Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Men mycket borde ändå kunna rymmas i cachen?
Är det inte grafiken som kräver massivt skyfflande av data?

Om skyfflade av data till/från RAM vore flaskhals borde snabbare RAM hjälpa oavsett om CPU-delen är flaskhals eller ej. Vad vi sett så spelar ju bara minneshastigheten roll om CPU-delen blir flaskhals i spel.

Min gissning är ändå att just skyfflade av data är delaktig, men flaskhalsen ligger inte i just bandbredden för att själva dataskyffladet till/från GPU utan detta data gör så att CPUn kommer slänga ut saker ur cache som senare behövs när "vanlig" logik ska köra.

Normalt borde detta betyda att latens på RAM är viktigare än bandbredd, gissningen här är att dagens CPUer har så pass bra prefetcher att den träffar rätt så pass ofta att latens kan gömmas. Dagens prefetcher "vet" att det normalt finns rätt gott om bandbredd mot RAM, så det tar nog i så pass mycket att problemet blir bandbreddsbundet i specialfall som spel där data måste läsas in saker betyder oftare än normalt (det då dataskyffladet slänger ut "viktiga" saker).

Skrivet av Ratatosk:

Lite lustigt att eDRAM implementerades för att ge IG ett lyft, men det var annat som blev mest intressant.
Tack för det.

Fast det är väl ändå en sanning med en stor portion modifikation? eDRAM ger ju relativt sett en långt större boost just för iGPU jämfört med vad den ger för spel+dGPU. Och nu med tillgång till riktigt snabbt DDR4 undrar jag om det skulle bli så stor effekt med eDRAM i just dGPU fallet.

Skrivet av Ozzed:

Jag har inte sagt att det inte finns scenarior i spel där Intel är starkare. Elefanten i rummet är ju dock at recensioner och annat bara fokuserar på det. Sweclockers skrev ju t. om "Halkar efter Intel i spelprestanda" Som omdöme.

Det är svårt att tolka det uttalandet som något annat än att Ryzen är efter motsvarande intel i alla spel, med alla upplösningar och inställningar, och så är ju absolut inte fallet överhuvudtaget. Det är det som gör mig en aning irriterad.

Vad anser du om tester av lägsta FPS där man använder maxinställningar i 1920x1080 samt 2560x1440 ihop med ett GTX1080, är det relevant data? TechPowerUp har i sitt Ryzen 5 1600 testat hela 15 olika titlar.

Man har trevligt nog gjort grafer för genomsnittsprestanda både för "vanliga" program samt spel i allt från favoriten 1280x720 upp till 4k.

Dold text

Här vet vi nog redan rätt mycket vad resultaten är, GTX1080 har tyvärr svårt att hålla 60 FPS redan vid 2560x1440 i de mest krävande titlar så ur den aspekten är 4k testerna rätt värdelösa (både som GPU och CPU tester, här borde testarna inse att 4k "ultra" är inte riktigt gångbart än).

Faktum är att ett GTX 1080 inte riktigt mäktar med 60 FPS i 2560x1440 i alla titlar, att GPUn är en extrem flaskhals där visar sig bl.a. i att det i genomsnitt skiljer ca 10 % mellan G4560 och i7-7700K i genomsnittsprestanda.

Tyvärr har man inte gjort någon sammanställning av det kanske mest intressanta: lägsta FPS.

Början man i 2560x1440 kan man konstatera att även lägsta FPS är kraftigt GPU-bundet, men ändå lite mer CPU-beroende jämfört med genomsnittlig FPS. Ryzen 1400 drar i detta fall helt jämt med G4560. Ryzen 1500X, 1700 samt 1700X är ca 7 % bättre över alla testade titlar. Ryzen 1600, 1600X och 1800 samt i5-7400, i5-7600 ligger runt 10 % högre. Sedan kommer i5-7600K på 14 %, i7-6700K på 17 % och i7-7700K på 20 % bättre genomsnittlig lägsta FPS.

Detta är i genomsnitt, ändå rätt liten skillnad över hela serien här. Grejen är att det i princip är noll skillnad i ungefär hälften av titlarna. Som mest har i7-7700K 46 % högre lägsta FPS jämfört med Ryzen 1600X (som faktiskt är den Ryzen modell som i genomsnitt presterar bäst i spel enligt detta test, men är hårfin skillnad mot 1700X och 1800X), detta i Fallout 4.

Går man ner till 1920x1080 känns just 60 FPS gränsen som något rätt intressant. D.v.s. av de 15 testade titlarna, i hur många kan respektive CPU-modell hålla minst 60 FPS.

• även här ligger Ryzen 1400 och G4560 i botten, i endast 7 titlar når de skamgränsen

• i3-7100 samt i5-7400 orkar detta i 10 titlar

• övriga Ryzen samt i5-7500 fixar konsekvent minst 60 FPS i totalt 11 titlar

• i5-7500 och i5-7600K orkar över 60 FPS även i Total War: Warhammer för en total av 12 titlar

• i7-6700K och i7-7700K når minst 60 FPS i alla titlar utom Civilization VI, d.v.s. i 14 st

Givet att detta är i maximala inställningar, samt med 60 FPS som referensram (inte de >200 FPS i snitt vi ser i vissa 720p tester) tycker jag man med rätt mycket fog kan hävda att i7-7700K med rätt bred marginal är den bästa gaming CPUn.

Varför låsa fast sig vid spel om det irriterar så mycket? Ryzen är en lysande CPU för många saker, men för spel finns det Intel-modeller som ligger i alla fall ett snäpp högre.

Tycker dock att i7-7700K underskattas för "vanliga" program. Ryzen 1600/1600X är absolut minst en pinne ovanför i5-modellerna sett över de typiska program som brukar köras i CPU-tester (d.v.s program som skalar rätt bra med CPU-kärnor). Men över de program som TechPowerUp testade (som precis för spel var rätt många), så är det ingen stor skillnad mellan Ryzen 7 och i7-7700K (placerar sig mellan 1700 och 1700X).

