Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Osäker på om du skämtar?

Skrivet av keyser:

100% ökning från förra året, det är katastrof.

Jag tror en stor del av problemet är hela den allmänna egoismen som härjar, att man har endast en enda person i fokus, som är den viktigaste personen i på hela jorden. Allt man gör är baserat på det, inklusive att köra bil - alla andra är bara i vägen och borde anpassa sig efter den som är viktigast.

Den teorin är denna tråden ett bevis på.

Personligen tror jag att trafikbeteendet förändrats allt eftersom bilisterna märkt att det knappt
existerar trafikkontroller längre.
Ser man inte röken av hastighetskontroller tenderar högerfoten bli tyngre och tyngre.
Fast inte på Sweclockers då, där de flesta är körskollärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Om frågan är enkel borde ju svaret vare det också, men så är tyvärr inte fallet nu.

Man skall ju alltid anpassa sin hastighet till bl.a. skyltar, väglag, fordonet, sikt o.s.v.

Är det motorväg eller motortrafikled eller 2 + 1 väg?

Men man skall även, som det står i ordningsbotskatalogen undvika följande:

032A Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet / plötsligt bromsat / på annat sätt hindrat andra förares körning… 500:-

Vad som är överdrivet låg hastighet avgörs av polisen som är på platsen.

Men svaret på din fråga är Nej, du får inte böter för att köra 85 km/h på 110 km/h

Svar av POLISEN i Sverige. Är så förnbannat trött på idioter som ska tränga sig fram o ha så förbannat bråttom

Jag tog citatet från en polis! och jag skrev ingen hastighet utan helt enkelt att köra för sakta är också ett brott! så varför leka allan ballan? mr.know it all ? och skapa osämja? men det är som vanligt på swec alltid någon/några som du som sabbar alla trådar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Måste bara älska att folk tydligen inte vet hur man använder blinkers, speciellt i rondeller. Och att man kör 70-80 km/h på en 50-väg.

Glömde också nämna idioter som ligger ca 1 meter bakom bilen.

Bara nyfiken, då detta är något där regler ändrats, och många faktiskt har ganska dålig koll.
Vad är i din åsikt rätt sätt att använda blinkers i rondell?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Bara nyfiken, då detta är något där regler ändrats, och många faktiskt har ganska dålig koll.

Jag brukar blinka vänster om jag ska vänster. Blinkar ALLTID höger ut ur rondellen.
Gör jag rätt? Stör jag någon av mina medtrafikanter här på SweC?

EDIT: Blinkar inte vänster i flerfilig rondell om jag inte ska filbyta.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Rätt sätt är väl att blinka när man ska ut ur rondellen, men sen kan man ju underlätta för andra och då speciellt lastbilar, genom att blinka vänster om man ska vidare i rondellen...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Jag tog citatet från en polis! och jag skrev ingen hastighet utan helt enkelt att köra för sakta är också ett brott! så varför leka allan ballan? mr.know it all ? och skapa osämja? men det är som vanligt på swec alltid någon/några som du som sabbar alla trådar!

Hur fort är "köra för sakta" i km/h räknat? Det skrivs mycket om köra sakta men alla har sin egen tolkning som inte har stöd i någon lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Att man blinkar om man ska vänster INNAN man går in i rondellen, och att man ALLTID ska blinka åt höger när man ska ut. Ser väldigt många varenda dag som totalt struntar i dessa två.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Att man blinkar om man ska vänster INNAN man går in i rondellen, och att man ALLTID ska blinka åt höger när man ska ut. Ser väldigt många varenda dag som totalt struntar i dessa två.

Sedär. Detta är inte riktigt rätt. Du blinkar dig ur en rondell, men det finns inga krav på att blinka dig in. Vanligt fel.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Ge...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har inga problem med folk som kör lite för fort, men visar respekt och hänsyn i trafiken. Precis som jag inte har problem med folk som kör sakta om de vill.. Men om de då inte visar respekt för folk som vill köra i laglig hastighet eller fortare, så kan även de flyga och fara......
De är lika farliga som vansinnesförarna.. då de skapar farliga situationer.. istället för att underlätta och skapa ett bra trafikflöde.

Skrivet av DaBone:

Att köra 80-90km/t på en 70-väg är ju väldigt farligt i jämförelse att ligga 1 decimeter bakom i den farten.. Båda ger böter, men där även kortet kan tas för den andra......

Jag kan sträcka mig så långt till att hålla med om att vårdslös körning är det värsta, för den kan ske oberoende av hastighet. Men att sitta och försvara sitt eget olagliga beteende med att någon är värre, är precis det som gör i princip hela bil-sverige till hycklare. När ska folk börja stå för att de faktiskt bryter lagen?

Jag har inga problem att erkänna mina fel och brister - problemet i trafiken är folk som håller en olaglig körstil av princip och försöker rättfärdiga den.

Skrivet av Nickecs:

Du är en lika stor trafikfara om du omotiverat kör under hastighetsbegränsningen som om du kör för fort. Så du har ingen aning om vad du surrar om. Det är inte han som är galen, bara du som är felinformerad eller dragit en egen slutsats ur rumpan

Det man vill sträva efter är ett JÄMNT trafiktempo, där alla håller liknande hastighet. Det är hastighetsskillnaderna, INTE hastigheten i sig som skapar olyckor.

mvh yrkeschaufför

Jag är ledsen, men när du säger att du är yrkeschaufför så tar jag allt du säger per automatik som rent skitsnack, om du inte kan lägga fram en källa och presentera en tolkning av någon som är behörig. För om det finns några som kör fort och vårdslöst så är det yrkeschaufförer. Du kanske är extremt duktig på att köra bil tack vare ditt jobb, det gör dig dock inte extremt duktig på att tolka lagar och regler.

Skrivet av Hubertus:

Hur fort är "köra för sakta" i km/h räknat? Det skrivs mycket om köra sakta men alla har sin egen tolkning som inte har stöd i någon lagstiftning.

Här är ett exempel, uttalat av polisen: http://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4

"Ja, men det är en bedömning från fall till fall. Om man till exempel på motorväg skulle köra 30 km/tim där det är 110km/tim. Då anser jag att det är ett klart fall då det endast är fordon som går fortare än 40 km/tim som får framföras på motorväg."

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Något som väldigt många (de flesta?) verkar ha otroligt svårt att förstå är hastighetsskyltarnas innebörd, och även många andra vägskyltar också för den delen.

Hastighetsskyltarna visar vilken hastighet man MAXIMALT får hålla. Sedan är det rådande omständigheter som gör att man får anpassa hastigheten, men aldrig ÖVER den skyltade hastigheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Personligen tror jag att trafikbeteendet förändrats allt eftersom bilisterna märkt att det knappt
Ser man inte röken av hastighetskontroller tenderar högerfoten bli tyngre och tyngre.

Man måste vara ordentligt indoktrinerad svenne för att tro att hastigheten är ända viktiga. Fixering vid hastighetsbegränsningar är helt jävla absurd. Ibland går det köra säkert betydligt snabbare än vad skylten säger och ibland måste man köra vid lägra hastighet än skylten säger. Anpassa hastighet till rådande förhållanden ska det vara och inte följ blint begränsningar införda av folk som har inte ens körkort med tanke på hur de väljer hastighetsbegränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Sedär. Detta är inte riktigt rätt. Du blinkar dig ur en rondell, men det finns inga krav på att blinka dig in. Vanligt fel.

Visst finns det inget krav på innan man kör in, men man BÖR göra det för att visa sin avsikt, speciellt mot de som är mittemot dig som har väjningsplikt.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Dåligt ordval på att kalla det "vanligt fel". Det är inte fel att underlätta för sina medtrafikanter när lagen inte tvingar dig det. Tycker snarare det är dumt att strunta i vänsterblinkningen bara för att den tekniskt sett inte är obligatorisk.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Att det inte finns krav i lagen betyder det inte att det är dåligt att indikera. Allt som hjälper andra förstå vart du ska i en rondell hjälper. För inte så länge sedan så skulle man inte blinka höger om man körde "rakt" vilket kanske fungerar på en liten rondell men knappast på en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Å andra sidan får du inte köra så långsamt heller om inte "trafikförhållandena kräver det". "behöver inte vara lika koncentrerad om jag kör långsamt" är långt ifrån ett godtagbart argument...

Sen verkar det vara många här inne som jävlas med folk som kör för fort "för skojs skull". Du har ingen aning om bilen där bakom behöver in till akuten i ett livshotande läge, t ex.

Överlag, så stör jag mig mest på idioter inne i stan, tätort. Folk åker alldeles för fort förbi övergångsställen etc, sen sker de allra flesta olyckorna på övergångsställen just också.

Om de vill köra om mig på landsväg så kör till, men gör det säkert.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Säkrare vägar är de enda som gäller men de finns det inga pengar till istället slänger de upp en kamera!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Å andra sidan får du inte köra så långsamt heller om inte "trafikförhållandena kräver det". "behöver inte vara lika koncentrerad om jag kör långsamt" är långt ifrån ett godtagbart argument...

Sen verkar det vara många här inne som jävlas med folk som kör för fort "för skojs skull". Du har ingen aning om bilen där bakom behöver in till akuten i ett livshotande läge, t ex.

Överlag, så stör jag mig mest på idioter inne i stan, tätort. Folk åker alldeles för fort förbi övergångsställen etc, sen sker de allra flesta olyckorna på övergångsställen just också.

Om de vill köra om mig på landsväg så kör till, men gör det säkert.

Jag har själv fått betala höga böter på grund av att ha agerat "sjuktransport". Det är inget jag på något som helst sätt ångrar. Personen ifråga skulle med all sannolikhet inte finnas i livet idag om man hade fått invänta ambulanstransport.

Permalänk
Avstängd

Jag kör en hel del i jobbet och skulle gärna ha ett par blåa lampor i grillen som man kunde slå igång då och då. Skulle vara så skönt att se paniken hos framförvarande när de tittar i backspegeln och ser ljusen i grillen.
Jag tycker ändå att stressen och tokigheterna har blivit färre sen nya bilar med farthållare och adaptiv farthållare kommit ut på vägen, allra mest det senare.

Många klagar på de som kör i stan men jag skulle nog klaga mer på folk som cyklar och går i stan. De har ingen koll vad som händer i trafiken och förlitar sig till 100% att bilisterna ska se dem. Många med ögonen ner i sin telefon eller med lurar på sig.

Många av de som kör för fort är ägare till antingen BMW eller en Audi ska också sägas. Själv kör jag en trist Passat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Vet ni vad som står på en skylt vid infarten till en norsk rondell?

Max 8 varv

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Som många andra förare har det väl hänt att man töjt lite på hastighetsgränserna.
Sedan jag bytte bil senast har jag dock sällan gjort det. Jag har inte så bråttom.
Jag använder farthållare och då är det hur lätt som helst att hålla hastigheten.

Om folk utan anledning lägger sig i röven när det finns plats att köra om, då saktar jag också ner något.
Väldigt ofta är det Volvo-bilar, men BMW, Audi och Mercedes är inte uteslutna.
Apropå Volvo, så har jag sett ett antal sådana med släp som jag blivit omkörd av och nej jag har inte kört för sakta vid de tillfällena.
Fast det är som sagt inte bara Volvo-förare som ska ha skuld även om de enligt min erfarenhet är överrepresenterade.

Det har blivit så illa att jag har ett talesätt:
Hur fort man än kör blir man alltid omkörd av en Volvo.

Gällande trafiksituationen i övrigt, jag tog körkort 2001 och märkte stor skillnad på tempo redan de första fem åren.
Mycket mer stress, mycket mer hätsk körning. Skumt också att en del fordon saknar blinkers...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fast det är inte heller en ursäkt att köra för fort. Gemene man är inte utbildad till att köra i högre hastigheter och det går helt enkelt inte att ursäkta med akutfall. Det är därför det finns ambulans. Sen kan man väl säga vad man vill om tillgängligheten av dessa.

Dock kan jag se att man kunde lämna hänsyn till någon som hade bråttom av en sådan legitim anledning, men när de flesta kör för fort av ren princip så faller dessa bort. Skyll inte på den som saktar ned, felet är alla som kör för fort och vårdslöst.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag kan sträcka mig så långt till att hålla med om att vårdslös körning är det värsta, för den kan ske oberoende av hastighet. Men att sitta och försvara sitt eget olagliga beteende med att någon är värre, är precis det som gör i princip hela bil-sverige till hycklare. När ska folk börja stå för att de faktiskt bryter lagen?

Jag har inga problem att erkänna mina fel och brister - problemet i trafiken är folk som håller en olaglig körstil av princip och försöker rättfärdiga den.

Problemet som jag ser det, är att jag vill köra lagligt, men det går inte. Pga. av alla sniglar i trafiken...

