Vart hittar jag en 22 tum+ 4:3 CRT Skärm med 120HZ+ (upplösning oviktigt) ?

Permalänk

Vart hittar jag en 22 tum+ 4:3 CRT Skärm med 120HZ+ (upplösning oviktigt) ?

Hej! Är intresserad av en CRT skärm, men ingen verkar intresserade utav dom i svergie längre verkar det, ingen tänker på att sälja,köpa, eller ens skänka CRT skärmar online längre.

Är det någon som har någon aning av vart man kan hitta en?

Permalänk
Medlem

hm blocket eller tradera borde vara störst chans ändå?

Permalänk

@HazZarD: Kollar där nästan varje dag, hittade en i stockholm fast det är en 24" 16:10 skärm, ochså så bor jag i nuläget utanför vetlanda

Jag vet att iallafall att under 1997-2004 så såldes det en massa crt skärmar, tror inte att alla har gått sönder eller slängts, tror dom mesta bara ligger någonstans, och att ingen är intresserad precis

Permalänk
Medlem

Om man ska ha så stora CRT skärmar så innebär det nästan Trinitron/Diamondtron modeller och tack vare åldern så lider de ofta av konvergens-problem och/eller att det tar en stund innan de blir varma och tills dess är både kontrasten dålig och svart mera grått (t.ex. min gamla 19" Trinitron CRT i slutändan tog ca halvtimme förrän bilden blev optimal). Dessutom brukar inte CRT skärmar handskas så värst försiktigt sedan länge tillbaka då stora majoriteten inte ser något värde i dem längre så det bara ökar på konvergens bekymmer (räcker att man stöter till dem eller t.ex. vid frakt hoppar lite fram o tillbaka på flaket att röd,grön, blå färg stålarna inte matchar varandra över hela ytan och då blir det suddig bild) och repor på skärmen. Samt geometrin var inte alltid perfekt heller, kanterna kunde bli lite böjda och gick inte alltid att justera ut 100%.

En kombination av de 3 ledde till att jag övergick 2009 när de första 120Hz LCD monitorerna kom över till LCD, annars kunde jag mycket väl ha kunnat köra vidare på en 21-22" CRT då ännu, speciellt de som var 1600x1200@100Hz(+) kapabla. Situationen lär inte vara bättre idag.

Behövs väl väldigt mycket tur om man ska hitta någon CRT i riktigt gott skick idag, en som inte har blivit använt alltför länge och sitter kanske och samlar dam i någon skrubb.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om man ska ha så stora CRT skärmar så innebär det nästan Trinitron/Diamondtron modeller och tack vare åldern så lider de ofta av konvergens-problem och/eller att det tar en stund innan de blir varma och tills dess är både kontrasten dålig och svart mera grått (t.ex. min gamla 19" Trinitron CRT i slutändan tog ca halvtimme förrän bilden blev optimal). Dessutom brukar inte CRT skärmar handskas så värst försiktigt sedan länge tillbaka då stora majoriteten inte ser något värde i dem längre så det bara ökar på konvergens bekymmer (räcker att man stöter till dem eller t.ex. vid frakt hoppar lite fram o tillbaka på flaket att röd,grön, blå färg stålarna inte matchar varandra över hela ytan och då blir det suddig bild) och repor på skärmen. Samt geometrin var inte alltid perfekt heller, kanterna kunde bli lite böjda och gick inte alltid att justera ut 100%.

En kombination av de 3 ledde till att jag övergick 2009 när de första 120Hz LCD monitorerna kom över till LCD, annars kunde jag mycket väl ha kunnat köra vidare på en 21-22" CRT då ännu, speciellt de som var 1600x1200@100Hz(+) kapabla. Situationen lär inte vara bättre idag.

Behövs väl väldigt mycket tur om man ska hitta någon CRT i riktigt gott skick idag, en som inte har blivit använt alltför länge och sitter kanske och samlar dam i någon skrubb.

Kräver inte världens bästa bild

Blir skitnöjd bara den funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förvisso offtopic men man kan ju inte hjälpa stt man blir nyfiken. Vad ska du ha den till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PlogarN97:

Förvisso offtopic men man kan ju inte hjälpa stt man blir nyfiken. Vad ska du ha den till?

Skickades från m.sweclockers.com

CRT är direktstyrda och har 0 (noll) ms latens. Att jämföra med riktigt snabba LCD-paneler som ligger upp mot 4-5 ms i bästa fall.
Jag skulle inte spela spel på en direkt men för att använda som referens mot andra paneler. Tomas på redaktionen sitter med en CRT för att kunna göra just detta bland annat.

Det finns dock de som fortfarande spelar på CRT just på grund av den obefintliga latenstiden. Med release av nya Quake så förväntar jag mig nästa att efterfrågan av CRT ska öka men det är nog bara nostalgi från mitt håll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin