Permalänk
Medlem

Nyckellös bil - skydda nyckeln?

Hej,
Har införskaffat en ny bil, som är "nyckellös".. Eller rättare sagt är nyckeln en liten radiosändare, som kan ligga kvar i fickan.
I och med att jag är lagd åt det lite paranoida hållet och följer med i nyheterna, så har jag insett att det är "ganska" lätt att sno sådana här bilar.

När man är hemma, så är det ju lätt att "skärma av" nycklen, typ lägga den i micron eller i en sluten plåtburk.
Men när jag har den i fickan då?
Finns det hållare för nyckeln, likt de plånböcker som kommer nu som blockerar NFC-korten (våra nya fina osäkra bankkort)?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

På vad sätt skulle det vara enklare att sno bilen?

Visst om du står jämte bilen och den är upplåst, så kan ju någon hoppa in och köra iväg.. Men de kommer ju inte så värst långt, då bilen känner av att nyckeln inte är i närheten längre. Då stannar den.
Själv måste jag stå jämte den dörr jag vill öppna, för att kunna låsa upp. Det går inte att jag står på ena sidan och någon försöker öppna en dörr på andra sidan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du vet att bilen stänga av sig om den är x antal m ifrån nyckeln eller?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Införskaffa en liten faraday-påse?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Du har väl försäkring?

Annars kan man köpa skyddade plånböcker och annat, har ingen aning om hur eller enns om de funkar överhuvudtaget. Eller gör en sådan här och klä med folie: https://www.youtube.com/watch?v=pkalXaZG0F8

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Det stämmer inte på alla bilar och det man är rädd för är att någon läser koden genom väggen och återskapar den med en dator. Vips har du en extra nyckel som funkar att starta bilen med.
Skaffa ett nyckelskåp i metall lite längre in i huset/lägenheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@DaBone Tror han syftar på att man kan kopiera nyckeln.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du har väl försäkring?

Tiden jag skulle spara på att inte behöva låsa upp bildörren, osv kommer aldrig att justifiera den tid jag skulle behöva lägga ner på att kontakta försäkringsbolaget om bilen blev stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Visst om du står jämte bilen och den är upplåst, så kan ju någon hoppa in och köra iväg.. Men de kommer ju inte så värst långt, då bilen känner av att nyckeln inte är i närheten längre. Då stannar den.
Själv måste jag stå jämte den dörr jag vill öppna, för att kunna låsa upp. Det går inte att jag står på ena sidan och någon försöker öppna en dörr på andra sidan..

Skrivet av Bernd_P1:

Beror helt på bilen, för det första så är det inte säkert att ha en sån funktion, så bilen stannar bara inte hur som helst.

Skulle den bara "stänga av sig" mitt i en kurva så skulle man nog ligga illa till.

Detta handlar ju inte om bara stöld, utan även om nyckeln skulle sluta fungera av något skäl mitt i färden...

Vet att mina egna bilar jag haft med keyless har fungerat hur bra som helst utan att ha nyckeln i närheten, sen att det piper som ett brandalarm är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Radio attack lets hackers steal 24 different car models

och så vidare...

Permalänk
Medlem

Det är inget att oroa sig för alls, risken att något händer är väldigt låg. Oroa dig mer för att bli påkörd istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Skrivet av Bernd_P1:

En bil kan ju inte bara stanna hur om helst, vad hade hänt om den någon gång hade "tappat anslutningen" till nyckeln under körning? Det finns ju de som faktiskt har testat detta: https://www.youtube.com/watch?v=ZSxubcxxXS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inget att oroa sig för alls, risken att något händer är väldigt låg. Oroa dig mer för att bli påkörd istället.

Men kan man vidta åtgärder som inte krånglar till livet allt för mycket så är det ju lika bra. Blir bilen stulen av någon är det ju besvärligt innan man fått det löst med försäkringen. Ska man till jobbet vill man ju bara kunna sätta sig och åka inte ringa försäkringsbolaget först, vänta på ersättningsbil/taxi och sedan åka.
Får man sedan tillbaka bilen vet man ju inte vad dom har gjort i den. Dessutom bidrar det ju till högre försäkrings premier om bolagen får utgifter.

Jag funderar på om man kan avaktivera funktionen? Eller om reservnyckeln är en simplare version så kanske du kan köra med den istället. Själv tyckte jag det var en väldigt smidig funktion när jag hade en lånebil i sommras men efter allt man läst i nyheterna osv så vet jag inte om jag vill ha det i min nästa bil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@Andreaz1: Men nu testade han i videon att faktiskt stänga av bilen på knappen och inte att vara utom räckhåll för fob:en.
Att köra iväg utan fob:en är inga problem om bilen har kontakt med den vid start.
Kollegan lyckades med detta och bilen rullade ett par hundra meter tills han stannade vid en korsning och sen kom han inte längre då tändningen stängde av sig när han stod still.
Var bara att snällt knalla tillbaka till kontoret och hämta fob:en.

Exakta förfarande skiljer sig garanterat mellan märken och modeller men att stänga av tändningen under färd är i inte farligt.
Får väl testa själv någon dag när jag har tid över

Permalänk
Medlem

Chansen att någon just snor din bil är lägre än att bli biten av en haj i Sverige. Ingen är intresserad av din bil, tro mig. Ifall du då inte bor bredvid en potential bankrånare som planerar på att göra ett rån o finner din bil attraktiv för rånet, och ifall detta händer har du försäkring som täcker. Finns mycket viktigare saker o tänka på än någon som kommer kopiera just din nyckel.

Permalänk
Medlem

Enkelt: forma en liten påse/säck av aluminiumfolie och ha nyckeln i den, det är standardtipset.

Enkelt att testa om det fungerar också - försök låsa upp när du står nära bilen, det ska förstås inte gå alls.

Nackdelen är förstås att du måste ta ut nyckeln ur påsen så fort du behöver den, vilket för mig är tillräckligt osmidigt för att jag inte ska orka köra med den här metoden.

Skrivet av Bernd_P1:

Har haft tre olika "nyckellösa" bilar sedan 2010 och ingen av dem har haft den funktionen, så nej, det gäller inte generellt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Chansen att någon just snor din bil är lägre än att bli biten av en haj i Sverige. Ingen är intresserad av din bil, tro mig. Ifall du då inte bor bredvid en potential bankrånare som planerar på att göra ett rån o finner din bil attraktiv för rånet, och ifall detta händer har du försäkring som täcker. Finns mycket viktigare saker o tänka på än någon som kommer kopiera just din nyckel.

Det beror alldeles på vilken bil det är. Särskilt populära tyska märken utsätts ofta för stölder där bilen körs ut ur landet och sedan slaktas för att kunna säljas i delar (reservdelar alltså). Vill minnas att det är rätt vanligt i någon av baltstaterna, tror det var Estland.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det beror alldeles på vilken bil det är. Särskilt populära tyska märken utsätts ofta för stölder där bilen körs ut ur landet och sedan slaktas för att kunna säljas i delar (reservdelar alltså). Vill minnas att det är rätt vanligt i någon av baltstaterna, tror det var Estland.

Jo men såna bilar har man oftast inte parkerade på gatan eller så. Såna bilar har man väl oftast i garage..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jo men såna bilar har man oftast inte parkerade på gatan eller så. Såna bilar har man väl oftast i garage..

Jag menade inte dyrgripar, utan t.ex. Volkswagen. Ganska vanligt med bildelsstölder från Volkswagenkärror men även BMW om jag minns rätt.

Denna typ av stölder har ökat kraftigt på senare tid.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men kan man vidta åtgärder som inte krånglar till livet allt för mycket så är det ju lika bra. Blir bilen stulen av någon är det ju besvärligt innan man fått det löst med försäkringen. Ska man till jobbet vill man ju bara kunna sätta sig och åka inte ringa försäkringsbolaget först, vänta på ersättningsbil/taxi och sedan åka.
Får man sedan tillbaka bilen vet man ju inte vad dom har gjort i den. Dessutom bidrar det ju till högre försäkrings premier om bolagen får utgifter.

Jag funderar på om man kan avaktivera funktionen? Eller om reservnyckeln är en simplare version så kanske du kan köra med den istället. Själv tyckte jag det var en väldigt smidig funktion när jag hade en lånebil i sommras men efter allt man läst i nyheterna osv så vet jag inte om jag vill ha det i min nästa bil.

Varför det? Det finns massvis med risker som är högre och dessutom ger värre konsekvenser som du inte bryr dig om så varför skall du bry dig om den här risken? Bilen är bara en pryl som dessutom är försäkrad, att någon snor den på detta vis är väldigt ovanligt och dessutom blir den ersatt om det nu sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför det? Det finns massvis med risker som är högre och dessutom ger värre konsekvenser som du inte bryr dig om så varför skall du bry dig om den här risken?

Varför inte? Bryr man sig om det fixar man det annars inte. Spelar ju inte någon roll att det finns andra risker

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Känner inte till någon modern modell inom väst som stannar om den tappar kontakt med nyckeln. Skulle skapa alldeles för många stämningar om detta hade skapat följdkostnader eller olyckor.

Däremot så kan bilen varna inne i kupén om den tappar kontakt med nyckeln.

Principen för att stjäla dessa bilar är enkel:
En person står vid bilen med en sändare/mottagare på 3 olika frekvenser.
En person står bredvid bilägaren inne i t.ex. köpcentrat med en sändare/mottagare på 3 olika frekvenser.

1 frekvens går åt för att skicka originalsignalen mellan gärningsmännen. 2 frekvenser går åt för att(i alla fall tyska) nycklar använder olika frekvenser för sändning/mottagning.

Bilen tror helt enkelt att ägaren står bredvid bilen. Gärningsmannen bredvid originalnyckeln avlägsnar sig och den andra kör bilen så långt som det krävs innan man stänger av motorn.

Behövs inga kunskaper inom matematik eller kryptografi.

Så lösningen på problemet är att nyckeln går slå av/på. Då är nyckeln enbart aktiv när dess rättmätiga nyttjare vill låsa upp/köra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför inte? Bryr man sig om det fixar man det annars inte. Spelar ju inte någon roll att det finns andra risker

Det rationella vore ju att lägga sin tid/energi på att oroa sig för och minimera de mer troliga och värre riskerna först, när det är gjort kan man ju fortsätta till de mindre sådana. Om man nu är orolig för sådana saker, jag själv hade nog snarare lagt energin på att hantera den irrationella rädslan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the_weird:

@Andreaz1: Men nu testade han i videon att faktiskt stänga av bilen på knappen och inte att vara utom räckhåll för fob:en.

Jag vet inte om du tittade på videon men det var ju inte alls det han gjorde. Först provade han att slänga ut den under färd och sedan efter att han startade bilen men innan han körde iväg, i båda fallen fungerar bilen tills tändningen stängs av.

Skrivet av the_weird:

Exakta förfarande skiljer sig garanterat mellan märken och modeller men att stänga av tändningen under färd är i inte farligt.
Får väl testa själv någon dag när jag har tid över

Beror väl på hur du definierar "under färd". Stående vid ett rödljus som din kollega, inte så farligt nej. Jag känner någon vars bil dog under körning på motorvägen och då är det desto värre eftersom rattlåset går i och du förlorar väl även bromsservon. Att det skulle hända bara för att bilen tappar kontakten med nyckeln är ju inte acceptabelt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aktsu:

Det rationella vore ju att lägga sin tid/energi på att oroa sig för och minimera de mer troliga och värre riskerna först, när det är gjort kan man ju fortsätta till de mindre sådana. Om man nu är orolig för sådana saker, jag själv hade nog snarare lagt energin på att hantera den irrationella rädslan.

Vad är det för risker du tänker på då? Att krocka? Din lösning är då att sluta köra bil helt och hållet?

Förstår inte poängen med dina inlägg i tråden. Vill TS öka säkerheten och känner att tiden är värt det, varför försöka komma med konstiga motargument?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad är det för risker du tänker på då? Att krocka? Din lösning är då att sluta köra bil helt och hållet?

Förstår inte poängen med dina inlägg i tråden. Vill TS öka säkerheten och känner att tiden är värt det, varför försöka komma med konstiga motargument?

Det beror ju helt på hur TS bor och var TS parkerar, skulle våga påstå att andelen bilar som stjäls när TS har nyckeln i fickan är långt lägre än andelen som stjäls på andra sätt.

Visst kan vi alla ge TS tips om hur han kan lösa ett ickeproblem men är det vad som är att föredra? Jag själv skulle i var fall föredra att någon hjälper mig inse att det inte är någonting att oroa sig för.

Permalänk

@Andreaz1: Notera dock att jag skrev tändningen. Att aktivera rattlåset är givetvis förenat med livsfara!
Antingen har du uppdaterat länken eller så ballade youtube ur då videon jag fick upp var https://www.youtube.com/watch?v=i-GsIPBEnp8 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av drmagoo:

Hej,
Har införskaffat en ny bil, som är "nyckellös".. Eller rättare sagt är nyckeln en liten radiosändare, som kan ligga kvar i fickan.
I och med att jag är lagd åt det lite paranoida hållet och följer med i nyheterna, så har jag insett att det är "ganska" lätt att sno sådana här bilar.

När man är hemma, så är det ju lätt att "skärma av" nycklen, typ lägga den i micron eller i en sluten plåtburk.
Men när jag har den i fickan då?
Finns det hållare för nyckeln, likt de plånböcker som kommer nu som blockerar NFC-korten (våra nya fina osäkra bankkort)?

Har funnits i bilar i snart 20 år nu.
Aldrig hört talas om några problem med det.
Bilen fattar omedelbart om nyckel inte är i bilen (eller har slut på batteriet) och ger ett felmeddelande, men stängs såklart inte av.
Bilen kan inte heller startas om inte nyckel fysiskt är inuti bilen.
Inte heller är räckvidden utanför bilen mer en max 1 Meter eller liknande.
Så knappast nån risk att bli av med bilen om inte nyckeln finns där

Och att nån skulle läsa av nyckeln ?
Vad jag vet så byter nyckeln/bilen kod varje gång du använder dom, och allt är rejält krypterat.

Men det är ju klart, det kanske finns nån mindre nogräknad tillverkare som fuskar med säkerheten.

Permalänk
Medlem

Det är så mycket felaktigheter i denna tråden....

En släkting till mig fick nästan sin Range Rover SVR stulen p.g.a just detta. Allt fångades på video och tjuvarna lyckades sätta sig i bilen men fick aldrig igång den. Teknikerna från polisen sa till honom att han hade tur att de gav sig på Range Rovern, för hans BMW bredvid hade de kunnat köra iväg med direkt enligt dem. Samma kväll blev hans bekants Audi Q7 istället stulen men hittades långt ut på landet där tjuvarna gömmer bilarna och låter stå några dagar för att vara säkra på att bilen ej har GPS inmonterat.

Man kan visst köra iväg utan nyckeln, så länge motorn är igång och du tankar med motorn igång kan du fortsätta köra. Detta gäller de större biltillverkarna så som BMW, Audi, Mercedes etc.

Du kan vara relativt lugn då man i princip bara ger sig på bilar i den övre prisklassen. Min släktings BMW är i 600-700Tkr klassen men de tittade inte ens på den enligt övervakningsfilmer utan man var helt fokuserad på Range Rovern.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aktsu:

Det beror ju helt på hur TS bor och var TS parkerar, skulle våga påstå att andelen bilar som stjäls när TS har nyckeln i fickan är långt lägre än andelen som stjäls på andra sätt.

Visst kan vi alla ge TS tips om hur han kan lösa ett ickeproblem men är det vad som är att föredra? Jag själv skulle i var fall föredra att någon hjälper mig inse att det inte är någonting att oroa sig för.

Det är bevisligen inte ett ickeproblem i och med att det existerar. Att andra risker är större (som man dessutom inte kan göra något åt) spelar väl ingen roll?

Skrivet av Svensktiger:

Har funnits i bilar i snart 20 år nu.
Aldrig hört talas om några problem med det.
Bilen fattar omedelbart om nyckel inte är i bilen (eller har slut på batteriet) och ger ett felmeddelande, men stängs såklart inte av.
Bilen kan inte heller startas om inte nyckel fysiskt är inuti bilen.
Inte heller är räckvidden utanför bilen mer en max 1 Meter eller liknande.
Så knappast nån risk att bli av med bilen om inte nyckeln finns där

Och att nån skulle läsa av nyckeln ?
Vad jag vet så byter nyckeln/bilen kod varje gång du använder dom, och allt är rejält krypterat.

Men det är ju klart, det kanske finns nån mindre nogräknad tillverkare som fuskar med säkerheten.

Det spelar ingen roll om det är krypterat i och med att man bara kopierar signalen. Det är en busenkel MITM-attack.
Med "mindre nogräknad", räknar du in Audi, Citroen, Ford, BMW, Toyota, Volkswagen osv osv där? De är bevisat sårbara nämligen, se bara inlägget från @Gropenator till exempel.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.