Microsoft säkerhetsuppdaterar Windows XP mot "Wannacry"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säkerhetsuppdaterar Windows XP mot "Wannacry"

Efter att myndigheter och användare världen över drabbats av ett "ransomware" väljer Microsoft att säkerhetsuppdatera Windows XP, där det officiella stödet sedan länge är nedlagt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Är löjligt vad många ställen som fortfarande kör xp och var på vårdcentralen på koll med min 3 åring och där kör dom xp på systemen och tycker på sånna ställen ska man väll kunna vara lite mer upp to date med mjukvaran

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är löjligt vad många ställen som fortfarande kör xp och var på vårdcentralen på koll med min 3 åring och där kör dom xp på systemen och tycker på sånna ställen ska man väll kunna vara lite mer upp to date med mjukvaran

På sånna ställen så körs många gånger äldre mjukvara som tar många år att skriva om för nyare OS, därför kan en uppgradering till nyare OS innebära att hälften av grejorna dom använder slutar funka.

Tänk om läkaren plötsligt inte kan se vilka mediciner din treåring ska ha bara för att en allt för ivrig IT-snubbe tvunget skulle uppgradera servern till nyare OS..

Nej i alla former av företag, stora som små, så tar uppgraderingar till nyare OS lång tid helt enkelt eftersom skit slutar funka och sånt måste testas noga innan man rullar ut en uppdatering eller uppgradering.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Typ alla statliga myndigheter kör XP, det ska sparas pengar in i det sista med att inte köpa nytt.
Så det är till stor del deras egna fel att dom sitter på föråldrad mjukvara.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Vad jag märkt i många fall är att det inte handlar om pengar utan att ingen orkar ta tag i saken och uppgradera alla datorer, man får skylla sig själv, bara för att det fungerar betyder det inte att det är perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är löjligt vad många ställen som fortfarande kör xp och var på vårdcentralen på koll med min 3 åring och där kör dom xp på systemen och tycker på sånna ställen ska man väll kunna vara lite mer upp to date med mjukvaran

tyvärr så blir det så här ner man ska uppdatera blir det alldeles för krångligt och nyare operativsystem stöder inte vissa gamla program. Vet företag som är tvungna att köra Win98 för nyare operativsystemet fungerar inte med deras program. Och vill de köra med nyare operativsystem så måst de köpa nya licenser som kostar 10-100k/licens då är det ju betydligt smidigare att vara kvar i det gamla.

Andra företag är kvar i gamla för att slippa koda om hela systemet. Man kan tycka det är bara att uppdatera men tyvärr så fungerar det inte så i företagsvärlden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

En kupp av MS där de skapade säkerhetshålet för att få folk att uppgradera från XP?

/foliehatt på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

"Bästa pris på: Die Hard 4.0"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

På sånna ställen så körs många gånger äldre mjukvara som tar många år att skriva om för nyare OS, därför kan en uppgradering till nyare OS innebära att hälften av grejorna dom använder slutar funka.

Tänk om läkaren plötsligt inte kan se vilka mediciner din treåring ska ha bara för att en allt för ivrig IT-snubbe tvunget skulle uppgradera servern till nyare OS..

Nej i alla former av företag, stora som små, så tar uppgraderingar till nyare OS lång tid helt enkelt eftersom skit slutar funka och sånt måste testas noga innan man rullar ut en uppdatering eller uppgradering.

I grunden handlar det om pengar. Det *finns* ny mjukvara som fungerar på Windows 10, så det är inte det som är problemet. Men det är som sagt otroligt tidsödande och krångligt att uppgradera en gammal miljö hos t.ex. ett sjukhus.