Dold text

Man måste helt enkelt ha lite förståelse för hur de program man själv använder uppför sig kring skalning med CPU-kärnor. Idealiskt bör man även förstå hur mycket inneboende parallellism de problem man jobbar med har, detta för att avgöra om det ens finns en möjlighet att CPU-skalningen kommer bli väsentligt bättre i framtiden (tyvärr är svaret i de flesta fall här: skalar det inte bra idag kommer det inte skala bra imorgon heller, om det skalar OK idag är det fullt möjligt att det skalar bättre imorgon).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284142:

Media är köpt, så även vissa skribenter på sweclockers misstänker jag. Finns många exempel när det gäller ex.vis AMD/Nvidia, här ett exempel: http://www.sweclockers.com/nyhet/23435-amds-styrkrets-b350-fo... [...]

Kanske man får räkna med en avstängning nu när man kritiserar sweclockers? Har ingen aning om man får göra det, står säkert i stadgarna men orkar inte läsa =D

Jag tror inte att någon är "köpt". Men jag inser att Intels önskemål väger tungt. Det fanns en spännande krönika på nordichardware.se om hur Intel styr sitt informationsflöde (https://www.nordichardware.se/kronika/kronika-intel-svenska-d...):

Citat:

"I år har [..] Intel gjort en regelrätt PR-reträtt från den nordiska marknaden. Företaget stängde ner sina lokala avdelningar för marknad och sälj, avslutade samarbetet med sin svenska PR-byrå och stängde i samma veva alla vägar mellan media och företagets svenska representanter."

De menar att det nu blir än svårare att jämföra mellan AMD och Intel, eftersom Intel inte har något kontor som kan låna ut testexemplar längre. NH fortsätter

Citat:

Det mest ironiska är att Intels flykt från den nordiska marknaden är perfekt synkroniserad med konkurrenten AMD:s största offensiv på åratal. I skrivande stund har NordicHardware testat alla (de två sista modellerna publiceras inom kort) de Ryzen-processorer som AMD lanserat i år och de har visat sig inte bara konkurrera med Intels Core-processorer utan vid flera tillfällen överglänsa desamma.

Kanske. Man bör också komma ihåg att Intel kommer att förlora pengar. De har inte själva sagt det, men alla andra gör det.

https://www.pcgamesn.com/intel/intel-ryzen-revenue-decline

Citat:

Intel claims that’s not related to the AMD competition, but the report suggests that this decline is worth about $150 million while AMD have an estimated increase in desktop sales of around $152 million. Coincidence? Potentially.

Det kan vara så att Intel inte har mental kapacitet att arbeta i genuina motgångar utan att de då agerar fånigt som att försöka påverka pressen med indirekta medel.

Genom att inte erbjuda att låna ut äldre modeller så är det färre som har överblick på hur lite bättre nyare modeller faktiskt är, eller, hur mycket bättre konkurrensen är i flera sammanhang.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Helt klart att många program inte kommer skala bättre än vad de gör nu idag, men antalet program som kan köras samtidigt kan hjälpa på fler än ett fåtal områden, men jag antar att det mest relevanta i detta fall är många flikar öppnat i chrome + spotify + skype (och potentiellt LoL/hearthstone/valfritt populärt spel). Jag känner många som kör liknande konfigurationer på laptops med 2C/4T, och även om de skulle skaffa desktop med 7700K skulle det ändå förmodligen dyka upp FPS drops (men det fixar windows fil indexeraren också bra). Detta är vars fler kärnor skulle värma bra i magen rummet, själv är jag skyldig till att ha igång en massa skräp hela tiden

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Börjar inte dom här FPS-diskussionerna gå lite över styr, eller tar man sig verkligen snabbare fram på Essingeleden med en Ferrari? Ni har väl hört talas om en kedjas svagaste länk?

Tror inte all sanning ligger i antalet FPS, utan det krävs nog något annat. Dessutom så är fler FPS än skärmens uppdateringsfrekvens totalt bortkastat, då allt över inte kan ses, förutom i din egen fantasi. Finns blindtester som bevisar detta.

Absolut inget fel med fler FPS, men det kräver även skärmar och grafikkort avsedda för det. Dessutom så är det bättre med en jämnare och högre lägsta-FPS än att spika FPS:en med fantasi-siffror.

Det jag är kritisk till är inte 720p direkt, däremot vore det bättre med mer realistiska tester med dom upplösningar spelare använder, samt att även testa ett system med andra saker i gång samtidigt så man får se en mer verklig händelse än ett optimalt tillfälle som knappats inträffar. Eller brukar man stänga av allt som går så fort man spelar? I så fall behövs det nog bara en 2-core CPU, en för OS och en för spelet man kör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Du kanske menade att skriva "Och mest bang for the buck i spel, generellt och framförallt äldre sådana, är ju en i7 7700K om man jämför med Ryzen R7 och glömmer flertrådad prestanda och stryker AAA-titlar i framtiden som kommer köra finfin dx12-kod"?

För om det inte är högsta möjliga FPS i dagens (bortsett från några) spel som man vill ha, eller möjligtvis om man sitter med winzip och packar upp/packar ner hela dagarna, ja då ser jag tyvärr inte prisvärdheten jämfört med en R7 1700 (som är billigare än en 7700k och kommer med en bra kylare)

Vänta ska kolla igen... Nope, ingen buck with a bang här inte. (PS: Inget fel på 7700k. Den är idag ett bättre val om man har specifika krav. Men den är inte längre ensam herren på täppan)

7700k är herren på täppan om du kollar tester där gpu inte är flaskhals.
Typ 720p eller med ett GTX 1080 Ti så inte gpu flaskar

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: Klart att eDRAM gör mycket för IGs prestanda, vad jag menar är att prestandan inte duger till spel även med eDRAM och att den duger annat även utan eDRAM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

@anon200632: Japp skall man spela i 720p med ett GTX1080Ti då är en i7 7700k mums.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@Decimal: Japp skall man spela i 720p med ett GTX1080Ti då är en i7 7700k mums.

