K6-2 300 matchande grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja P 2-3 fanns inte för sockel 7 utan det var slot 1 eller sockel 370, de benchmarks du länkar till har dessutom inte med de snabbaste k6orna som gjordes, K& var definitivt det snabbaste på sockel 7 och under en kort tid även snabbast av alla även jämfört med slot 1 men sen så dog ju sockel 7 i praktiken när AMD släppte slot a för de andra cputillverkarna valde andra vägar som att skippa socklar na.

Vem har påstått att P2-3 fanns till Socket 7? K6-3 ställdes mot P3 och den fighten vann den inte. Presterade bättre på vissa saker men det var som sagt inte förrän Athlon släpptes som Intel fick känna sig besegrade.

Det var dessutom inte förrän Socket A släpptes som Socket 7 eller Super 7 som den på senare tid hette fick sin ersättare. Slot A var en entusiastplattform och det var AMD Duron till Socket A som ersatte K6-3.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Jag kommer ihåg när jag körde min K6-2 500mhz med ett Voodoo Banshee.
Man tyckte man var kung.

Man VAR kung, inte bara som man tyckte ;). Själv var det en K6-2 300 @ 400-ish med ett Voodoo 3 som gällde.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

Vem har påstått att P2-3 fanns till Socket 7? K6-3 ställdes mot P3 och den fighten vann den inte. Presterade bättre på vissa saker men det var som sagt inte förrän Athlon släpptes som Intel fick känna sig besegrade.

Det var dessutom inte förrän Socket A släpptes som Socket 7 eller Super 7 som den på senare tid hette fick sin ersättare. Slot A var en entusiastplattform och det var AMD Duron till Socket A som ersatte K6-3.

Jag förstår inte ditt resonemang, det fanns snabbare p3 än k6 men så var det inte hela tiden och k6 var snabbast under en tidsperiod, man måste ta med tidsspannet annars blir det fel för p3 bröt till slut GHz gränsen men Athlon var först över 1GHz, sedan vet jag inte om jag skulle kalla slot a för entusiastplattform, det var ju AMDs normalplattform under den tiden på samma sätt som Intel hade slot 1 det är ju faktiskt samma sockel fast vriden 180grader för att inte falla under Intels sockelpatent. Intel och AMD lämnade båda sockel 7 och gick vidare med slot cpuer.
Att slot a inte var vanlig hos märkesdatorer berodde nog mest på Intels mutor än att slot a var en entusiastplattform, de juridiska processerna om mutorna började 2000 och Intel har ju ännu inte betalt skadestånden och böterna så som de blivit dömda till.
Det är ju dessa mutor som påverkar oss än idag för cpumarknaden har inte återhämtat sig än, troligen för att Intel inte fick ett så strängt straff att det inte lönade sig för dem, böterna borde ha varit i biljardklassen i stället för bara på några miljarder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AMD K6 stod sig bra mot Pentium 1 men Pentium 2 var snabbare.

http://www.tomshardware.com/reviews/empire-strikes-back,23-2....

"The Pentium II shows that Intel is still the leader in the CPU market."

Under Voodoo2-eran var inte K6 snabbast och det var precis därför jag skrev att om man vill ha den ultimata speldatorn från 1998 så är det Pentium 2 som gäller. De kostade dock betydligt mer och jag har som sagt inte påstått något annat än att en K6-2 också ligger rätt i tiden. Jag hade för övrigt själv en sådan.

AMD sålde bara dyra Athlon processorer till Slot A. Därför tillverkades K6-3 parallellt som ett budgetalternativ. Till Slot 1 fanns Celeron att tillgå så där var situationen annorlunda.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Skulle skaffa ett GeForce 2 GTS, var ju legendariskt när det kom kommer ihåg hur mitt TNT2 kändes sunkigt helt plötsligt, fast jag kunde köra Delta Force på högsta grafik i 1024x768

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

AMD K6 stod sig bra mot Pentium 1 men Pentium 2 var snabbare.

http://www.tomshardware.com/reviews/empire-strikes-back,23-2....

"The Pentium II shows that Intel is still the leader in the CPU market."

Under Voodoo2-eran var inte K6 snabbast och det var precis därför jag skrev att om man vill ha den ultimata speldatorn från 1998 så är det Pentium 2 som gäller. De kostade dock betydligt mer och jag har som sagt inte påstått något annat än att en K6-2 också ligger rätt i tiden. Jag hade för övrigt själv en sådan.

AMD sålde bara dyra Athlon processorer till Slot A. Därför tillverkades K6-3 parallellt som ett budgetalternativ. Till Slot 1 fanns Celeron att tillgå så där var situationen annorlunda.

Men du tar inte heller hänsyn till tiden, K6-3 fanns inte när den testen gjordes utan den kom 2 år senare, Pentium 3 fanns inte heller på marknaden när K6-3 släpptes utan kom strax efteråt, det gör att K6-3 är det snabbaste som gjordes till sockel 7 och under en kort period var den även den snabbaste cpu som fanns men ja den fick pisk av P3 när P3 väl lanserades, det som skulle bli de allra snabbaste P2orna fanns inte heller när K6-3 släpptes.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att jag inte tar hänsyn till tiden? Ska man jämföra K6-3 med flera år äldre processorer eller vad är det du syftar på?

Har någon påstått något annat än att K6-3 är den snabbaste processorn som gjorts till Socket 7 och vad har det för relevans för diskussionen? Det var inte den snabbaste processorn under 1999 för då Pentium 3 lanserades mer eller mindre samtidigt (4 dagars mellanrum) var det denna den fick gå upp mot.

http://www.anandtech.com/show/254/7

Athlon lanserades som sagt senare under 1999 och då fick däremot Intel erkänna sig besegrade med stor marginal.

http://www.anandtech.com/show/355

"There is nothing in Intel's current family of processors that can match the performance of the Athlon, even the forthcoming Coppermine will have trouble competing against AMD's latest flagship."

"Keep in mind that AMD has a much larger low end product line than Intel, while Intel has the Celeron, AMD now has the K6-III and K6-2 to play around with when it comes to keeping prices competitive. The K6-III is no longer the flagship, and therefore doesn't have to be priced as one."

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

Vad menar du med att jag inte tar hänsyn till tiden? Ska man jämföra K6-3 med flera år äldre processorer eller vad är det du syftar på?

Har någon påstått något annat än att K6-3 är den snabbaste processorn som gjorts till Socket 7 och vad har det för relevans för diskussionen? Det var inte den snabbaste processorn under 1999 för då Pentium 3 lanserades mer eller mindre samtidigt (4 dagars mellanrum) var det denna den fick gå upp mot.

http://www.anandtech.com/show/254/7

Athlon lanserades som sagt senare under 1999 och då fick däremot Intel erkänna sig besegrade med stor marginal.

http://www.anandtech.com/show/355

"There is nothing in Intel's current family of processors that can match the performance of the Athlon, even the forthcoming Coppermine will have trouble competing against AMD's latest flagship."

"Keep in mind that AMD has a much larger low end product line than Intel, while Intel has the Celeron, AMD now has the K6-III and K6-2 to play around with when it comes to keeping prices competitive. The K6-III is no longer the flagship, and therefore doesn't have to be priced as one."

Testet du länkade var från 97 och då fanns inte k6-3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja och det var för att visa att Pentium 2 var herren på täppan under 1997 och 1998. Trådskaparen bygger en dator från 1998 så då kan det vara av intresse att ha koll på vad det fanns för hårdvara då och hur prestandaläget såg ut.

AMD K6 presterade bättre än Pentium 1 men det dröjde inte länge innan Pentium 2 lanserades och tog tillbaka prestandakronan. AMD K6-2 som trådskaparen använder sig av lyckades inte ta tillbaka prestandakronan men levererade bra prestanda för sitt pris. Hade själv en sådan på 350 MHz.

AMD K6-3 som släpptes under 1999 lyckades inte heller då Intel lanserade Pentium 3 mer eller mindre samtidigt.

Flera misslyckade försök att bräcka Intel med andra ord. Därför var det kul när de väl lyckades senare under 1999.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett Voodoo 2 nu och ett Ati Rage Pro 8MB som 2D-kort. Märks att CPU:n är flaskhals, men det funkar hyfsat i Quake 2. Skulle gärna haft två Voodoo 2-kort för upplösningens skull, men proppen sitter i vägen, precis bredvid PCI-platsern.