Mjukvaran ska som sagt testas och utvärderas. Den kanske är uppbyggd på ett helt annat sätt (t.ex. SQL istället för typ MS Access 97) så man måste exportera och konvertera all data, sätta upp nya bakomliggande servrar o.s.v.. Sedan kör de troligen någon uråldrig version av System Center som Nisse satte upp för 15 år sedan innan han gick i pension, så först måste de uppgradera hela den infrastrukturen innan de kan trycka ut nya program till de anställdas datorer...Sedan ska de anställda som kanske haft samma system i 20 år plötsligt lära sig något helt nytt vilket innebär att supporten blir nerringd och arbetet avstannar (tänk vad en läkare kostar i timmen, och att denna förlorar en timme på att inte förstå sig på det nya systemet, och att sitta i telefonkö till supporten).

På sätt och vis kan jag tycka det är onödigt och "if it ain't broken, don't fix it". T.ex. sjukvården har ju redan ansträngd ekonomi, så bättre om de satsar de få pengar de har på sin huvuduppgift istället för dyra uppgraderingar av IT-system. Kör de XP burkarna isolerat utan åtkomst till Internet behöver det inte vara något säkerhetsproblem, även om det innebär att läkarna inte kan surfa på blocket och titta på kattklipp på rasterna. Någonstans blir det dock dyrare att hålla igång gamla system än att skaffa helt nytt, men XP är nog inte riktigt där ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

De bakom Wannacry har nog gapat efter för mycket nu.
Att lura en och annan småföretagare går an, men nu har de hotat vitala samhällsfunktioner.
Östeuropa och Ryssland uppges vara väldigt hårt drabbade.
Även Västeuropa och USA är ute efter dem.

Liiite för många mäktiga fiender.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

På sånna ställen så körs många gånger äldre mjukvara som tar många år att skriva om för nyare OS, därför kan en uppgradering till nyare OS innebära att hälften av grejorna dom använder slutar funka.

Tänk om läkaren plötsligt inte kan se vilka mediciner din treåring ska ha bara för att en allt för ivrig IT-snubbe tvunget skulle uppgradera servern till nyare OS..

Nej i alla former av företag, stora som små, så tar uppgraderingar till nyare OS lång tid helt enkelt eftersom skit slutar funka och sånt måste testas noga innan man rullar ut en uppdatering eller uppgradering.

Tänk om treåringens journaler blir ransomkrypterade för att IT gubben inte uppdaterat OS till en supporterad nivå.

Om klientOS ligger på en 15år gammal version är prioriteringarna fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Digital fyndjägare

Bra att MS säkerhetsuppdaterar ett så pass gammalt OS som XP.

Nu tycker jag de kan DirectXuppdatera Windows 7..

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

"SMB-trafik"
När nya ord dyker upp så undrar man lite vad de betyder:
"Server Message Block förkortat SMB är ett kommunikationsprotokoll som används för att dela resurser som filer och skrivare mellan datorer i datornätverk. Det används huvudsakligen av datorer med Microsoft Windows som operativsystem men utvecklades ursprungligen av IBM för DOS."

Jämför man detta problem med Windows Defender problemet tidigare i veckan så är detta som att lämna ännu en bakdörr öppen vilket MS gjort för att NSA ska kunna använda detta i vissa syften medans Windows egna antivirusprogram faktiskt hade en stor brist.
Kommer inte WannaCry in i datorn är det ju inga problem, frågan jag undrar är om den är skadlig på ett windows os om man släpper in den manuellt, utan antivirusprogram, utan brandvägg/ router. Variationer kommer att komma på detta.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Är fruktansvärt mycket som talar imot.
Varför fanns denna brist? Vilka fler finns det?
En myndighet som utvecklar virus/trojaner.
IT system som inte är självlärt att hantera avvikelser.
System som godtar mail hursomhelst.
Folk som hämtar bifogade filer. Och att dom har den rättigheten.
Statliga system som inte är lagda bakom strikta system.

Detta är så allvarligt som det kan bli på alla plan innan det är fullständigt kaos.
Att nonchalera som media "inge kritiskt" då biljettsystem/hälso/infrastruktur samt skola visar hur rackarns nära dom var.
Sen om detta var riktat mot Ryssland eller ej, kan var slump eller medvetet.

edit. Och att M$ går ut med att patcha XP bevisar bara mera på min tes.
Vet företag som sitter med XP i äldre maskinpark, detta är garanterat inte omöjligt inom statlig verksamhet samt sjukvård.

Tänk att ligga där på sjukbädden med EKG inkopplad så ploppar det upp en skärm med rnd crap shit.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC]Razor:

På sånna ställen så körs många gånger äldre mjukvara som tar många år att skriva om för nyare OS, därför kan en uppgradering till nyare OS innebära att hälften av grejorna dom använder slutar funka.

Tänk om läkaren plötsligt inte kan se vilka mediciner din treåring ska ha bara för att en allt för ivrig IT-snubbe tvunget skulle uppgradera servern till nyare OS..

Nej i alla former av företag, stora som små, så tar uppgraderingar till nyare OS lång tid helt enkelt eftersom skit slutar funka och sånt måste testas noga innan man rullar ut en uppdatering eller uppgradering.

Vist men funkar både hållen för om systemet inte håller säkerheten så kan allt ändras eller förstöras p.g.a att dom är utdaterade och har säkerhetshål och kan leda till samma sak och jag förstår kostnader och att många fortfarande kör äldre mjukvara som tom är från 16 bitars tiden men gamla operativsystem som xp är väldigt sårbara och kan bli samma scenario

Skrivet av hellmix:

tyvärr så blir det så här ner man ska uppdatera blir det alldeles för krångligt och nyare operativsystem stöder inte vissa gamla program. Vet företag som är tvungna att köra Win98 för nyare operativsystemet fungerar inte med deras program. Och vill de köra med nyare operativsystem så måst de köpa nya licenser som kostar 10-100k/licens då är det ju betydligt smidigare att vara kvar i det gamla.

Andra företag är kvar i gamla för att slippa koda om hela systemet. Man kan tycka det är bara att uppdatera men tyvärr så fungerar det inte så i företagsvärlden.

Nä jag förstår varför man gör så men är fortfarande ett system som är 16 år eller nått sånt och slutade uppdateras för vad är det 3år? sedan eller nått och handlar om landsting som har rätt mycket känsliga uppgifter och det har funnits ganska gott om tid att planera ändå och rätt gott om resurser och jag förstår företag kan ha lite problem och inte ens har behovet av uppdateringar som datorer som styr maskiner eller vad det nu kan vara

Men ändå landsting komuner o.s.v skulle verkligen ta ett steg framåt i mjukvaran när dom hanterar väldigt mycket känslig information och har datorer som både går ut mot nätet sen är även datorerna i sig själv en risk för hur svårt skulle det vara att plugga in en usb sticka på en vårdcentral och göra en massa skit och på min lokala skulle det ta mig 3sec så finns annat som skulle förbättras på flera nivåer men tycker mjukvaran bör ses över ...nyare windows migrera till Linux eller nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Bra att MS säkerhetsuppdaterar ett så pass gammalt OS som XP.

Nu tycker jag de kan DirectXuppdatera Windows 7..

Det tycker jag med!

Men, det kommer aldrig att hända.

Delfråga? Sitter du själv på Windows 7 som O S på en speldator?

Dum fråga, jag vet, det är klart att du inte gör det!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag förstår dock inte varför detta har skapat sån panik/problem?

En sak om det vore ett vajjruzzzz som skrev sönder bios så datorn inte längre bootar.

Vad jag förstår är detta "bara" en kryptolocker?
1. Blås om datorn
2. Återställ backup
3: Klart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kör de XP burkarna isolerat utan åtkomst till Internet behöver det inte vara något säkerhetsproblem, även om det innebär att läkarna inte kan surfa på blocket och titta på kattklipp på rasterna.

