Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mindshare, sa någon att det kallades. Alltså det är ju bara se sig omkring här på Sweclockers forum. Här finns folk som blåser upp betydelsen av IPC, där intel just nu har ett övertag, säger att gaming i 720P är "normalt", där intel just nu har ett övertag osv osv... Som försvarar dem med näbbar och klor när de gör bort sig (se min tråd om just 7700K i intel-delen av forumet), så det är klart... Intel har en Fanbase som kommer köra intel allderles oavsett hur de presterar och oavsett om de sedan använder flytspackel istället för att löda fast IHS...

Så det enda man kan göra som medveten oberoende konsument är precis det du har gjort. Vakna, och inse att man inte "måste" ha intel för nu är AMD on par där det faktiskt märks.

Sen finns det ju också folk som lider av det som brukar kallas nossebo-effekten. Jag tar ett exempel.

Du har en 120Hz-skärm. Intels 7700K presterar 147FPS i det spelet som du spelar, medans Ryzen "Bara" presterar 131FPS.

Ser man till vetenskap så kommer du inte uppleva någon skillnad, men du mår ändå dåligt av att sitta på ett AMD-system som är "sämre", och det verkar vara ett fenomen som sprider sig nu.

Innan Ryzen lanserades var det MINST 1440P som gällde, men nu när Ryzen har lanserats är det plötsligt asviktigt med 720P-prestanda igen... Det är ju skumt.

@Ozzed
Du vet varför man testar i 720P??, det är för att se hur många fps cpun klarar av att leverera då inte grafikkortet är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ozzed
Du vet varför man testar i 720P??, det är för att se hur många fps cpun klarar av att leverera då inte grafikkortet är flaskhalsen.

Just så, men elefanten i rummet är ju den att det som är begränsningen för cpu'n idag (jättedålig flertrådsprestanda vilket drabbar ryzen extra hårt) inte alls kommer vara en flaskhals på samma sätt i framtiden, så som jag sa så testar man för ett scenario i framtiden som inte kommer hända i framtiden, så det blir väldigt skevt och en rent av värdelös måttstock, såvida man inte specifikt är intresserad av att veta "vilken nutida processor hade varit bäst om spel fortsätter vara lika dåligt optimerade i framtiden", men det kan jag inte tänka mig att särskillt många är intresserade av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som försvarar dem med näbbar och klor när de gör bort sig (se min tråd om just 7700K i intel-delen av forumet), så det är klart... Intel har en Fanbase som kommer köra intel allderles oavsett hur de presterar och oavsett om de sedan använder flytspackel istället för att löda fast IHS...

Jag antar att jag är en av dom du anser har försvarat Intel med näbbar och klor eftersom att jag inte höll med dig och gjorde ett gäng inlägg i tråden. Jag hade tagit AMD i "försvar" i samma läge, jag tycker det är lite överdrivet att blåsa upp en smågrej i ett officiellt svar sådär som du och många andra har gjort. Speciellt när överklockning och delidding hade varit på tal i tråden där svaret kom. Det är uppenbart att du och jag läser och tar det på olika sätt, men det handlar inte om att försvara företag med näbbar och klor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Idag får jag min r7 1700 och skickar tillbaka min varma skit intel 7700k, Hur kan dom en få sälja dessa skit CPUs ?

Skickades från m.sweclockers.com

Då kanske vi kan få se ett före/efter-resultat här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1473300-unigine-superposition-posta-era-resultat-har

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag antar att jag är en av dom du anser har försvarat Intel med näbbar och klor eftersom att jag inte höll med dig och gjorde ett gäng inlägg i tråden. Jag hade tagit AMD i "försvar" i samma läge, jag tycker det är lite överdrivet att blåsa upp en smågrej i ett officiellt svar sådär som du och många andra har gjort. Speciellt när överklockning och delidding hade varit på tal i tråden där svaret kom. Det är uppenbart att du och jag läser och tar det på olika sätt, men det handlar inte om att försvara företag med näbbar och klor.

Jag behöver mer insikt i hur andra tolkat det tror jag, för jag ser inte hur överklockning alls är relevant för värmeproblemen. Deliddning å andra sidan kan jag förstå att de går ut och tar avstånd ifrån, för det var ju en del som gjort, men å andra sidan så var det ju en "lösning" på ett problem som intel själv skapat genom att använda billig kylpasta.

Sen framkom det ju också saker som jag inte kännde till, som att intel tydligen gör så små Die's att det inte "går" att löda fast dem, hur fasen det nu kan vara sant, för löda kan man ju göra på extremt små ytor, men hur som helst, poängen är att jag inte skapar tråden med avsikten att mästra någon, men tycker folk liksom rider till intels försvar på ett sätt som bara är greppbat om de har aktier i intel, och det är det väl typ 2 pers här som har?

Oavsett... Om nu intel måste använda kylpasta... Varför skapar de problem för sig själva och sina kunder genom att använda jättedålig sådan? t. ex MX-4 är ju jättebra kylpasta, som inte bör vara dyr om man har volymavtal, eller liquid metal... Men... De kör med billig sådan alltså...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Tyvärr redan bytt till Ryzen nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Avstängd

Ryzen i high end laptops!!
trevligt.

http://wccftech.com/asus-teases-worlds-first-amd-ryzen-powere...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just så, men elefanten i rummet är ju den att det som är begränsningen för cpu'n idag (jättedålig flertrådsprestanda vilket drabbar ryzen extra hårt) inte alls kommer vara en flaskhals på samma sätt i framtiden, så som jag sa så testar man för ett scenario i framtiden som inte kommer hända i framtiden, så det blir väldigt skevt och en rent av värdelös måttstock, såvida man inte specifikt är intresserad av att veta "vilken nutida processor hade varit bäst om spel fortsätter vara lika dåligt optimerade i framtiden", men det kan jag inte tänka mig att särskillt många är intresserade av.

Eller så kanske vi vill jämföra och se hur bra produkten vi köper IDAG, presterar IDAG? Jag kör Ryzen och Intel hemma, samtidigt! Så kom inte och säg nu att jag är fanboy åt något håll..

Jag köpte en Ryzen, för hur den presterar Nu, inte hur den presterar om 5 år. Då har jag köpt ny pc, så det är ointressant.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Eller så kanske vi vill jämföra och se hur bra produkten vi köper IDAG, presterar IDAG? Jag kör Ryzen och Intel hemma, samtidigt! Så kom inte och säg nu att jag är fanboy åt något håll..

Jag köpte en Ryzen, för hur den presterar Nu, inte hur den presterar om 5 år. Då har jag köpt ny pc, så det är ointressant.

Och jag sitter kvar på min i5 3570k som är några år gammal (5?). Så för mig är det absolut intressant hur Ryzen ev presterar om 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Så har det inte varit de senaste 5 åren. Hur ofta har man inte hört (och sett) folk som fortfarande sitter med 2600K för att den "duger"?

En ny dator är för de flesta en investering, om om det är allderles ofrånkomligt uppenbart att singeltrådsprestanda för en tynande tillvaro så är det rent av knasigt att lägga fokus på hur det ser ut "idag". Självklart kan man och ska man göra testen, då det säkert finns något nichescenario som det täcker för någon, men gaming i 720P med dagens spel har fått oproportionerligt mycket uppmärksamhet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

med tanke på att single tråd prestandan kommer att bli mindre relevant göra att man vill investera i det som är bäst inom området. vilket är Ryzen. Många som jag själv köper en dator för att den skall vara relevant inom 5 år. vilket är varför jag valde socket 2011 som var helt skit bios när jag köpte det, men blev bättre med tiden även om jag fortfarande tycker att moderkortet inte var värt pengarna så var CPUn det. Valet av 7970 över gtx 680 visade sig det vara värt det, även om det inte var så det första året. när mantel släpptes till BF så blev 7970 BiS för mig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Och jag sitter kvar på min i5 3570k som är några år gammal (5?). Så för mig är det absolut intressant hur Ryzen ev presterar om 5 år.

Ja det är mycket bra, du har sparat många pengar i fickan och du kan troligtvis vara nöjd med din dator en stund till, grattis. Du representerar en målgrupp, jag en annan. Missförstå mig inte helt, klart jag blir glad om min dator är nice om 5 år, jag kör min 9år gamla c2d fortfarande som server och har fortfarande en I5 i drift för andra behov, men vi nördar byter dator oftast oftare en 5 år.

Skrivet av Ozzed:

Så har det inte varit de senaste 5 åren. Hur ofta har man inte hört (och sett) folk som fortfarande sitter med 2600K för att den "duger"?

