felaktigt

Spel brukar inte dra enormt mycket mer CPU-kraft när de grafiska inställningarna höjs. Så man kan nog använda 720p för att få en uppfattning om processorn klarar en viss titel i 144Hz på 1080p. Det blir ju främst grafikkortet som måste dra den biten.

Jag var förr en väldigt stor förespråkare för just 720p eftersom jag vill minnas att Sweclockers inte hade med det alls förr. Även om det nog är 10 år sedan jag klagade haha Om skillnaderna är stora i 720p så kommer skillnaderna om 5 år vara stora i kanske 1080p också kanske.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat. AMD trycker massor med pengar i R&D samtidigt som vinsterna med Ryzen och Vega är nästan helt utanför detta kvartal. Samma gäller de nya kretsarna till PS4 pro och Xbox Scorpio - de är säkerligen inte helt betalda ännu.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Notera att jag aldrig hävdade att testa med 720p idag är ett lämpligt substitut för hur det kan tänkas se ut med snabbare GPUer om ett par år. Det har hänt mer än en gång att sättet man designar spel ändras så pass mycket att nya faktorer börjar spela en stor roll.

Nej det gjorde du inte, jag tolkade det implicit vilket kanske var fel av mig.

Citat:

Vad jag hävdar är att absolutvärdet på FPS i 720p testerna är i sig totalt irrelevant ("ingen" spelar ändå i den upplösningen), däremot är relativ prestanda mellan CPU-modellerna en väldigt bra fingervisning hur de presterar i en lång rad andra program som körs på skrivbordet. Så jag hävdar alltså att dessa resultat är högst relevanta för prestanda idag för många av oss som inte primärt använder dator för spel men ändå kör en hel del krävande program.

Så det du menar är att deltat är intressant att titta på mellan CPU-modellerna för att skaffa sig en uppfattning av generell prestandaskillnaden mellan två arkitekturer? Om jag har förstått saker och ting rätt så är väl styrkan med en dator att den kan göra väldigt snabba approximeringar för att spara tid. Alltså att den inte bemödar sig med att räkna ut exakt information och nöjer sig med ett fördefinierat djup av säkerhet för att kunna gå vidare och jobba på nästa problem? Tittar man på trender som big data -> deep learning (jag försöker inte slänga mig med buzzwords här även om jag själv inser att det framstår så) så är väl flyttalsberäkningar det som är mest intressant i sammanhanget? Om vi nu ska diskutera vilken metod som kommer tittas på med mest intresse för beräkning, utöver spelande, i framtiden?

Jag kan i princip väldigt lite om programmering så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Citat:

De flesta CPU-benchmarks som tekniksidora kör är väl smala för att ge en bra bild av hur en CPU presterar rent generellt. Problemet med de flesta CPU-benchmarks är att: de skalar allt för linjärt med CPU-kärnor och de är allt för flyttalstunga. De flesta program på skrivbordet jobbar med heltal (logik) och skalar dåligt eller inte alls med CPU-kärnor.

Problemet för tekniksidorna som jag ser det är att försöka hålla en objektiv och strikt tekniska approach medan fortfarande vara tilltalande nog att dra till sig tittare/läsare. Jag anser att Gamers Nexus kämpar lite med detta. Ofta en bra och ganska djup teknisk analys men har inte fått den tittarbasen som jag anser att dom förtjänar. Jämför man det med Linustech, *rys*, som har gått fullt retard-mainstream och har drösvis av anhängare som blir desinformerade i drivor.

Bonusfråga, varför skalar heltal dåligt med antalet cpu-kärnor och vad är förhållandet mellan att flyttal är bra för flera CPU-kärnor och heltal är sämre, samt vice versa? GPU-kärnor är ju djupt parallella och hanterar som jag förstått det uteslutande flyttal, vilket ju fungerar briljant inom många applikationsområden? Hmm, nu när jag tänker på det så borde ju behovet för en CPU att hantera flyttal vara minimal med tanke på att det borde kunna göras med GPU:er? Ju mer jag tänker på detta ju mer förvirrad blir jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMDs uppenbara problem är bruttomarginalen. Visst är omsättningen 162 miljoner högre, men kostnaden för att realisera den omsättningen ökade med 90 miljoner (det är exklusive kostnad för FoU, räntor, skatter etc).