Det finns dock de som har ett liv och som mig har ett uppgjort schema varje dag. Vid en viss tidpunkt ska jag vara på ett speciellt ställe..
Schemat fungerar klockrent, om man kan hålla hastigheten, men sabbas totalt varje dag av alla dessa pensionärer/söndagskörare som envisas att ligga 20-40km/t under hastighetsbegränsningen och vägrar släppa förbi.
Har sett samma stollar vägra släppa förbi både poliser och ambulanser, väggrenen är något väldigt farligt och som man måste hålla sig långt borta ifrån. Mittlinjen är deras trygga plats i tillvaron.
Ska man bara korta sträckor spelar det ju ingen större roll tidsmässigt, men jag åker 30-50mil per dag och då blir det ganska mycket..

Jag erkänner också mina fel och brister och har inga problem med det. Tar polisen mig, så har de numera väldigt fina bevis i min dashcam.... om de nu får ta den i beslag.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Från någon som håller på att ta körkort (Övningskör). Har inte börjat på en körskola ännu.
Är alltid så himla rädd när jag kör på motorvägar så om det är max 80 kör jag i 60 eller 70.
I stora rondeller med flera filer får jag alltid panik.

Någon som har tips på hur man inte ska vara så rädd och osäker i trafiken?

Mvh en som inte fått kärringstopp på några månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Problemet som jag ser det, är att jag vill köra lagligt, men det går inte. Pga. av alla sniglar i trafiken...

Det finns dock de som har ett liv och som mig har ett uppgjort schema varje dag. Vid en viss tidpunkt ska jag vara på ett speciellt ställe..
Schemat fungerar klockrent, om man kan hålla hastigheten, men sabbas totalt varje dag av alla dessa pensionärer/söndagskörare som envisas att ligga 20-40km/t under hastighetsbegränsningen och vägrar släppa förbi.
Har sett samma stollar vägra släppa förbi både poliser och ambulanser, väggrenen är något väldigt farligt och som man måste hålla sig långt borta ifrån. Mittlinjen är deras trygga plats i tillvaron.
Ska man bara korta sträckor spelar det ju ingen större roll tidsmässigt, men jag åker 30-50mil per dag och då blir det ganska mycket..

Jag erkänner också mina fel och brister och har inga problem med det. Tar polisen mig, så har de numera väldigt fina bevis i min dashcam.... om de nu får ta den i beslag.

Fast schemat fungerar ju uppenbarligen inte klockrent om du inte har tagit i beräkningen att det finns andra trafikanter. Att hålla hastighetsbegränsningen är varken garanterat eller ett krav. Då är det ju absolut inte "söndagsåkare" som är problemet, eftersom du säkert har större problem med släp och lastbilar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Från någon som håller på att ta körkort (Övningskör). Har inte börjat på en körskola ännu.
Är alltid så himla rädd när jag kör på motorvägar så om det är max 80 kör jag i 60 eller 70.
I stora rondeller med flera filer får jag alltid panik.

Någon som har tips på hur man inte ska vara så rädd och osäker i trafiken?

Mvh en som inte fått kärringstopp på några månader

Har du en "övningskörningsskylt" tydligt ditsatt på bilen, så kan du köra den hastighet du känner är lämplig, så länge du inte kör för fort...
Sen finns det alltid folk som vill dumma sig och stressa, men det är bara att ignorera och försöka släppa förbi.

Kommer ihåg när jag övningskörde för första gången och det kom en stor långtradare och la sig 1 meter bakom, trots att det var en lång raksträcka och han kunde köra om. Fortsatte lugnt och svängde in på en parkeringsficka längre fram, för att få honom att passera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fast schemat fungerar ju uppenbarligen inte klockrent om du inte har tagit i beräkningen att det finns andra trafikanter. Att hålla hastighetsbegränsningen är varken garanterat eller ett krav. Då är det ju absolut inte "söndagsåkare" som är problemet, eftersom du säkert har större problem med släp och lastbilar.

Har faktiskt inte större problem med släp och lastbilar, då de oftast brukar lägga sig i väggrenen och visa hänsyn.........

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till alla de som närmast kräver att få kört så fort det är tillåtet. Hur gör ni på vintern? Det kanske är ni som kör av och trasslar till det för snöröjarna?

Permalänk
Medlem

Ni kör ju på som idioter i denna tråd...

Skämt åsido så är nog ödmjukhet nyckeln till överlevnad oavsett om det är i en tråd eller i en fil.

Efter en del körning i Malmö så inser man att "idioten" snarare är regeln än undantaget och att en lugn anpassning måste göras efter det.

Permalänk
Medlem

Två fel gör inte ett rätt, i synnerhet i trafiken där vi endast har skyldigheter.

Det mänskliga egot är dock känsligt, och kan ta sig uttryck i olika former :/