Va inte så jag menade.
Läs igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Decimal: Japp skall man spela i 720p med ett GTX1080Ti då är en i7 7700k mums.

Tror du menade något i stil med:

"Japp om man enbart ska använda datorn till att spela i 720p med ett GTX1080Ti då är en i7 7700k mums. :)"

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Att säga att 7700K är den snabbaste CPU för spel i 720p är ungefär som att referera biltillverkarnas uppgifter på bränsleförbrukning. Jo, det finns säkert de som kör sin bil med gamla hårda och överfyllda däck (mer lättrullade), nedsläckt belysning, avstängd fläkt/AC, tejpade karrosskanter, fulladdat batteri men de är nog inte så många som gör så.

Intelkompisen säger mer än gärna att Intels CPU orkar med snabbare grafikkort (som inte ens finns) medan AMDkompisen gärna hänvisar till Ryzens styrka med jättemånga trådar i spel (spel som inte finns än). I båda fallen så handlar det om framtiden. När väl grafikkortet kommit som äter processorer på 4k eller mer, så har det kommit ett par nya versioner av AMD Ryzen.

Börjar bli smått patetiskt detta.

Den mest framtidssäkra processorn mellan 7700K och Ryzen <1600X är AMD.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

@Yoshman: Helt klart att många program inte kommer skala bättre än vad de gör nu idag, men antalet program som kan köras samtidigt kan hjälpa på fler än ett fåtal områden, men jag antar att det mest relevanta i detta fall är många flikar öppnat i chrome + spotify + skype (och potentiellt LoL/hearthstone/valfritt populärt spel). Jag känner många som kör liknande konfigurationer på laptops med 2C/4T, och även om de skulle skaffa desktop med 7700K skulle det ändå förmodligen dyka upp FPS drops (men det fixar windows fil indexeraren också bra). Detta är vars fler kärnor skulle värma bra i magen rummet, själv är jag skyldig till att ha igång en massa skräp hela tiden

Fast av det du räknar upp: vad drar mer än någon enstaka procent CPU-kraft? Har allt det du nämner igång utom spel (fast har i stället 3 webbläsare som totala har ett tjugotal sidor uppe, ett gäng terminaler och lite annat). Kör webbaserade outlook samt google docs, dessa är relativt tunga "websidor", men om jag inte gör något aktivt ska det inte dra CPU-kraft. Activity Monitor (kör OSX på en 2-kärnig MBP på jobbet) säger att CPU-lasten ligger på 5-10 % om jag inte aktivt använder något av programmen.

Hemma bytte jag min XPS15 (lysande dator, tangentbordet blev tyvärr utslitet med tiden...) mot toppmodellen av Surface Pro 4 (den har snabbast NVMe av alla SP4 och enda med 16 GB RAM, behövs då jag alltid kör en virtualiserad Linux i Hyper-V). Vissa saker går absolut långsammare efter bytet från 4-kärnor till 2, men majoriteten av det jag gör på en laptop går snabbare nu än tidigare (snabbare disk + högre enkeltrådprestanda).

Har tyvärr inte haft tid att sätta ihop min Ryzen Linux-server än (men allt fler delar ligger och väntar hemma nu), de få saker som både tar lång tid och har nytta av många kärnor tycker jag är så pass ovanliga att de kan köras på en separat dator. I framtiden tror jag det inte alls kommer vara ovanligt att "power-users" hyr kraft i molnet för sådant, skulle i alla fall passa mitt arbetssätt perfekt. Har googlat om det går att hyra kapacitet på en viss typ av maskin, skulle egentligen hellre hyra en Ryzen-server i molnet än att ha den stående hemma, men har inte hitta den typen av tjänst (är kanske bara en tidsfråga).

Har förtydligat att jag utgår från mina behov i dessa diskussioner, så kan absolut har fel idé om hur folk använder sina datorer. Men då jag använder många program, kör virtualisering och mycket annat utan att på något relevant sätt begränsas av 2C/4T (undantaget är spel, men har en ren speldator för det) är jag lite skeptiskt till allt det fantastiskt folk upplever när de går från 4 till 8 kärnor

På jobbet finns en hel del personer som jobbat med utveckling alt. jobbat med försäljning av programvara som används i områden där system med 8-16 kärnor funnits i över ett decennium (idag är det mer uppdelat mellan system med en-fyra kärnor för sådant som inte går att skala och system med väldigt många kärnor för sådant som går att skala). När utvecklingen av desktop CPUer kom på tal reagerade alla lika på att vi nu ser modeller med 8 och snart både 12 och 16 kärnor: vad ska man med 8 kärnor till på skrivbordet???

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Problemet med det påståendet är ju att DX12/Vulkan titlar ibland ligger procentmarginaler ifrån varandra. (draget från techreport, hittade inte några andra opengl/vulkan eller dx11/dx12 benchmarks i bildform, länka gärna om ni vet några så att vi kan vara säkra)
OpenGL/Vulkan:

Dold text

DX11/DX12

Dold text

Även Sweclockers egna test visade ibland på att prestandan ibland var likvärdig mellan mellanklasserna från Intel och AMD

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Problemet med det påståendet är ju att DX12/Vulkan titlar ibland ligger procentmarginaler ifrån varandra. (draget från techreport, hittade inte några andra opengl/vulkan eller dx11/dx12 benchmarks i bildform, länka gärna om ni vet några så att vi kan vara säkra)
OpenGL/Vulkan:

DX11/DX12

Även Sweclockers egna test visade ibland på att prestandan ibland var likvärdig mellan mellanklasserna från Intel och AMD

Grafikkortet flaskar när testerna är likvärdiga, ta ett starkare grafikkort och se.
Eller kolla 720p tester där inte grafikkortet flaskar, hur svårt kan det vara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Klart att eDRAM gör mycket för IGs prestanda, vad jag menar är att prestandan inte duger till spel även med eDRAM och att den duger annat även utan eDRAM.