Om nu Ryzen 5 är det som ska driva försäljningen finns det en sak AMD nog måste förklara för sina aktieägare. Man har slagit på trumman kring att Zen-kärnorna är mindre än motsvarande för Intel. Hur förklarar man då ekvationen där man ska gå head-on med en krets på 200 mm^2 mot Intels 120 mm^2 kretsar (d.v.s. deras 4C desktop serie)? En 6-kärnors Coffee Lake lär hamna runt 150 mm^2. Skylake/Kaby Lake 4C har ungefär ~50 % av ytan dedicerad till iGPU, så två till kärnor borde öka storleken med ~30 mm^2.

Broadwell E är ~250 mm^2, men det är för en 10C krets (alla Broadwell-E är samma krets, de lägre modellerna har ett antal kärnor avstängda).

Skulle AMD välja att tillverka sina 4-kärniga modeller baserat på 1 CCX-modul så skulle de nog vara rätt nära 120mm^2 (räknar med halvering + lite yta för I/O-kontrollers) likt Intels CPU:er men de har valt att köra på sin 200 mm^2 krets även för dessa för det är billigare än att tillverka en separat krets med de volymer de tror sig kunna sälja. Så problemet är inte kretsytan utan volymen, hade de haft lite större procent av marknaden så hade det säkert varit lönsamt med två separata kretsar men som det är nu så kostar de 80mm^2 förmodligen 10-20kr per enhet extra och det hade behövts ett antal miljoner enheter mer i försäljning innan de fått avkastning för att ta fram en ny tillverkningsprocess.

Men det kan även vara att det tar så pass lång tid att trimma in en ny tillverkningsprocess att det är bättre att ha något att sälja nu än att vänta X antal månader på att få färdigt en process med en CCX-modul och det finns en hyffsad försäljningsvolym att plocka på att ha billigare 4-kärniga CPU:er på marknaden. Jag skulle inte bli förvånad om 4-core R5 baseras på en CCX i nästa revision.

Sen kan man förmodligen inte jämföra produktionskostnaderna rakt av med Intel då de har ett annat förhållande till sina fabriker än övriga tillverkare. Intel har haft rätt rejäl överkapacitet i sin produktionsförmåga om jag förstått rätt men kategoriskt nekat anbud att tillverka enheter från andra (förutom Altera som haft en icke-konkurerande produkt samt blivit en partner och sedan uppköpt av Intel) för att inte tillverka enheter som konkurerar med dem själva medans andra fabriker antingen inte har den problematiken eller som Samsung där de ser en vinst att tillverka Apple-CPU:er fast de konkurerar på samma marknad med plattor och telefoner (och med jämna mellanrum stämmer dem på miljarder).

Skrivet av Yoshman:

Är skillnad på bokförd inkomst och när man verkligen får betalt. Är fullt möjligt att även Ryzen 5 till viss del finns med i resultatet, den bokförda inkomsten uppstår när beställningen kommer in.

Omsättningen för avdelningen "Computing and Graphics" är ju väldigt nära den man hade i Q4 2016, Q4 är normalt sett ett betydligt starkare kvartal. Så råder inget tvivel om att AMD sålt en hel del Ryzen.

Ska man tro Amazons statistik är Ryzen 7 1700 den Ryzen-modell som säljer bäst.

Förmodligen finns R5 med i Q1-bokföringen, men bara från försäljning till distributörer vilket jag gissar inte lade några jätteordrar med tanke på CPU-leveranser från AMD de senaste 5-6 åren. Förutom Acer (utannonserade 27:e april) så har inga större tillverkare än så länge presenterat Ryzen-baserade datorer vad jag vet, det lär komma en del, förmodligen under Computex men de finns nog inte i handeln förän skolstart vilket är Q3 så den verkliga volym-försäljningen har inte börjat ännu.

Skrivet av Yoshman:

Personligen tycker jag Ryzen 5 1600 med råge är den Ryzen CPU med bäst värde. Intel måste göra något åt sin i5-serie, Ryzen 5 är ett bättre val i denna klass. Fattar inte varför R5 1600 (fortfarande) ligger så långt ner här.

Anser själv att i7-7700K totalt sett är den bästa desktop CPUn (det inkluderat både Ryzen och E-serien), prestanda per kärna är kung på skrivbordet och i7-7700K ligger så pass långt före i både IPC och frekvens att den väger upp sina färre kärnor (och enligt Amazons statistik verkar flera anse det, i7-7700K är den enskilt bäst säljande modellen). 1000 kr på ett helt system gör t.ex. i5-7600K i det närmaste meningslös även jämfört med i7-7700K.

Däremot tror jag AMD ska fortsätta trumma sitt budskap om att man får fler kärnor med Ryzen, rätt säker att sådan PR stjäl i alla fall en del försäljning från Intels nuvarande desktop serie.

Ryzen 5 1600 är helt klart en prisvärd CPU, problemet här i Sverige verkar vara lite dyra moderkort, AMD B350 ligger en hundralapp över Intel B250 vilket tär lite på marginalen för systembyggare som t.ex. Komplett.

Själv är jag intresserad av att se hur 6-kärniga Coffee Lake står sig mot en 6-kärnig Skylake, den förstnämde borde vara snabbare vid samma frekvens men minnesbandbredd och L3 cache-storlek kanske väger över för den senare.
Klockar Coffee Lake like Kaby Lake så är det med största sannorlikhet en given vinnare för spel, web-apps och liknande.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Angående discussionen om tester i 720p och tester i 1080p/1440p/4K så är väl det bästa att ta med alla tester så att alla blir glada?

Själv tycker jag att låga upplösningar är intressanta för att se vilken processor som verkligen är bäst medan högre upplösningar är bra för att bilda sig en uppfattning om hur processorn hanterar ett mer realistiskt scenario. Det är alltid bra att veta huruvida en processor flaskhalsar i en viss upplösning, särskilt på de billigare processorerna.

Är ju bara att inte läsa de tester man tycker inte är relevanta.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av thomas_skane:

Angående discussionen om tester i 720p och tester i 1080p/1440p/4K så är väl det bästa att ta med alla tester så att alla blir glada?

Själv tycker jag att låga upplösningar är intressanta för att se vilken processor som verkligen är bäst medan högre upplösningar är bra för att bilda sig en uppfattning om hur processorn hanterar ett mer realistiskt scenario. Det är alltid bra att veta huruvida en processor flaskhalsar i en viss upplösning, särskilt på de billigare processorerna.

Är ju bara att inte läsa de tester man tycker inte är relevanta.

Problemet är att det är tidskrävande att testa i flera olika upplösningar med flera olika hårdvarukonfigurationer. Att bara lägga till "en" upplösning till kommer öka testtiden med en tredjedel mot vad det var tidigare, i ditt exempel ovan.

Jag skulle snarare önska att man gjorde mer tekniska analyser av datan och gav mer djup till resultaten.

Att bedöma prestandaskillnaden mellan Intel och AMD idag genom att använda logiken att ta bort GPU-flaskhalsen genom att sänka upplösningen har enligt min åsikt tre distinkta problem.

1. Spel utvecklas i symbios med hårdvaran.

Spelen idag kommer givetvis prestera likvärdigt även imorgon på bägge arkitekturerna så man kan göra antagandet att prestandadelta kommer att kvarstå. Detta förutsätter dock att ingen av de andra två påståendena förändras, vilket är väldigt osannolikt.

Framtidens spel kommer utvecklas i harmoni med rådande omständigheter. PS4 Pro och XBOX Scorpio är bägge åttakärniga. De spel som börjar att utvecklas idag är det mycket sannolikt att dom utvecklas för att utnyttja åtta kärnor fullt ut. DX12 och Vulkan visar dessutom redan idag, i början av dess livscykel, tendenser att skala bra med fler trådar.

2. GPU-arkitektur utvecklas och kraven förändras

Tittar man på hur AMD och NVidia designar sina GPU:er idag kontra för fem år sedan så är det distinkta skillnader i hur man väljer att balansera ROPs/TMU och processorer i kärnan. Tekniker som Ambient Occlusion, Tesselation med mera är vanligare och allt detta förändrar kravställningen på hur drivrutinerna utnyttjar en processor.

Skulle vi få se GCN 1.4 och Pascal med bara högre och högre frekvenser så hade prestandadeltat kvarstått mellan AMD och Intel även i framtida spel, kanske. Även detta extremt osannolikt och förutsatt att inget av de andra två påståendena faller in.

3. Utvecklingsramverk förändras

Vulkan och DX12 är ett paradigmskifte i vad ramverken kräver av spelutvecklarna. Dessa två ramverk har idag varit tvungna att användas parallellt med gamla ramverk för att säkerställa bakåtkompabilitet. Det som är riktigt intressant är när spelen kan slå sig fria från OpenGL och Dx11 och vara renodlade Vulkan och DX12 spel. Jag tror inte potentialen med dessa ramverk är i närheten av förverkligade. Parallellism är på en macroskala en väldigt tydlig trend. Man kan ställa sig frågan vad som ligger bortom Dx12 och Vulkan, troligtvis förenkling av att dela upp arbete på fler trådar.

Men denna basen anser jag att 720p-testning av spel idag är fullkomligt ovidkommande och kan inte alls användas som en särskilt säker indikator på framtida spelprestanda. Lägger man ihop trenderna inom spel historiskt sett och idag så talar det, iaf för mig, om att framtiden är multitrådad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

Beroende på applikationer och krav kan även en AMD Apu imponera.
Sedan att den senaste APU:n är lite gammal är en annan femma.

Jag vill nu se Intel ta fram sitt alternativ till g-sync och freesync för skojs skull till sin iGPU

Skickades från m.sweclockers.com

Fuck Intel, Let the price-war begin. Tycker man Intels monopol är bra vill man med andra ord ha dyrare och dyrare CPU:er utan att de för den sakens skull är så mycket förbättrade att det motsvarar kostnaden. Overpriced, for ever isf. Lite konkurrens är bra, och nu finns iaf ett till märke på processorer som verkligen är BRA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Nej den är helt fantastisk på alla sätt och vis, synd bara att så få märker det ? Eller hur tänker du ?
Att gå med förlust brukar vara ett bra tecken på att man har en riktigt bra produkt!

Ekonomi är inte din starka sida va, deras resultat på denna korta tid deras nya processorer funnits på marknaden är precis enligt förväntningarna. Det här det snackas om nu är aktie-marknaden där förväntningarna var att aktie-ägare skulle tjäna miljoner på denna pyttelilla tid de hunnit sälja deras nya line-up, det säger sig själv att de inte HINNER sälja något super-rekord (vilket var aktieägares förväntningar) på så kort tid. På den korta tid dessa gått att få tag på så är försäljningen helt klart godkänd och på uppåtgående!

Har själv alltid haft Intel-processorer fram till nu, vad har det funnits för alternativ allvarligt talat, inte mycket, det gör det nu.

Det är jävligt bra, för det är bra grejer och väljer man nu en AMD-CPU/MB osv så får man en jävligt bra processor samt vi konsumenter ser till att Intel inte kan råna oss i framtiden med galet höga priser på CPU:er.

Även om t.ex Nvidia är bäst på GPU:er så har de iaf haft lite konkurrens t.ex, men Intel 0, därav kan de sätta vilka priser som helst bara de kan ge 1 extra fps, who cares, AMD:s nya lineup är som sagt riktigt BRA, säljer bra och kommer öka. Att aktie-ägarna inte fick en rekord-försäljning redan innan de ens hunnit säljas i princip är en annan sak.

Kör hårt AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag har väl inte sagt att den är värdelös ? Men vad vilken normal begåvad människa som helst förstår är att om ett företag går med förlust så har de inte lyckats alltför bra med sin produkt.

Njae, företag kan sänka ner pengar i en produkt för att de hoppas kunna befästa sig ordentligt på marknaden och i ett senare skede tjäna mer pengar. Det borde väl vilken normalt begåvad människa som helst förstå?

Som exempel på bra produkt trots att företaget går back så tycker jag och många andra att Spotify är en bra produkt trots att de under 2013-2015 gick ~800 miljoner SEK i back varje år.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jag tänkte väl...
Deras redovisning för andra kvartalet lär bli mer intressant.

Skulle vilja påstå att deras redovisningar efter slutet av året. Det är fortfarande coolt hur bra Ryzen 7 sålde

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Ryzen 5 tror jag knappast varit eller kommer bli en stor nog säljsuccce för att ge en vinst på 17%. Folk föredrar fortfarande intel för spel.

Nej folk föredrar fortfarande Intel när de inte vet vad de pratar om. Det finns inga som "bara spelar" särskilt inte när dessa personer sitter med hur mycket multitasking som helst, men fortfarande ser sig som endast gamers, hade det verkligen bara varit gamers. Så hade de aldrig ens tittat upp Ryzen 1600 vs 7600k i gaming. Och nej, jag håller inte med om att 7600k är bättre, högst fps är oviktigt jämfört med mindre stuttering och högre lägsta fps.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Drivknuten:

Q1 innehåller väl bara 2 veckors Ryzen försäljning, känns som att Q2 och Q3 blir mer intressanta.

Hmm, värt att påpeka dock att det även inkluderar förbeställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Amds aktie tokrasade inatt verkar det som :/ -25%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

Ryzen 5 1600 är helt klart en prisvärd CPU, problemet här i Sverige verkar vara lite dyra moderkort, AMD B350 ligger en hundralapp över Intel B250 vilket tär lite på marginalen för systembyggare som t.ex. Komplett.

Själv undrar jag hur mycket försäljning AMD missar p.g.a. att inte stoppa i en enkel iGPU i Ryzen-serien. Tänker själv skaffa en Ryzen-maskin, vill ha tillgång till plattformen. Dels för att programmera för den, vill lära mig dess styrkor och svagheter när man jobbar med multi-trådade program som inte är triviala att köra på många kärnor. Men har också nytta av en ny Linux-server hemma.

Kommer bli en R5 1600, enda anledningen att datorn inte redan är ihopsatt är just GPU... Ska köra Ubuntu server på den, så tänker ju knappast lägga mer pengar på GPUn än nödvändigt då den aldrig kommer användas (mer än att många desktop-moderkort vägrar starta om det inte finns en GPU...). Så väntar just nu in RX 540 och GTX 1030.

Problemet här är att även den enklaste GPU drar upp priset på en R5 1600 väldigt nära t.ex. i7-7700K. Nu har jag redan två Skylake baserade datorer och ett huvudsyfte är just att bygga en dator med Ryzen. Men vore målet en Linux server/desktop alt. Windows som inte ska spelas hade i7-7700K varit en no-brainer om budget låg ungefär här.

Tittar man på antal GPU-kretsar som säljs kontra antal x86 CPU-kretsar är det uppenbart att väldigt många behöver inget mer än en iGPU. AMD har ju absolut tekniken att stoppa i en iGPU, däremot ska man skippa "APU" konceptet i modeller som 6-8 kärniga Ryzen. De som bryr sig om grafik på en sådan plattform köper ändå dGPU, men övertygad om att väldigt många skulle klara klara sig lysande på en enkel iGPU om deras Ryzen-dator ska användas som arbetsverktyg / enkel server.

Skrivet av houze:

Själv är jag intresserad av att se hur 6-kärniga Coffee Lake står sig mot en 6-kärnig Skylake, den förstnämde borde vara snabbare vid samma frekvens men minnesbandbredd och L3 cache-storlek kanske väger över för den senare.
Klockar Coffee Lake like Kaby Lake så är det med största sannorlikhet en given vinnare för spel, web-apps och liknande.

Vi får se hur pass högt Skylake-X klockar, för just nu finns ju inget över 4C/8T med vare sig Kaby Lake eller Skylake.

Är också spänd på detta. Om Coffee Lake klockar likt i7-7700K med 6C/12T har Intel absolut en vinnare, problemet man då har är att en sådan krets kommer hamna väldigt nära i7-6900K i fall som skalar perfekt med CPU-kärnor och den är väsentligt snabbare i det som inte skalar väl. D.v.s. man har nu en $350 CPU som kommer göra hela dagens E-serie totalt meningslös.

