Permalänk
Medlem

uppgradera min burk

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS VII HERO
cpu : Intel Core i7-4790K
Cpu kylare : Noctua NH-U14S
GPU 2x :Gigabyte Radeon R9 290 4GB
PSU : Cooler Master Power Supply V1000 1000W 80 PLUS Gold
Chassi: Fractal Design Define R4
RAM : 32gb corsair 1600 mhz(?)
ljudkort : asus essence STU
de jag har tänkt att uppgradera är att slopa köra SLI/crossfire då det inte riktigt känns som att jag får ut prestanda i detta. och kanske satsa på ett 1080 kort istället. men hur står sig cpu och moderkort mot dagens? är det värt att uppgradera det också?

det mest krävande spelet jag gillar att spela är väl pubg som just nu verkar vara väldans krävande, men även bf1.

Det jag undrar är vad som är flaskhalsen som stryper mest?

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort, skulle jag säga. CPUn din är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Ditt grafikkort, skulle jag säga. CPUn din är det inget fel på.

jo lite det jag hade hoppats på, skulle det bli en bra prestanda ökning av att smiska dit en ny gpu bara? exempelvis något 1080 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

jo lite det jag hade hoppats på, skulle det bli en bra prestanda ökning av att smiska dit en ny gpu bara? exempelvis något 1080 ?

Garanterat. Tippar på runt 50% i alla fall.

Permalänk
Medlem

@elixyr: Nästan 100% ökning ifrån 290 till 1080.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

@Ajin: men även du tror att övriga komponenter fortfarande håller måttet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

med ett 1080 vs r9 290 CF så kommer du få +- 0% i prestandaökning i de spelen där crossfire skalar bra, i de spelen där crossfire inte fungerar kommer ett ensamt 1080 vara ungefär 90% snabbare än r9 290.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

Absolut. Absolut inget fel på de, utveckling av andra datorkomponenter än grafikkort och hårddiskar har gått ganska slött.
Eventuellt skulle du kunna ha nytta av att skaffa en SSD om du har en HDD men en snabbare hårddisk påverkar inte spel prestanda.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

med ett 1080 vs r9 290 CF så kommer du få +- 0% i prestandaökning i de spelen där crossfire skalar bra, i de spelen där crossfire inte fungerar kommer ett ensamt 1080 vara ungefär 90% snabbare än r9 290.

jag spelar förmodligen inte något spel som funkar bra i CF känns de som..

Skrivet av babloo:

Absolut. Absolut inget fel på de, utveckling av andra datorkomponenter än grafikkort och hårddiskar har gått ganska slött.
Eventuellt skulle du kunna ha nytta av att skaffa en SSD om du har en HDD men en snabbare hårddisk påverkar inte spel prestanda.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

har redan en ssd disk! okej tack så mycket för hjälpen , blir att inhandla något fint grafikkort när plånboken tillåter det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

@elixyr: Nästan 100% ökning ifrån 290 till 1080.

ofyff!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoLiNf:

jag spelar förmodligen inte något spel som funkar bra i CF känns de som..

har redan en ssd disk! okej tack så mycket för hjälpen , blir att inhandla något fint grafikkort när plånboken tillåter det!

jag har testat SLI vid två tillfällen tidigare och gav upp den idén med... vill bara spela och inte sitta och konfigurera varje spel så de fungerar optimalt

ensam stark GPU = win

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.