Vet inte om jag håller med. Utan eDRAM går bara att köra riktigt enkla titlar, både Intel och AMD har här rejält slagit i bandbreddsväggen. Skulle vara väldigt spännande att se vilken prestanda AMD APUer skulle nå med någon form av cache för GPUn. XboxOne ger en liten vink om vad som vore möjligt.

Trots sina 15 W TDP har i7-6650U/7660U ungefär samma GPU-kapacitet som GT750M (hade ett sådant i gamla laptopen). Det betyder att det går att komma till ungefär 60 FPS i Overwatch med lägsta inställning, det går att med någorlunda marginal bryta 30 FPS barriären i spel som BF1. Man kan utan problem hålla 60 FPS i spel som DOTA, Poly Bridge (lysande spel ;), Orcs must die-serien, m.fl.

Absolut ingen förstahandsval som spelmaskin, men går ändå att spela om man sitter på ett hotellrum och har tråkigt. Som bonus ger eDRAM numera även högre I/O-kapacitet rent generellt (eDRAM är inte längre en L4$ utan en del av minnesbussen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om skyfflade av data till/från RAM vore flaskhals borde snabbare RAM hjälpa oavsett om CPU-delen är flaskhals eller ej. Vad vi sett så spelar ju bara minneshastigheten roll om CPU-delen blir flaskhals i spel.

Min gissning är ändå att just skyfflade av data är delaktig, men flaskhalsen ligger inte i just bandbredden för att själva dataskyffladet till/från GPU utan detta data gör så att CPUn kommer slänga ut saker ur cache som senare behövs när "vanlig" logik ska köra.

Normalt borde detta betyda att latens på RAM är viktigare än bandbredd, gissningen här är att dagens CPUer har så pass bra prefetcher att den träffar rätt så pass ofta att latens kan gömmas. Dagens prefetcher "vet" att det normalt finns rätt gott om bandbredd mot RAM, så det tar nog i så pass mycket att problemet blir bandbreddsbundet i specialfall som spel där data måste läsas in saker betyder oftare än normalt (det då dataskyffladet slänger ut "viktiga" saker).

Fast det är väl ändå en sanning med en stor portion modifikation? eDRAM ger ju relativt sett en långt större boost just för iGPU jämfört med vad den ger för spel+dGPU. Och nu med tillgång till riktigt snabbt DDR4 undrar jag om det skulle bli så stor effekt med eDRAM i just dGPU fallet.

Vad anser du om tester av lägsta FPS där man använder maxinställningar i 1920x1080 samt 2560x1440 ihop med ett GTX1080, är det relevant data? TechPowerUp har i sitt Ryzen 5 1600 testat hela 15 olika titlar.

Man har trevligt nog gjort grafer för genomsnittsprestanda både för "vanliga" program samt spel i allt från favoriten 1280x720 upp till 4k.

Här vet vi nog redan rätt mycket vad resultaten är, GTX1080 har tyvärr svårt att hålla 60 FPS redan vid 2560x1440 i de mest krävande titlar så ur den aspekten är 4k testerna rätt värdelösa (både som GPU och CPU tester, här borde testarna inse att 4k "ultra" är inte riktigt gångbart än).

Faktum är att ett GTX 1080 inte riktigt mäktar med 60 FPS i 2560x1440 i alla titlar, att GPUn är en extrem flaskhals där visar sig bl.a. i att det i genomsnitt skiljer ca 10 % mellan G4560 och i7-7700K i genomsnittsprestanda.

Tyvärr har man inte gjort någon sammanställning av det kanske mest intressanta: lägsta FPS.

Början man i 2560x1440 kan man konstatera att även lägsta FPS är kraftigt GPU-bundet, men ändå lite mer CPU-beroende jämfört med genomsnittlig FPS. Ryzen 1400 drar i detta fall helt jämt med G4560. Ryzen 1500X, 1700 samt 1700X är ca 7 % bättre över alla testade titlar. Ryzen 1600, 1600X och 1800 samt i5-7400, i5-7600 ligger runt 10 % högre. Sedan kommer i5-7600K på 14 %, i7-6700K på 17 % och i7-7700K på 20 % bättre genomsnittlig lägsta FPS.

Detta är i genomsnitt, ändå rätt liten skillnad över hela serien här. Grejen är att det i princip är noll skillnad i ungefär hälften av titlarna. Som mest har i7-7700K 46 % högre lägsta FPS jämfört med Ryzen 1600X (som faktiskt är den Ryzen modell som i genomsnitt presterar bäst i spel enligt detta test, men är hårfin skillnad mot 1700X och 1800X), detta i Fallout 4.

Går man ner till 1920x1080 känns just 60 FPS gränsen som något rätt intressant. D.v.s. av de 15 testade titlarna, i hur många kan respektive CPU-modell hålla minst 60 FPS.

• även här ligger Ryzen 1400 och G4560 i botten, i endast 7 titlar når de skamgränsen

• i3-7100 samt i5-7400 orkar detta i 10 titlar

• övriga Ryzen samt i5-7500 fixar konsekvent minst 60 FPS i totalt 11 titlar

• i5-7500 och i5-7600K orkar över 60 FPS även i Total War: Warhammer för en total av 12 titlar

• i7-6700K och i7-7700K når minst 60 FPS i alla titlar utom Civilization VI, d.v.s. i 14 st

Givet att detta är i maximala inställningar, samt med 60 FPS som referensram (inte de >200 FPS i snitt vi ser i vissa 720p tester) tycker jag man med rätt mycket fog kan hävda att i7-7700K med rätt bred marginal är den bästa gaming CPUn.

Varför låsa fast sig vid spel om det irriterar så mycket? Ryzen är en lysande CPU för många saker, men för spel finns det Intel-modeller som ligger i alla fall ett snäpp högre.

Tycker dock att i7-7700K underskattas för "vanliga" program. Ryzen 1600/1600X är absolut minst en pinne ovanför i5-modellerna sett över de typiska program som brukar köras i CPU-tester (d.v.s program som skalar rätt bra med CPU-kärnor). Men över de program som TechPowerUp testade (som precis för spel var rätt många), så är det ingen stor skillnad mellan Ryzen 7 och i7-7700K (placerar sig mellan 1700 och 1700X).

Man måste helt enkelt ha lite förståelse för hur de program man själv använder uppför sig kring skalning med CPU-kärnor. Idealiskt bör man även förstå hur mycket inneboende parallellism de problem man jobbar med har, detta för att avgöra om det ens finns en möjlighet att CPU-skalningen kommer bli väsentligt bättre i framtiden (tyvärr är svaret i de flesta fall här: skalar det inte bra idag kommer det inte skala bra imorgon heller, om det skalar OK idag är det fullt möjligt att det skalar bättre imorgon).

Om jag inte fattar dig helt fel nu så säger du att GPU flaskar i verkliga upplösningar, oavsett vilken cpu man har, så då blir det ju inte rättfärdigat att säga att "ryzen flaskar i spel". Om man med "spel" menar "upplösningar som är så låga att ingen spelar i dem och grafikinställningar som är så avskalade att ingen står ut med dem", så OK... Men det är ju inget verklighetstroget scenario.

Sedan noterar jag att de där testerna inte tar hänsyn till frametimes, något som gör mycket för helhetsupplevelsen, och där finns ju tester som visar att Ryzen klarar sig bättre än 7700K eftersom det finns kärnor över till annat än spelet. Men det tigs det som muren om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast av det du räknar upp: vad drar mer än någon enstaka procent CPU-kraft? Har allt det du nämner igång utom spel (fast har i stället 3 webbläsare som totala har ett tjugotal sidor uppe, ett gäng terminaler och lite annat). Kör webbaserade outlook samt google docs, dessa är relativt tunga "websidor", men om jag inte gör något aktivt ska det inte dra CPU-kraft. Activity Monitor (kör OSX på en 2-kärnig MBP på jobbet) säger att CPU-lasten ligger på 5-10 % om jag inte aktivt använder något av programmen.

Terminaler, äter ingen cpu om man inte gör någonting, webbläsare gör inte det om man inte använder heller, men vanligt är (igen många jag känner): se på stream i webläsare (oftast bara som bakgrundsljud, ~15% på min dator), ha uppe facebook/twitter med notifikationer igång (max 1%), spotify (2-5% och oftast mutar de istället för att pausa), skype (ganska bra nu när det är webbaserat, max 5%). Man börjar känna av problemen just med att se på stream samtidigt som man spelar, med en 3770K @ 4.6GHz (hemmadator, motsvarar kanske en 4770K?) är det problem iaf, kan variera. Brukar själv plåga datorn på andra sätt då jag inte använder spotify/skype och i stort sett aldrig ser på stream samtidigt som jag spelar, men som sagt de flesta jag känner.

Citat:

Hemma bytte jag min XPS15 (lysande dator, tangentbordet blev tyvärr utslitet med tiden...) mot toppmodellen av Surface Pro 4 (den har snabbast NVMe av alla SP4 och enda med 16 GB RAM, behövs då jag alltid kör en virtualiserad Linux i Hyper-V). Vissa saker går absolut långsammare efter bytet från 4-kärnor till 2, men majoriteten av det jag gör på en laptop går snabbare nu än tidigare (snabbare disk + högre enkeltrådprestanda).

Inte så mycket att kommentera, låter ganska vettigt

Citat:

Har tyvärr inte haft tid att sätta ihop min Ryzen Linux-server än (men allt fler delar ligger och väntar hemma nu), de få saker som både tar lång tid och har nytta av många kärnor tycker jag är så pass ovanliga att de kan köras på en separat dator. I framtiden tror jag det inte alls kommer vara ovanligt att "power-users" hyr kraft i molnet för sådant, skulle i alla fall passa mitt arbetssätt perfekt. Har googlat om det går att hyra kapacitet på en viss typ av maskin, skulle egentligen hellre hyra en Ryzen-server i molnet än att ha den stående hemma, men har inte hitta den typen av tjänst (är kanske bara en tidsfråga).

Jag tittade på detta för några år sedan, men lösningarna verkade vara väldigt specifika och ha motsvarande funktionalitet för hemmaservers som tuggar scripts och data från nas mappar via web interface, så inte helt olikt att ssh'a och köra grejer, bara smidigare och dyrare Hoppas det har blivit bättre nuförtiden, tror definitivt att låna cloud kraft kommer vara en verklig sak.

Citat:

Har förtydligat att jag utgår från mina behov i dessa diskussioner, så kan absolut har fel idé om hur folk använder sina datorer. Men då jag använder många program, kör virtualisering och mycket annat utan att på något relevant sätt begränsas av 2C/4T (undantaget är spel, men har en ren speldator för det) är jag lite skeptiskt till allt det fantastiskt folk upplever när de går från 4 till 8 kärnor

Det var just det med att inte ha en enkom speldator som är verkligheten för de flesta, 4-8 kärnor blir nog samma som hoppet från 4-6 om man inte kör riktigt tunga grejer som man normalt inte gör samtidigt som att spela (om man nu inte streamar).

Citat:

På jobbet finns en hel del personer som jobbat med utveckling alt. jobbat med försäljning av programvara som används i områden där system med 8-16 kärnor funnits i över ett decennium (idag är det mer uppdelat mellan system med en-fyra kärnor för sådant som inte går att skala och system med väldigt många kärnor för sådant som går att skala). När utvecklingen av desktop CPUer kom på tal reagerade alla lika på att vi nu ser modeller med 8 och snart både 12 och 16 kärnor: vad ska man med 8 kärnor till på skrivbordet???

Content creation
Det, streaming, FL studio, grejer som älskar trådar, AMD gick in med 8 kärnor på en marknad där folk har jämrat sig över hur dyrt Intel processorer med några fler kärnor är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Why testing CPUs at low resolution IS important .

"At the risk of a lot of downvotes, I figured I would try to explain why testing CPUs at low resolutions is important. I am seeing a lot of misinformation and rationalizing for why we shouldn't test at low resolutions like gamers playing at high resolutions and all, but honestly, when you test CPUs, you actually want to test the CPU. Including benchmarks at high resolutions can be nice to give people who game at higher resolutions an idea how their system performs, but all in all, to actually TEST the CPU, you want to test at low resolutions.

Benchmarking tests are a lot like scientific trials. You want to link an independent variable, to a dependent variable. In this case you want to test how your CPU runs at gaming. What you don't want interfering with your trials is other variables. You want to CONTROL the environment, and ensure that the only factor at work making a difference is the thing you are testing. EVERYTHING ELSE should be controlled for, as it does not interfere with the result.

When you game at low resolutions, you are doing just that. When you test at high resolutions, you are introducing a third variable into the mix: the graphics card. When you test at high resolutions, it's possible that the GPU is taking on more stress from the system, and this could be the primary variable affecting results, NOT the CPU. This gives the viewer the impression that the CPUs are performing more equally than would in a more controlled setting.

To minimize the stress of the GPU, you want to test at max settings (since settings CAN impact CPU performance), and you want to test at as low of a resolution as possible. I'm seeing joking comments asking, what are tests only valid if you test at 640x480 or something? Well, let me put it this way. If you're running a GTX 1080 at 640x480, you're not going to be GPU bound in most games. You would be testing the CPU, and this would lead to more valid results, since that's what we are testing.

This isn't to say that high res benchmarks can't be good. It's good to test at higher resolutions to give people some baseline expectations to how it will perform in a real world environment, but testing at low resolutions is more important, because it tells you how the CPU will perform under stress, and this could give an indication of the long term performance."

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xjbja/why_testing_cpus_at_low_resolution_is_important/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Sedan noterar jag att de där testerna inte tar hänsyn till frametimes, något som gör mycket för helhetsupplevelsen, och där finns ju tester som visar att Ryzen klarar sig bättre än 7700K eftersom det finns kärnor över till annat än spelet. Men det tigs det som muren om.

Det tigs det inte som muren om.
Finns massor bevis för det motsatta, att Ryzen halkar efter i frametimes. Typ hela Gamers Nexus test: http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Skrivet av hyperbol:

*Vägg av text*

Hen har rätt om allt det där förutom en sak och det är att det skulle förutspå en CPU's framtida prestanda.
Detta för att spel kan komma att använda flera kärnor/trådar någon gång, men när det blir har ingen aning om och jag tror personligen inte att det lär hända inom de närmsta 2-3 åren, i alla fall inte till den grad att till exempel R7 1800X går om i7 7700K för spel.

Jag tycker att man skall ha klart för sig att idag den 22:a Maj 2017 så är i7 7700K absolut den bästa CPU'n för spel om du kräver prestandan den erbjuder. Men det behöver nödvändigtvis inte säga någonting om hur det blir i framtiden.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror du menade något i stil med:

"Japp om man enbart ska använda datorn till att spela i 720p med ett GTX1080Ti då är en i7 7700k mums. :)"

Japp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Haha nötter 😀

Det är en sjuk skillnad på mer än fyra kärnor och exakt fyra kärnor (eller mindre).

Har själv ägt 5930K, 5960X, 4790K, 6700K osv om jag enbart ska nämna de lite mer moderna CPU:erna som funnits i mun samling.

Multitasking är betydligt mer smärtfritt med fler kärnor, gaming + i stort sett vadsomhelst annat samtidigt kan få en quad-core att börja hosta medans både hexa- och octa-cores klarar av det på ett helt annat vis.

Det är inget fel på 7700K, eller 6700K för den delen, om man bara ska spela och inte bryr sig om något speciellt annat eller multitasking. Men hela datorupplevelsen blir något helt annat med fler kärnor. Nu när CPU-utvecklingen har börjat ta fart igen (ser man t om på Intels planer) så kommer vi också få se ett ännu bättre stöd för mer än fyra kärnor och snart kommer de så prisade quad-cores vara mindre intressanta.

Edit: Eftersom din signatur visar att du har en 1800X borde du ju också ha märkt ovanstående.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Skillnaden för min del är 5-10 fps i spel med fördel 7700k, men då kan den inte göra nånting annat av det jag håller på med samtidigt. Sätt OBS och streama till twitch med inställningarna 1080p med 1440p canvas och 3500kbps och samtidigt spela i 1440p. Tjena. 7700k går på knäna direkt. 1700@3.7 flåsar inte ens. FPS rubbas inte alls trots att fler saker pågår. Men 7700k ger 5-10 fps mer.

Laptops med 6 eller fler kärnor kan inte komma fort nog. Först då blir de bra arbetsredskap.
Sitter gärna med 20 tabs, SAPx3, Office, CRM, Adobe igång hela dagarna på en bärbar på jobbet som har en i5 och det går bara inte i längden.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja, det var väl det jag skrev? Men om du klarar dig med mindre max fps i spel, dvs "bara" 100+, och ofta mer om någon tid alls lagts på optimeringar, då är inte 7700k rätt val. Vad jag ville säga är att en r7 1700 är mer prisvärd, 1600 ännu mer, om du vill ha mycket CPU-kraft för pengarna.