Skylake-X får nog vara en rätt rejäl boost över Broadwell-E alt. betydligt billigare, annars är hela den serien reducerad till nischen för de som måste ha massor med PCIe, som faktiskt har nytta av 4-minneskanaler samt de som faktiskt har nytta av 10-12 kärnor och ändå inte vill ha Xeon E5. Den nischen måste vara mikroskopisk...

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Tycker också att det hade varit bra med en väldigt enkel iGPU, lite förvånade också, med tanke på AMD:s satsning på HSA.
Tvivlar på att Intels sexkärninga kommer att hamna så lågt som 350$, kan ha fel, vi får se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Tycker också att det hade varit bra med en väldigt enkel iGPU, lite förvånade också, med tanke på AMD:s satsning på HSA.
Tvivlar på att Intels sexkärninga kommer att hamna så lågt som 350$, kan ha fel, vi får se.

Det som talar för att det blir ~$350 är att den modeller kommer ersätta i7-7700K. Prislappen för toppmodellen av S-serien har ju varit i det närmaste konstant sedan Sandy Bridge justerat för KPI (Nehalem var dyrare). Möjligen justerar man uppåt $10-30.

Enda anledningen jag ser detta ändras är om i7-8700K (eller vad den kommer heta) klockar som i7-7700K och Skylake-X inte är någon större boost över Broadwell-E (här handlar det främst om hur mycket högre SKL-X klockar jämfört med BDW-E, IPC ökningen vet vi redan). Ser liksom inte hur det skulle gå att motivera Skylake-X i det läget, för tror inte på någon större prisjustering nedåt för SKL-X.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Finns det idag i princip några få användare.

Svenssons, köper nästan bara laptops, detsamma gäller arbetsdatorer på företag.
Gamers som ej kör konsol. En viss andel av dessa köper de bästa desktop konsumentcpuerna, frågan är hur stor del, då det mesta de kör inte på något sätt är cpukrävande?
"Prousers" Köper de bättre konsument, vissa går över till företags. Populärt är också skaffa en väldigt massa datorer, liksom att sprida lasten på flera maskiner är ibland betydligt enklare än att lägga all last på en.
Datacenters/servrar, här får AMD det tufft.

Jag tror att de stora pengarna ligger i att få svenssons och mindre kräsna gamers att köpa deras cpuer och det handlar då om att sälja billigt. Frågan är om Ryzen 1800X och 7700K som det pratar så mycket om är någon större kassako?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det har varit ett tema i dina inlägg att AMD skulle ha ett direkt kostnadsunderläge i proportion mot deras större kiselyta på sina produkter. Det är en enorm förenkling, motsvarande att Volvos vinst beror på hur mycket plåt de använder i sina bilar. I själva verket domineras ju kostnaderna av andra faktorer såsom löner, lokaler, räntor på lån, osv.

Om man antar perfekt yield (borde ligga en bit över 80%) så får man ut ungefär 300 st chip på en 12"-wafer. Kostnaden per chip blir alltså någonstans mellan $10-20 beroende på AMDs avtal med GF, paketering och testning är ju oberoende av chipytan. Påverkan på vinsten/chip är liten om man minskar chipytan, relativt det pris man kan ta ut för produkten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Finns det idag i princip några få användare.

Svenssons, köper nästan bara laptops, detsamma gäller arbetsdatorer på företag.
Gamers som ej kör konsol. En viss andel av dessa köper de bästa desktop konsumentcpuerna, frågan är hur stor del, då det mesta de kör inte på något sätt är cpukrävande?
"Prousers" Köper de bättre konsument, vissa går över till företags. Populärt är också skaffa en väldigt massa datorer, liksom att sprida lasten på flera maskiner är ibland betydligt enklare än att lägga all last på en.
Datacenters/servrar, här får AMD det tufft.

Jag tror att de stora pengarna ligger i att få svenssons och mindre kräsna gamers att köpa deras cpuer och det handlar då om att sälja billigt. Frågan är om Ryzen 1800X och 7700K som det pratar så mycket om är någon större kassako?

