Permalänk

Är dessa värden normala?

Ända sedan jag köpte min dator har den varit lite segaktig och jag försöker lista ut om dessa är normal värden. Som ni kan se har jag ett par flikar Chrome uppe, samt LOL clienten och flyttar lite filer på explorer.

Försökte stänga av LOL clienten vilket sänkte CPU med 20-30 procentenheter och memory med kanske 5%.

När jag flyttat klart filerna gick disk ned med 90%, men CPU och memory stannade kring 40% respektive 60%. Bara några flikar Chrome. Är detta meningen?

Värden och spec: http://imgur.com/a/z5W1a

Har ingen idé om vad jag har för hårddisk, och mitt grafikkort är ett skitigt GTX 745 som måste bytas ut så snart som möjligt

Permalänk

Problem med RAM eller CPU?

Försöker lista ut vad det är som har strulat med min dator på sistone, kan t.ex. inte ens spela lol med en Youtube-video i bakgrunden då min mus börjar kännas seg, och det blir bara värre med fler applikationer. Sedan ett tag har även min mus börjat frysa, i t.ex. spel, men även när jag kollar på streams och inte använder musen på ett tag. När jag försöker röra den laggar den med kanske 1 frame/sec i några sekunder sedan lägger det av. Detta låter som ett RAM-problem om jag får gissa, men nu är jag inte så himla vis när det kommer till hårdvara.

Spec: 8gb RAM, Intel Core i5-4460, GTX 745 (tragiskt, jag vet).

idk om detta är tillåtet, men OT: räcker CPUn till om jag uppgraderar till t.ex. GTX 1060? Ingen bottleneck? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du har inte sorterat på CPU load så man ser ju inte vilken process som äter cpu kraft. Du verkar ha en HDD som systemdisk så då går det inte snabbare än sådär.
Och din cpu är långt ifrån snabb så inte konstigt om det segar ihop sig när du har så mycket igång samtidigt.

Internetsidor kan dra en hel del kraft pga reklam som rullar hela tiden, eller script som körs i bakgrunden. Tex aftonbladet är ju totalt besudlat med reklam.
Ska du spela så får du helt enkelt stänga ner alla andra program

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Det som kommer göra absolut mest för dig är att byta hårddisken mot en SSD. Det kommer att bli som natt och dag.

Sen ser det ut som att mer RAM-minne inte skulle skada.

Permalänk
Medlem

@Xiuzei:

Testa att stänga av hårdvaruacceleration i den webbläsaren du använder.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

@Vimsig: Försökte, verkar inte ändra något.

Permalänk

Jag har varit med om det förut! Och konstigt nog så när jag gjorde en test på mina RAM-minen så hade dom återstelts till bra värden. Så sök på din dator efter memury test eller något i den stilen och gör den testen så ska det nog bli lite betre.

Permalänk
Skrivet av Xiuzei:

Försöker lista ut vad det är som har strulat med min dator på sistone, kan t.ex. inte ens spela lol med en Youtube-video i bakgrunden då min mus börjar kännas seg, och det blir bara värre med fler applikationer. Sedan ett tag har även min mus börjat frysa, i t.ex. spel, men även när jag kollar på streams och inte använder musen på ett tag. När jag försöker röra den laggar den med kanske 1 frame/sec i några sekunder sedan lägger det av. Detta låter som ett RAM-problem om jag får gissa, men nu är jag inte så himla vis när det kommer till hårdvara.

Spec: 8gb RAM, Intel Core i5-4460, GTX 745 (tragiskt, jag vet).

idk om detta är tillåtet, men OT: räcker CPUn till om jag uppgraderar till t.ex. GTX 1060? Ingen bottleneck? Tack på förhand.

vilken webbläsare använder du? om du har Mozilla Firefox så kan det vara ett ram problem.

Permalänk

@sixten9999: Google Chrome.

Permalänk

@SpeedRebirth: Trodde att alla i5 modeller var mer eller mindre okej om man inte ska hålla på med mycket multimedia. Vad rekommenderar du för processor för basic grejer, dvs spela samt andra grejer?