Det beror vad man ska ha datorn till. Hur en CPU presterar i spel är inte det viktigaste på denna planet för alla.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om jag inte fattar dig helt fel nu så säger du att GPU flaskar i verkliga upplösningar, oavsett vilken cpu man har, så då blir det ju inte rättfärdigat att säga att "ryzen flaskar i spel". Om man med "spel" menar "upplösningar som är så låga att ingen spelar i dem och grafikinställningar som är så avskalade att ingen står ut med dem", så OK... Men det är ju inget verklighetstroget scenario.

?

Du kan alltid räkna fram frame-times från FPS. Att göra det för genomsnittlig FPS är rätt meningslöst men då det var 99:e percentilen jag mest fokuserade på är det bara att dela 1000 med lägsta FPS (som i detta fall är 99:e percentilen).

Vad jag konstaterade var att diskussion kring genomsnittlig FPS är rätt meningslös när man kör "ultra" 2560x1440 med ett GTX 1080. Dels hamnar man ofta under 60 FPS (så åter ett orealistiskt värde då få lär köpa ett GTX 1080 för att köra <60 FPS), men framförallt då snittet är så kraftigt GPU-bundet att det skiljer ~10 % mellan sämsta (Pentium G4560/Ryzen 1400) och bästa CPU (i7-7700K).

Tittar man däremot på lägsta FPS finns en klar spridning mellan olika CPU-modeller, det även i 2560x1440 men framförallt i 1920x1080. Då kan man ändå se att det finns flera titlar där skillnaden är nära noll.

Tar man endast hälften av titlarna, den hälft där det spannet mellan lägsta FPS hos långsammaste respektive snabbaste CPU är störst får man en lista bestående av: BF1, CivVI, Dishonored 2, Fallout 4, Far Cry Primal, Hitman, Total War: Warhammer och Watch Dogs 2. I dessa är skillnaden minst 10 % mellan sämst och bäst presterade CPU.

Relativ prestanda med sämst presterade CPU-modell som bas blir då

1920x1080

CPU

% högre lägsta FPS mot Pentium G4560 (som presterar sämst i detta fall)

G4560

0

Ryzen 1400

4

i3-7100

10

Ryzen 1500X

21

Ryzen 1700

25

i5-7400

26

Ryzen 1600

28

Ryzen 1700X

28

Ryzen 1600X

31

Ryzen 1800X

32

i5-7500

35

i5-7600K

43

i7-6700K

56

i7-7700K

56

Här är värt att notera att endast i7-6700K och i7-7700K har ett lägsta FPS som överstiger 60 FPS i alla titlar utom CivVI (ingen CPU når 60 i lägsta FPS där). De bäst presterande Ryzen-modellerna klarar detta som bäst i 11 av 15 titlar.

2560x1440

CPU

% högre lägsta FPS mot Ryzen 1400 (som presterar sämst i detta fall)

Ryzen 1400

0

G4560

2

i3-7100

4

Ryzen 1700

14

Ryzen 1700X

14

Ryzen 1500X

16

i5-7400

18

Ryzen 1600

20

Ryzen 1800X

20

Ryzen 1600X

21

i5-7500

23

i5-7600K

29

i7-6700K

34

i7-7700K

38

Åter igen: detta är lägsta FPS (99:e percentil) med "ultra" inställningar i 1920x1080 samt 2560x1440. Skulle säga att detta ändå visar att det finns en relevant fördel i spel för i7-7700K här.

Det finns absolut titlar där det totalt kvittar vilken CPU man har, t.ex. Doom (lägsta FPS med Ryzen 1400 och Pentium G4560 är bara några procent från de bäst presterande CPUerna). Men finns också titlar där det är rejäl skillnad i lägsta FPS, Fallout 4 är den titel mest störst spann i detta fall (nästan en faktor 2 i lägsta FPS mellan bästa och sämsta CPU där även i 2560x1440).

Edit: för att man ska slippa läsa hela tråden för att begripa kontext här, all data kommer från mätningar av lägsta FPS i TechPowerUps test av Ryzen 1600

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är en sjuk skillnad på mer än fyra kärnor och exakt fyra kärnor (eller mindre).

Har själv ägt 5930K, 5960X, 4790K, 6700K osv om jag enbart ska nämna de lite mer moderna CPU:erna som funnits i mun samling.

Multitasking är betydligt mer smärtfritt med fler kärnor, gaming + i stort sett vadsomhelst annat samtidigt kan få en quad-core att börja hosta medans både hexa- och octa-cores klarar av det på ett helt annat vis.

Det är inget fel på 7700K, eller 6700K för den delen, om man bara ska spela och inte bryr sig om något speciellt annat eller multitasking. Men hela datorupplevelsen blir något helt annat med fler kärnor. Nu när CPU-utvecklingen har börjat ta fart igen (ser man t om på Intels planer) så kommer vi också få se ett ännu bättre stöd för mer än fyra kärnor och snart kommer de så prisade quad-cores vara mindre intressanta.

Edit: Eftersom din signatur visar att du har en 1800X borde du ju också ha märkt ovanstående.

Min 7700K funkar än så länge bättre än 1800 fast jag gör flera saker samtidigt som jag spelar.
Väntar på optimeringar som ska göra Ryzen bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Wrong !

testa att streama 7700k vs en Ryzen. och jag kan redan säga att Ryzen vinner.
sätter vi Ram minnet i 3600+ mhz för ryzen så drar de jämnt med intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Min 7700K funkar än så länge bättre än 1800 fast jag gör flera saker samtidigt som jag spelar.
Väntar på optimeringar som ska göra Ryzen bättre.

Då blir jag genast nyfiken på hur du använder din dator. Tar gärna emot exempel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

?

