Men mycket borde ändå kunna rymmas i cachen?
Är det inte grafiken som kräver massivt skyfflande av data?
Om skyfflade av data till/från RAM vore flaskhals borde snabbare RAM hjälpa oavsett om CPU-delen är flaskhals eller ej. Vad vi sett så spelar ju bara minneshastigheten roll om CPU-delen blir flaskhals i spel.
Min gissning är ändå att just skyfflade av data är delaktig, men flaskhalsen ligger inte i just bandbredden för att själva dataskyffladet till/från GPU utan detta data gör så att CPUn kommer slänga ut saker ur cache som senare behövs när "vanlig" logik ska köra.
Normalt borde detta betyda att latens på RAM är viktigare än bandbredd, gissningen här är att dagens CPUer har så pass bra prefetcher att den träffar rätt så pass ofta att latens kan gömmas. Dagens prefetcher "vet" att det normalt finns rätt gott om bandbredd mot RAM, så det tar nog i så pass mycket att problemet blir bandbreddsbundet i specialfall som spel där data måste läsas in saker betyder oftare än normalt (det då dataskyffladet slänger ut "viktiga" saker).
Lite lustigt att eDRAM implementerades för att ge IG ett lyft, men det var annat som blev mest intressant.
Tack för det.
Fast det är väl ändå en sanning med en stor portion modifikation? eDRAM ger ju relativt sett en långt större boost just för iGPU jämfört med vad den ger för spel+dGPU. Och nu med tillgång till riktigt snabbt DDR4 undrar jag om det skulle bli så stor effekt med eDRAM i just dGPU fallet.
Jag har inte sagt att det inte finns scenarior i spel där Intel är starkare. Elefanten i rummet är ju dock at recensioner och annat bara fokuserar på det. Sweclockers skrev ju t. om "Halkar efter Intel i spelprestanda" Som omdöme.
Det är svårt att tolka det uttalandet som något annat än att Ryzen är efter motsvarande intel i alla spel, med alla upplösningar och inställningar, och så är ju absolut inte fallet överhuvudtaget. Det är det som gör mig en aning irriterad.
Vad anser du om tester av lägsta FPS där man använder maxinställningar i 1920x1080 samt 2560x1440 ihop med ett GTX1080, är det relevant data? TechPowerUp har i sitt Ryzen 5 1600 testat hela 15 olika titlar.
Man har trevligt nog gjort grafer för genomsnittsprestanda både för "vanliga" program samt spel i allt från favoriten 1280x720 upp till 4k.





Här vet vi nog redan rätt mycket vad resultaten är, GTX1080 har tyvärr svårt att hålla 60 FPS redan vid 2560x1440 i de mest krävande titlar så ur den aspekten är 4k testerna rätt värdelösa (både som GPU och CPU tester, här borde testarna inse att 4k "ultra" är inte riktigt gångbart än).
Faktum är att ett GTX 1080 inte riktigt mäktar med 60 FPS i 2560x1440 i alla titlar, att GPUn är en extrem flaskhals där visar sig bl.a. i att det i genomsnitt skiljer ca 10 % mellan G4560 och i7-7700K i genomsnittsprestanda.
Tyvärr har man inte gjort någon sammanställning av det kanske mest intressanta: lägsta FPS.
Början man i 2560x1440 kan man konstatera att även lägsta FPS är kraftigt GPU-bundet, men ändå lite mer CPU-beroende jämfört med genomsnittlig FPS. Ryzen 1400 drar i detta fall helt jämt med G4560. Ryzen 1500X, 1700 samt 1700X är ca 7 % bättre över alla testade titlar. Ryzen 1600, 1600X och 1800 samt i5-7400, i5-7600 ligger runt 10 % högre. Sedan kommer i5-7600K på 14 %, i7-6700K på 17 % och i7-7700K på 20 % bättre genomsnittlig lägsta FPS.
Detta är i genomsnitt, ändå rätt liten skillnad över hela serien här. Grejen är att det i princip är noll skillnad i ungefär hälften av titlarna. Som mest har i7-7700K 46 % högre lägsta FPS jämfört med Ryzen 1600X (som faktiskt är den Ryzen modell som i genomsnitt presterar bäst i spel enligt detta test, men är hårfin skillnad mot 1700X och 1800X), detta i Fallout 4.
Går man ner till 1920x1080 känns just 60 FPS gränsen som något rätt intressant. D.v.s. av de 15 testade titlarna, i hur många kan respektive CPU-modell hålla minst 60 FPS.
även här ligger Ryzen 1400 och G4560 i botten, i endast 7 titlar når de skamgränsen
i3-7100 samt i5-7400 orkar detta i 10 titlar
övriga Ryzen samt i5-7500 fixar konsekvent minst 60 FPS i totalt 11 titlar
i5-7500 och i5-7600K orkar över 60 FPS även i Total War: Warhammer för en total av 12 titlar
i7-6700K och i7-7700K når minst 60 FPS i alla titlar utom Civilization VI, d.v.s. i 14 st
Givet att detta är i maximala inställningar, samt med 60 FPS som referensram (inte de >200 FPS i snitt vi ser i vissa 720p tester) tycker jag man med rätt mycket fog kan hävda att i7-7700K med rätt bred marginal är den bästa gaming CPUn.
Varför låsa fast sig vid spel om det irriterar så mycket? Ryzen är en lysande CPU för många saker, men för spel finns det Intel-modeller som ligger i alla fall ett snäpp högre.
Tycker dock att i7-7700K underskattas för "vanliga" program. Ryzen 1600/1600X är absolut minst en pinne ovanför i5-modellerna sett över de typiska program som brukar köras i CPU-tester (d.v.s program som skalar rätt bra med CPU-kärnor). Men över de program som TechPowerUp testade (som precis för spel var rätt många), så är det ingen stor skillnad mellan Ryzen 7 och i7-7700K (placerar sig mellan 1700 och 1700X).

Man måste helt enkelt ha lite förståelse för hur de program man själv använder uppför sig kring skalning med CPU-kärnor. Idealiskt bör man även förstå hur mycket inneboende parallellism de problem man jobbar med har, detta för att avgöra om det ens finns en möjlighet att CPU-skalningen kommer bli väsentligt bättre i framtiden (tyvärr är svaret i de flesta fall här: skalar det inte bra idag kommer det inte skala bra imorgon heller, om det skalar OK idag är det fullt möjligt att det skalar bättre imorgon).
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer