Dedikerad server - Råd och förklaring?

Permalänk

Dedikerad server - Råd och förklaring?

Hej!

Vi har använt oss av FSdata och haft webbhotell med genom dem med vår hemsida. Tyvärr så fylls servern ganska snabbt och vi har fått uppgradera oss till dyrare abonnemang och är på det största nu och fyllt det med.
Vi kommer se en väldigt stor ökning av besökare och medlemmar i slutet på sommaren och kommer ut ur beta då.

Vad ska vi tänkte på när vi letar efter en server? Vi vill hålla kostnaden låg, men måste ha mycket utrymme. Vi får höra saker som 7K SAS servrar osv men vet inte riktigt om det är något vi behöver?

Vilka leverantörer använder ni och skulle tipsa om?

Jag är själv inte väldigt teknisktinsatt, men förmodar att supporten ofta hjälper en med att föra över ens hemsida osv annars, är det svårt?

Idag har vi 200000 MB vilket vi trodde att vi kunde hålla oss till under hela betan, men förstår nu att vi måste ha en dedikerad server som är enormt mycket större. Tipsa gärna om saker som jag kanske missat också kring serverval. Men främst levereantörer som är rimliga med sina priser.

Permalänk
Medlem

Ska du ha rimliga priser så får du kolla utanför Sverige. Kolla Co eller hyr en server i Tyskland eller Nederländerna. Pingen och hastigheterna är riktigt bra. Du får oftast väldigt bra serverkraft för en billig peng.

Hertzner tror jag det är kör en budgivning, du kan få en riktigt fin server och hastigheter för runt 300-600 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att ge tips utan mer detaljer.
Hur mycket trafik genererar siten?
Vad är det som tar upp plats? Laddar användare upp material eller saknas det någon form av städjobb.
Vilken typ av databas som används och vilket språk sidan är skapad i kan också vara bra att veta.

Permalänk

@Gwildor: Tack så mycket! Det låter ju verkligen som en mycket bättre lösning!

Permalänk

@MickeBoy: PHP, mySQL. Främst är det vad medlemmarna laddar upp. Vi speglar lite RSS-flöden som verkar ta mer plats än vad vi trodde.
Besökare är sällan högre än 1000/per dag. Men sannolikt att det ökar väldigt mycket de kommande månaderna.

Städjobb, innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastKvothe:

@Gwildor: Tack så mycket! Det låter ju verkligen som en mycket bättre lösning!

Här har du deras budsida. https://robot.your-server.de/order/market/country/SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastKvothe:

@MickeBoy: PHP, mySQL. Främst är det vad medlemmarna laddar upp. Vi speglar lite RSS-flöden som verkar ta mer plats än vad vi trodde.
Besökare är sällan högre än 1000/per dag. Men sannolikt att det ökar väldigt mycket de kommande månaderna.

Städjobb, innebär?

Jag tänkte mig att om det produceras loggar och liknande och användare får tanka upp eget material kan det vara mycket som kanske inte är aktuellt att spara under längre tid och därmed kan tas bort för att frigöra plats.

Permalänk
Medlem

tex att ni rensar ur data som är äldre än x dagar/månader/år så db etc inte växer oändligt mycket.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

@Gwildor:
Priserna var väldigt bra. Dock så har de ingen garanti om servern går sönder så måste jag själv ha back-up och måste själv föra över allt till den nya servern också. Rädslan är att någon händer med servern och all vår data raderas bort.

Permalänk

@MickeBoy: Sidan behöver i princip all gammal info. Fungerar lite som ett bibliotek och söktjänsten behöver så mycket data som möjligt att gå på :/

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av BastKvothe:

@Gwildor:
Priserna var väldigt bra. Dock så har de ingen garanti om servern går sönder så måste jag själv ha back-up och måste själv föra över allt till den nya servern också. Rädslan är att någon händer med servern och all vår data raderas bort.

Det ingår 100GB backup plats. När jag hade servrar där så körde jag backup mot google drive (business) 2 ggr om dygnet. Jag betalade ca 100 euro/mån för 3 servrar och 8 euro för google drive (oändligt med plats). Det står på google att man bara får oändligt med 5 konto eller fler, men det stämmer inte. Jag hade bara 1 konto och 1 användare och hade oändligt med plats.

Är du osäker så välj en server med flera hårddiskar. En kör operativet, en för lagring och den 3:e för backup. Backupen skickar du sedan 1-2 ggr dygnet till en NAS som du kanske har stående hemma?

Vad lagrar ni? Filmer? Dokument?

Permalänk

@Gwildor: Vi lagrar i princip konton med ljudfiler. Sen data sparad på vad folk gillar på sidan osv för att ge bättre tips. +betaltjänst och en sökmotor.
Att föra över all data och hemsidan till den nya servern förmodar jag att jag kan anlita någon till att göra ganska snabbt. Inte koll på hur man gör för att behålla domännamnet osv men det bör ju vara enkelt att lösa också.
Google drive verkar vara en lösning på backup.

Servern jag kollar på: € 51.47/mån
Intel Xeon E3-1270V3,
HDD2x HDD 4,0 TB SATA Enterprise,
RAM4x RAM 8192 MB DDR3 ECC,
SB49 (30 TB),
ID: 687610,
Traffic: Unlimited
Connection 1 Gbit/s-Port
Guaranteed Bandwidth 1 Gbit/s

Frågade supporten.
"
But there will be a backup of the data if the server gets broken?
11:23:54

And again the answer is no.
11:24:57

Well, my fear is to rent a server. Put all my data there and then it crashes and all member logg ins, data and so on from the site gets deleted.
11:24:57

Sometimes it happens. A periodic backup may be a solution for such issues.
11:26:53

But there is no extra fee we can give to have back-up for the server?
11:33:53

We do not make any backups for client's servers. So there is no additional fee.
11:34:08"

Permalänk
Inaktiv

Precis som supporten skriver så är det en dedikerad server du hyr av dem. De ansvarar för att servern fungerar och du ansvarar för driften av den. Och det inkluderar även att lägga upp en periodisk backup på egen hand.

Jag hade nog placerat den hos Online istället de har generellt bättre erbjudanden på hårdvaran och möjligheter till backup både via FTP och RPN-Rsync om du väljer att köra med business support hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastKvothe:

@Gwildor: Vi lagrar i princip konton med ljudfiler. Sen data sparad på vad folk gillar på sidan osv för att ge bättre tips. +betaltjänst och en sökmotor.
Att föra över all data och hemsidan till den nya servern förmodar jag att jag kan anlita någon till att göra ganska snabbt. Inte koll på hur man gör för att behålla domännamnet osv men det bör ju vara enkelt att lösa också.
Google drive verkar vara en lösning på backup.

Servern jag kollar på: € 51.47/mån
Intel Xeon E3-1270V3,
HDD2x HDD 4,0 TB SATA Enterprise,
RAM4x RAM 8192 MB DDR3 ECC,
SB49 (30 TB),
ID: 687610,
Traffic: Unlimited
Connection 1 Gbit/s-Port
Guaranteed Bandwidth 1 Gbit/s

Frågade supporten.
"
But there will be a backup of the data if the server gets broken?
11:23:54

And again the answer is no.
11:24:57

Well, my fear is to rent a server. Put all my data there and then it crashes and all member logg ins, data and so on from the site gets deleted.
11:24:57

Sometimes it happens. A periodic backup may be a solution for such issues.
11:26:53

But there is no extra fee we can give to have back-up for the server?
11:33:53

We do not make any backups for client's servers. So there is no additional fee.
11:34:08"

Skumt!
Kollar du bilden här https://www.n0.se/v/f/c2eff_skrmklipp2017-06-1412.15.58.png så ingår det om du hyr för det priset.
Det är inte säkert att backupen sker automatiskt utan du får uppgifter som du sedan ställer in själv.

Permalänk

@Gwildor:

Konstigt... kanske något nytt med att de tagit bort det?

Permalänk

@Gwildor: I vilket fall som helst så verkar ju google drive inte vara dyrt att ha backup med.

Permalänk

@anon244184: online? hittar dem inte

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Det du vill ha är alltså en server att ha en snabbt växande hemsida på?

Du kan hyra en server hos hetzner, men där måste du som sagt göra allt själv. Uppdateringar av servern, backup, etc etc etc. Jag använder hetzner själv och är väldigt nöjd med dem. Det du dock måste tänka på när du hyr en dedikerad server är att du hyr som en tom villa på en tomt. Det finns vatten och el indraget på tomten men inte in i huset. Du måste själv skaffa möbler, dra in el och vatten i huset (din hemsida = möbler, el och vatten = databaser
mm) och se till att det fungerar. Brinner din villa upp så är den borta, that's it. Såvida du inte köper en villa på andra sidan av gatan och varje natt gör en exakt kopia av den så att de som bor i villan (= dina användare) bara kan gå till backup-villan utan att märka någon skillnad.

Hyr du websitehosting istället som du gör nu hos fsdata så är det som ett hotellrum. Allt är redan färdigfixat, du tar med din packning (=hemsidan) in dit och det är bara för dina kunder att komma dit. Går något sönder i ditt hotellrum har de redan ett extra färdigt åt dig, de pekar om dina gäster dit och allt är klart.

Såklart inte en perfekt analogi men du förstår grejen.

Dedikerad är helt klart mer prestanda för pengarna, men om du är teknisk okunnig så är det kanske bättre att hyra in dig hos någon websitehoster istället. Alternativt att du känner någon typ it-tekniker eller så som kan göra grovjobbet åt dig för en slant.

Permalänk

@Atotal:

Faktiskt väldigt bra förklarat skulle jag säga! Tack!

Jag kommer nog hyra en dedikerad server. Letar efter en frilans person nu som kan göra grovjobbet och sätta upp automatiskt backup till mig. Hoppas på att få allt gjort innan Måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Här har vi nog svaret på era problem, men samtidigt så måste ni göra ändringar i eran applikation för att få ut någonting ifrån det. Om ni bara köper en EC2 server med en massiv EBS volym så kommer ni för eller senare få mer och mer problem.

Det ni bör kolla på är snarare att bygga om eran applikation så att ni kan utnyttja S3 för data lagringen, så kommer ni aldrig mer behöva oroa er för att storage tar slut. Det kommer även hjälpa er att skala och möjliggöra att bygga in redundans i eran applikation.

Som referenspunkt så kostar 200GB storage i S3 ungefär 50:- per månad, men sen tillkommer kostnad för både data access och EC2 servrar ("VPSer"). En stor vinst är ju att ni kommer att slippa betala mycket mer för CPU/RAM i den dedikerade servern som ni förmodligen inte kommer att utnyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BastKvothe:

@Atotal:

Faktiskt väldigt bra förklarat skulle jag säga! Tack!

Jag kommer nog hyra en dedikerad server. Letar efter en frilans person nu som kan göra grovjobbet och sätta upp automatiskt backup till mig. Hoppas på att få allt gjort innan Måndag.

Skulle rekomendera att ni försöker sätta upp er miljö under Azure eller AWS för att kunna nytja deras väldigt smidiga sätt att skala upp/ner er miljö efter behov, relativt billig lagring och möjlighet att sätta upp fler instancer automatiskt.

Permalänk
Medlem

Om ni vill göra det enkelt kan jag rekommendera cloudways som erbjuder managerad hosting via debit stora molnleverantörerna för en riktigt billig peng. Dedikerad server är helt uteslutet om ni inte har kompetensen in-house för att sköta underhållet, men likväl begränsar ni skalbarheten.

Förslagsvis skulle jag också sluta med lekmansfasoner där du själv roddar i något du inte är helt insatt i om du inte vill riskera er verksamhets överlevnad. Det finns många duktiga studenter, forummedlemmar och annat som för en billig peng hade kunnat hjälpa er att hitta rätt om ni inte har budget för att ta in en expert för att hjälpa er att planera för framtiden.

Ni bör inte planera för vad ni behöver idag, utan snarare hur ni möter efterfrågan om ett år och vad det kostar er att ta er dit från där ni är nu och i ert nästa planerade steg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om ni vill ha ett svensk företag. Så kan jag rekomendera Inleed. Dom är biliga jämfört med Svenska företag. Där kan man specialbeställa packet för ett bra pris.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Snusfri

Du är helt klart inne på rätt väg.
Anlita någon som kan sätta upp allt på en dedikerad server, sedan så har ni den hos lämpligt företag.

Kan tipsa om https://www.spacedump.se/colocation.html, dom är inte dom billigaste men dom är kunniga och riktigt stabila.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro