Windows 10 och påtvingad Adobe Flash?

Permalänk
Medlem

Windows 10 och påtvingad Adobe Flash?

Jag har efter många om och men tvingats till att använda mig av Windows 10 nu och upptäcker att det finns en ikon bara för flash in kontrollpanelen. Mina google fu skills ger mig inte mycket på benen men det verkar som att de flesta tycker "ingen big deal". Jag som istället är väldigt mån om att inte ha uppenbara säkerhetsbrister i mitt system vill absolut inte ha något flash installerat på min dator.

Är det verkligen så att ingen annan bryr sig om att de tvingas på flash i windows 10?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Inaktiv

Var lika i tidigare Windows-versioner, fanns en Flash-ikon i kontrollpanelen. Vill du inte ha Flash, installera det inte och avinstallera det om det ändå dyker upp med någon mjukvara i systemet.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Den finns inte i "program och funktioner" och ikonen i kontrollpanelen kan man inte göra så mycket mer än förutom inställningar för flash. Det är således inte "bara att avinstallera". Det kommer med windows 10 för mig.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Du behöver inte använda det. Ställ in IE och Edge att inte använda det bara.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Nej det duger inte, bort ska det.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Jag har efter många om och men tvingats till att använda mig av Windows 10 nu och upptäcker att det finns en ikon bara för flash in kontrollpanelen. Mina google fu skills ger mig inte mycket på benen men det verkar som att de flesta tycker "ingen big deal". Jag som istället är väldigt mån om att inte ha uppenbara säkerhetsbrister i mitt system vill absolut inte ha något flash installerat på min dator.

Är det verkligen så att ingen annan bryr sig om att de tvingas på flash i windows 10?

Den Flash-version som följer med (och uppdateras med) Windows 10 är såvitt jag vet specifik för Edge. Om du stänger av Flash i Edge så är det nog så nära du kommer att vara av med Flash.
MS verkar dessutom arbeta för att på sikt göra sig av med Flash, om man ser till t.ex. förändringarna i den senaste stora uppdateringen: https://blogs.windows.com/msedgedev/2017/05/04/improvements-e...

Det är väl ganska så samma lika som att Google Chrome också levereras med en egen version av Flash, och där Chromes inställningar gällande när Flash tillåts ändrats över tid till att bli alltmer restriktivt.

Om man ser till att många fortfarande använder någon site som kräver Flash och att Adobe på något outgrundligt sätt är helt oförmögna att automatisera installation av uppdateringar så tycker jag att ovanstående nog trots allt är bättre för säkerheten överlag än att låta folk installera Flash och sedan sköta uppdateringar (läs: förmodligen ha flera år gamla versioner installerade).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

@Petterk: Nej det duger inte, bort ska det.

WU kommer ju återinstallera det om du tar bort det genom att bara ta bort filerna.

DISM verkar fungera däremot. Pröva ta bort programmet den vägen. Typ något i stil med dism /online /remove-package /packagename:program. Exakt paketnamn eller katalog kommer skilja beroende på vilken version som är installerad.