Tyvärr är de oftast uppkopplade mot Internet. Internet är ett viktigt verktyg i arbetet, då man behöver tillgång till t.ex Mina vårdkontakter och även tillgång till forskning. Det finns säkert smarta och säkra lösningar, men det har då inte jag sett i alla fall.

Jobbade tidigare i landstinget och den mjukvara som används för journalföring är ofta löjligt dålig. Det skulle på allvar gå snabbare att journalföra med penna och papper... De som fattar beslut om vilka IT-system som köps in är ju vanliga politiker. De får säkert rådgivning men då de generellt har lite kunskap fattar de ändå inte. Och det ska upphandlas. Och IT fattar inte personalens vardagliga behov. Och personalen fattar noll. Och programmerarna av mjukvaran sitter i något asiatiskt land... osv... Allt blir så in i helvete långsamt och otympligt när en blind leder en döv.

Man får helt enkelt räkna med väldigt långsamma processer i offentliga verksamheter.

Därför vore det nog bättre med system separerade från nätet, som du skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Tänk om läkaren plötsligt inte kan se vilka mediciner din treåring ska ha bara för att en allt för ivrig IT-snubbe tvunget skulle uppgradera servern till nyare OS..

Då byter man mjukvara till ett som har stöd för dagens operativsystem. Det är fruktansvärt oansvarsfullt att jobba med IT och inte ta säkerhet på största allvar, speciellt inom vården. Det är fullt möjligt att migrera till nyare och säkrare mjukvara, det tar bara tid. End of life för Win XP var för 3 år sen.. Man hade då massa tid att researcha ett alternativ att migrera till. Finns absolut ingen ursäkt att ligga kvar på Windows XP idag, speciellt inte som företag. Det är bara tecken på en dålig IT-avdelning.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Då byter man mjukvara till ett som har stöd för dagens operativsystem. Det är fruktansvärt oansvarsfullt att jobba med IT och inte ta säkerhet på största allvar, speciellt inom vården. Det är fullt möjligt att migrera till nyare och säkrare mjukvara, det tar bara tid. End of life för Win XP var för 3 år sen.. Man hade då massa tid att researcha ett alternativ att migrera till. Finns absolut ingen ursäkt att ligga kvar på Windows XP idag, speciellt inte som företag. Det är bara tecken på en dålig IT-avdelning.

Det du skriver är så sant!!!
Men.
Det är tiden och personalbrist som är grundstenen i allt.
Vården skär ner på personal allt mer, du tror väl inte dom tar in IT personal istället.

Tänk själv hur många XP enheter det finns i vården det är tusentals.....

IT-avdelningen har ett ansvar, och det är att se till att allting funkar, klart att dom skulle vilja uppdatera alla OS. Men vart finns pengarna till det?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Vad jag förstår är detta "bara" en kryptolocker?
1. Blås om datorn
2. Återställ backup
3: Klart

Det är det fetmarkerade som genererar en "syntax error" för många
Sedan så är ju downtime över huvud taget för att återställa vissa system helt katastrofalt, till exempel inom vården.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Digital fyndjägare

@skog1s: Jag sitter med en dual OS... så jag kör både Windows 7 och Windows 10 i samma burk...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men ändå landsting komuner o.s.v skulle verkligen ta ett steg framåt i mjukvaran när dom hanterar väldigt mycket känslig information och har datorer som både går ut mot nätet sen är även datorerna i sig själv en risk för hur svårt skulle det vara att plugga in en usb sticka på en vårdcentral och göra en massa skit och på min lokala skulle det ta mig 3sec så finns annat som skulle förbättras på flera nivåer men tycker mjukvaran bör ses över ...nyare windows migrera till Linux eller nått

De som sitter på planeringen anser att det kostar mer en vad det smakar och det ledar till att man inte gör någon uppdatering samt det är inte helt ovanligt att de har 0 i IT-kunskaper. Så mycket moment 22

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

På sånna ställen så körs många gånger äldre mjukvara som tar många år att skriva om för nyare OS, därför kan en uppgradering till nyare OS innebära att hälften av grejorna dom använder slutar funka.