Permalänk

@Kung_Josef: Gör det nu, tack för tipset.

Permalänk
Permalänk

@Kung_Josef: Slutförde felsökningen och inga fel hittades :/

Permalänk

@Xiuzei: har du kollat task manger igen?

Permalänk
Medlem

@Xiuzei:

Som det föreslogs i en av dina andra trådar, skulle föreslå att uppgradera till en SSD som systemdisk.
Men som quickfix skulle det kanske vara dags att defragmentera din nuvarande mekaniska och göra en ominstallation av grafikdrivrutiner. Har du möjlighet vore det nog inte helt fel med en fräsch Windows installation för att bli av med diverse OEM skit som ofta följer med en färdigbyggd dator.

Permalänk
Avstängd

Din i5'a kommer klara ett GTX1060 eller RX580 bra.

Testa ominstallera drivrutinerna samt Chrome, använd DDU för en ren ominstallation av GPU-drivrutiner.

Testa även att rengöra registret med CCleaner.

Kolla även din dators temperaturer på de olika komponenterna i PC'n.

Är din nätdel gammal Vilket märke? Effektstyrka på den?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@Kung_Josef: Japp, ingen riktig skillnad.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Din i5'a kommer klara ett GTX1060 eller RX580 bra.

Testa ominstallera drivrutinerna samt Chrome, använd DDU för en ren ominstallation av GPU-drivrutiner.

Testa även att rengöra registret med CCleaner.

Kolla även din dators temperaturer på de olika komponenterna i PC'n.

Är din nätdel gammal Vilket märke? Effektstyrka på den?

Har gjort de första två grejerna.

DDU? Nätdel?

Vad gäller temp, säger detta dig något? http://prntscr.com/fdazgr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Du har inte sorterat på CPU load så man ser ju inte vilken process som äter cpu kraft. Du verkar ha en HDD som systemdisk så då går det inte snabbare än sådär.
Och din cpu är långt ifrån snabb så inte konstigt om det segar ihop sig när du har så mycket igång samtidigt.

Internetsidor kan dra en hel del kraft pga reklam som rullar hela tiden, eller script som körs i bakgrunden. Tex aftonbladet är ju totalt besudlat med reklam.
Ska du spela så får du helt enkelt stänga ner alla andra program

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, en i5'a räcker till TS ändamål..

Vad behöver man för en CPU enligt dig? En I7 6900K för detta?

Till TS, en SSD kommer göra susen för din PC. Hårddisken är det som håller bak hela ditt system just nu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@Xiuzei: då hadde jag en himla tur då

Permalänk
Medlem

Gå in i performance fliken och starta resursövervakaren...vad den nu kan tänkas heta på engelska...resource monitor? Finns en länk längst ner på sidan. Välj där att sortera efter average CPU så ser du vad som drar processorkraft. Du kan även där se vad som belastar disken och vad som som tar mycket minne osv. Lägg gärna upp en skärmdump så kan vi se vad som är vad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiuzei:

Har gjort de första två grejerna.

DDU? Nätdel?

Vad gäller temp, säger detta dig något? http://prntscr.com/fdazgr

70c på stock clock är rätt högt för en 4460, är detta efter du har spelat eller är tempsen så höga endast i Windows, dvs under viloläge? Ser att din CPU blir belastad på 80%, så dina temperaturer är höga, men inte farliga (Höga för att vara stock frekvens på)

DDU är en total rensning utav gamla drivrutiner från ditt grafikkort så att inga registerfiler eller annat skräp ligger kvar och stör de nyare drivrutinerna

Nätdel är din dators strömkälla.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Xiuzei: Som jag skrev i en tidigare tråd för inte så länge sen, har du kollat att det inte är "search"-buggen du har? Den äter RAM upp emot 100%. I vissa fall verkar det även som om den tar CPU vilket inte är så konstigt om den kör massor av sökningar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Xiuzei *trådar sammanfogade*

Vänligen notera §3.3 i våra regler. Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma eller snarlika ämnen.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

mvh
Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!