Permalänk

Laptop för ekonomistudier

Hej! Kommer till hösten att påbörja mina ekonomistudier och är därav i behov av en Smidig laptop att använda. Tror inte utbildningen kräver något monster till dator(har en stationär hemma isf) så vad jag är ute efter är som sagt en smidig dator, gärna sett till både användbarhet som portabilitet(dvs ingen släpbar). Hade tänkt mig en 14 tum, alternativt 13.3 (för små?) eller 15.6 (för tung?). Är det lönt att köpa nu när sommarkampanjerna börjar dra igång eller ska man vänta till erbjudande i samband med skolstart, samt förslag på vilken man ska satsa på? BUDGET ~ 9000 kr.

Permalänk
Avstängd

Du har ett val att göra.
Skall du schteka behöver du en mycket större spellapp. Skall du spela American psycho i framtiden i megastädernas finanskvarter duger inget annat.
Skall du däremot vara ekonomekonom så räcker en dator på 3000 på realisation. Ju större skärm desto bättre. Resterande 6000 investerar du i annat. Lär dig grundläggande Python för att komplettera Excel-arken.

Så bakåtslickat hår eller snagg?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Du har ju enklare alternativ som t.ex. Chromebook men tror inte att det riktigt passar ditt ändamål.
Hade nog helst kikat på en större skärm, SSD disk, 8GB+ ram och iallafall en i5:a!

En beggad Mac kanske kan vara något?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av wereaz:

Du har ett val att göra.
Skall du schteka behöver du en mycket större spellapp. Skall du spela American psycho i framtiden i megastädernas finanskvarter duger inget annat.
Skall du däremot vara ekonomekonom så räcker en dator på 3000 på realisation. Ju större skärm desto bättre. Resterande 6000 investerar du i annat. Lär dig grundläggande Python för att komplettera Excel-arken.

Så bakåtslickat hår eller snagg?

Tänkte köra backslick à la sturep och en Mac för 30k då nej men skämt åsido så absolut hade en dator för 3k räckt men tro det eller ej men är faktiskt lite av en nördig ekonom(de finns ja) så vill ja lite trevliga grejer att roa mig med under tiden om jag får för mig att spela lite. Sen tenderar kvaliteten att vara högre ju längre upp du klättrar i pris. Tipset om Python tackar jag för, redan kollat så smått på det faktiskt, någon bra guide du kan gå i god för?

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Du har ju enklare alternativ som t.ex. Chromebook men tror inte att det riktigt passar ditt ändamål.
Hade nog helst kikat på en större skärm, SSD disk, 8GB+ ram och iallafall en i5:a!

En beggad Mac kanske kan vara något?

Chromebook o Mac är nog inte riktigt mon grej tyvärr. i5a, 8gb ram och 256gb ssd är krav, helst med en vikt på runt 1,3 kg för bekvämlighetens skull. Lutar åt någon av Asus pure modeller faktiskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av getenralf:

Tänkte köra backslick à la sturep och en Mac för 30k då nej men skämt åsido så absolut hade en dator för 3k räckt men tro det eller ej men är faktiskt lite av en nördig ekonom(de finns ja) så vill ja lite trevliga grejer att roa mig med under tiden om jag får för mig att spela lite. Sen tenderar kvaliteten att vara högre ju längre upp du klättrar i pris. Tipset om Python tackar jag för, redan kollat så smått på det faktiskt, någon bra guide du kan gå i god för?

Läs på om alternativkostnader innan du köper dator. Om du skall spela kan en billig lapp och en fetare stationär vara en bättre lösning. Annars kan du simulera recession och lågkonjunktur och tvinga dig att spara till en större dator.

Jag har inte någon specifik rekommendation. Det finns gratis-pdf runt på nätet. Alltså inte torrent utan legitima böcker. När du blir student kan du även ladda ner via pdf-böcker via universitetsbibliotekens interna system. Vid de flesta svenska lärosäten kan man ladda ner från amerikanska universitet. Dessa kan jag gå i god för.

Ekonomirelaterat är filinläsning, csv-manipulering (fil-format) med paketen matplotlib, bokeh, numpy och så vidare. De är specialbibliotek för att hantera datormängder samt presentera dem visuellt. För mindre datamängder räcker Excel, men vid riktigt stora mängder dör Excel av overhead. Är du duktig på matematik kan du kontrollera att Python inte fuskar med beräkningarna.

Skall du bli modern moln-datorerare kan du titta till R som är ett statistikspecifikt programmeringsspråk. De har en molnvariant där du kan distribuera beräkningar på flera kärnor, exempelvis AWS eller Azure eller varför inte den stora koncernens egna serverpark som konsultas av IBM eller HP?

Även Python har molnpaket, men R är direkt lättare vad avser statistik.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skrivet av wereaz:

Läs på om alternativkostnader innan du köper dator. Om du skall spela kan en billig lapp och en fetare stationär vara en bättre lösning. Annars kan du simulera recession och lågkonjunktur och tvinga dig att spara till en större dator.

Jag har inte någon specifik rekommendation. Det finns gratis-pdf runt på nätet. Alltså inte torrent utan legitima böcker. När du blir student kan du även ladda ner via pdf-böcker via universitetsbibliotekens interna system. Vid de flesta svenska lärosäten kan man ladda ner från amerikanska universitet. Dessa kan jag gå i god för.

Ekonomirelaterat är filinläsning, csv-manipulering (fil-format) med paketen matplotlib, bokeh, numpy och så vidare. De är specialbibliotek för att hantera datormängder samt presentera dem visuellt. För mindre datamängder räcker Excel, men vid riktigt stora mängder dör Excel av overhead. Är du duktig på matematik kan du kontrollera att Python inte fuskar med beräkningarna.

Skall du bli modern moln-datorerare kan du titta till R som är ett statistikspecifikt programmeringsspråk. De har en molnvariant där du kan distribuera beräkningar på flera kärnor, exempelvis AWS eller Azure eller varför inte den stora koncernens egna serverpark som konsultas av IBM eller HP?

Även Python har molnpaket, men R är direkt lättare vad avser statistik.

<div style="position:relative;height:0;padding-bottom:56.25%"...

Jo har son sagt en duglig stationär för tyngre spel. Men tusen tack för din hjälp med det andra och för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar, uppskattas verkligen! Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Det räcker med en surface pro eller liknande, du kommer inte göra annat än att skriva text i word och möjligen enstaka exceldokument på majoriteten av de svenska universiteten.

Permalänk
Medlem

Tror att asus är ett bra bet:
https://www.dustinhome.se/product/5010978688/zenbook-ux330ca-...

T.ex., där får du en större SSD, IPS panel, 1.2kg samt 8GB RAM. Sen så ser datorn fantastiskt snygg ut också!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Det räcker med en surface pro eller liknande, du kommer inte göra annat än att skriva text i word och möjligen enstaka exceldokument på majoriteten av de svenska universiteten.

Tror du 4gb ram o en i3a räcker eller ska man köra på 8 gb o i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av getenralf:

Tror du 4gb ram o en i3a räcker eller ska man köra på 8 gb o i5?

Personligen hade jag gått på i5an eftersom 4gb ram är för lite till Windows... den är rappare, använder en sådan själv varje dag.