Tänk om läkaren plötsligt inte kan se vilka mediciner din treåring ska ha bara för att en allt för ivrig IT-snubbe tvunget skulle uppgradera servern till nyare OS..

Nej i alla former av företag, stora som små, så tar uppgraderingar till nyare OS lång tid helt enkelt eftersom skit slutar funka och sånt måste testas noga innan man rullar ut en uppdatering eller uppgradering.

För all del, men varför är dessa system exponerade mot Internet? Nu har man ju verkligen fått problem. Nu gick ju inte journalerna att komma åt just pga att man inte uppdaterat. Bättre att planera för problemen så man har (någorlunda) kontroll över dem än att det kan hända helt utan förvarning när som helst.

Skrivet av Pepsin:

I grunden handlar det om pengar. Det *finns* ny mjukvara som fungerar på Windows 10, så det är inte det som är problemet. Men det är som sagt otroligt tidsödande och krångligt att uppgradera en gammal miljö hos t.ex. ett sjukhus.

Mjukvaran ska som sagt testas och utvärderas. Den kanske är uppbyggd på ett helt annat sätt (t.ex. SQL istället för typ MS Access 97) så man måste exportera och konvertera all data, sätta upp nya bakomliggande servrar o.s.v.. Sedan kör de troligen någon uråldrig version av System Center som Nisse satte upp för 15 år sedan innan han gick i pension, så först måste de uppgradera hela den infrastrukturen innan de kan trycka ut nya program till de anställdas datorer...Sedan ska de anställda som kanske haft samma system i 20 år plötsligt lära sig något helt nytt vilket innebär att supporten blir nerringd och arbetet avstannar (tänk vad en läkare kostar i timmen, och att denna förlorar en timme på att inte förstå sig på det nya systemet, och att sitta i telefonkö till supporten).

På sätt och vis kan jag tycka det är onödigt och "if it ain't broken, don't fix it". T.ex. sjukvården har ju redan ansträngd ekonomi, så bättre om de satsar de få pengar de har på sin huvuduppgift istället för dyra uppgraderingar av IT-system. Kör de XP burkarna isolerat utan åtkomst till Internet behöver det inte vara något säkerhetsproblem, även om det innebär att läkarna inte kan surfa på blocket och titta på kattklipp på rasterna. Någonstans blir det dock dyrare att hålla igång gamla system än att skaffa helt nytt, men XP är nog inte riktigt där ännu.

Jag håller i princip med om det sista. Men då borde sådana system inte vara exponerade mot Internet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår dock inte varför detta har skapat sån panik/problem?

En sak om det vore ett vajjruzzzz som skrev sönder bios så datorn inte längre bootar.

Vad jag förstår är detta "bara" en kryptolocker?
1. Blås om datorn
2. Återställ backup
3: Klart

Skickades från m.sweclockers.com

Kryptolockers kan sprida sig till nätverksdiskar i företagsmiljöer.
Beroende på när du upptäcker infektionen kan det bli väldigt många GB filer att identifiera och återläsa, och följden att många får svårt eller omöjligt att arbeta under tiden.

Att ett virus "bara" skulle ta sönder en dator är i många fall bättre, om offret är ett företag.
Det ju hårdvarulås eller installationer knutna till hårdvaru-id som kan göra återläsningen av den enskilda maskinen mer omständligt, men generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreamersR:

Vad jag märkt i många fall är att det inte handlar om pengar utan att ingen orkar ta tag i saken och uppgradera alla datorer, man får skylla sig själv, bara för att det fungerar betyder det inte att det är perfekt!