Samlar grejer till en Pentium II-dator, lika bra att slå på stort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

@saturday_sun:

För mer fps i Q2 gå in i baseq2 mappen, sedan config.cfg
Ändra dessa
set gl_swapinterval "0"
set gl_shadows "0"
set gl_swapinterval "0"
set gl_ext_swapinterval "0"
set gl_dynamic "0"

stäng av vsynk

Voila mer fps.
Om du kör med 8 bitars färg så får du även några fps till

Vet inte om du har koll på dessa saker. Men om du vill ha något att jämföra med så har q2 ett inbyggt benchmark.
Skriv i konsollen:
timedemo 1 Tryck på enter
skriv sedan:
map demo1.dm2 Tryck på enter.
Q2 kör en becnhrunda , sedan får du en fps siffra.
När vi benchar så kör vi i 800x600. På en av mina p2 450 med ett överklockat voodoo3 och en tweakad config fil så får ja 125fps.
Annars så har jag tidigare fått med oklockat v3 och otweakade cfg ca 100fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@saturday_sun: Är det ett retrochassi du är ute efter? Annars så hittade jag billiga vita chassin på inet

https://www.inet.se/produkt/6911722/bitfenix-comrade-vit#spec...
kostar 390kr

Har köpt 3 st. Dem är ju inte retro. Men färgen är ju typ rätt iallafall. Jag har letat som fan på ebay efter chassin.
Det finns men frakten brukar ligga på ca 700. Så ett gammalt chassi brukar landa på ca 12-1500kr.
Annars så är det ju loppisar och tradera som gäller

Jag har ett gammalt liggande AT-chassi som jag köpte och skulle montera en 486-DX33:a i när den tiden begav sej.
Tiden ville annat och jag köpte senare en komplett p133:a.
Lådan blev bara provmonterad 2 ggr, sedan har den legat i orginalkartongen.

Blev lite sugen på att bygga en retro dator nu när jag läste ditt inlägg här

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Entusiast

@xoraks:
Go for it. Det är svinkul.
Hade varit toppen om du hade byggt en burk ala 1998-1999 och kommit på vårat retro lan i Halmstad till hösten.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1474182-retro-lan-retur...

Permalänk
Medlem

@necrodude:

Tackar för infon! Minns det där kommandot från förr, men har glömt bort det mesta. Ska testa och rapportera FPS:en jag får.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

@saturday_sun: Jag kan posta hela config filen om du vill ha den. Finns mer tweaks. Sniper zoom.
Nätverkorienterade tweaks som ger lägre ping osv

Permalänk
Medlem

Jag passar på att låna tråden lite, när försvann de sista AT-moderkorten?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag passar på att låna tråden lite, när försvann de sista AT-moderkorten?

Jag har en känsla av att Pentium 1 var sista generationen där det fanns AT-kort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast

såg faktiskt ett udda s370 kort på ebay härom dan med at och atx

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag har sett Socket 7 med AT. Inget nyare förutom något industrimoderkort. När slutade de sista AT-chassin att säljas?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Entusiast

bra fräga. Kan gissa på att det var tidigt 2000 tal. Då soclet a och socket 370 var mainstream.

Permalänk
Medlem

Här står det att AT formatet används än idag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/AT_(formfaktor)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns åtminstone Baby-AT från välkända märken i Slot 1 och Socket 370

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har stött på märkesdatorer som använt at kontakter på i övrigt atx kort för att man inte ska kunna använda icke originaldelar, har för mig att det var Compaq och Packard Bell som gjorde så på P4 tiden. PB hade även ändrat hålstorleken i fronten nån millimeter så att normala cd spelare inte fick plats utan man måste välja deras egen cd, nästan lika surt som att Apple hade en egen ejectfunktion som krävde en separat kabel men Apple har ju ofta haft egna ideer på gott o ont och att kunna slänga skivor och disketter i papperskorgen för att få dem utmatade var ändå ganska smidigt även om hårdvaran inte var "pc standard"

Visa signatur