Kalibrering av ny oled - Lurendrejeri?

Permalänk
Bildexpert 📺

Fasen, alltså, måste ni diskutera mina kärnämnen samma kväll som jag går på semester?

Så kvällens sista:

(4.) Vad är "ISF-kalibrering"?

Det finns inget som heter "ISF-kalibrering". ISF är en organisation som utbildar och förvaltar verktyg för hur man ska kalibrera och kvalitetssäkra bild. Det man kalibrerar mot är alltså rådande standard, det vill säga Rec.709 i de flesta fall.

Man kan utbilda och certifiera sig hos ISF och det hålls regelbundet kurser över hela världen. Jag är ISF-certifierad och jag även utbildare, informellt är jag co-teacher. Det vill säga, skulle du ISF-certifieras i Sverige är det troligtvis jag som kommer att rätta ditt prov.

I Sverige har vi halkat efter på området. Det kom en rush med Pioneer-plasmavågen på slutet av 00-talet. Sedan dog det lite grann men har växt sig stort utomlands, något som också märks på att fler sajter testar TV bättre och bättre. Men annars i sverige är de få butiker och säljare som valt att gå vidare. Vi har mest ISF-utbildat inom branschen.

Ett konsumentföretag har valt att gå en annan väg och det är Media Markt där jag med kollega har certifierat över 100 personer. Deras kursupplägg är också utökat med fler kursdagar, bättre tillgång till utrustning samt ett praktiskt kalibreringsprov som inte finns i den internationella certifieringen. MM följer också ISF-upplägget där du får en kalibreringsrapport, de använder kontrollerad utrustning för såväl mätare (Chroma C6) som signalkälla (Videoforge).

Så ja: Media Markts tjänst för kalibrering är genuin.

Är man tveksam på en butik är det lätt att kontrollera:

1. Be om att få se på kalibreringsrapporten för den TV de påstår är kalibrerad

2. Fråga om de kan mäta hur ljusstark en TV är. Utrustningen är väldigt portabel.

Sedan är det förstås en öppen fråga om Är kalibrering något för mig? Visst, det är ett fritt val att se fel färger. Man kanske inte bryr sig eller kanske inte kan bry sig därför att man har nedsatt färgseende. Fast jag hoppas någon är lite klokare på vad kalibrering är och inte är i alla fall.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Inget fel att kalibrera någonting, men det är lurendrejeri att ta betalt för det när det ändå inte går att se skillnad i blindtest.
Så fippla på alla

Ojo, Skillnader går det definitivt att se. Man kan ställa upp fem likadana apparater från samma fabrikspall, inte röra ett enda reglage och de kommer att visa fem lite olika bilder. Ingen av dem rätt.

Att se skillnad på kalibrerad och icke-kalibrerad i betydelsen direkt-ur-kartong är en milsvid skillnad. Däremot kanske många som ser den jämförelsen, likt på golvet på Media Markt, inte kan avgöra vilken som är kalibrerad och inte eftersom man inte har någon referenspunkt. Man går på den biologiska hårdkodningen och prioriterar högsta ljusstyrka och starkaste färger som "bäst".

Fast ger man personerna en referenspunkt, likt en spegel och en videokamera kopplad till båda apparaterna, brukar det bli uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ojo, Skillnader går det definitivt att se. Man kan ställa upp fem likadana apparater från samma fabrikspall, inte röra ett enda reglage och de kommer att visa fem lite olika bilder. Ingen av dem rätt.

Att se skillnad på kalibrerad och icke-kalibrerad i betydelsen direkt-ur-kartong är en milsvid skillnad. Däremot kanske många som ser den jämförelsen, likt på golvet på Media Markt, inte kan avgöra vilken som är kalibrerad och inte eftersom man inte har någon referenspunkt. Man går på den biologiska hårdkodningen och prioriterar högsta ljusstyrka och starkaste färger som "bäst".

Fast ger man personerna en referenspunkt, likt en spegel och en videokamera kopplad till båda apparaterna, brukar det bli uppenbart.

Nja, jag tänkte efter jag själv fipplat lite med fjärren, tror ingen kommer hälsa på mig och säga "Du behöver kalibrera din TV"
Typ. Var "kalibrering" lika stort på 70-talet och 80-talet? Har inget minne av det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det är någon form av kickback eller bonus inblandat i att sälja kalibrering på media markt. Jag kunde köpa en TV ca 500 under listpris inkl kalibrering men inte 500 under listpris utan kalibrering (skulle få hem den snabbare utan). Det var alltså mer värt för säljaren att gå ner 1500 och sälja kalibrering för 1000 än att bara gå ner 500 vilket han inte ville.

Permalänk
Medlem

Sen ska ni inte blanda ihop elgigantens tjänst med mediamarkts.

Elgiganten fipplar med fjärren i butiken innan du får tvn (kopierar inställningar från en annan) vilket inte fungerar så bra, oftast kommer du hem med en sämre bild.

Mediamarkt har ISF utbildat personal som kommer hem och gör en riktig kalibrering med utrustning för det.

Sen att folk köper en tv-apparat för 30-40k och sedan lägger på kalibrering för 1000:- är väl otroligt rimligt? Köper man en dyr pryl och kan få den att se korrekt ut för en liten peng till så skulle jag tycka det var värt det iaf.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Känner jag rätt med att detta skulle kunna bli en väldigt bra artikel? Efter semestern det vill säga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Med lite insyn i branschen när det gäller kalibrering kan jag säga följande. Om vi kikar på hur en av butikerna kalibrerar samsung t.ex så är det ca 32-36 mätvärden som ställs in.

Personlig åsikt så gör kalibrering bilden mer naturlig istället för standardläget där färgerna är sjukt uppskruvade för att se coola ut i butik med färggranna landskap och demoslingor. Problemet är att när du kommer hem så ser nyhetsankaret ut som hen haft en tragisk olycka med ett oljefat brun utan sol

Dock, bild, precis som mat är personligt. En del älskar mögelost, en del hatar det. Jag säger inget om priset eller resultatet, men de flesta jag frågat föredrar den kalibrerade framför okalibrerade inställningen på min tv vid blindtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Med lite insyn i branschen när det gäller kalibrering kan jag säga följande. Om vi kikar på hur en av butikerna kalibrerar samsung t.ex så är det ca 32-36 mätvärden som ställs in.

Personlig åsikt så gör kalibrering bilden mer naturlig istället för standardläget där färgerna är sjukt uppskruvade för att se coola ut i butik med färggranna landskap och demoslingor. Problemet är att när du kommer hem så ser nyhetsankaret ut som hen haft en tragisk olycka med ett oljefat brun utan sol

Dock, bild, precis som mat är personligt. En del älskar mögelost, en del hatar det. Jag säger inget om priset eller resultatet, men de flesta jag frågat föredrar den kalibrerade framför okalibrerade inställningen på min tv vid blindtest.

De TV man får hem har ju inte stått igång i butik, utan är packade i fabrik. det brukar finnas ett "DEMO"-läge, men aldrig haft det igång på TV jag köpt out of the box. De har stått inställda på "Standard" eller något sådant. Det är ju ingen vetenskap det här. Det är ett sätt för butiker att kräma ut en slant extra. Bara. Inget annat.

Jag skall testa när jag köper nytt och skriva ett inlägg om det då, hur det ser ut och efter jag "kalibrerat"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hur "kalibrerar" jag bort ghosting på led och tint på oled?
Det skulle jag kunna tänka mig att betala för 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

De TV man får hem har ju inte stått igång i butik, utan är packade i fabrik. det brukar finnas ett "DEMO"-läge, men aldrig haft det igång på TV jag köpt out of the box. De har stått inställda på "Standard" eller något sådant. Det är ju ingen vetenskap det här. Det är ett sätt för butiker att kräma ut en slant extra. Bara. Inget annat.

*djup suck*
Har du alls läst Laxpuddings inlägg?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Dockland: Vad jag känner till så stämmer inget av vad du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

*djup suck*
Har du alls läst Laxpuddings inlägg?

Jag tror att agendan är att försöka övertyga alla om att det är bluff, inget utrymme för input.

Permalänk
Medlem

@keyser: Så är det. Gud förbjude att butikerna tjänar pengar. Bättre de KK:ar eller lägger ner som OnOff, expert och siba, (audiovideo??). Roliga är ju att när den sista butiken med säljare lägger ner så kommer den genomsnittliga sweclockersanvändaren få börja (gratis) extraknäcka som AV och IT inköpare åt halva släkten. Lovar att folk inte kommer vara nöjda då haha.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Hur "kalibrerar" jag bort ghosting på led och tint på oled?
Det skulle jag kunna tänka mig att betala för 😀

Det är svårt att kalibrera bort något som ligger i konstruktionen. Ungefär som att kalibrera ett piano att låta som en flöjt eller att kalibrera en moped till att bli ljudlös. Vill man ha en ljudlös moped köper man en eldriven moped istället. Och ett piano låter som ett piano, men pianot kan åtminstone kalibreras till att följa den tonskala den är avsedd för.

Nu har inte "led" några ghosting-problem. En lysdiod (LED) tänder och släcker väldigt snabbt. Du kanske tänker på eftersläp från LCD-panelen? Det kan man också bygga bort med god effekt. Flera av de gamingskärmar jag testar har funktioner för detta som baseras på att en LED kan tändas och släckas väldigt kvickt och exakt.

Om du med "tint på oled" tänker på att exempelvis LG:s OLED-TV blir lite turkosa i vinkel så är det en typ av problem som finns hos de flesta moderna displaytekniker. LCD i synnerhet och moderna produkter har också effektiva reflexfilter där sämre bild i vinkel är en naturlig följd.

Lösningen är ganska enkel. Sätt dig rakt framför TV:n så blir bilden som bäst. Vill du prompt ha en bild som fungerar i märkliga vinklar får du köpa en begagnad bugdetplasma med dåligt reflexfilter eller en bildrörs-TV. Finns en del här på forumet som är sugna på att byta ut sina gamla manicker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Handlar inte om efterfrågan utan att man kan lura på kunden något så de tjänar lite mer.
Mina föräldrar köpte TV för något år sen och kom glatt hem med TV'n jag tittat ut åt dem.
"De ville kalibrera den med så det blir bättre bild, kostade ju bara 800 extra så vi tog det."

Visst är det ingen bluff, men de hade inte märkt någon skillnad utan kalibrering.

I det här fallet, beroende på vad det kostar, låter det ju ganska värt när de ger med hemkörning.
Åtminstone om TS inte har stor bil/släpkärra lättillgängligt.

Lurar gör man då definitivt inte. Kalibrering gör dom, vilket är exakt vad dom lovar. I ditt hem dessutom, vilket innebär att allt går rätt till.

Att gemene man inte inser att de knappt märker någon skillnad själva hemma är en annan femma och det är dessutom kundens eget ansvar. Men att kalla det lurendrejeri har jag svårt för.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lurar gör man då definitivt inte. Kalibrering gör dom, vilket är exakt vad dom lovar. I ditt hem dessutom, vilket innebär att allt går rätt till.

Att gemene man inte inser att de knappt märker någon skillnad själva hemma är en annan femma och det är dessutom kundens eget ansvar. Men att kalla det lurendrejeri har jag svårt för.

Det gjordes i butik för mina föräldrar.
Förmodligen som andra i tråden beskrivit har de bara kopierat inställningarna.

Klart det är kundens eget ansvar, men säljarna gör ju en målande beskrivning om hur bra och viktigt det är.

Det kan definitivt kallas lurendrejeri.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det gjordes i butik för mina föräldrar.
Förmodligen som andra i tråden beskrivit har de bara kopierat inställningarna.

Klart det är kundens eget ansvar, men säljarna gör ju en målande beskrivning om hur bra och viktigt det är.

Det kan definitivt kallas lurendrejeri.

indeed.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så det har inget med att butikskedjorna som erbjuder detta vill ha merförsäljning att göra?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Administrativ avgift

@Dockland: Är det inte kalibrering direkt i hemmet med kalibreringsverktyg aka Spyder Pro osv så är det scam.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Administrativ avgift

@Json_81: Gå till tidningen , att kalibrera en TV i butik är rent scam....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Är det scam om man använder proffsutrustning i butik istället för hemmet? Rätt kalibrerad bild är väl rätt oavsett var den står någonstans.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Kalibrering funkar inte. Har jämnfört många skärmar på Mediamark där dom står bredvid varandra, den kalibrerade återger verkligen inte bilden som verkligheten är. Bilden är väldigt trist och gråaktig. Färgerna är helt och hållet nerdragna till botten och kommer inte fram så som ögat ser det. Den okalibrerade skärmen är mycket bättre.

Min herre, du vet verkligen inte vad du pratar om. Är du ens ISF certifierad?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Administrativ avgift

@Subzero299: Scam , du ska kalibrera för där skärmen står annars blir det fel kalibrerat , tänk dig att butiken är jätteljus medans ditt hem sitter du där på kvällen? Finns en anledning att jag har 3st olika profiler på min X34:a kalibrerat. En riktigt kalibrering görs i det ljus och rum som TV´n mest används i annars är en kalibrering värdelös.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andra94:

Kolla översta inlägget på sida 2:

"Be om att få se på kalibreringsrapporten för den TV de påstår är kalibrerad"

En TV kan mycket väl kalibreras i butik med mätutrustning mot en korrekt signalkälla. Den TV:n är kalibrerad och kommer att återge rätt bild och färg från en korrekt utformad bildsignal. De allra flesta Blu-ray-spelare är korrekta eller ger endast minimala fel. Spelkonsoler, så länge de är rätt inställda, är tillräckligt korrekta. Nvidia Shield och de flesta externa mediaspelare är korrekta. En dator är det inte, men går att verifiera eftersom man vet att TV:n är korrekt.

Såväl dator som de flesta andra källor går att verifiera med AVSHD709-testmönstren så att åtminstone referenspunkterna för svart och vitt i bilden är satta.

Det optimala är förstås att kalibrera på plats hemmet. Det tar mycket längre tid och kräver en resa. Men då kan de som kalibrerar också anpassa målet efter rummet i fråga om tonkurva och ljusstyrka, till exempel applicera Day- och Night-settings för detta.

Sådant kan man även göra själv med en butikskalibrerad TV och om man läser på om modellen man köpt, själv ändra på bakgrundsbelysning och exempelvis gamma-inställning.

Detta förutsätter då förstås att det är verklig instrumentkalibrering av just det individuella exemplaret och att du får med en rapport som bekräftar detta.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Självklart men betalar jag 1000kr för en kalibrering då ska det vara i hemmet och rätt gjort! Valuta för pengarna. Känns verkligen att kvalitén på alla bildskärmstrådar har höjts till skyarna när du är inne o kladdar ^^

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danmyr:

Min herre, du vet verkligen inte vad du pratar om. Är du ens ISF certifierad?

Man behöver inte vara någon av de ca 150-200 personerna i landet som är ISF-certifierade för att förstås syftet med kalibrering.

Däremot kan man vara någon av de säkert 1,5-2 miljoner personer i detta land som helt och hållet saknar referenspunkter för hur bild och färg ska se ut och därför går på vad evolutionen har hårdkodat våra hjärnor: Starkt ljus och starka färger rockar högst!

Kan man inte bryta sig ur detta så är kalibrering förstås bortkastade pengar. Ungefär som att lära sig spela piano som tondöv. Man lär nog se stämningen av samma piano som lite av en bluff där också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andra94:

@Laxpudding: Självklart men betalar jag 1000kr för en kalibrering då ska det vara i hemmet och rätt gjort!

Jag tar mellan 4000-5000 kronor för en kalibrering i hemmet. Måste ta tjänsledigt, resa, kartlägga kundens signalkedja och system av förstärkare och källor, samt skriva rapport och instruktioner. Det är för den nivå av kvalitet jag vill leverera tar detta mig mellan 10 till 14 timmar. På det ska jag också räkna med sådant som programlicenser och kostnader för utrustning.

1000 kronor inkl moms, det är bara att räkna på vad du vill ha för timlön där.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Så det har inget med att butikskedjorna som erbjuder detta vill ha merförsäljning att göra?

År 2017 och det finns fortfarande personer som blir förvånade över att ett företag vill tjäna pengar.

Det handlar om mervärdet och kvaliteten på den tjänsten du betalar för. I fallet Media Markt som du besökt är det en verklig tjänst som tar tid, kräver utrustning och utbildning för att ställa in bilden utifrån förutsättningarna för just ditt exemplar.

Går du till El-giganten tar de fram fram fjärren och knappar in värden från ett papper, baserat på ett annat exemplar än ditt och gör bilden sämre eftersom alla värden är framtagna under felaktiga förutsättningar.

Här är ju El-giganten på sätt och viss smartare då de inte behöver betala för utrustning, utbildning eller tiden det tar att kalibrera varje exemplar. De får 1000 spänn rakt ned i fickan minus de 10 minuter det tar att öppna kartongen och knappa på fjärren.

Att du sedan inte förstår den här skillnaden eller syftet med kalibreringen till att börja med är ju en annan sak. Då ska du heller inte betala 1000 kronor till någon av dem eftersom detta är något du inte begriper poängen med oavsett om det är genuint eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag måste dock försöka prata emot @laxpudding här:

Om jag själv fipplar med fjärren, och får till en setup på min tv där jag helt subjektivt tycker att det känns bättre, varför skulle då det vara "fel" och "sämre" än om den kalibrerats till att följa standarden?

Det enda som en kalibrering gör är ju att följa standarden. Och då får man ju alltså utgå från att även dom som spelat in det man nu tittar på valt att följa standarden.

Men bara för att vi bägge följer standarden, så finns det väl inget som garanterar att hur dom som nu spelat in nått har lyckats göra det på ett bra sätt?

Detta är faktiskt mitt -största- problem, med exakt samma inställningar på min tv kan jag uppleva en tvserie/film som utmärkt, medans jag tycker en annan är skit. Samma sak med tvspel.
Jag "tvingas" ofta "tweaka" mina inställningar baserat på vad jag tittar på för att få till en känsla jag är nöjd med.

Men sure, det kanske är helt fel på mig och/eller placebo?

Frågan är: Eftersom jag med dom inställningar jag själv fipplat till på min tv kan uppleva stora skillnader på olika källor, hur hade då en "kalibrering" kunnat eliminera dessa skillnader?
Sen kan det då säkert vara så att skaparen av film X vill förmedla sin känsla Y och då förmedlas den känslan via kalibreringen.
Men eftersom jag inte finns den känslan bra så väljer ju jag att istället fippla om mina settings för att få en bild jag och mitt rum trivs bättre med.
Genom att göra en (dyr) kalibrering så förstår jag ändå inte hur detta skulle få mig nöjd, eftersom jag då mest troligt skulle råka ut för samma problem ändå?

I min mening är bild nått såpass subjektivt att det inte går att jämföra med dimensionen på en mutter.
Den enda "rädslan" jag har är att jag inte har en chans att testa alla möjliga olika kombinationer av inställningar, och att jag därför "missar" en viss "upplevelse" som finns bara man tweakar allt rätt. Men återigen med min subjektivitet så finns det ingen garanti för att en regelrätt kalibrering skulle ge den "upplevelsen" som jag subjektivt anser vara bäst.

Sen har vi det största problemet, och det är i min mening bleeding/clouding.
Jag tvingas ofta sänka backlight långt under det jag skulle vilja ha just pga dessa två fenomen.
Jag ligger för tillfället i fejd med Samsung om att byta ut min panel, just pga att cloudingen blir helt jävla hemsk i HDR när den brassar på max backlight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

År 2017 och det finns fortfarande personer som blir förvånade över att ett företag vill tjäna pengar.

Det handlar om mervärdet och kvaliteten på den tjänsten du betalar för. I fallet Media Markt som du besökt är det en verklig tjänst som tar tid, kräver utrustning och utbildning för att ställa in bilden utifrån förutsättningarna för just ditt exemplar.

Går du till El-giganten tar de fram fram fjärren och knappar in värden från ett papper, baserat på ett annat exemplar än ditt och gör bilden sämre eftersom alla värden är framtagna under felaktiga förutsättningar.

Här är ju El-giganten på sätt och viss smartare då de inte behöver betala för utrustning, utbildning eller tiden det tar att kalibrera varje exemplar. De får 1000 spänn rakt ned i fickan minus de 10 minuter det tar att öppna kartongen och knappa på fjärren.

Att du sedan inte förstår den här skillnaden eller syftet med kalibreringen till att börja med är ju en annan sak. Då ska du heller inte betala 1000 kronor till någon av dem eftersom detta är något du inte begriper poängen med oavsett om det är genuint eller inte.

Jag säger inget om att någon vill tjäna pengar, men detta är uppenbar placebo.
Eller så är tillverkarna dåliga på att göra produkterna.

Alla som går på detta får gärna betala butikerna en slant, men jag förstår bättre. Likt en del andra i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K