En ny dator är för de flesta en investering, om om det är allderles ofrånkomligt uppenbart att singeltrådsprestanda för en tynande tillvaro så är det rent av knasigt att lägga fokus på hur det ser ut "idag". Självklart kan man och ska man göra testen, då det säkert finns något nichescenario som det täcker för någon, men gaming i 720P med dagens spel har fått oproportionerligt mycket uppmärksamhet.

Alla har olika användningsområden och behov, att vara missnöjd över att det testas på ett visst sätt är tråkigt, jag välkomnar alla tester, även dom som får Ryzen att se dålig ut. Jag använder en själv, välkomnar alla tester som finns och kommer bidra med min egen del inom mitt område. Tydligen är många intresserade av 720p tester, men och det enda du kan göra är att säga vad du tycker om det och bidra med en annan synvinkel, så som jag nu.

Även om både du&jag känner att en bättre investering är många kärnor, så kan Johan på 16 år som vill spela cs:go med 600fps tycka att det inte är så, information är enbart makt för oss konsumenter och bör välkomnas på alla vis.

Skrivet av _Merc_:

med tanke på att single tråd prestandan kommer att bli mindre relevant göra att man vill investera i det som är bäst inom området. vilket är Ryzen. Många som jag själv köper en dator för att den skall vara relevant inom 5 år. vilket är varför jag valde socket 2011 som var helt skit bios när jag köpte det, men blev bättre med tiden även om jag fortfarande tycker att moderkortet inte var värt pengarna så var CPUn det. Valet av 7970 över gtx 680 visade sig det vara värt det, även om det inte var så det första året. när mantel släpptes till BF så blev 7970 BiS för mig.

Ja alltså, jag förstår vad du säger och jag själv har valt att välja Ryzen som min vardagliga arbetshäst, men till skillnad från oss 'nördar' på Sweclockers så vill dom flesta köpa något som fungerar fin fint ur lådan och som fungerar Bäst Nu. I morgon är i morgon och 900fps på cs är idag, du får gärna argumentera mot valfri högstadie elev som spelar cs, jag lovar att du kommer att gå hem och gråt-runka med en glass i handen. Jag väljer fortfarande Ryzen, men kör K4113--H4xx0r det?

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja det är mycket bra, du har sparat många pengar i fickan och du kan troligtvis vara nöjd med din dator en stund till, grattis. Du representerar en målgrupp, jag en annan. Missförstå mig inte helt, klart jag blir glad om min dator är nice om 5 år, jag kör min 9år gamla c2d fortfarande som server och har fortfarande en I5 i drift för andra behov, men vi nördar byter dator oftast oftare en 5 år.

Alla har olika användningsområden och behov, att vara missnöjd över att det testas på ett visst sätt är tråkigt, jag välkomnar alla tester, även dom som får Ryzen att se dålig ut. Jag använder en själv, välkomnar alla tester som finns och kommer bidra med min egen del inom mitt område. Tydligen är många intresserade av 720p tester, men och det enda du kan göra är att säga vad du tycker om det och bidra med en annan synvinkel, så som jag nu.

Även om både du&jag känner att en bättre investering är många kärnor, så kan Johan på 16 år som vill spela cs:go med 600fps tycka att det inte är så, information är enbart makt för oss konsumenter och bör välkomnas på alla vis.

Ja alltså, jag förstår vad du säger och jag själv har valt att välja Ryzen som min vardagliga arbetshäst, men till skillnad från oss 'nördar' på Sweclockers så vill dom flesta köpa något som fungerar fin fint ur lådan och som fungerar Bäst Nu. I morgon är i morgon och 900fps på cs är idag, du får gärna argumentera mot valfri högstadie elev som spelar cs, jag lovar att du kommer att gå hem och gråt-runka med en glass i handen. Jag väljer fortfarande Ryzen, men kör K4113--H4xx0r det?

Som sagt, jag protesterar inte mot att tester i 720P görs, utan mot hur mycket uppmärksamhet det fått.

Johan 16 år kommer ha större glädje av Ryzen imorgon än han vet om idag. Medier ska inte finnas för att bekräfta vår världsbild, utan för att säga sanningen.