Du kan alltid räkna fram frame-times från FPS. Att göra det för genomsnittlig FPS är rätt meningslöst men då det var 99:e percentilen jag mest fokuserade på är det bara att dela 1000 med lägsta FPS (som i detta fall är 99:e percentilen).

Vad jag konstaterade var att diskussion kring genomsnittlig FPS är rätt meningslös när man kör "ultra" 2560x1440 med ett GTX 1080. Dels hamnar man ofta under 60 FPS (så åter ett orealistiskt värde då få lär köpa ett GTX 1080 för att köra <60 FPS), men framförallt då snittet är så kraftigt GPU-bundet att det skiljer ~10 % mellan sämsta (Pentium G4560/Ryzen 1400) och bästa CPU (i7-7700K).

Tittar man däremot på lägsta FPS finns en klar spridning mellan olika CPU-modeller, det även i 2560x1440 men framförallt i 1920x1080. Då kan man ändå se att det finns flera titlar där skillnaden är nära noll.

Tar man endast hälften av titlarna, den hälft där det spannet mellan lägsta FPS hos långsammaste respektive snabbaste CPU är störst får man en lista bestående av: BF1, CivVI, Dishonored 2, Fallout 4, Far Cry Primal, Hitman, Total War: Warhammer och Watch Dogs 2. I dessa är skillnaden minst 10 % mellan sämst och bäst presterade CPU.

Relativ prestanda med sämst presterade CPU-modell som bas blir då

1920x1080

CPU

% högre lägsta FPS mot Pentium G4560 (som presterar sämst i detta fall)

G4560

0

Ryzen 1400

4

i3-7100

10

Ryzen 1500X

21

Ryzen 1700

25

i5-7400

26

Ryzen 1600

28

Ryzen 1700X

28

Ryzen 1600X

31

Ryzen 1800X

32

i5-7500

35

i5-7600K

43

i7-6700K

56

i7-7700K

56

Här är värt att notera att endast i7-6700K och i7-7700K har ett lägsta FPS som överstiger 60 FPS i alla titlar utom CivVI (ingen CPU når 60 i lägsta FPS där). De bäst presterande Ryzen-modellerna klarar detta som bäst i 11 av 15 titlar.

2560x1440

CPU

% högre lägsta FPS mot Ryzen 1400 (som presterar sämst i detta fall)

Ryzen 1400

0

G4560

2

i3-7100

4

Ryzen 1700

14

Ryzen 1700X

14

Ryzen 1500X

16

i5-7400

18

Ryzen 1600

20

Ryzen 1800X

20

Ryzen 1600X

21

i5-7500

23

i5-7600K

29

i7-6700K

34

i7-7700K

38

Åter igen: detta är lägsta FPS (99:e percentil) med "ultra" inställningar i 1920x1080 samt 2560x1440. Skulle säga att detta ändå visar att det finns en relevant fördel i spel för i7-7700K här.

Det finns absolut titlar där det totalt kvittar vilken CPU man har, t.ex. Doom (lägsta FPS med Ryzen 1400 och Pentium G4560 är bara några procent från de bäst presterande CPUerna). Men finns också titlar där det är rejäl skillnad i lägsta FPS, Fallout 4 är den titel mest störst spann i detta fall (nästan en faktor 2 i lägsta FPS mellan bästa och sämsta CPU där även i 2560x1440).

Edit: för att man ska slippa läsa hela tråden för att begripa kontext här, all data kommer från mätningar av lägsta FPS i TechPowerUps test av Ryzen 1600

ryzen inom 6% ipc vs kaby lake och tenderar krympa med ryzens uppdateringar, vissa spelutvecklare behöver patcha sina spel vilket flera spel visat varit en stor boost. det är vad listan visar.
problemet är att du har samma spel upplevelse och därmed inga skillnader mellan processorn.
7700k saknar 2 kärnor vilket gör att den processorn faller bort för nya köpare.
alternativet med Intel är dubbla priset för samma prestanda som Ryzen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ryzen inom 6% ipc vs kaby lake och tenderar krympa med ryzens uppdateringar, vissa spelutvecklare behöver patcha sina spel vilket flera spel visat varit en stor boost. det är vad listan visar.
problemet är att du har samma spel upplevelse och därmed inga skillnader mellan processorn.
7700k saknar 2 kärnor vilket gör att den processorn faller bort för nya köpare.
alternativet med Intel är dubbla priset för samma prestanda som Ryzen.

kanske 6% om man räknar flyttalsprestanda, men för heltalsprestanda ligger ipc uppemot 20% högre på kaby, men det stämmer att det har kommit patcher till spel som gjorde hela skilnaden, något spel hade väl uppemot 30% boost i prestanda som drog upp ryzen gämnsides med intel?

edit: Bra att notera är att inte alla spel kan bli omgjorda för att fungera bra med DX12/Vulkan eller optimeras mer för Ryzen, dessa är vars kaby kommer fortsätta vara överlägsen tills (om) AMD kommer komma nära i klockhastigheter under de kommande processorgenerationer, men kom ihåg att det är lika enkelt som att bara byta TIM för Intel och sätta högre klockhastigheter för att hålla single thread marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då blir jag genast nyfiken på hur du använder din dator. Tar gärna emot exempel.

Spelar condition zero, CS go samt streamar.
Har några flikar öppnat då jag är admin samt team speak.
Spotify ibland.

Det är lite blandat.

Kör 240Hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Spelar condition zero, CS go samt streamar.
Har några flikar öppnat då jag är admin samt team speak.
Spotify ibland.

Det är lite blandat.

Kör 240Hz skärm

Inte speciellt mkt igång samtidigt då med andra ord.

Dock gällande streaming borde ju absolut 1800X fungera betydligt bättre än 7700K, det är ju bevisat i flertalet tester. Kör du med ett capturecard eller?

Visa signatur