Vare sig AMD eller Intel ger ju ut siffror på hur mycket enskilda modeller säljer. Vad det gäller Intel så är just i7-7700K med råge den enskilt bäst säljande desktop-modellen, det vare sig man tittar på t.ex. Amazons, statistiken som "Dresdenboy" satt ihop från butiker i Tyskland eller från det såg efter att laddat de senaste ~2k 3DMark API overhead resultaten (har för mig att det var 5:1 mellan i7-6700K och i5-6600K där).

Och är det egentligen så konstigt att just i7-x700K säljer bäst? Precis som du skriver så köper de flesta en laptop, gör man inte det finns ju något for av behov som gör en laptop olämplig. I det läget man endera behöva en "riktig" arbetsstation, d.v.s. dual Xeon E5 eller motsvarande alt. så köper man toppmodellen av "svensson" serien för desktop (vilket i Intels fall just nu är i7-7700K) när övriga kostnader lags dit är någon tusenlapp mer per dator ett avrundningsfel för ett företag.

Ska man tro Amazons statistik är det R7 1700 som är den bäst säljande modellen. Inte heller jätteförvånande om förväntningen kostnadsmässigt ligger på motsvarande i7-7700K nivå. Är just R7 1700 som matchas mot den modellen. (Dock låg R7 1700 betydligt högre igår, rätt säker på att den låg 3:a eller 4:a men listan ska tydligen uppdateras varje timme så...).

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Det har varit ett tema i dina inlägg att AMD skulle ha ett direkt kostnadsunderläge i proportion mot deras större kiselyta på sina produkter. Det är en enorm förenkling, motsvarande att Volvos vinst beror på hur mycket plåt de använder i sina bilar. I själva verket domineras ju kostnaderna av andra faktorer såsom löner, lokaler, räntor på lån, osv.

Om man antar perfekt yield (borde ligga en bit över 80%) så får man ut ungefär 300 st chip på en 12"-wafer. Kostnaden per chip blir alltså någonstans mellan $10-20 beroende på AMDs avtal med GF, paketering och testning är ju oberoende av chipytan. Påverkan på vinsten/chip är liten om man minskar chipytan, relativt det pris man kan ta ut för produkten.

Är fullt medveten om att det finns långt fler kostnader. Om du läser första inlägget så ser du att utgångspunkten är att AMD tryckt väldigt hårt på att de har en fördel. En fördel de motiverar med att deras beräkningar pekar på att en Ryzen-kärna tar mindre kretsyta jämfört med motsvarande Intel-kärna. Det man här använder som exempel är att Ryzen tar ~200 mm^2 medan Broadwell-E tar ~250 mm^2. Om det är en relevant fördel så har Intel relativt sett en långt större fördel med sina ~120 mm^2 kretsar när det ställs mot AMDs 200 mm^2.

När detta först diskuterades (i en annan tråd för många många veckor sedan) var min invändning precis den du nu har. Så vi är helt överens här!

Finns t.ex. en gigantisk anledning till varför hela Ryzen-serien är samma krets (8 kärnor), varför hela E-serien är samma krets (10 kärnor för Brodwell E), hela Xeon E5 floran (som består av enormt många modeller med allt från 4 till 22 kärnor) kommer från tre olika kretsar, varför alla icke-Xeon E5/E7 baserade Intel kretsar har en iGPU. Orsaken är att tillverkning varje separat krets är förenad med en rätt stor investeringskostnad.

Edit: ett tillägg, det som jag främst pratade om i denna tråd är bruttomarginal. Stirra man enbart på det nyckeltalet blir faktiskt kretsytan extremt viktig!

En OK modell för hur utbyte varierar med kretsyta ska tydligen vara

Y = 1 / (1 + defects_per_unit_area * die_area / A)^(A)

Ett vanligt värde på A är 2 (gissar rent empiriskt framtaget). A är ett mått på hur mycket defekter tenderar uppstå i klusterform.

AMD fick ju en rejäl snyting på börsen för att man förutsåg något lägre bruttomarginal detta kvartal. Även Intel föll när man nämnde att det kan bli så att deras bruttomarginal kan minska något i slutet av året. Detta nyckeltal är kritiskt för tillverkningsindustrier, att skapa kretsar från kisel är ju en form av tillverkning.

Visa signatur