Att uppgradera till nytt OS är hyffsat enkelt för företag. Men där handlar det oftast om egenutvecklade program som måste skrivas om. Har företaget många såna, din utvecklare som skrev programmet drog med källkoden för länge sen, ja då sitter du lite fast. Man kan ju såklart skriva om programmen från grunden men det kostar en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Synd bara att mångas winupdate för w7 och kanske xp inte fungerar längre. Jag har sett minst 5 win7 maskiner vars win update fungerade utmärkt till strax innan win10 kom. Sen pajade de ihop i samband med nån uppdatering och antingen kör win update kör 100% på en kärna men hittar inga uppdateringar eller så fungerar det att den hittar uppdateringar men de laddas inte ner.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

De som sitter på planeringen anser att det kostar mer en vad det smakar och det ledar till att man inte gör någon uppdatering samt det är inte helt ovanligt att de har 0 i IT-kunskaper. Så mycket moment 22

Finns massa ställen man tänker vad i helvete tänkte dom och jag är ingen säkerhets expert men bra nog för att se många brister och när min mor levde arbetade hon med löneadministration på landstinget och var så man vart mörkrädd av flera saker och samma med vårdcentralen och komun gick även en kurs på ett företag där en äldre man som var chef lät mig som var deltagare andra dagen sitta med hans dator och arbeta med fulla rättigheter själv i flera timmar och hade eget USB-minne som var till vanlig text och div bilder men tänk om jag hade haft andra motiv

Finns många problem i vilket fall från korkad personal till datorer som är enkla att få åtkomst till men förlegad programvara är enormt korkat hot som kan ge åtkomst även utifrån och är enormt många fler där än inifrån med korkade människor och datorer som är lättillgängliga och mjukvaran är det första som alltid bör uppdateras och är väldigt mycket som sköts jävligt dåligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår dock inte varför detta har skapat sån panik/problem?

En sak om det vore ett vajjruzzzz som skrev sönder bios så datorn inte längre bootar.

Vad jag förstår är detta "bara" en kryptolocker?
1. Blås om datorn
2. Återställ backup
3: Klart

Skickades från m.sweclockers.com

Haha hoho hihi hehe höhö... eh...
Jo, så enkelt är det! Särskilt när det inte bara är bilder och dokument som krypteras, utan även viktiga systemfiler, programvaror, databaser m.m. För att inte tala om nertiden som drabbar kunden innan det hinner åtgärdas.

Även om företaget sitter på en aktuell "bare metal"-backup så kostar det oerhört mycket tid och pengar att återställa allt. Och då är i de flesta fall kanske en halv dags arbete borta ändå eftersom större backuper på hela system inte snurrar varje timme precis. Sitter man endast på fil-/databasbackup så måste du också installera om samtliga mjukvaror och troligtvis även operativsystemet för att vara säker.

Vi fick 5-6 kunder på en vecka när Cryptolocker/Teslacrypt osv härjade som värst. Alla var mindre kunder som inte har råd att lägga för mycket pengar på stora backuplösningar utan får nöja sig med inkrementella filbackuper och/eller manuella backuper till externa diskar/NAS. Dessutom hade en av kunderna en dropbox som hon delade med många kunder i världen, där skiten också spred sig.

Nej, det är i de flesta fall absolut inte så enkelt som 123. Däremot finns det många företag som bör se över budgeten för backup... Vilket tyvärr oftast träffar dem som en kula i bröstet först efter att de blivit drabbade.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Att uppgradera till nytt OS är hyffsat enkelt för företag. Men där handlar det oftast om egenutvecklade program som måste skrivas om. Har företaget många såna, din utvecklare som skrev programmet drog med källkoden för länge sen, ja då sitter du lite fast. Man kan ju såklart skriva om programmen från grunden men det kostar en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha... Där jag jobbar har vi fortfarande gamla XP maskiner som står och tuggar. Säger till folk kolla med systemägare och få dom uppgraderade, jo jahaja det ligger i budgeten för kommande år att ta en titt på möjligheten. Nåja, så länge inte NT4 maskinerna dör så är vi OK