Sen kan jag förstå att click-bait-artiklar är lockande att skriva för det är snabba cash, men det urlakar förtroendet i längden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag behöver mer insikt i hur andra tolkat det tror jag, för jag ser inte hur överklockning alls är relevant för värmeproblemen. Deliddning å andra sidan kan jag förstå att de går ut och tar avstånd ifrån, för det var ju en del som gjort, men å andra sidan så var det ju en "lösning" på ett problem som intel själv skapat genom att använda billig kylpasta.

Sen framkom det ju också saker som jag inte kännde till, som att intel tydligen gör så små Die's att det inte "går" att löda fast dem, hur fasen det nu kan vara sant, för löda kan man ju göra på extremt små ytor, men hur som helst, poängen är att jag inte skapar tråden med avsikten att mästra någon, men tycker folk liksom rider till intels försvar på ett sätt som bara är greppbat om de har aktier i intel, och det är det väl typ 2 pers här som har?

Oavsett... Om nu intel måste använda kylpasta... Varför skapar de problem för sig själva och sina kunder genom att använda jättedålig sådan? t. ex MX-4 är ju jättebra kylpasta, som inte bör vara dyr om man har volymavtal, eller liquid metal... Men... De kör med billig sådan alltså...

Problemet är nog egentligen inte att kylpastan i sig själv är så dåligt (men den vinner inga priser), problemet är att Intel kör så tjockt med TIM, tjockare än vad AMD kör fastlödd, så tekniskt sett skulle Intel spara pengar (pga mindre TIM mängd) om de inte skulle designa dåligt.

Överklockning eller allmänt hårt bruk med för liten kylare torkar säkert ut pastan (detta är i sådana fall ett tecken på riktigt dåligt TIM), om detta stämmer får Intel lära sig den hårda vägen...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dom använder ett GTX 970 i sin testsvit, så jag hade inte tagit den där reviewn särskilt seriöst eller spridit den vidare.
En Intel Pentium G4560 ligger på ungefär samma nivå som en 7700k ifall du har ett underpresterande grafikkort...

Ah, det förklarar en hel del, som sagt tog bara första bästa hyfsat nya artikeln. Å andra sidan sitter jag själv på ett 970 som mest troligt inte kommer bli uppgraderat inom de närmsta 3-5 åren, så Ryzen blir nog rätt för mig ändå (kompilerar massor mer kod än vad jag spelar).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Lysande - nu har ni lyckats få den här tråden till tjafs om hur dålig 7700K är att överklocka och annat. Det fanns ju redan en (ganska trist) tråd om det.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Hjälpsam

Ogillar testerna i 720p eller lägre,.
Ingen jävel sitter och spelar i 720p med ett GTX1080Ti, om man inte har hål i huvudet, lik förbannat får man dessa siffror upptryckta i ansiktet, varje gång någon vill visa "hur bra Intel är i spel".
Skall du testa hur bra något är spel skall du testa i realistiska upplösningar.

Men om man testar i realistiska upplösningar är det ju ingen skillnad mellan en i7 7700k och en Ryzen!" hävdar genast någon, nej just det!
Detta är ett test som får många att dra fel slutsatser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ingen jävel sitter och spelar i 720p med ett GTX1080Ti, om man inte har hål i huvudet, lik förbannat får man dessa siffror upptryckta i ansiktet, varje gång någon vill visa "hur bra Intel är i spel".

Men om man testar i realistiska upplösningar är det ju ingen skillnad mellan en i7 7700k och en Ryzen!" hävdar genast någon, nej just det!

@Ratatosk
Detta är bra tester, i realistiska upplösningar blir gpu flaskhalsen, i 720p ser du när cpun får fria tyglar och vad den presterar.

Just när du kör realistiska upplösningar presterar i7 7700k och en Ryzen lika för grafikkortet orkar ju inte med och leverara högre fps.
Därför blir det nästan samma fps i högre upplösning.

Så den cpu som presterar bäst i 720P är den starkaste i just det spelet då.

Permalänk
Hjälpsam

Quod erat demonstrandum,

720p är ett test som får många att dra fels slutsatser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Quod erat demonstrandum,

720p är ett test som får många att dra fels slutsatser.

Det är det ju inte, man ser vilken cpu som är starkast för just det spelet.
I de andra testerna begränsar gpu fps och man ser inte hur stark cpun är.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

Det är det ju inte, man ser vilken cpu som är starkast för just det spelet.

Men om de presterar lika i den upplösning du spelar i, hur kan du då säga att någon är starkare?
Jag tycker att de är lika starka.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Men om de presterar lika i den upplösning du spelar i, hur kan du då säga att någon är starkare?

Det kan du inte utan får kolla på 720P testerna för att se vilken cpu som är bättre för just det spelet.

Presterar de lika i högre upplösning är gpun flaskhalsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Håller med, 720p är bara realistiskt för laptops, där GPUn ändå är svagare än CPUn.

att försöka maxa FPS är inget realistiskt scenario för framtida prestanda, bättre att mäta det i streaming med tungt spelande då så att hela CPUn kan användas. kollar man på olika scenarios ifrån youtube där man kan see CPU usage så maxas intel nästan 80- 100% load, medan amd pendlar mellan 50-70%.

sen så väntar fortfarande en massa uppdateringar för ryzen, inte bara minnes uppdateringar som kommer att ge prestanda vinster.
Vad jag själv har sett så är prestanda vinsten att gå ifrån 2133 ram till 3600 omkring 10 FPS.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Håller med, 720p är bara realistiskt för laptops, där GPUn ändå är svagare än CPUn.

att försöka maxa FPS är inget realistiskt scenario för framtida prestanda, bättre att mäta det i streaming med tungt spelande då så att hela CPUn kan användas. kollar man på olika scenarios ifrån youtube där man kan see CPU usage så maxas intel nästan 80- 100% load, medan amd pendlar mellan 50-70%.

sen så väntar fortfarande en massa uppdateringar för ryzen, inte bara minnes uppdateringar som kommer att ge prestanda vinster.
Vad jag själv har sett så är prestanda vinsten att gå ifrån 2133 ram till 3600 omkring 10 FPS.

https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t

Fast vad spelar dom 10 fps för roll om det ändå är grafikkorten som håller tillbaka både 7700k och alla Ryzen-processorer menar du? Blir grafikkortet 10 fps kraftfullare med snabbare minnen? Kanske är tidigt men blir lustigt om du pratar om att det är onödigt att maxa fps och samtidigt får man hela 10 fler fps med snabbare minne, behövs det då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Det är ju inte recensenternas problem att du inte förstår hur grunderna inom hårdvara fungerar. Vad du ogillar eller inte är inte relevant.

Permalänk
Hjälpsam

@anon200632: Anta att du vill testa två grafikort, grafikkort A är starkare än grafikkort B i allt utom AA.

1. Du testar korten genom att dra på högsta inställningar på allt, eftersom du har full AA kommer A prestera sämre, A kommer kanske bara upp 15 fps och B kommer upp i 20, B presterar bättre.

2. Nu testar du igen, men sänker inställningarna till vettiga för att kunna spela, nu få kort A 75 fps och B får 50, A är alltså ett bättre kort trots att det presterade sämre än B i första testet.

Första testet var alltså missledande, eftersom det testade med fel förutsättningar.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Legacy_wow_jon:

@Ratatosk:

Det är ju inte recensenternas problem att du inte förstår hur grunderna inom hårdvara fungerar. Vad du ogillar eller inte är inte relevant.

Hm...

För mig är det i allra högsta grad relevant.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Fast vad spelar dom 10 fps för roll om det ändå är grafikkorten som håller tillbaka både 7700k och alla Ryzen-processorer menar du? Blir grafikkortet 10 fps kraftfullare med snabbare minnen? Kanske är tidigt men blir lustigt om du pratar om att det är onödigt att maxa fps och samtidigt får man hela 10 fler fps med snabbare minne, behövs det då?

Jag vill ha snabba minnen mest för Streaming, ju snabbare CPUn kan hantera data desto bättre. OCh kolla på skillnaden i Mini FPSen med snabbare ram. det blir bra mycket jämnare upplevelse.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

om processorn är bättre i 720P är den bättre i alla andra upplösningar oxå ,med ett eller fler tillräckligt bra grafikkort ser resultatet likadant i 720p eller 4k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

om processorn är bättre i 720P är den bättre i alla andra upplösningar oxå ,med ett eller fler tillräckligt bra grafikkort ser resultatet likadant i 720p eller 4k.

vilket inte är sant. AMD FX 8170 har gått om eller närmat sig 2600k i prestanda tester genom åren. när fler CPUer började användas så blev 8170 bättre även om den var designad för fel tid.

Visa signatur

Radeon VII.